Slut med danske flag på udenlandsk honning

Slut med danske flag på udenlandsk honning

Fødevareminister Mogens Jensen vil have ændret den danske fortolkning af mærkningsreglerne for honning, så forbrugerne ikke bliver vildledt, når de køber honning fra andre lande

Det skal være slut med at hælde honning fra fjerne lande på glas i Danmark, klistre Dannebrog på og så mærke varen med 'dansk produceret'.

Det fastslår fødevareminister Mogens Jensen, som nu har bedt Fødevarestyrelsen om at ændre på den hidtidige fortolkning af EU-reglerne, så forbrugerne ikke bliver vildledt. Styrelsen skal også se på, om der er problemer i forhold til andre fødevarer, som primært består af én ingrediens fra udlandet. 

I dag kan en dansk virksomhed fuldt lovligt købe honning fra for eksempel lande uden for EU, og så mærke produktet med 'dansk produceret' og dansk flag, hvis forbrugeren på bagsiden af glasset kan læse, at honningen kommer fra lande uden for det europæiske fællesskab.

- At en fødevare er dansk produceret, er for mange forbrugere både i Danmark og i udlandet et kvalitetsstempel. Det stempel skal ikke kunne pryde fødevarer, som ikke har det fjerneste med Danmark at gøre, understreger fødevareminister Mogens Jensen. 
Han har nu bedt Fødevarestyrelsen om et serviceeftersyn af reglerne. Fødevarestyrelsen skal vurdere, hvilke nationale mærkningskrav Danmark kan stille til bl.a. honningproducenterne, der henter deres råvarer uden for Danmarks grænser, uden at Danmark kommer i konflikt med EU-reglerne. 

- I Sverige har de en vejledning om, hvordan virksomhederne kan mærke deres produkter korrekt - en slags 'best practice' - som skal sikre, at kunderne tydeligt kan se, hvor honningen kommer fra. Så kan forbrugeren på et oplyst grundlag vurdere, om de nu også får det produkt, de forventer og betaler for. Den model har jeg bedt Fødevarestyrelsen arbejde videre med, fortæller Mogens Jensen.  

Fødevarestyrelsen forventer, at den nye vejledning er klar ved udgangen af 2019.
-lipe

23/10 2019
  • Nyt navn: UPM Adhesive Materials

    Nyt navn: UPM Adhesive Materials

    etiketter-og-maerkning ›UPM Raflatacs forretningsområde og rapporteringssegment skifter navn. Fra den 12. juni 2025 er navnet UPM Adhesive Materials. Det nye navn vil blive brugt fra delårsrapporten for 2. kvartal 2025 og frem
  • DHL Danmark indfører papirløs returnering

    DHL Danmark indfører papirløs returnering

    etiketter-og-maerkning ›Med produktet "Label Free" kan logistikvirksomhedens kunder nu tilbyde forbrugerne en nemmere og mere miljøvenlig returmetode. I stedet for at skulle printe returlabels, kan forbrugerne blot anmode om en returnering og modtage en QR-kode, som de kan bruge til at returnere deres varer
  • Etiketproducent efterspurgt som ekspert i tekniske folier

    Etiketproducent efterspurgt som ekspert i tekniske folier

    etiketter-og-maerkning ›Grob-Werke er afhængig af udstansede specialfolier fra S+P Samson, når de opsætter deres højpræcisionsanlæg til produktion af batteri der består af moduler i flere lag.
  • UPM Raflatac integrerer data om miljøaftryk direkte i sine tilbud

    UPM Raflatac integrerer data om miljøaftryk direkte i sine tilbud

    etiketter-og-maerkning ›Etiketspecialisten vil sætte ny standard med produktpassprototyper i tilbud til kunderne. De gennemsigtige miljødata skal gøre det lettere at træffe de rette materialevalg
  • To genvalg og et nyt medlem i GRAKOMs bestyrelse

    To genvalg og et nyt medlem i GRAKOMs bestyrelse

    etiketter-og-maerkning ›På generalforsamlinger i GRAKOM og GRAKOM Arbejdsgivere tidligere på måneden var der genvalg til næstformand Thomas Søby fra BUCHS og bestyrelsesmedlem Palle Studsgaard Odgaard fra Dystan & Rosenberg. René Milholt fra Jydsk Emblem Fabrik er nyt bestyrelsesmedlem
  • Etiketten danner multipakkerne

    Etiketten danner multipakkerne

    etiketter-og-maerkning ›Benner MSA's nye multipakmaskine til "mid-range"-produkter er udstyret med Herma-labelapplikatorer
  • Coop vil indføre mærkning af eventuelle, ekstra toldramte varer

    Coop vil indføre mærkning af eventuelle, ekstra toldramte varer

    etiketter-og-maerkning ›Hvis koncernens få, amerikanske produkter bliver belagt med ekstra told fremover, vil de få påført et særligt mærke. Coop vil samtidig reducere markedsføringen af varer fra USA
  • Gallus MatteJet er klar til markedet

    Gallus MatteJet er klar til markedet

    etiketter-og-maerkning ›Heidelberger Druckmaschinens datterselskab, Gallus Group har netop annonceret, at den nye  efterbehandlingsteknologi til Gallus One, Gallus MatteJet er blevet komercielt tilgængelig på globalt plan