Sprite uden etiketter bliver testet i Storbritannien

Sprite uden etiketter bliver testet i Storbritannien

Frem til slutningen af marts har Coca-Cola i et begrænset forsøg fjernet etiketterne fra halvliters Sprite og Sprite Zero i butikker i udvalgte engelske byer. Det er koncernens første forsøg med 'label-less emballage der skal forenkle genanvendelsesprocessen

Af Lisbeth Petersen

I pilotprojektet er etiketterne midlertidigt erstattet med et præget logo på forsiden af flasken. På bagsiden er der lasergraverede produkt- og ernæringsoplysninger.

Selv om de eksisterende etiketter er fuldt genanvendelige, forenkler det genanvendelsesprocessen at fjerne dem, fordi det fjerner behovet for at adskille etiketter og flasker fra flaskerne og reducerer mængden af emballagemateriale, der generealt skal anvendes.

Javier Meza, VP Marketing, Coca-Cola Europe, siger om forsøget:

-Det er en milepæl for branchen. Det er første gang, at disse to teknologier er blevet brugt i et globalt pilotprojekt, hvor et Coca-Cola-produkt vil blive præsenteret i en etiketløs enkeltflaske, der sælges i detailhandlen. Selvom designændringen kan lyde simpel, er det et stort skift fra et marketingperspektiv. Dette forsøg kan bidrage til langsigtede ændringer i den måde, brands kommunikerer med deres forbrugere på.

Kunderne kan nu til at prøve det nye, begrænsede design, som bliver solgt i Tesco Express-butikker i Brighton og Hove, Bristol, London og Manchester mellem januar og marts 2024.

Ligesom den eksisterende Sprite-emballage har de klare, 100 % genanvendte PET-flasker grønne og gennemsigtige hætter, der identificerer dem som henholdsvis Sprite eller Sprite Zero.

Mindre farve og faste kapsler
I de senere år har Coca-Cola indført en række designændringer for at reducere emballageaffald, herunder at ændre Sprite-flaskerne fra grøn til klar plast for at gøre dem lettere at genbruge til flasker igen.

Coca-Cola har også indført fastgjorte kapsler på sine flasker, som sikrer, at kapslen bliver siddende på flasken efter åbning, og reducerer reducere risikoen for at ende som henkastet affald.

Koncernen har tillige investeret i nye designs for at reducere mængden af emballage, f.eks. ved at skabe letvægtsflasker og reducere de materialer, der bruges i den eksterne emballage.

Dusan Stojankic, VP Franchise Operations, GB&I hos Coca-Cola Great Britain, siger:

-Vi vil gerne være med til at skabe en fremtid, hvor drikkevareemballage af plast altid vil have mere end ét liv. Etiketter indeholder værdifulde oplysninger for forbrugerne, men ved hjælp af teknologi kan vi nu afprøve andre måder at dele disse oplysninger på, samtidig med at vi reducerer mængden af emballage, vi bruger.

Han tilføjer:

-Det kan virke som et lille skridt at gå uden etiketter, men det er en af flere måder, vi undersøger for at gøre genbrug lettere, minimere affald og minimere vores emballages indvirkning på miljøet.

16/2 2024
  • Føtex ønsker ny score-mærkning for fødevarer

    Føtex ønsker ny score-mærkning for fødevarer

    etiketter-og-maerkning ›Med åbningen af sit ombyggede supermarked i Kokkedal markerer føtex samtidig fremtiden for hele kæden, hvor måltider, convenience og sundhed skal være i højsædet. Bl.a. vil føtex arbejde for en ny mærkningsordning for fødevares ernæringsværdi
  • Ny inlineteknik til dobbelt etikettering

    Ny inlineteknik til dobbelt etikettering

    etiketter-og-maerkning ›Herma og Bahmüller introducerer en ny maskine, der for første gang gør det muligt at sætte etiketter på foldeæsker af bølgepap på to sider på samme produktionslinje
  • Orkla vil kalde en plantebøf en plantebøf

    Orkla vil kalde en plantebøf en plantebøf

    etiketter-og-maerkning ›At efterligne saftige, røde oksebøffer med plantebaserede ingredienser er ikke længere vejen frem, når man skal udvikle fremtidens fødevarer. Det siger Nordens største fødevareleverandør til Berlingske
  • Ny version af yndet labelsoftware

    Ny version af yndet labelsoftware

    etiketter-og-maerkning ›Codesoft er en af leverandøren Norris Print-Techs mest populære produkter inden for labelsoftware. Version 2024 byder bl.a. på print via Cloud-service, forbedret grafik- og billedhåndtering og enklere brug af netværkslicenser
  • Nye afvaskelige etiketter til returemballager

    Nye afvaskelige etiketter til returemballager

    etiketter-og-maerkning ›UPM Raflatac udvider sin termiske linerless-serie med lanceringen af en OptiCut WashOff-løsning. Den er specifikt designet til retur- og genanvendelige plastbeholdere til fødevarer
  • Fødevareministeren etablerer madspildsklubben “Klub 12.3

    Fødevareministeren etablerer madspildsklubben “Klub 12.3

    etiketter-og-maerkning ›Hvert år bliver der i Danmark - stadigvæk - smidt over 873 tons mad ud. Og nu bliver pioneren inden for bekæmpelse af madspild. Selina Juul ambassadør for den nye klub, som er oprettet af minister for fødevarer, landbrug og fiskeri Jacob Jensen (V)
  • QR-kode afslører spandens miljøoplysninger

    QR-kode afslører spandens miljøoplysninger

    etiketter-og-maerkning ›Flügger lancerer nye blå spande i genanvendt plast til en lang række produkter. Udover den nye farve og markant højere brug af genanvendt plast vil man kunne scanne en QR-kode med direkte adgang til produktets dokumentation
  • Buchs Labels styrker ejerstrukturen med erfaren profil

    Buchs Labels styrker ejerstrukturen med erfaren profil

    etiketter-og-maerkning ›Buchs Labels fra Randers er inde i en positiv udvikling. Og virksomheden har ambitioner om mere og udvider nu ejerkredsen med Christian Nissen, der kommer med mange års erfaring fra branchen