Skrappere EU-krav til emballageaffald i fokus på Logimat

Skrappere EU-krav til emballageaffald i fokus på Logimat

Etiketproducenten HERMA vil på messen i marts tage udgangspunkt i sit netop patenterede InNo-Liner-materiale, som stort set fjerner produktionsspild ved etikettering

Af Lisbeth Petersen

For første gang har EU med forordningen 'Packaging and Packaging Waste Regulation' (PPWR) formuleret skrappe reduktionsmål for emballageaffald i medlemslandene:

Inden 2030 skal mængden pr. indbygger være reduceret med fem procent sammenlignet med 2018. Men i takt med de stigninger i affaldsmængden, der er sket i mellemtiden, forventes det i øjeblikket, at det vil være nødvendigt med en reduktion på hele 19 procent.

Specialisten i etiketmateriale, HERMA tager derfor udgangspunkt i disse krav og løsningerne på dem på årets Logimat i Stuttgart fra den 11. til den 13. marts.

PPWR er primært og direkte rettet mod emballage og dens bæredygtighed.

-Men bl.a. e-handelen er under indirekte pres for at handle selvstændigt, understreger Marcus Gablowski, Chief Sustainability Officer hos HERMA, og forklarer:

-Her vil emballageaffald højst sandsynligt også omfatte bagsidematerialet til forsendelsesetiketter. Og enhver, der formår at undvære bagsidematerialet, har allerede taget et stort skridt i retning af at støtte PPWR's mål.

Med HERMA InNo-Liner-materialet er det allerede muligt i dag, da det netop er designet til at opfylde kravene til ydeevne og hastighed i logistikcentre. 

Etiket-materialets klæbeevne bliver først aktiveret det øjeblik, etiketten bliver påført emballagen, og dermed undgår man også nogle af ulemperne ved silikonebaserede linerless-løsninger, lyder det i beskrivelsen om InNO-Liner, der allerede har modtaget flere emballagepriser.

-Vi har også endelig fået patent på denne innovation i de første lande, Andre udbydere af etiketteringsløsninger er nu også interesserede i dette unikke klæbemateriale , og det bør give efterspørgslen et betydeligt skub i den rigtige retning, siger Marcus Gablowski.

Komplet linje til demonstration
På messen vil HERMA og bruge en bruge en bred vifte af etiketløsninger til at demonstrere, hvordan man kan imødekomme de vigtigste udfordringer i PPWR: Reduce, Reuse, Recycle og Recover.

For eksempel Thin Range, der omfatter særligt lette etiketter, som ikke kun sparer på ressourcerne, men også på omkostningerne, og de nyeste, afvaskelige løsninger til permanent mærkning af genanvendelige emballager eller til brug på plastflasker og beholdere, hvorfra der skal genvindes rent genbrugsmateriale.

-Netop fordi etiketter giver mulighed for, at kunderne kan opfylde PPWR-kravene, vil det i fremtiden blive endnu vigtigere at etiketterne bliver påført så sikkert og præcist som muligt, mener HERMA, som i Stuttgart for første gang vil have en komplet etiketteringslinje til at køre på standen.

- På Logimat vil vi demonstrere, hvordan HERMA kan tilbyde den rigtige løsning til enhver applikation, og her giver vores modulopbyggede etiketapplikatorer de ideelle betingelser, siger Philipp Ott, salgschef for divisionen for etiketteringsmaskiner hos HERMA.

14/1 2025
  • LabelExpo Europa satte rekorder

    LabelExpo Europa satte rekorder

    etiketter-og-maerkning ›Årets messe, som for første gang blev afholdt i Barcelona, blev den største i sin 45-årige historie målt på både areal og besøgende
  • Papiretiketter med film-look

    Papiretiketter med film-look

    etiketter-og-maerkning ›Med et nyt, gennemsigtigt, selvklæbende materiale fra Herma, kan genanvendelige forseglingsetiketter få et halvgennemsigtigt udseende og muliggøre genanvendelse
  • Aftagelige etiketter til transportemballage

    Aftagelige etiketter til transportemballage

    etiketter-og-maerkning ›UPM Adhesive Materials har på den netop afholdte Labelexpo 2025 lanceret en ny løsning med til den øgede brug af genanvendelige emballager
  •  Hidtil største kampagne for Coop-varemærket

    Hidtil største kampagne for Coop-varemærket

    etiketter-og-maerkning ›- Det kræver lidt mere at være vare i Coop. Det er titlen på koncernens hidtil mest omfattende kampagne for Coop-varemærket, som omfatter cirka 3000 forskellige varer i de fleste kategorier, og har været først med flere miljøvenlige initiativer
  • Nyt formandskab styrker netværk

    Nyt formandskab styrker netværk

    etiketter-og-maerkning ›Ny ledelse af Netværk for Miljømærket indkøb skal gøre netværket til en endnu stærkere drivkraft for grønnere indkøb i private virksomheder
  •  Herma og Xeikon demonstrerer termo-teknologi

    Herma og Xeikon demonstrerer termo-teknologi

    etiketter-og-maerkning ›På Labelexpo i denne uge viser virksomhederne på en fælles stand en produktion af termiske etiketter, der er trykt på Xeikon LX3000 digital etikettrykkemaskine ved hjælp af HERMAtherm top
  • Snart er det tid - Labelexpotid

    Snart er det tid - Labelexpotid

    etiketter-og-maerkning ›Årets udgave af Labelexpo markerer at udstillingen for første gang kombinerer og omfatter alle aspekter af etiketproduktion og udsmykning af ydre emballage
  • Ny vicepræsident i Avery Dennison

    Ny vicepræsident i Avery Dennison

    etiketter-og-maerkning ›Mariana Rodriguez til ny vicepræsident og general manager for Materials Group i Europa, Mellemøsten og Nordafrika