Sprite uden etiketter bliver testet i Storbritannien
Frem til slutningen af marts har Coca-Cola i et begrænset forsøg fjernet etiketterne fra halvliters Sprite og Sprite Zero i butikker i udvalgte engelske byer. Det er koncernens første forsøg med 'label-less emballage der skal forenkle genanvendelsesprocessen
Af Lisbeth Petersen
I pilotprojektet er etiketterne midlertidigt erstattet med et præget logo på forsiden af flasken. På bagsiden er der lasergraverede produkt- og ernæringsoplysninger.
Selv om de eksisterende etiketter er fuldt genanvendelige, forenkler det genanvendelsesprocessen at fjerne dem, fordi det fjerner behovet for at adskille etiketter og flasker fra flaskerne og reducerer mængden af emballagemateriale, der generealt skal anvendes.
Javier Meza, VP Marketing, Coca-Cola Europe, siger om forsøget:
-Det er en milepæl for branchen. Det er første gang, at disse to teknologier er blevet brugt i et globalt pilotprojekt, hvor et Coca-Cola-produkt vil blive præsenteret i en etiketløs enkeltflaske, der sælges i detailhandlen. Selvom designændringen kan lyde simpel, er det et stort skift fra et marketingperspektiv. Dette forsøg kan bidrage til langsigtede ændringer i den måde, brands kommunikerer med deres forbrugere på.
Kunderne kan nu til at prøve det nye, begrænsede design, som bliver solgt i Tesco Express-butikker i Brighton og Hove, Bristol, London og Manchester mellem januar og marts 2024.
Ligesom den eksisterende Sprite-emballage har de klare, 100 % genanvendte PET-flasker grønne og gennemsigtige hætter, der identificerer dem som henholdsvis Sprite eller Sprite Zero.
Mindre farve og faste kapsler
I de senere år har Coca-Cola indført en række designændringer for at reducere emballageaffald, herunder at ændre Sprite-flaskerne fra grøn til klar plast for at gøre dem lettere at genbruge til flasker igen.
Coca-Cola har også indført fastgjorte kapsler på sine flasker, som sikrer, at kapslen bliver siddende på flasken efter åbning, og reducerer reducere risikoen for at ende som henkastet affald.
Koncernen har tillige investeret i nye designs for at reducere mængden af emballage, f.eks. ved at skabe letvægtsflasker og reducere de materialer, der bruges i den eksterne emballage.
Dusan Stojankic, VP Franchise Operations, GB&I hos Coca-Cola Great Britain, siger:
-Vi vil gerne være med til at skabe en fremtid, hvor drikkevareemballage af plast altid vil have mere end ét liv. Etiketter indeholder værdifulde oplysninger for forbrugerne, men ved hjælp af teknologi kan vi nu afprøve andre måder at dele disse oplysninger på, samtidig med at vi reducerer mængden af emballage, vi bruger.
Han tilføjer:
-Det kan virke som et lille skridt at gå uden etiketter, men det er en af flere måder, vi undersøger for at gøre genbrug lettere, minimere affald og minimere vores emballages indvirkning på miljøet.