Scanket opruster med ny digital trykmaskine
Poul Vium her med den nye digitale trykmaskine WS6800 fra HP Indigo.

Scanket opruster med ny digital trykmaskine

Scanket er på forkant med udviklingen og har altid sørget for at have den nyeste teknologi samt nye og helt opdaterede trykmaskiner til rådighed. Den nye digitale trykmaskine fra HP Indigo er ingen undtagelse

Af Hans Windeløv

Scanket er helt oppe på dupperne, når det handler om at være opdateret med materiel og den nyeste teknologi.

Trykkeriet har lige installeret en ny digital offset trykmaskine. HP Indigo WS6800-maskinen, som blev installeret for halvanden måned siden, sætter dermed endnu mere skub i produktionen af etiketter og shrink-sleeves, som man producerer i toholdsskift.

- Vi har ambitioner om at være førende på teknologi og udstyr i Danmark og samtidig være så alsidig som muligt. Det betyder, at vi hele tiden afsøger markedet for nye maskiner og ny teknologi, som gør os i stand til at lave opgaverne for kunderne i den højeste kvalitet og så hurtigt og effektivt som muligt.

- Samtidig sørger vi for at opdatere vores eksisterende maskinpark, så vi altid har udstyr, der er på toppen. I forbindelse med at vi netop har installeret den nye maskine, bliver den eksisterende digitale HP Indigo 6600 opdateret til en 6800-model, så vi har to identiske WS6800 i produktionen, siger salgschef og medindehaver af Scanket, Poul Vium.

Opdaterede løsninger – en fast rutine

Som han forklarer, er det en fordel af have to ensartede maskiner i produktionen. Det har man også på UV flexolinjerne, som rummer to 410 millimeter brede 8-farve MPS-maskiner.

- Vi bliver mindre sårbare ved et eventuelt maskinstop og sikrer leverancerne til kunderne ved at have to maskiner, der kan køre opgaverne. Samtidig har vi stor kapacitet til rådighed, når der er sæson-peaks hos vore kunder, siger han.

Den eksisterende 6600 har man haft i godt og vel to år. Som salgschefen forklarer, betyder virksomhedens krav om brug af nye og opdaterede maskiner og teknologi, at man skifter jævnligt ud.

- Vi har maskinerne i godt og vel fem år. Så skifter vi dem ud med nye. På den måde ser vi os selv som pionerer i trykindustrien. Det betyder, at vi hele tiden holder os ajour med hvad, der rør sig på udstyrsfronten. Vi er opsøgende og er hele tiden klar til en dialog med leverandørerne for at høre, hvad der sker hos producenterne. Dermed garanterer vi, at kundernes opgaver bliver lavet på state-of-the-art-maskiner, som leverer den højeste kvalitet. Og det er kunderne altså rigtigt glade for, siger Poul Vium.

Shrink-sleeves i vækst

Scanket løser rigtigt mange forskellige etiketopgaver for kunderne. Man klarer både de helt store og de mindre opgaver. Og faktisk er løsningen af mindre opgaver blevet lidt af en nicheproduktion for trykkeriet. Både hvad etiketter og shrink-sleeves angår.

- De store trykkerier ønsker ikke altid at byde ind på de mindre opgaver, da det ofte er forbundet med store omkostninger at starte stort maskineri op for at producere de korte serier. Det passer til gengæld fint ind i vores set-up og i vores planlægning, siger Poul Vium og kommer ind på, at mængden af opgaver med tryk på shrink-sleeves bliver større og større. Også selv om det ofte er her, at der er tale om mindre serier.

- Mange brandowners har efterhånden investeret i det udstyr, man bruger til at sætte sleves på produkterne. Det betyder, at det kun går en vej med efterspørgslen på trykopgaver på sleeves. Her er HP Indigomaskinernes digitale teknologi vigtig. Vi kan hurtigt lave de tryk, kunderne efterspøger, og vi kan hurtigt rette filerne til i vores egen reproafdeling. Det gør, at vi har kort reaktionstid i forhold til at løse opgaverne og levere prudukterne, uddyber Poul Vium.

