Svanemærket strammer kravene til spisesteder

Svanemærket strammer kravene til spisesteder

Svanemærket har netop lanceret skærpede krav til restauranter, kantiner, storkøkkener og dagskonferencesteder. Kravene skærpes løbende, for at svanemærkede spisesteder ligger i front på miljø og klima. Og nu skal spisestederne leve op til endnu skrappere krav til bl.a. madspild, valg af fødevarer og til spisestedets samlede drift

Hvis et spise- eller dagskonferencested vil forbedre sit miljø- og klimaregnskab, kræver det både fokus på den mad, der serveres, og på den daglige drift af stedet. Derfor stiller Svanemærket krav til både fødevarer og drift:

-Svanemærket har en helhedsorienteret tilgang og ser på hele livscyklus. Det betyder, at restauranter og kantiner kan bruge Svanemærket som et redskab til både at vælge fødevarer og optimere driften – og derigennem reducere den samlede miljø- og klimabelastning, siger Martin Fabiansen, direktør i Miljømærkning Danmark.

Vægt på økologisk og vegetarisk mad
Med de nye krav skal et svanemærket spisested tilbyde minimum 30 % økologisk mad og drikke – og altid minimum én vegetarisk ret til både frokost og middag. Stedet skal ligeledes gennemføre tiltag, som fremmer mad med lav miljø- og klimabelastning, fx ved at reducere kødforbruget og bruge lokalt producerede råvarer. Og så må spisestedet ikke servere truede arter af fisk og skaldyr, flaskevand ved bordservering, bruge palmeolie til friture eller anvende genmodificerede fødevarer.

Mindre madspild
Ifølge en ny kortlægning af madspild fra Miljøstyrelsen smider restaurantionsbranchen i Danmark hvert år 42.000 ton mad ud. Og det er ikke bare dyrt at smide mad ud. Det belaster også miljøet, og det skaber et unødigt CO2-udslip:

-Madspild er verdens tredjestørste kilde til CO2-udslip. Derfor skærper Svanemærket kravene til forebyggelse af madspild. Det betyder, at et svanemærket spisested skal arbejde målrettet og systematisk for at reducere madspild. Bl.a. ved at spisestedet har én medarbejder, som har det overdnede ansvar for madspild, og som har til opgave at oplære alle ansatte i, hvordan madspild forebygges. Stedet skal samtidig måle madspild pr. gæst og følge op på, hvordan madspildet opstår, forklarer Ingrid Elmedal, senior konsulent for marked og indkøb i Miljømærkning Danmark.

Styr på driften
I de nye krav har Svanemærket også strammet kravene til vand, energi og affaldssortering.

-Det handler om at have styr på sit ressourceforbrug – og det gavner ikke kun miljø og klima, men også økonomien. Kravene omfatter bl.a. energi- og CO2-reducerende tiltag for at begrænse klimabelastningen, krav til reduceret vandforbrug og effektiv kildesortering, siger Ingrid Elmedal.

Svanemærket stiller også krav til flere af de produkter, der bliver brugt til at drive spise- og dagskonferencesteder. Man må fx ikke bruge engangsartikler til den daglige servering eller bruge plastfilm, der indeholder PVC/PVDC, til emballage til mad og drikke. Samtidig skal alle produkter til den daglige rengøring, opvask og tekstilvask være miljømærkede, hvilket minimerer brugen af uønskede kemikalier.

-lipe

9/3 2022
  • DHL Danmark indfører papirløs returnering

    DHL Danmark indfører papirløs returnering

    etiketter-og-maerkning ›Med produktet "Label Free" kan logistikvirksomhedens kunder nu tilbyde forbrugerne en nemmere og mere miljøvenlig returmetode. I stedet for at skulle printe returlabels, kan forbrugerne blot anmode om en returnering og modtage en QR-kode, som de kan bruge til at returnere deres varer
  • Etiketproducent efterspurgt som ekspert i tekniske folier

    Etiketproducent efterspurgt som ekspert i tekniske folier

    etiketter-og-maerkning ›Grob-Werke er afhængig af udstansede specialfolier fra S+P Samson, når de opsætter deres højpræcisionsanlæg til produktion af batteri der består af moduler i flere lag.
  • UPM Raflatac integrerer data om miljøaftryk direkte i sine tilbud

    UPM Raflatac integrerer data om miljøaftryk direkte i sine tilbud

    etiketter-og-maerkning ›Etiketspecialisten vil sætte ny standard med produktpassprototyper i tilbud til kunderne. De gennemsigtige miljødata skal gøre det lettere at træffe de rette materialevalg
  • To genvalg og et nyt medlem i GRAKOMs bestyrelse

    To genvalg og et nyt medlem i GRAKOMs bestyrelse

    etiketter-og-maerkning ›På generalforsamlinger i GRAKOM og GRAKOM Arbejdsgivere tidligere på måneden var der genvalg til næstformand Thomas Søby fra BUCHS og bestyrelsesmedlem Palle Studsgaard Odgaard fra Dystan & Rosenberg. René Milholt fra Jydsk Emblem Fabrik er nyt bestyrelsesmedlem
  • Etiketten danner multipakkerne

    Etiketten danner multipakkerne

    etiketter-og-maerkning ›Benner MSA's nye multipakmaskine til "mid-range"-produkter er udstyret med Herma-labelapplikatorer
  • Coop vil indføre mærkning af eventuelle, ekstra toldramte varer

    Coop vil indføre mærkning af eventuelle, ekstra toldramte varer

    etiketter-og-maerkning ›Hvis koncernens få, amerikanske produkter bliver belagt med ekstra told fremover, vil de få påført et særligt mærke. Coop vil samtidig reducere markedsføringen af varer fra USA
  • Gallus MatteJet er klar til markedet

    Gallus MatteJet er klar til markedet

    etiketter-og-maerkning ›Heidelberger Druckmaschinens datterselskab, Gallus Group har netop annonceret, at den nye  efterbehandlingsteknologi til Gallus One, Gallus MatteJet er blevet komercielt tilgængelig på globalt plan
  • Vildledende, grøn markedsføring skal stoppes med lov

    Vildledende, grøn markedsføring skal stoppes med lov

    etiketter-og-maerkning ›Ord som "grøn”, ”bæredygtig” og ”miljøvenlig” skal fra september næste år være ulovligt at bruge for virksomheder, hvis de ikke kan dokumentere det. Det er indholdet i et lovforslag, regeringen nu fremsætter i Folketinget