UPM Raflatac udvider sin portefølje med afvaskelige etiketter

UPM Raflatac udvider sin portefølje med afvaskelige etiketter

Virksomhedens nye materialer til papir-etiketter er lette at adskille fra f.eks. plastikprodukter af høj kvalitet i genbrugsprocessen, og er blevet derfor blevet godkendt til at kunne forbedre genanvendelsen af plastikemballager

Af Lisbeth Petersen

Etiketmaterialerne har fået de europæiske certificeringer af genanvendelighed fra Institut Cyclos-HTP, og er en del af UPM Raflatacs SmartCircle™-portefølje.

Certificeringerne bekræfter, at PET-flasker - som oftest bruges til eksempelvis sodavand, og de stærkere HDPE flasker til eks. affaldsspande, benzindunke mm. - bruger den certificerede etiketmaterialer er genanvendelige i de mest almindelige genbrugsprocesser.

Da de adskilles helt emballagerne, resulterer det i et større udbytte af de værdifulde PET og HDPE-materialer, der kan genvindes uden kontaminering fra etiketmaterialerne.

Plastikgranulatet kan omdannes til nye materialer af høj kvalitet og også bruges inden for lukkede kredsløbssystemer. Det reducerer spild, øger tilgængeligheden af genbrugsråvarer af høj kvalitet og reducerer behovet for jomfru plast.

-Vi arbejder hele tiden på at udvikle løsninger til at øge cirkulariteten. Mens plastik har bemærkelsesværdige egenskaber til at bevare indholdet sikkert, søger vi stadig efter metoder til at øge andelen af certificerede, vedvarende materialer til erstatning for de fossile. Ud over vores mange plastikløsninger er vi glade for nu at kunne udvide tilbuddet til bæredygtige papiretiketter, siger Sylwia Jurys, som er vice president i afdelingen for papirlaminater hos UPM Raflatac, og uddyber:

Disse nye produkter innovationer gør det muligt at bruge genanvendte PET- og HDPE-granulater af høj kvalitet, da etiketmaterialet adskilles nemt og rent i genbrugsprocessen.

Etiketmateriale spiller afgørende rolle
Ifølge EUs Plaststrategi skal al plastikemballage i 2030 kunne genbruges eller genanvendes på en omkostningseffektiv måde.
For at nå disse ambitiøse mål skal selve emballagen såvel som genanvendelsesværdi-kæden være designet til at sikre genanvendeligheden.

-Det rigtige valg af etiketmateriale spiller en afgørende rolle i at forbedre genanvendeligheden af enhver emballage. Med den omfattende SmartCircle-portefølje kan vi tilbyde vores kunder materialer til mange forskellige formål, forbedre emballagens bæredygtighed og yde støtte til kundernes skift til en cirkulær økonomie, siger Sylwia Jurys.

18/4 2023
  • Labelexpo bliver til LOUPE

    Labelexpo bliver til LOUPE

    etiketter-og-maerkning ›Fra 2026 skifter Labelexpo Global Series navn til LOUPE. Det skal afspejle, at den trykteknologi, der er udviklet til etiketbranchen, nu også revolutionerer inden for bl.a. fleksibel emballage og foldeæsker.
  • Hylder de bedste i branchen

    Hylder de bedste i branchen

    etiketter-og-maerkning ›Der var hæder og ære, da innovation, bæredygtighedstiltag og faglig ekspertise under Labelexpo-messen blev belønnet ved den første uddeling af Labels & Labeling Global Awards inden for etiketter og embllagetryk
  • LabelExpo Europa satte rekorder

    LabelExpo Europa satte rekorder

    etiketter-og-maerkning ›Årets messe, som for første gang blev afholdt i Barcelona, blev den største i sin 45-årige historie målt på både areal og besøgende
  • Papiretiketter med film-look

    Papiretiketter med film-look

    etiketter-og-maerkning ›Med et nyt, gennemsigtigt, selvklæbende materiale fra Herma, kan genanvendelige forseglingsetiketter få et halvgennemsigtigt udseende og muliggøre genanvendelse
  • Aftagelige etiketter til transportemballage

    Aftagelige etiketter til transportemballage

    etiketter-og-maerkning ›UPM Adhesive Materials har på den netop afholdte Labelexpo 2025 lanceret en ny løsning med til den øgede brug af genanvendelige emballager
  •  Hidtil største kampagne for Coop-varemærket

    Hidtil største kampagne for Coop-varemærket

    etiketter-og-maerkning ›- Det kræver lidt mere at være vare i Coop. Det er titlen på koncernens hidtil mest omfattende kampagne for Coop-varemærket, som omfatter cirka 3000 forskellige varer i de fleste kategorier, og har været først med flere miljøvenlige initiativer
  • Nyt formandskab styrker netværk

    Nyt formandskab styrker netværk

    etiketter-og-maerkning ›Ny ledelse af Netværk for Miljømærket indkøb skal gøre netværket til en endnu stærkere drivkraft for grønnere indkøb i private virksomheder
  •  Herma og Xeikon demonstrerer termo-teknologi

    Herma og Xeikon demonstrerer termo-teknologi

    etiketter-og-maerkning ›På Labelexpo i denne uge viser virksomhederne på en fælles stand en produktion af termiske etiketter, der er trykt på Xeikon LX3000 digital etikettrykkemaskine ved hjælp af HERMAtherm top