Svensk is - som ikke er fra Sverige - er Årets Madbluf

Svensk is - som ikke er fra Sverige - er Årets Madbluf

Ismærkerne Alvesta-is og Järna-is er opkaldt efter to svenske byer. Men de bliver produceret i Holland og dermed har de kvalificeret sig til titlen som Årets Madbluf 2024, som de svenske forbrugere gennem organisationen Äkta Vara netop har kåret hinsidan

Af Lisbeth Petersen

Produktionen blev flyttet til udlandet - i smug. Nu er Alvestaglass og Järnaglass blevet kåret som som "vindere" af prisen Årets Madbluf, som i år er uddelt for 10. gang.

I alt fik isene, der bliver fremstillet af samme firma, 7793 stemmer, hvilket er lige under en tredjedel af de 24352 stemmer, der blev afgivet.

- Det er tydeligt, at mange forbrugere har følt sig snydt af disse. De tror, at de har købt en lokal - eller i det mindste svenskproduceret - is, som i virkeligheden har vist sig at være outsourcet til fabrikker i Europa, siger Äkta varas direktør og medstifter Björn Bernhardson om resultatet.

Begge ismærker startede engang som små og lokale producenter, Järnaglass i Södermanland og Alvestaglass i Småland. Nu er de ejet af fødevarekoncernen Lohilo Foods AB, som indtil fremstillede produkterne på sin egen fabrik i Växjö indtil for få år siden. Men den blev lukket, og produktionen overgik til andre producenter, først en i Sverige, så en i Litauen, før før produktionen til sidst endte i Holland.

 Björn Bernhardson er medstifter og direktør for den svenske  forbrugerorganisation Äkta vara.

- Hvis man har et stednavn eller noget, der er forbundet med en bestemt oprindelse i sit navn, har man også et større ansvar for, hvordan det opfattes af forbrugeren, tilføjer Björn Bernhardson.

Rekord på 405 nomineringer
Ismærkerne var en af i alt fem finalister i årets dyst om at være den mest vildledende fødevare.  Også Mutti Pizzasauce, Axa Müsli, Gevalia kaffeposer og en ICA Pasta-færdigret var med i slutspurten - se nomineringerne her.

Interessen for Årets Madbluf - som også kan oversættes til Årets Fødevarefidus -  2024 har været stor med flere nomineringer end nogensinde - hele 405 - og også næstflest afgivne stemmer siden konkurrencens start i 2015.

- Den store interesse viser, at der stadig er brug for en antipris som denne. Nogle gange er vi forbrugere simpelthen nødt til at sætte foden ned, når virksomheder går for langt. Vi kan også at der er ikke er mangel på bluf og fiduser i butikkerne, selv om mange af de finalister, vi har haft gennem konkurrencen gennem årene, faktisk er blevet bedre, understreger Bernhardson.

29/1 2025
  • DHL Danmark indfører papirløs returnering

    DHL Danmark indfører papirløs returnering

    etiketter-og-maerkning ›Med produktet "Label Free" kan logistikvirksomhedens kunder nu tilbyde forbrugerne en nemmere og mere miljøvenlig returmetode. I stedet for at skulle printe returlabels, kan forbrugerne blot anmode om en returnering og modtage en QR-kode, som de kan bruge til at returnere deres varer
  • Etiketproducent efterspurgt som ekspert i tekniske folier

    Etiketproducent efterspurgt som ekspert i tekniske folier

    etiketter-og-maerkning ›Grob-Werke er afhængig af udstansede specialfolier fra S+P Samson, når de opsætter deres højpræcisionsanlæg til produktion af batteri der består af moduler i flere lag.
  • UPM Raflatac integrerer data om miljøaftryk direkte i sine tilbud

    UPM Raflatac integrerer data om miljøaftryk direkte i sine tilbud

    etiketter-og-maerkning ›Etiketspecialisten vil sætte ny standard med produktpassprototyper i tilbud til kunderne. De gennemsigtige miljødata skal gøre det lettere at træffe de rette materialevalg
  • To genvalg og et nyt medlem i GRAKOMs bestyrelse

    To genvalg og et nyt medlem i GRAKOMs bestyrelse

    etiketter-og-maerkning ›På generalforsamlinger i GRAKOM og GRAKOM Arbejdsgivere tidligere på måneden var der genvalg til næstformand Thomas Søby fra BUCHS og bestyrelsesmedlem Palle Studsgaard Odgaard fra Dystan & Rosenberg. René Milholt fra Jydsk Emblem Fabrik er nyt bestyrelsesmedlem
  • Etiketten danner multipakkerne

    Etiketten danner multipakkerne

    etiketter-og-maerkning ›Benner MSA's nye multipakmaskine til "mid-range"-produkter er udstyret med Herma-labelapplikatorer
  • Coop vil indføre mærkning af eventuelle, ekstra toldramte varer

    Coop vil indføre mærkning af eventuelle, ekstra toldramte varer

    etiketter-og-maerkning ›Hvis koncernens få, amerikanske produkter bliver belagt med ekstra told fremover, vil de få påført et særligt mærke. Coop vil samtidig reducere markedsføringen af varer fra USA
  • Gallus MatteJet er klar til markedet

    Gallus MatteJet er klar til markedet

    etiketter-og-maerkning ›Heidelberger Druckmaschinens datterselskab, Gallus Group har netop annonceret, at den nye  efterbehandlingsteknologi til Gallus One, Gallus MatteJet er blevet komercielt tilgængelig på globalt plan
  • Vildledende, grøn markedsføring skal stoppes med lov

    Vildledende, grøn markedsføring skal stoppes med lov

    etiketter-og-maerkning ›Ord som "grøn”, ”bæredygtig” og ”miljøvenlig” skal fra september næste år være ulovligt at bruge for virksomheder, hvis de ikke kan dokumentere det. Det er indholdet i et lovforslag, regeringen nu fremsætter i Folketinget