Sprite uden etiketter bliver testet i Storbritannien

Sprite uden etiketter bliver testet i Storbritannien

Frem til slutningen af marts har Coca-Cola i et begrænset forsøg fjernet etiketterne fra halvliters Sprite og Sprite Zero i butikker i udvalgte engelske byer. Det er koncernens første forsøg med 'label-less emballage der skal forenkle genanvendelsesprocessen

Af Lisbeth Petersen

I pilotprojektet er etiketterne midlertidigt erstattet med et præget logo på forsiden af flasken. På bagsiden er der lasergraverede produkt- og ernæringsoplysninger.

Selv om de eksisterende etiketter er fuldt genanvendelige, forenkler det genanvendelsesprocessen at fjerne dem, fordi det fjerner behovet for at adskille etiketter og flasker fra flaskerne og reducerer mængden af emballagemateriale, der generealt skal anvendes.

Javier Meza, VP Marketing, Coca-Cola Europe, siger om forsøget:

-Det er en milepæl for branchen. Det er første gang, at disse to teknologier er blevet brugt i et globalt pilotprojekt, hvor et Coca-Cola-produkt vil blive præsenteret i en etiketløs enkeltflaske, der sælges i detailhandlen. Selvom designændringen kan lyde simpel, er det et stort skift fra et marketingperspektiv. Dette forsøg kan bidrage til langsigtede ændringer i den måde, brands kommunikerer med deres forbrugere på.

Kunderne kan nu til at prøve det nye, begrænsede design, som bliver solgt i Tesco Express-butikker i Brighton og Hove, Bristol, London og Manchester mellem januar og marts 2024.

Ligesom den eksisterende Sprite-emballage har de klare, 100 % genanvendte PET-flasker grønne og gennemsigtige hætter, der identificerer dem som henholdsvis Sprite eller Sprite Zero.

Mindre farve og faste kapsler
I de senere år har Coca-Cola indført en række designændringer for at reducere emballageaffald, herunder at ændre Sprite-flaskerne fra grøn til klar plast for at gøre dem lettere at genbruge til flasker igen.

Coca-Cola har også indført fastgjorte kapsler på sine flasker, som sikrer, at kapslen bliver siddende på flasken efter åbning, og reducerer reducere risikoen for at ende som henkastet affald.

Koncernen har tillige investeret i nye designs for at reducere mængden af emballage, f.eks. ved at skabe letvægtsflasker og reducere de materialer, der bruges i den eksterne emballage.

Dusan Stojankic, VP Franchise Operations, GB&I hos Coca-Cola Great Britain, siger:

-Vi vil gerne være med til at skabe en fremtid, hvor drikkevareemballage af plast altid vil have mere end ét liv. Etiketter indeholder værdifulde oplysninger for forbrugerne, men ved hjælp af teknologi kan vi nu afprøve andre måder at dele disse oplysninger på, samtidig med at vi reducerer mængden af emballage, vi bruger.

Han tilføjer:

-Det kan virke som et lille skridt at gå uden etiketter, men det er en af flere måder, vi undersøger for at gøre genbrug lettere, minimere affald og minimere vores emballages indvirkning på miljøet.

16/2 2024
  • UPM Raflatac integrerer data om miljøaftryk direkte i sine tilbud

    UPM Raflatac integrerer data om miljøaftryk direkte i sine tilbud

    etiketter-og-maerkning ›Etiketspecialisten vil sætte ny standard med produktpassprototyper i tilbud til kunderne. De gennemsigtige miljødata skal gøre det lettere at træffe de rette materialevalg
  • To genvalg og et nyt medlem i GRAKOMs bestyrelse

    To genvalg og et nyt medlem i GRAKOMs bestyrelse

    etiketter-og-maerkning ›På generalforsamlinger i GRAKOM og GRAKOM Arbejdsgivere tidligere på måneden var der genvalg til næstformand Thomas Søby fra BUCHS og bestyrelsesmedlem Palle Studsgaard Odgaard fra Dystan & Rosenberg. René Milholt fra Jydsk Emblem Fabrik er nyt bestyrelsesmedlem
  • Etiketten danner multipakkerne

    Etiketten danner multipakkerne

    etiketter-og-maerkning ›Benner MSA's nye multipakmaskine til "mid-range"-produkter er udstyret med Herma-labelapplikatorer
  • Coop vil indføre mærkning af eventuelle, ekstra toldramte varer

    Coop vil indføre mærkning af eventuelle, ekstra toldramte varer

    etiketter-og-maerkning ›Hvis koncernens få, amerikanske produkter bliver belagt med ekstra told fremover, vil de få påført et særligt mærke. Coop vil samtidig reducere markedsføringen af varer fra USA
  • Gallus MatteJet er klar til markedet

    Gallus MatteJet er klar til markedet

    etiketter-og-maerkning ›Heidelberger Druckmaschinens datterselskab, Gallus Group har netop annonceret, at den nye  efterbehandlingsteknologi til Gallus One, Gallus MatteJet er blevet komercielt tilgængelig på globalt plan
  • Vildledende, grøn markedsføring skal stoppes med lov

    Vildledende, grøn markedsføring skal stoppes med lov

    etiketter-og-maerkning ›Ord som "grøn”, ”bæredygtig” og ”miljøvenlig” skal fra september næste år være ulovligt at bruge for virksomheder, hvis de ikke kan dokumentere det. Det er indholdet i et lovforslag, regeringen nu fremsætter i Folketinget
  • Etiketter med naturmaterialer fra Avery

    Etiketter med naturmaterialer fra Avery

    etiketter-og-maerkning ›Græs- og hampefibre er sammen med bomuld og havplast en del af ingredienserne i en ny serie af selvklæbende etiketter på ruller
  • Danskerne er klar til et statsligt klimamærke på fødevarer

    Danskerne er klar til et statsligt klimamærke på fødevarer

    etiketter-og-maerkning ›Et overvældende flertal af danskerne på hele 81 procent synes, at et klimamærke på fødevarer er en god idé, viser en ny undersøgelse foretaget af Norstat for De Samvirkende Købmænd (DSK). Et resultat som også minister for fødevarer, landbrug og fiskeri Jacob Jensen (V) påskønner