UPM Lancerer ny kollektion af etiketmatarialerRêverie 3-kollektionen tilbyder emballagedesignere en værktøjskasse med visuelt tiltalende etiketter, der alle er fremstillet af materialer fra FSC-certificerede (FSC C012530) skove.

UPM Lancerer ny kollektion af etiketmatarialer

UPM Raflatac lancerer sin nye kollektion af etiketmaterialer til vin, spiritus og drikkevarer - Rêverie 3 - som omfavner cirkularitet ved at bruge genbrugsfibre i æstetisk attraktive etiketter. Den nye kollektion, der er et resultat at samarbejde med fem spanske designere, demonstrerer, at indsatsen for mere bæredygtighed og for effektfuldt design fungerer, og skaber rigtig gode resultater

Da flere og flere brands mener det er nødvendigt at inkludere FSC- og PCR-emballage, ønsker UPM Raflatac at vise potentialet i de etiketmaterialer, som lige nu er på markedet, og som er omfattet af mere bæredygtighed end tidligere materialer.

Derfor blev fem af virksomhedens ansvarligt producerede etiketmaterialer givet til fem spanske designbureauer med opgaven om at skabe en ny kollektion.

- Etiketdesign lavet af Rêverie 3-kollektionen blev skabt til high-end vin, spiritus, mousserende cider, mikrobrygget øl og tomatjuice. Forskellige trykteknikker styret af Gráficas Varias, sørgede for en fremragende udførelse af emballagetrykket, siger Joss Ramel, Packaging Solutions Manager for Spanien og Portugal hos UPM Raflatac.

De fem UPM Raflatac-etiketmaterialer, der blev valgt, er:

BIARRITZ WSA PCR-FSC (20 % genbrugsfibre) - Materialet er skabt til brug i forbindelse med etikettering af vin og spiritus, og dets naturlige pigmentering fremhæver kvaliteten i etikettens udseende. Estudio Series Nemo brugte dette materiale til at skabe etiketdesignet til den mousserende ciderflaske.

 

DROPS WSA PCR-FSC (100% genbrugsfibre) - Etiketmaterialet er designet til vin- og spiritusetiketter af høj kvalitet og har en fremhævet ujævn, struktureret overflade, der kombinerer en gennemskinnelig effekt og forbedret taktilitet.  Det er blevet muligt på grund af den unikke papirfremstillingsproces. Estudio Maba brugte dette materiale til at skabe etiketdesignet til spiritusflasken.

FENIX WSA PCR-FSC (40 % genbrugsfibre) - Papiret er udviklet til vin- og spiritusetiketter og har minimale urenheder, som giver en fin antydning af det genanvendte indhold. Estudio Puigdemont Roca brugte materialet til at skabe etiketdesignet til tomatjuiceflasken.

 

HIPSTER WSA PCR-FSC (100 % genbrugsfibre) - Papiret er skabt til vin- og spiritusetiketter og har en varm og elegant hvid nuance kombineret med en delikat, ujævn, filtmærket overflade, der gør det muligt at skabe etiketter med personlighed. Estudio Calcco brugte materialet til at skabe designet på vinflaskens etiket.

 

VINTAGE WSA PCR-FSC (30% genbrugsfibre) - Det er ideelt til brug til vin-, spiritus- og drikkevareetiketter, hvor man ønsker et autentisk og håndværksmæssigt look, da det har en kraftbrun nuance. Bulldog Studio brugte dette materiale til at skabe designet til etiketten til mikrobrygget øl på flaske.

- Som designere har vi et ansvar og en pligt til at bruge den slags materialer. Der sker fremskridt i branchen. Leverandørerne har flere og flere muligheder for at bruge bæredygtige materialer. At have et udvalg af genbrugspapir med så meget personlighed og kvalitet, som er hyperspecialiseret, er fantastisk for os designere, siger Miguel Angel del Baño fra Estudio Maba om deres erfaring med at bruge UPM Raflatacs etiketmaterialer.

- Det gør det muligt at lave projekter af høj kvalitet, hvilket ikke altid er tilfældet med genbrugspapir, tilføjer Albert Puigdemont fra Estudio Puigdemont Roca.

- Jeg blev positivt overrasket over printkvaliteten, især inden for relief og stemplet finish, den nemme klæbning, fiksering og hævning. Det virkede faktisk som om, det aldrig ville være muligt at få elegant, førsteklasses genbrugspapir til premiumprodukter. Men nu kan vi sige, at papir af denne kvalitet findes. Rêverie 3-serien fra UPM Raflatac har klaret det, konkluderer Sergio Aja Iglesias, Estudio Calcco.

