Vildledende, grøn markedsføring skal stoppes med lov

Vildledende, grøn markedsføring skal stoppes med lov

Ord som "grøn”, ”bæredygtig” og ”miljøvenlig” skal fra september næste år være ulovligt at bruge for virksomheder, hvis de ikke kan dokumentere det. Det er indholdet i et lovforslag, regeringen nu fremsætter i Folketinget

Der findes mange mærkater og ord, der kan beskrive, at et produkt eller en virksomhed er miljøvenlig. Men som forbruger kan det være svært at gennemskue, om der er tale om fup eller fakta.

For at komme den udfordring til livs fremsætter regeringen et nyt lovforslag, der skal sætte en stopper for vildledende grøn markedsføring. Hvis lovforslaget vedtages, vil det fra 27. september næste år være forbudt at kalde sin virksomhed eller et produkt for eksempelvis ”miljøvenligt”, hvis ikke man kan dokumentere det.

Erhvervsminister Morten Bødskov siger:

-Vi skal komme vildledende grøn markedsføring til livs. For konsekvenserne er langt mere vidtrækkende end at være skadeligt for vores miljø. Det er konkurrenceforvridende, og det stiller virksomheder, som rent faktisk er grønne, langt dårligere i konkurrencen. Derfor fremsætter vi nu et lovforslag, hvor vi stiller krav til, at der skal være handling bag ordene.

Bødskov fortsætter:

-Det skylder vi vores jord. Og det skylder vi forbrugerne. For det er helt afgørende, at arbejdet med den grønne omstilling ikke strander bag tom snak eller spil for galleriet.”

Med lovforslaget vil det også være forbudt for en virksomhed at hævde, at den vil være klimaneutral i 2050, medmindre den kan fremvise en konkret plan for at nå dertil.

Lovforslaget er en implementering af et EU-direktiv.

-lipe

20/3 2025
  • Det bedste fra kølediskene på HI-messen

    Det bedste fra kølediskene på HI-messen

    etiketter-og-maerkning ›Flere end 1.000 mejeriprodukter bliver linet op, når den populære 'International Food Contest' byder på udstillinger, konkurrence, innovation og networking på årets udgave af HI-messen. I år kan publikum overvære dommernes finalebedømmelser
  • Heidelberg og Gallus på Labelexpo

    Heidelberg og Gallus på Labelexpo

    etiketter-og-maerkning ›Heidelberg og Gallus præsenterer et nyt kapitel i deres vision om intelligente netværksforbundne trykmuligheder. To nye digitale løsninger er med på Labelexpo Europe 2025
  • Trykteknologi i overhalingsbanen

    Trykteknologi i overhalingsbanen

    etiketter-og-maerkning ›Bredere flexotrykmaskiner og nye offset- og hybrid inkjet-flexo-konfigurationer gør Labelexpo Europe 2025 til begivenheden inden for trykteknologi. Det skriver Andy Thomas-Emans i sin klumme for Messen:
  • Brancheprofiler bliver messeambassadører

    Brancheprofiler bliver messeambassadører

    etiketter-og-maerkning ›En håndfuld anerkendte ledere i etiket- og emballagetrykindustrien er udnævnt som ambassadører for Labelexpo 2025
  • Næste generation af sikkerhedsetiketter på messe

    Næste generation af sikkerhedsetiketter på messe

    etiketter-og-maerkning ›Producenten Securikett vil på Fachpack 2025 præsentere nytænkning inden for sikkerhedsmærker med særligt fokus på genanvendelighed, digital sporbarhed og manipulationssikring
  • Nye farver gør det lettere at skelne

    Nye farver gør det lettere at skelne

    etiketter-og-maerkning ›REMA1000 har har givet givet emballagen til kædens egen plejeserie nye farver, som markerer, om indholdet er med eller uden parfume
  • Print selv vaskemærkerne

    Print selv vaskemærkerne

    etiketter-og-maerkning ›Norris Print-Tech har løsningen, når det handler om at printe de såkaldte carelabels, som bliver syet i beklædning
  • Etiketter klar til kolde afvaskninger

    Etiketter klar til kolde afvaskninger

    etiketter-og-maerkning ›Bedre plastgenanvendelse takket være etiketter med særlige afvaskbare egenskaber har længe været en selvfølge for PET-flasker og -beholdere. Nu tilbyder Herma et certificeret afvaskbart selvklæbende etiketmateriale til emballage fremstillet af HDPE-plast