Rekordmange bruger Svanemærket som pejlemærke

Rekordmange bruger Svanemærket som pejlemærke

Flere end 6 ud af 10 danskere ser efter Svanemærket, når de vælger varer. Ny kampagne skal inspirere endnu flere til en mere bæredygtig livsstil

En ny undersøgelse, som YouGov har foretaget for Miljømærkning Danmark, viser, at 63 % af danskere ser efter Svanemærket, når de skal vælge varer. I oktober 2015 var dette tal 45 %.

- Vi oplever, at flere danskere har fokus på, hvordan de selv kan være med til at bidrage til en mere bæredygtig verden - og at flere og flere er opmærksomme på, at de mange små valg, som de hver dag træffer, ender med at gøre en stor forskel. Og Svanemærket og EU-Blomsten er rigtig gode pejlemærker for os forbrugere, når vi vælger varer. Mærkerne fortæller nemlig, at produktet er fremstillet med omtanke for miljø, mennesker og jordens ressourcer - og at produktet hører til blandt de miljømæssigt bedste i sin varegruppe, fortæller Charlotte Rajsager, chef for marketing og kommunikation hos Miljømærkning Danmark.

Hun fortsætter:
- Styrken ved de officielle miljømærker, Svanemærket og EU-Blomsten er, at de ser på hele produktets rejse og de miljøproblemer, der opstår undervejs. Mærkerne vurderer bl.a., hvilke råvarer producenterne kan bruge, hvordan produkterne bliver fremstillet, hvilke kemikalier der bliver anvendt og energi- og vandforbrug undervejs. Der er samtidig fokus på, hvordan produkterne kan påvirke os som forbrugere, og på hvilke muligheder der er for at lade materialer recirkulere, når vi er færdige med at bruge produktet.

Svane eller blomst på 18.500 produkter
Også den enorme vækst i antallet af miljømærkede produkter kan være med til at forklare de officielle miljømærkers popularitet blandt forbrugerne: Svanemærket og EU-Blomsten findes i dag på mere end 18.500 produkter og serviceydelser i Danmark. Det er en stigning på 17 % på blot et år.

 
- Vi vil gerne være med til at give danskerne inspiration til, hvad de selv kan gøre i hverdagen - ud over at se efter Svanemærket og EU-Blomsten, når de vælger varer.
Derfor lancerer vi nu en kampagne, som sætter fokus på bæredygtig livsstil i et bredere perspektiv - og på hvordan vi som forbrugere kan tænke bæredygtighed ind i vores hverdag, siger Charlotte Rajsager, chef for marketing og kommunikation hos Miljømærkning Danmark.

Kampagnen kører i uge 18-20 og skal inspirere danskerne til en mere bæredygtig livsstil. En del af kampagnen er en ny, stor temaside. Her kan danskerne finde inspiration, tips og gode råd til at leve mere bæredygtigt og vælge bedre kemi i hverdagen.

Fakta om Svanemærket og EU-Blomsten
95 % danskerne kender Svanemærket 
43 % af danskerne kender EU-Blomsten 
63 % af danskerne ser efter Svanemærket, når de vælger varer (YouGov, januar 2019)

Svanemærket og EU-Blomsten findes på mere end 200 forskellige produkttyper.
Udbuddet af miljømærkede produkter og serviceydelser er på mere end 18.500.
Udvalget af miljømærkede produkter er bredt - danskerne kan bl.a. se efter mærkerne på plejeprodukter, jeans, makeup, bagepapir, legetøj, møbler, hoteller, bilvaskehaller, byggematerialer og boliger.

Læs mere på www.ecolabel.dk

-lipe

 

1/5 2019
  • Årets grønne indkøber er kåret

    Årets grønne indkøber er kåret

    etiketter-og-maerkning ›Dansk Retursystem er netop blevet kåret som "årets grønne indkøber" 2024 af Miljømærkning Danmark. Kåringen skyldes virksomhedens særlige indsats for bl.a. at sikre grønnere kantiner, vinduespolering og rengøring
  • Europæiske varer får særligt mærke i Salling Group

    Europæiske varer får særligt mærke i Salling Group

    etiketter-og-maerkning ›Kunderne i Bilka, føtex og Netto skal nu have lettere ved at vælge varer af mærker, der er ejet af virksomheder Europa. Fremover vil disse varer være mærket med en sort stjerne på de elektroniske prisskilte i butikkerne.
  • Ekstra stærk klæbemiddel til sikkerhedsetiketter

    Ekstra stærk klæbemiddel til sikkerhedsetiketter

    etiketter-og-maerkning ›HERMA har videreudviklet sin enkeltlags 63S-lim til en flerlagsvariant. Den sikrer, at forseglingsetiketter ikke kan fjernes selv fra overflader som papir, pap, plast eller stål uden at blive ødelagt eller efterlade synlige rester på overfladen
  • Emballage og AIDC-teknologier er i fokus på LogiMAT

    Emballage og AIDC-teknologier er i fokus på LogiMAT

    etiketter-og-maerkning ›Internationale udstillere fra emballageindustrien og fra sektoren for automatisk identifikation og datafangst (AIDC) kommer til LogiMAT 2025 for at præsentere nyheder og porteføljer, der integrerer de allernyeste teknologier
  • Svensk is - som ikke er fra Sverige - er Årets Madbluf

    Svensk is - som ikke er fra Sverige - er Årets Madbluf

    etiketter-og-maerkning ›Ismærkerne Alvesta-is og Järna-is er opkaldt efter to svenske byer. Men de bliver produceret i Holland og dermed har de kvalificeret sig til titlen som Årets Madbluf 2024, som de svenske forbrugere gennem organisationen Äkta Vara netop har kåret hinsidan
  • Nye prøvebøger inspireret af de finske søer

    Nye prøvebøger inspireret af de finske søer

    etiketter-og-maerkning ›Etiketter til vin, spiritus, andre drikkevarer og premiumprodukter er målgruppen for UPM Raflatacs nye prøvebøger, der gør det muligt for kunderne at vurdere tekstur, farve og æstetik af en bred portefølje af etiketmaterialer
  • Skrappere EU-krav til emballageaffald i fokus på Logimat

    Skrappere EU-krav til emballageaffald i fokus på Logimat

    etiketter-og-maerkning ›Etiketproducenten HERMA vil på messen i marts tage udgangspunkt i sit netop patenterede InNo-Liner-materiale, som stort set fjerner produktionsspild ved etikettering
  • Juleøllen varer lige til påske - i Sverige

    Juleøllen varer lige til påske - i Sverige

    etiketter-og-maerkning ›Over halvdelen af de svenske forbrugere, som køber juleøl, siger, at de har øl til overs efter jul. Det viser en ny undersøgelse af Carlsberg Sverige og varemærket Eriksberg, som i den forgangne jul har fundet på en smart etiketløsning på "problemet"