Vildledende, grøn markedsføring skal stoppes med lov

Vildledende, grøn markedsføring skal stoppes med lov

Ord som "grøn”, ”bæredygtig” og ”miljøvenlig” skal fra september næste år være ulovligt at bruge for virksomheder, hvis de ikke kan dokumentere det. Det er indholdet i et lovforslag, regeringen nu fremsætter i Folketinget

Der findes mange mærkater og ord, der kan beskrive, at et produkt eller en virksomhed er miljøvenlig. Men som forbruger kan det være svært at gennemskue, om der er tale om fup eller fakta.

For at komme den udfordring til livs fremsætter regeringen et nyt lovforslag, der skal sætte en stopper for vildledende grøn markedsføring. Hvis lovforslaget vedtages, vil det fra 27. september næste år være forbudt at kalde sin virksomhed eller et produkt for eksempelvis ”miljøvenligt”, hvis ikke man kan dokumentere det.

Erhvervsminister Morten Bødskov siger:

-Vi skal komme vildledende grøn markedsføring til livs. For konsekvenserne er langt mere vidtrækkende end at være skadeligt for vores miljø. Det er konkurrenceforvridende, og det stiller virksomheder, som rent faktisk er grønne, langt dårligere i konkurrencen. Derfor fremsætter vi nu et lovforslag, hvor vi stiller krav til, at der skal være handling bag ordene.

Bødskov fortsætter:

-Det skylder vi vores jord. Og det skylder vi forbrugerne. For det er helt afgørende, at arbejdet med den grønne omstilling ikke strander bag tom snak eller spil for galleriet.”

Med lovforslaget vil det også være forbudt for en virksomhed at hævde, at den vil være klimaneutral i 2050, medmindre den kan fremvise en konkret plan for at nå dertil.

Lovforslaget er en implementering af et EU-direktiv.

-lipe

20/3 2025
  • Labelexpo bliver til LOUPE

    Labelexpo bliver til LOUPE

    etiketter-og-maerkning ›Fra 2026 skifter Labelexpo Global Series navn til LOUPE. Det skal afspejle, at den trykteknologi, der er udviklet til etiketbranchen, nu også revolutionerer inden for bl.a. fleksibel emballage og foldeæsker.
  • Hylder de bedste i branchen

    Hylder de bedste i branchen

    etiketter-og-maerkning ›Der var hæder og ære, da innovation, bæredygtighedstiltag og faglig ekspertise under Labelexpo-messen blev belønnet ved den første uddeling af Labels & Labeling Global Awards inden for etiketter og embllagetryk
  • LabelExpo Europa satte rekorder

    LabelExpo Europa satte rekorder

    etiketter-og-maerkning ›Årets messe, som for første gang blev afholdt i Barcelona, blev den største i sin 45-årige historie målt på både areal og besøgende
  • Papiretiketter med film-look

    Papiretiketter med film-look

    etiketter-og-maerkning ›Med et nyt, gennemsigtigt, selvklæbende materiale fra Herma, kan genanvendelige forseglingsetiketter få et halvgennemsigtigt udseende og muliggøre genanvendelse
  • Aftagelige etiketter til transportemballage

    Aftagelige etiketter til transportemballage

    etiketter-og-maerkning ›UPM Adhesive Materials har på den netop afholdte Labelexpo 2025 lanceret en ny løsning med til den øgede brug af genanvendelige emballager
  •  Hidtil største kampagne for Coop-varemærket

    Hidtil største kampagne for Coop-varemærket

    etiketter-og-maerkning ›- Det kræver lidt mere at være vare i Coop. Det er titlen på koncernens hidtil mest omfattende kampagne for Coop-varemærket, som omfatter cirka 3000 forskellige varer i de fleste kategorier, og har været først med flere miljøvenlige initiativer
  • Nyt formandskab styrker netværk

    Nyt formandskab styrker netværk

    etiketter-og-maerkning ›Ny ledelse af Netværk for Miljømærket indkøb skal gøre netværket til en endnu stærkere drivkraft for grønnere indkøb i private virksomheder
  •  Herma og Xeikon demonstrerer termo-teknologi

    Herma og Xeikon demonstrerer termo-teknologi

    etiketter-og-maerkning ›På Labelexpo i denne uge viser virksomhederne på en fælles stand en produktion af termiske etiketter, der er trykt på Xeikon LX3000 digital etikettrykkemaskine ved hjælp af HERMAtherm top