Interesse fra den kemiske industri

Han forklarer, at shrink-sleeves er eftertragtede i mange sammenhænge. Både i beverage-industrien, i fødevareindustrien og i flere andre industrier er der bud efter Scankets ekspertise. Der er da også en lang række fordele forbundet med brugen af sleeves, da tryk sidder på indersiden af folien.

- Det betyder, at der ikke er slid på trykket, som man ind imellem ser på etiketter, når flasker eller andre produkter rammer og gnider mod hinanden under transport eller i andre situationer. Har man sleeves på sine produkter, står trykket stadig lige skarpt. Det er man ved at se fordelene med rigtigt mange steder, kommenterer Poul Vium og tilføjer, at man også i den kemiske industri har set pointen.

- Flasker med opløsningsmidler eller anden kemi er også en mulighed. Løber noget af indholdet fra flasker, der indeholder kemiske produkter, ned ad flasken og ned over en traditionel etiket, risikerer man, at trykket bliver udvisket. Det undgår man med sleeves. Det betyder, at vigtige informationer, så som sikkerhedsinstruktioner om de kemiske produkter, hele tiden er synlige, forklarer Poul Vium, som beretter, at det netop nu strømmer ind med ordrer på både store og små opgaver.

Fødevaresikkerhed - et must

- Scanket er som den eneste etiketproducent i branchen nu også ISO22000 certificeret. Vi er samtidigt blevet ISO9001 certificeret, og vi er godkendt under fødevarestyrelsen som producent af kontaktmaterialer til fødevare, kommenterer Poul Vium.

 

 

 

24/6 2016
  • LabelExpo Europa satte rekorder

    LabelExpo Europa satte rekorder

    etiketter-og-maerkning ›Årets messe, som for første gang blev afholdt i Barcelona, blev den største i sin 45-årige historie målt på både areal og besøgende
  • Papiretiketter med film-look

    Papiretiketter med film-look

    etiketter-og-maerkning ›Med et nyt, gennemsigtigt, selvklæbende materiale fra Herma, kan genanvendelige forseglingsetiketter få et halvgennemsigtigt udseende og muliggøre genanvendelse
  • Aftagelige etiketter til transportemballage

    Aftagelige etiketter til transportemballage

    etiketter-og-maerkning ›UPM Adhesive Materials har på den netop afholdte Labelexpo 2025 lanceret en ny løsning med til den øgede brug af genanvendelige emballager
  •  Hidtil største kampagne for Coop-varemærket

    Hidtil største kampagne for Coop-varemærket

    etiketter-og-maerkning ›- Det kræver lidt mere at være vare i Coop. Det er titlen på koncernens hidtil mest omfattende kampagne for Coop-varemærket, som omfatter cirka 3000 forskellige varer i de fleste kategorier, og har været først med flere miljøvenlige initiativer
  • Nyt formandskab styrker netværk

    Nyt formandskab styrker netværk

    etiketter-og-maerkning ›Ny ledelse af Netværk for Miljømærket indkøb skal gøre netværket til en endnu stærkere drivkraft for grønnere indkøb i private virksomheder
  •  Herma og Xeikon demonstrerer termo-teknologi

    Herma og Xeikon demonstrerer termo-teknologi

    etiketter-og-maerkning ›På Labelexpo i denne uge viser virksomhederne på en fælles stand en produktion af termiske etiketter, der er trykt på Xeikon LX3000 digital etikettrykkemaskine ved hjælp af HERMAtherm top
  • Snart er det tid - Labelexpotid

    Snart er det tid - Labelexpotid

    etiketter-og-maerkning ›Årets udgave af Labelexpo markerer at udstillingen for første gang kombinerer og omfatter alle aspekter af etiketproduktion og udsmykning af ydre emballage
  • Ny vicepræsident i Avery Dennison

    Ny vicepræsident i Avery Dennison

    etiketter-og-maerkning ›Mariana Rodriguez til ny vicepræsident og general manager for Materials Group i Europa, Mellemøsten og Nordafrika