Too Good To Go lancerer nyt europæisk mærkat på over én milliard varer
Se, duft, smag. Det er opfordringerne på et nyt mærkat, organisationen lancerer i Danmark og ni andre europæiske lande. Over halvdelen af de europæiske forbrugere er i tvivl om datomærkningen, og mærkatet skal guide forbrugerne til at bruge sanserne, inden de kasserer varer, der ofte er gode efter 'bedst før'-datoen
'Bedst før', 'sidste anvendelsesdato'. Hvad er egentlig forskellen? Det er der 53% af de europæiske forbrugere, der ikke ved - ifølge en undersøgelse foretaget af EU-Kommissionen.
Derfor sætter madspildsaktøren Too Good To Go nu ind med et nyt mærkat, der skal guide forbrugerne til at se, dufte og smage på varer mærket 'bedst før', inden de smider dem ud. 'Bedst før' er nemlig kun en vejledende dato, mens 'sidste anvendelsesdato' indikerer, at man kan blive syg af at indtage varen, hvis datoen er overskredet.
Mærkatet bliver en integreret del af emballagen på produkter fra nogle af verdens største producenter i både ind- og udland. På lanceringstidspunktet er der planer om at indføre mærkatet på over 30 millioner varer årligt i Danmark - og på over én milliard varer årligt på europæisk plan.
Masser af varer er allerede mærket
Verdens største fødevarekoncern, Nestlé, indfører mærkatet på en række brands i foreløbigt 10 lande.
-Som verdens største fødevarevirksomhed spiller Nestlé en vigtig rolle i kampen mod madspild. Et element i denne kamp er at skabe klarhed omkring datomærkningerne. Derfor samarbejder Nestlé med Too Good To Go om at få forbrugerne til at bruge sanserne, når der er tale om den vejledende datomærkning 'bedst før'. Vi glæder os over at kunne tage del i dette vigtige initiativ, og vi arbejder løbende på at implementere det nye mærkat i vores produktportefølje, siger Anna Hagemann Rise, kommunikationschef for Nestlé Danmark.
Den amerikanske fødevaregigant Mondelez er også en del af initiativet. De implementerer i første omgang mærkatet på de verdenskendte Philadelphia-oste i Danmark, Sverige, Norge og Finland.
-Hvis vi skal lykkes med at reducere CO2-udledningen, bliver vi nødt til at hjælpes ad. Madspild spiller en væsentlig rolle i klimaforandringerne, og derfor er det et effektivt sted at sætte ind. Vi vil gerne bidrage til at løse problematikken ved at benytte det nye mærkat på Philadelphia, så forbrugerne forhåbentlig vælger at se, lugte og smage på osten, før de smider den unødigt ud, siger Marcus Hartmann, Corporate and Government Affairs Lead Nordics for Mondelez International.
Herhjemme kan mærkatet allerede nu ses på mælk og yoghurt af mærket Engvang i Lidl-forretninger landet over. Det vil derudover blive implementeret på en lang liste af produkter fra Rema 1000, Unilever, Danone, Ota Solgryn, Meyers, Taffel, Daloon, Orkla, Rynkeby, KiMs, Bornholms Mosteri, Mikkeller, Miracle Whip, WiSH by SEiMEi, Hälsan Kök, Læsk, Dryk og en række andre producenter fra det øvrige Europa.
Initiativet bliver i Danmark bakket op af Mærkevareleverandørerne og DI Fødevarer.
Danskerne tror, de har styr på datomærkningen, men virkeligheden siger noget andet
Det er ikke første gang, Too Good To Go retter fokus mod datomærkningen. I 2019 fik madspildsaktøren en lang række producenter med på at føje ordene 'ofte god efter' til 'bedst før'-datomærkningen på varer med lang holdbarhed.
Det initiativ skabte et godt fundament for forandringer, men ifølge Heidi Boye, der er landechef for Too Good To Go og ph.d. i forbrugeradfærd, skal der mere til at skabe varige adfærdsændringer:
-Vi har lavet en række undersøgelser, der viser, at danskerne mener, de er godt oplyste, når det kommer til madspild og datomærkning, og at de selv smider meget lidt ud. Problemet er bare, at virkeligheden viser et andet billede. Når vi stiller konkrete spørgsmål til datomærkningerne, svarer mange forkert. Og den seneste kortlægning af madspild fra Miljøstyrelsen viser, at der stadig bliver smidt alt for meget mad ud i de danske husholdninger. Der skal derfor mere nudging til for at hjælpe forbrugerne i den rigtige retning. Og derfor lancerer vi nu dette mærkat, der meget konkret opfordrer til brug af sanserne, fortæller Heidi Boye.
Mærkatet er lanceret den 1. november og bliver løbende indført på relevante produkter. Initiativet bliver fulgt op af omfattende datomærkningskampagner i 10 europæiske lande. I Danmark skal en kampagne med Erann DD som frontfigur bidrage til at skabe fokus på datomærkningsproblematikken og det nye initiativ.
-lipe