Skrappere EU-krav til emballageaffald i fokus på Logimat

Skrappere EU-krav til emballageaffald i fokus på Logimat

Etiketproducenten HERMA vil på messen i marts tage udgangspunkt i sit netop patenterede InNo-Liner-materiale, som stort set fjerner produktionsspild ved etikettering

Af Lisbeth Petersen

For første gang har EU med forordningen 'Packaging and Packaging Waste Regulation' (PPWR) formuleret skrappe reduktionsmål for emballageaffald i medlemslandene:

Inden 2030 skal mængden pr. indbygger være reduceret med fem procent sammenlignet med 2018. Men i takt med de stigninger i affaldsmængden, der er sket i mellemtiden, forventes det i øjeblikket, at det vil være nødvendigt med en reduktion på hele 19 procent.

Specialisten i etiketmateriale, HERMA tager derfor udgangspunkt i disse krav og løsningerne på dem på årets Logimat i Stuttgart fra den 11. til den 13. marts.

PPWR er primært og direkte rettet mod emballage og dens bæredygtighed.

-Men bl.a. e-handelen er under indirekte pres for at handle selvstændigt, understreger Marcus Gablowski, Chief Sustainability Officer hos HERMA, og forklarer:

-Her vil emballageaffald højst sandsynligt også omfatte bagsidematerialet til forsendelsesetiketter. Og enhver, der formår at undvære bagsidematerialet, har allerede taget et stort skridt i retning af at støtte PPWR's mål.

Med HERMA InNo-Liner-materialet er det allerede muligt i dag, da det netop er designet til at opfylde kravene til ydeevne og hastighed i logistikcentre. 

Etiket-materialets klæbeevne bliver først aktiveret det øjeblik, etiketten bliver påført emballagen, og dermed undgår man også nogle af ulemperne ved silikonebaserede linerless-løsninger, lyder det i beskrivelsen om InNO-Liner, der allerede har modtaget flere emballagepriser.

-Vi har også endelig fået patent på denne innovation i de første lande, Andre udbydere af etiketteringsløsninger er nu også interesserede i dette unikke klæbemateriale , og det bør give efterspørgslen et betydeligt skub i den rigtige retning, siger Marcus Gablowski.

Komplet linje til demonstration
På messen vil HERMA og bruge en bruge en bred vifte af etiketløsninger til at demonstrere, hvordan man kan imødekomme de vigtigste udfordringer i PPWR: Reduce, Reuse, Recycle og Recover.

For eksempel Thin Range, der omfatter særligt lette etiketter, som ikke kun sparer på ressourcerne, men også på omkostningerne, og de nyeste, afvaskelige løsninger til permanent mærkning af genanvendelige emballager eller til brug på plastflasker og beholdere, hvorfra der skal genvindes rent genbrugsmateriale.

-Netop fordi etiketter giver mulighed for, at kunderne kan opfylde PPWR-kravene, vil det i fremtiden blive endnu vigtigere at etiketterne bliver påført så sikkert og præcist som muligt, mener HERMA, som i Stuttgart for første gang vil have en komplet etiketteringslinje til at køre på standen.

- På Logimat vil vi demonstrere, hvordan HERMA kan tilbyde den rigtige løsning til enhver applikation, og her giver vores modulopbyggede etiketapplikatorer de ideelle betingelser, siger Philipp Ott, salgschef for divisionen for etiketteringsmaskiner hos HERMA.

14/1 2025
  • Emballage og AIDC-teknologier er i fokus på LogiMAT

    Emballage og AIDC-teknologier er i fokus på LogiMAT

    etiketter-og-maerkning ›Internationale udstillere fra emballageindustrien og fra sektoren for automatisk identifikation og datafangst (AIDC) kommer til LogiMAT 2025 for at præsentere nyheder og porteføljer, der integrerer de allernyeste teknologier
  • Svensk is - som ikke er fra Sverige - er Årets Madbluf

    Svensk is - som ikke er fra Sverige - er Årets Madbluf

    etiketter-og-maerkning ›Ismærkerne Alvesta-is og Järna-is er opkaldt efter to svenske byer. Men de bliver produceret i Holland og dermed har de kvalificeret sig til titlen som Årets Madbluf 2024, som de svenske forbrugere gennem organisationen Äkta Vara netop har kåret hinsidan
  • Nye prøvebøger inspireret af de finske søer

    Nye prøvebøger inspireret af de finske søer

    etiketter-og-maerkning ›Etiketter til vin, spiritus, andre drikkevarer og premiumprodukter er målgruppen for UPM Raflatacs nye prøvebøger, der gør det muligt for kunderne at vurdere tekstur, farve og æstetik af en bred portefølje af etiketmaterialer
  • Juleøllen varer lige til påske - i Sverige

    Juleøllen varer lige til påske - i Sverige

    etiketter-og-maerkning ›Over halvdelen af de svenske forbrugere, som køber juleøl, siger, at de har øl til overs efter jul. Det viser en ny undersøgelse af Carlsberg Sverige og varemærket Eriksberg, som i den forgangne jul har fundet på en smart etiketløsning på "problemet"
  • Forskningscenter skal finde konkrete løsninger på PFAS forureningen

    Forskningscenter skal finde konkrete løsninger på PFAS forureningen

    etiketter-og-maerkning ›Med 45 millioner kroner fra den nationale handlingsplan bliver en række forskere fra danske universiteter samlet for at forsøge at løse problemerne med de over 10.000 forskellige, skadelige flourholdige stoffer, som populært kaldes Evighedskemikalier
  • Svanemærket strammer kravene til kosmetik og plejeprodukter – og til emballagen

    Svanemærket strammer kravene til kosmetik og plejeprodukter – og til emballagen

    etiketter-og-maerkning ›Mange danskere bruger Svanemærket som pejlemærke, når de vælger plejeprodukter. Og hele 35 % af danskerne ønsker flere miljømærkede plejeprodukter. Nu strammer Svanemærket kravene, hvilket kun forventes at gøre det officielle nordiske miljømærke endnu mere populært blandt forbrugerne
  • Post Nord leverer gratis breve til julemanden

    Post Nord leverer gratis breve til julemanden

    etiketter-og-maerkning ›Frem til den 18. december tilbyder koncernen igen i år børn i hele landet at hente en frankeret kuvert til et brev til julemanden og at få svar retur - helt gratis. Desuden får en heldig vinder et ønske opfyldt
  • Omfavn digitaliseringen og styrk labelproduktionen

    Omfavn digitaliseringen og styrk labelproduktionen

    etiketter-og-maerkning ›BOBSTs marketingdirektør, for “Narrow-Mid Web Printing & Converting”, Patrick Graber, giver sit bud på, hvordan labelkonvertere takler de udfordringer, som præger markedet for labelproduktion. - Omfavn digitalisering, automatisering og ”connectivity” lyder den basale opskrift