Svensk is - som ikke er fra Sverige - er Årets Madbluf

Svensk is - som ikke er fra Sverige - er Årets Madbluf

Ismærkerne Alvesta-is og Järna-is er opkaldt efter to svenske byer. Men de bliver produceret i Holland og dermed har de kvalificeret sig til titlen som Årets Madbluf 2024, som de svenske forbrugere gennem organisationen Äkta Vara netop har kåret hinsidan

Af Lisbeth Petersen

Produktionen blev flyttet til udlandet - i smug. Nu er Alvestaglass og Järnaglass blevet kåret som som "vindere" af prisen Årets Madbluf, som i år er uddelt for 10. gang.

I alt fik isene, der bliver fremstillet af samme firma, 7793 stemmer, hvilket er lige under en tredjedel af de 24352 stemmer, der blev afgivet.

- Det er tydeligt, at mange forbrugere har følt sig snydt af disse. De tror, at de har købt en lokal - eller i det mindste svenskproduceret - is, som i virkeligheden har vist sig at være outsourcet til fabrikker i Europa, siger Äkta varas direktør og medstifter Björn Bernhardson om resultatet.

Begge ismærker startede engang som små og lokale producenter, Järnaglass i Södermanland og Alvestaglass i Småland. Nu er de ejet af fødevarekoncernen Lohilo Foods AB, som indtil fremstillede produkterne på sin egen fabrik i Växjö indtil for få år siden. Men den blev lukket, og produktionen overgik til andre producenter, først en i Sverige, så en i Litauen, før før produktionen til sidst endte i Holland.

 Björn Bernhardson er medstifter og direktør for den svenske  forbrugerorganisation Äkta vara.

- Hvis man har et stednavn eller noget, der er forbundet med en bestemt oprindelse i sit navn, har man også et større ansvar for, hvordan det opfattes af forbrugeren, tilføjer Björn Bernhardson.

Rekord på 405 nomineringer
Ismærkerne var en af i alt fem finalister i årets dyst om at være den mest vildledende fødevare.  Også Mutti Pizzasauce, Axa Müsli, Gevalia kaffeposer og en ICA Pasta-færdigret var med i slutspurten - se nomineringerne her.

Interessen for Årets Madbluf - som også kan oversættes til Årets Fødevarefidus -  2024 har været stor med flere nomineringer end nogensinde - hele 405 - og også næstflest afgivne stemmer siden konkurrencens start i 2015.

- Den store interesse viser, at der stadig er brug for en antipris som denne. Nogle gange er vi forbrugere simpelthen nødt til at sætte foden ned, når virksomheder går for langt. Vi kan også at der er ikke er mangel på bluf og fiduser i butikkerne, selv om mange af de finalister, vi har haft gennem konkurrencen gennem årene, faktisk er blevet bedre, understreger Bernhardson.

29/1 2025
  • Skrappere EU-krav til emballageaffald i fokus på Logimat

    Skrappere EU-krav til emballageaffald i fokus på Logimat

    etiketter-og-maerkning ›Etiketproducenten HERMA vil på messen i marts tage udgangspunkt i sit netop patenterede InNo-Liner-materiale, som stort set fjerner produktionsspild ved etikettering
  • Juleøllen varer lige til påske - i Sverige

    Juleøllen varer lige til påske - i Sverige

    etiketter-og-maerkning ›Over halvdelen af de svenske forbrugere, som køber juleøl, siger, at de har øl til overs efter jul. Det viser en ny undersøgelse af Carlsberg Sverige og varemærket Eriksberg, som i den forgangne jul har fundet på en smart etiketløsning på "problemet"
  • Forskningscenter skal finde konkrete løsninger på PFAS forureningen

    Forskningscenter skal finde konkrete løsninger på PFAS forureningen

    etiketter-og-maerkning ›Med 45 millioner kroner fra den nationale handlingsplan bliver en række forskere fra danske universiteter samlet for at forsøge at løse problemerne med de over 10.000 forskellige, skadelige flourholdige stoffer, som populært kaldes Evighedskemikalier
  • Svanemærket strammer kravene til kosmetik og plejeprodukter – og til emballagen

    Svanemærket strammer kravene til kosmetik og plejeprodukter – og til emballagen

    etiketter-og-maerkning ›Mange danskere bruger Svanemærket som pejlemærke, når de vælger plejeprodukter. Og hele 35 % af danskerne ønsker flere miljømærkede plejeprodukter. Nu strammer Svanemærket kravene, hvilket kun forventes at gøre det officielle nordiske miljømærke endnu mere populært blandt forbrugerne
  • Post Nord leverer gratis breve til julemanden

    Post Nord leverer gratis breve til julemanden

    etiketter-og-maerkning ›Frem til den 18. december tilbyder koncernen igen i år børn i hele landet at hente en frankeret kuvert til et brev til julemanden og at få svar retur - helt gratis. Desuden får en heldig vinder et ønske opfyldt
  • Omfavn digitaliseringen og styrk labelproduktionen

    Omfavn digitaliseringen og styrk labelproduktionen

    etiketter-og-maerkning ›BOBSTs marketingdirektør, for “Narrow-Mid Web Printing & Converting”, Patrick Graber, giver sit bud på, hvordan labelkonvertere takler de udfordringer, som præger markedet for labelproduktion. - Omfavn digitalisering, automatisering og ”connectivity” lyder den basale opskrift  
  • Føtex ønsker ny score-mærkning for fødevarer

    Føtex ønsker ny score-mærkning for fødevarer

    etiketter-og-maerkning ›Med åbningen af sit ombyggede supermarked i Kokkedal markerer føtex samtidig fremtiden for hele kæden, hvor måltider, convenience og sundhed skal være i højsædet. Bl.a. vil føtex arbejde for en ny mærkningsordning for fødevares ernæringsværdi
  • Ny inlineteknik til dobbelt etikettering

    Ny inlineteknik til dobbelt etikettering

    etiketter-og-maerkning ›Herma og Bahmüller introducerer en ny maskine, der for første gang gør det muligt at sætte etiketter på foldeæsker af bølgepap på to sider på samme produktionslinje