UPM Raflatac hæver sin klimaambition

UPM Raflatac hæver sin klimaambition

Øget brug af certificerede fibre, sporbare, biobaserede materialer, nedbringelse af drivhusgasudledning og udvikling af innovative produkter og tjenester, der hjælper brandejere med en positiv klimaindsats og højere klimamål. Det er blandt indsatserne, der skal gøre den finske etikettespecialist til den første uden brug af fossilt-baserede materialer

Af Lisbeth Petersen

UPM er blandt de første skov- og papir industrivirksomheder, der har forpligtet sig til FNs Forretningsambition om at tage håndgribelige initiativer til at afbøde klimaforandringer. UPM har også tilsluttet sig The Climate Pledge, som forpligter virksomheden til at nå netto-nul på årlige kulstofemissioner inden 2040- altså 10 år før Parisaftalens mål i 2050.

Som en del af UPM, sigter UPM Raflatac nu mod at reducere eller erstatte jomfruelige fossile materialer med genanvendelige og genbrugelige og at arbejde for bæredygtighed i alle kæder fra indkøb og drift til logistik og serviceydelser

- Vores ambition handler også om at designe bedre løsninger til emballageindustrien gennem smart brug af materialer og forbedret genanvendelighed og genbrug. For os har klima været et strategisk spørgsmål for
en årrække, så vi starter ikke fra nul.

 
RAFNXT+ er et af UPM Raflatacs mere miljøvenlige papirprodukter til etiketter

Forest Film™,RAFNXT+, Linerless, RafCycle™ og Label Life er eksempler på produkter og tjenester, vi allerede har lanceret for at hjælpe vores kunder med at reducere deres emballage klimaaftryk. Og vi har nye spændende udviklinger i pipeline, siger Robert Taylor, Sustainability Director, UPM Raflatac.

 RafCycle etiketter

UPM Raflatac har taget store skridt for at gøre sin produktion mere bæredygtig. Seks af virksomhedens 10 fabrikker er fuldt forsynet med vedvarende energi på elektriciteten, og virksomheden har reduceret sin fabriksdrivhusgas
udledning med 47 % siden 2015. En høj andel af UPM Raflatacs produkter anvender certificerede materialer fra skove, der forvaltes som kulstofdræn, og dette tal vil blive ved med at stige i fremtiden.

-Tiden for trinvise forbedringer er forbi, og industrien skal tage modige skridt til at drive effektive klimainitiativer. Partnerskaber spiller en nøglerolle her. Vi ønsker at tage en aktiv rolle i at drive forandring og at samarbejde med værdikædepartnerne for at nå den højeste mulig positiv indvirkning på klima og mennesker, tilføjer Taylor.

 

18/2 2022
  • Årets grønne indkøber er kåret

    Årets grønne indkøber er kåret

    etiketter-og-maerkning ›Dansk Retursystem er netop blevet kåret som "årets grønne indkøber" 2024 af Miljømærkning Danmark. Kåringen skyldes virksomhedens særlige indsats for bl.a. at sikre grønnere kantiner, vinduespolering og rengøring
  • Europæiske varer får særligt mærke i Salling Group

    Europæiske varer får særligt mærke i Salling Group

    etiketter-og-maerkning ›Kunderne i Bilka, føtex og Netto skal nu have lettere ved at vælge varer af mærker, der er ejet af virksomheder Europa. Fremover vil disse varer være mærket med en sort stjerne på de elektroniske prisskilte i butikkerne.
  • Ekstra stærk klæbemiddel til sikkerhedsetiketter

    Ekstra stærk klæbemiddel til sikkerhedsetiketter

    etiketter-og-maerkning ›HERMA har videreudviklet sin enkeltlags 63S-lim til en flerlagsvariant. Den sikrer, at forseglingsetiketter ikke kan fjernes selv fra overflader som papir, pap, plast eller stål uden at blive ødelagt eller efterlade synlige rester på overfladen
  • Emballage og AIDC-teknologier er i fokus på LogiMAT

    Emballage og AIDC-teknologier er i fokus på LogiMAT

    etiketter-og-maerkning ›Internationale udstillere fra emballageindustrien og fra sektoren for automatisk identifikation og datafangst (AIDC) kommer til LogiMAT 2025 for at præsentere nyheder og porteføljer, der integrerer de allernyeste teknologier
  • Svensk is - som ikke er fra Sverige - er Årets Madbluf

    Svensk is - som ikke er fra Sverige - er Årets Madbluf

    etiketter-og-maerkning ›Ismærkerne Alvesta-is og Järna-is er opkaldt efter to svenske byer. Men de bliver produceret i Holland og dermed har de kvalificeret sig til titlen som Årets Madbluf 2024, som de svenske forbrugere gennem organisationen Äkta Vara netop har kåret hinsidan
  • Nye prøvebøger inspireret af de finske søer

    Nye prøvebøger inspireret af de finske søer

    etiketter-og-maerkning ›Etiketter til vin, spiritus, andre drikkevarer og premiumprodukter er målgruppen for UPM Raflatacs nye prøvebøger, der gør det muligt for kunderne at vurdere tekstur, farve og æstetik af en bred portefølje af etiketmaterialer
  • Skrappere EU-krav til emballageaffald i fokus på Logimat

    Skrappere EU-krav til emballageaffald i fokus på Logimat

    etiketter-og-maerkning ›Etiketproducenten HERMA vil på messen i marts tage udgangspunkt i sit netop patenterede InNo-Liner-materiale, som stort set fjerner produktionsspild ved etikettering
  • Juleøllen varer lige til påske - i Sverige

    Juleøllen varer lige til påske - i Sverige

    etiketter-og-maerkning ›Over halvdelen af de svenske forbrugere, som køber juleøl, siger, at de har øl til overs efter jul. Det viser en ny undersøgelse af Carlsberg Sverige og varemærket Eriksberg, som i den forgangne jul har fundet på en smart etiketløsning på "problemet"