Eulalia Alcaraz, Business Director hos UPM Raflatac kommer ind på at ansvarlige indkøb ligger i DNA'et hos UPM Raflatac. Takket være en så bæredygtig forsyningskæde som muligt kan virksomheden tilbyde designere FSC-certificerede etiketter med forskellige procentdele af PCR-indhold, der passer til ethvert krav.

Eulalia Alcaraz, Business Director hos UPM Raflatac.

- Rêverie 3 var allerede en ekstraordinær serie på grund af brugen af det genanvendte indhold. Men det, designerne har gjort med materialerne, har virkelig hævet overliggeren for brugen af dem.

- Det viser bare, hvad der kan lade sig gøre, når materialer af høj kvalitet kombineres med kreativitet. Samarbejdet har vist, at genanvendt fibermaterialer kan sidestilles med andre mærker og levere både kvalitet og effekt, siger Eulalia Alcaraz.

Andre partnere i Rêverie 3-kollektionen omfatter:

Trykkeri - Gráficas Varias graficasvarias
Folier og værktøj leveret af - Kurz kurz-graphics
Rêverie 3-folder designet af - Bulldog Studio bulldogstudio
Flasker af - Verallia verallia

-hawin 

26/6 2023
  • Svensk is - som ikke er fra Sverige - er Årets Madbluf

    Svensk is - som ikke er fra Sverige - er Årets Madbluf

    etiketter-og-maerkning ›Ismærkerne Alvesta-is og Järna-is er opkaldt efter to svenske byer. Men de bliver produceret i Holland og dermed har de kvalificeret sig til titlen som Årets Madbluf 2024, som de svenske forbrugere gennem organisationen Äkta Vara netop har kåret hinsidan
  • Nye prøvebøger inspireret af de finske søer

    Nye prøvebøger inspireret af de finske søer

    etiketter-og-maerkning ›Etiketter til vin, spiritus, andre drikkevarer og premiumprodukter er målgruppen for UPM Raflatacs nye prøvebøger, der gør det muligt for kunderne at vurdere tekstur, farve og æstetik af en bred portefølje af etiketmaterialer
  • Skrappere EU-krav til emballageaffald i fokus på Logimat

    Skrappere EU-krav til emballageaffald i fokus på Logimat

    etiketter-og-maerkning ›Etiketproducenten HERMA vil på messen i marts tage udgangspunkt i sit netop patenterede InNo-Liner-materiale, som stort set fjerner produktionsspild ved etikettering
  • Juleøllen varer lige til påske - i Sverige

    Juleøllen varer lige til påske - i Sverige

    etiketter-og-maerkning ›Over halvdelen af de svenske forbrugere, som køber juleøl, siger, at de har øl til overs efter jul. Det viser en ny undersøgelse af Carlsberg Sverige og varemærket Eriksberg, som i den forgangne jul har fundet på en smart etiketløsning på "problemet"
  • Forskningscenter skal finde konkrete løsninger på PFAS forureningen

    Forskningscenter skal finde konkrete løsninger på PFAS forureningen

    etiketter-og-maerkning ›Med 45 millioner kroner fra den nationale handlingsplan bliver en række forskere fra danske universiteter samlet for at forsøge at løse problemerne med de over 10.000 forskellige, skadelige flourholdige stoffer, som populært kaldes Evighedskemikalier
  • Svanemærket strammer kravene til kosmetik og plejeprodukter – og til emballagen

    Svanemærket strammer kravene til kosmetik og plejeprodukter – og til emballagen

    etiketter-og-maerkning ›Mange danskere bruger Svanemærket som pejlemærke, når de vælger plejeprodukter. Og hele 35 % af danskerne ønsker flere miljømærkede plejeprodukter. Nu strammer Svanemærket kravene, hvilket kun forventes at gøre det officielle nordiske miljømærke endnu mere populært blandt forbrugerne
  • Post Nord leverer gratis breve til julemanden

    Post Nord leverer gratis breve til julemanden

    etiketter-og-maerkning ›Frem til den 18. december tilbyder koncernen igen i år børn i hele landet at hente en frankeret kuvert til et brev til julemanden og at få svar retur - helt gratis. Desuden får en heldig vinder et ønske opfyldt
  • Omfavn digitaliseringen og styrk labelproduktionen

    Omfavn digitaliseringen og styrk labelproduktionen

    etiketter-og-maerkning ›BOBSTs marketingdirektør, for “Narrow-Mid Web Printing & Converting”, Patrick Graber, giver sit bud på, hvordan labelkonvertere takler de udfordringer, som præger markedet for labelproduktion. - Omfavn digitalisering, automatisering og ”connectivity” lyder den basale opskrift