Svanemærket lancerer krav til levering af online-køb

Svanemærket lancerer krav til levering af online-køb

For første gang er det nu muligt for transportbranchen at få certificeret en del af sin service med Svanemærket. Dermed kan forbrugere, der handler online, vælge en mere energieffektiv levering med reduceret klimabelastning og bedre ansættelsesvilkår for chauffører, og transportvirksomhederne kan styrke deres troværdighed på klimaområdet

Halvdelen af de danske forbrugere oplever ikke, at det er muligt at vælge en miljøvenlig leveringsform, når de handler online. Og 4 ud af 10 har ikke tillid til, at de leveringsmuligheder, der markedsføres som miljøvenlige, faktisk er det. Det viser en ny undersøgelse, som HUI Research har gennemført for Svanemærket. Samtidig er mange forvirrede over forskellige grønne påstande og budskaber ved webbutikkernes check-out.

Men nu er der godt nyt til forbrugerne: Svanemærket lancerer nemlig miljøkrav til levering af varer, som købes på nettet. Målet er at guide forbrugere til at kunne træffe mere miljø- og klimavenlige leveringsvalg, når de handler på nettet.

Nordiske transport- og logistikvirksomheder, der tilbyder transport rettet mod forbrugere ved check-out i webbutikker, kan ansøge om en certificering. Hvis de opnår en certificering, kan de tilbyde svanemærket levering til webbutikker. På den måde får forbrugerne mulighed for at vælge en svanemærket leveringsmulighed ved check-out i webbutikken. 

-Onlinehandlen er vokset markant i løbet af de seneste år. Det har medført øget transport af varer og øget klimabelastning. Samtidig ved vi, at stadig flere forbrugere ønsker at kunne træffe mere miljøvenlige leveringsvalg, når de handler på nettet. Med Svanemærkets nye krav håber vi, at det fremover bliver lettere, siger Martin Fabiansen, direktør i Miljømærkning Danmark.

Certificering til gavn for både forbrugere og branche
Svanemærkets krav til e-handelstransport har både fokus på klimapåvirkning, energieffektivitet og ansættelsesvilkår

-Det haster med at nå både nationale og globale klima- og miljømål. Her vil muligheden for at kunne vælge en svanemærket levering gøre det nemmere for forbrugerne at bidrage til den grønne omstilling af transportsektoren. De nye krav sikrer bl.a. reduceret udledning af drivhusgasser via skrappe krav til energieffektivitet, fornybare brændstoffer og andel el-køretøjer, forklarer Martin Fabiansen.

Svanemærket, det officielle nordiske miljømærke, er en uafhængig tredjepartscertificering. Ifølge undersøgelsen fra HUI Research vil mere end 6 ud af 10 af de danske forbrugere have tillid til pakkeleverandører, der benytter miljømærker fra uafhængige organisationer.

-Vi ved, at forbrugerne er trætte af greenwashing og har brug for hjælp til at navigere i junglen af grønne påstande. Med Svanemærket på e-handelstransport får forbrugerne, der handler på nettet, mulighed for at vælge en leveringsform, som gør en forskel for miljøet. Tilsvarende får transportvirksomhederne mulighed for at styrke troværdigheden i deres miljø- og klimakommunikation - endda med et miljømærke, som 95 procent af de nordiske forbrugere kender. Nu bliver det spændende at se, hve, som bliver de første til at opnå en certificering, siger Charlotte Rajsager, marketing- og kommunikationschef i Miljømærkning Danmark.

-lipe

21/4 2023
  • Det bedste fra kølediskene på HI-messen

    Det bedste fra kølediskene på HI-messen

    etiketter-og-maerkning ›Flere end 1.000 mejeriprodukter bliver linet op, når den populære 'International Food Contest' byder på udstillinger, konkurrence, innovation og networking på årets udgave af HI-messen. I år kan publikum overvære dommernes finalebedømmelser
  • Heidelberg og Gallus på Labelexpo

    Heidelberg og Gallus på Labelexpo

    etiketter-og-maerkning ›Heidelberg og Gallus præsenterer et nyt kapitel i deres vision om intelligente netværksforbundne trykmuligheder. To nye digitale løsninger er med på Labelexpo Europe 2025
  • Trykteknologi i overhalingsbanen

    Trykteknologi i overhalingsbanen

    etiketter-og-maerkning ›Bredere flexotrykmaskiner og nye offset- og hybrid inkjet-flexo-konfigurationer gør Labelexpo Europe 2025 til begivenheden inden for trykteknologi. Det skriver Andy Thomas-Emans i sin klumme for Messen:
  • Brancheprofiler bliver messeambassadører

    Brancheprofiler bliver messeambassadører

    etiketter-og-maerkning ›En håndfuld anerkendte ledere i etiket- og emballagetrykindustrien er udnævnt som ambassadører for Labelexpo 2025
  • Næste generation af sikkerhedsetiketter på messe

    Næste generation af sikkerhedsetiketter på messe

    etiketter-og-maerkning ›Producenten Securikett vil på Fachpack 2025 præsentere nytænkning inden for sikkerhedsmærker med særligt fokus på genanvendelighed, digital sporbarhed og manipulationssikring
  • Nye farver gør det lettere at skelne

    Nye farver gør det lettere at skelne

    etiketter-og-maerkning ›REMA1000 har har givet givet emballagen til kædens egen plejeserie nye farver, som markerer, om indholdet er med eller uden parfume
  • Print selv vaskemærkerne

    Print selv vaskemærkerne

    etiketter-og-maerkning ›Norris Print-Tech har løsningen, når det handler om at printe de såkaldte carelabels, som bliver syet i beklædning
  • Etiketter klar til kolde afvaskninger

    Etiketter klar til kolde afvaskninger

    etiketter-og-maerkning ›Bedre plastgenanvendelse takket være etiketter med særlige afvaskbare egenskaber har længe været en selvfølge for PET-flasker og -beholdere. Nu tilbyder Herma et certificeret afvaskbart selvklæbende etiketmateriale til emballage fremstillet af HDPE-plast