Rekordmange bruger Svanemærket som pejlemærke

Rekordmange bruger Svanemærket som pejlemærke

Flere end 6 ud af 10 danskere ser efter Svanemærket, når de vælger varer. Ny kampagne skal inspirere endnu flere til en mere bæredygtig livsstil

En ny undersøgelse, som YouGov har foretaget for Miljømærkning Danmark, viser, at 63 % af danskere ser efter Svanemærket, når de skal vælge varer. I oktober 2015 var dette tal 45 %.

- Vi oplever, at flere danskere har fokus på, hvordan de selv kan være med til at bidrage til en mere bæredygtig verden - og at flere og flere er opmærksomme på, at de mange små valg, som de hver dag træffer, ender med at gøre en stor forskel. Og Svanemærket og EU-Blomsten er rigtig gode pejlemærker for os forbrugere, når vi vælger varer. Mærkerne fortæller nemlig, at produktet er fremstillet med omtanke for miljø, mennesker og jordens ressourcer - og at produktet hører til blandt de miljømæssigt bedste i sin varegruppe, fortæller Charlotte Rajsager, chef for marketing og kommunikation hos Miljømærkning Danmark.

Hun fortsætter:
- Styrken ved de officielle miljømærker, Svanemærket og EU-Blomsten er, at de ser på hele produktets rejse og de miljøproblemer, der opstår undervejs. Mærkerne vurderer bl.a., hvilke råvarer producenterne kan bruge, hvordan produkterne bliver fremstillet, hvilke kemikalier der bliver anvendt og energi- og vandforbrug undervejs. Der er samtidig fokus på, hvordan produkterne kan påvirke os som forbrugere, og på hvilke muligheder der er for at lade materialer recirkulere, når vi er færdige med at bruge produktet.

Svane eller blomst på 18.500 produkter
Også den enorme vækst i antallet af miljømærkede produkter kan være med til at forklare de officielle miljømærkers popularitet blandt forbrugerne: Svanemærket og EU-Blomsten findes i dag på mere end 18.500 produkter og serviceydelser i Danmark. Det er en stigning på 17 % på blot et år.

 
- Vi vil gerne være med til at give danskerne inspiration til, hvad de selv kan gøre i hverdagen - ud over at se efter Svanemærket og EU-Blomsten, når de vælger varer.
Derfor lancerer vi nu en kampagne, som sætter fokus på bæredygtig livsstil i et bredere perspektiv - og på hvordan vi som forbrugere kan tænke bæredygtighed ind i vores hverdag, siger Charlotte Rajsager, chef for marketing og kommunikation hos Miljømærkning Danmark.

Kampagnen kører i uge 18-20 og skal inspirere danskerne til en mere bæredygtig livsstil. En del af kampagnen er en ny, stor temaside. Her kan danskerne finde inspiration, tips og gode råd til at leve mere bæredygtigt og vælge bedre kemi i hverdagen.

Fakta om Svanemærket og EU-Blomsten
95 % danskerne kender Svanemærket 
43 % af danskerne kender EU-Blomsten 
63 % af danskerne ser efter Svanemærket, når de vælger varer (YouGov, januar 2019)

Svanemærket og EU-Blomsten findes på mere end 200 forskellige produkttyper.
Udbuddet af miljømærkede produkter og serviceydelser er på mere end 18.500.
Udvalget af miljømærkede produkter er bredt - danskerne kan bl.a. se efter mærkerne på plejeprodukter, jeans, makeup, bagepapir, legetøj, møbler, hoteller, bilvaskehaller, byggematerialer og boliger.

Læs mere på www.ecolabel.dk

-lipe

 

1/5 2019
  • DHL Danmark indfører papirløs returnering

    DHL Danmark indfører papirløs returnering

    etiketter-og-maerkning ›Med produktet "Label Free" kan logistikvirksomhedens kunder nu tilbyde forbrugerne en nemmere og mere miljøvenlig returmetode. I stedet for at skulle printe returlabels, kan forbrugerne blot anmode om en returnering og modtage en QR-kode, som de kan bruge til at returnere deres varer
  • Etiketproducent efterspurgt som ekspert i tekniske folier

    Etiketproducent efterspurgt som ekspert i tekniske folier

    etiketter-og-maerkning ›Grob-Werke er afhængig af udstansede specialfolier fra S+P Samson, når de opsætter deres højpræcisionsanlæg til produktion af batteri der består af moduler i flere lag.
  • UPM Raflatac integrerer data om miljøaftryk direkte i sine tilbud

    UPM Raflatac integrerer data om miljøaftryk direkte i sine tilbud

    etiketter-og-maerkning ›Etiketspecialisten vil sætte ny standard med produktpassprototyper i tilbud til kunderne. De gennemsigtige miljødata skal gøre det lettere at træffe de rette materialevalg
  • To genvalg og et nyt medlem i GRAKOMs bestyrelse

    To genvalg og et nyt medlem i GRAKOMs bestyrelse

    etiketter-og-maerkning ›På generalforsamlinger i GRAKOM og GRAKOM Arbejdsgivere tidligere på måneden var der genvalg til næstformand Thomas Søby fra BUCHS og bestyrelsesmedlem Palle Studsgaard Odgaard fra Dystan & Rosenberg. René Milholt fra Jydsk Emblem Fabrik er nyt bestyrelsesmedlem
  • Etiketten danner multipakkerne

    Etiketten danner multipakkerne

    etiketter-og-maerkning ›Benner MSA's nye multipakmaskine til "mid-range"-produkter er udstyret med Herma-labelapplikatorer
  • Coop vil indføre mærkning af eventuelle, ekstra toldramte varer

    Coop vil indføre mærkning af eventuelle, ekstra toldramte varer

    etiketter-og-maerkning ›Hvis koncernens få, amerikanske produkter bliver belagt med ekstra told fremover, vil de få påført et særligt mærke. Coop vil samtidig reducere markedsføringen af varer fra USA
  • Gallus MatteJet er klar til markedet

    Gallus MatteJet er klar til markedet

    etiketter-og-maerkning ›Heidelberger Druckmaschinens datterselskab, Gallus Group har netop annonceret, at den nye  efterbehandlingsteknologi til Gallus One, Gallus MatteJet er blevet komercielt tilgængelig på globalt plan
  • Vildledende, grøn markedsføring skal stoppes med lov

    Vildledende, grøn markedsføring skal stoppes med lov

    etiketter-og-maerkning ›Ord som "grøn”, ”bæredygtig” og ”miljøvenlig” skal fra september næste år være ulovligt at bruge for virksomheder, hvis de ikke kan dokumentere det. Det er indholdet i et lovforslag, regeringen nu fremsætter i Folketinget