Partnerskab styrker brand-sikkerheden

Partnerskab styrker brand-sikkerheden

Kombination af digitaltryk og metallisk udsmykning fra henholdsvis Xeikon og Kurz muliggør unikke interaktive funktioner i en ny labelapplikation, som både stimulerer forbrugernes interaktion og optimerer sikkerheden for brands

Xeikon er gået sammen med Kurz-virksomheden Scribos om at samarbejde om ny teknologi, der gør det muligt for digitale labelprintere at give merværdi med interaktive funktioner til varemærkebeskyttelse, track & trace og forbrugerengagement.

Ved at udnytte mulighederne i Xeikons Titon-tørtonerprint, Digital Metal-udsmykning fra Kurz og Scribos' produktsikkerhedsekspertise tilbyder single-pass-labelapplikationen en løsning til at beskytte brandværdien, og til at bekæmpe forfalskning og handel på det grå marked samt øge forbrugerloyaliteten.

- Konsekvenserne af forfalskning er enorme og vidtrækkende. Globale virksomheder mister milliarder af euro hvert år, forbrugerne er i fare på grund af defekte produkter, og miljøet lider, bare for at nævne nogle få.

- Disse problemer kan mindskes ved at tilføje unikke metalliske elementer til den trykte etiket, siger Jeroen Van Bauwel, Xeikons direktør for løsningsdesign.

Han fortsætter:

- Selvfølgelig tilbyder Xeikon allerede variable data til sikkerhedsapplikationer, men den her fælles udviklede løsning leverer et beskyttelsesniveau med en fuldserviceløsning, der virkelig er revolutionerende.

Applikationen er drevet af Xeikons X-800 DFE (Digital Front End) og bruger Scribos ValiGate-teknologi og Scribos 360 Cloud Platform til at tilbyde sikkerhed på højt niveau og fuld synlighed for brandejere via serialiserede, beskyttede QR-koder og metalliske variable elementer.

Ikke alene har hver kode et unikt ID, men de indeholder også et fint trykt undermønster, der fungerer som avanceret kopibeskyttelse.

- Det sekundære niveau af kopibeskyttelse, der er indlejret i disse QR-koder, er afhængig af meget indviklede detaljer, som kun kan opnås med digitalt tonerprint, siger Dr. Steffen Scheibenstock, Head of Digital Business Development hos Scribos.

Den problemfri koordinering mellem Xeikon-pressen og Kurz-metalliseringsmodulet gør det muligt at integrere Variable Digital Metal (VDM) for at forbedre autentificeringen.

Efter at have verificeret ValiGate-kopibeskyttelsen med en smartphone, vil landingssiden vise en fordeling af symboler, der ligner en spillemaskine.

Ved at sammenligne disse symboler på produktet med dem på skærmen, kan forbrugerne deltage i en sikker 2-faktor autentificeringsproces (2FA).

Scheibenstock forklarer:

- I dette tilfælde har vi trykt en varieret fordeling af fugle, som hver især adskiller sig i position, form, antal og retning.

- Denne metode, der er indlejret i det metalliske printlag og er unik for hver etiket, giver en robust beskyttelse mod forfalskning uden at kræve en app, hvilket giver sikkerhed for alle forbrugere.

QR-koderne understøttes af Scribos 360-godkendelsesplatformen, som giver et væld af data til statistik og analyse.

Kunderne kan også vælge mellem en række moduler til forbrugerengagement, f.eks. krydssalgsmuligheder, bonusprogrammer, spil eller konkurrencer, som alle er tilpasset deres egen branding.   

Van Bauwel fortsætter:

- Denne dobbeltkrypterede teknologi er også en ideel måde for brandejere at øge forbrugerengagementet på en sikker måde, hvilket giver uendelige muligheder for interaktion, der kan øge brandloyaliteten, samt en udvidet track & trace-funktion til at bekæmpe svigagtige varebevægelser.

- Og fordi det er en fuldt digital proces, kan den nemt bruges selv til ganske små oplag, f.eks. til at beskytte begrænsede udgaver eller til at hjælpe små nystartede brands med at fortælle deres kunder mere om deres bæredygtighedsforpligtelser.

På Xeikons stand (11/A01) på den netop nu igangværende drupa 2024 kan besøgende se den nye applikation blive trykt live på Xeikons Titon-presse, som vil blive sat op til at køre i single-pass drift med Kurz-metalliseringsmodulet.

De interaktive funktioner demonstreres på en papirbaseret vinetiket og er let tilgængelige ved at scanne QR-koden med en mobil enhed.

En række andre printprøver vil være tilgængelige for at illustrere de utallige muligheder, som denne teknologi tilbyder.

- Vores fælles udvikling med Kurz fortsætter og bringer endnu flere muligheder til etiketprintere, som gør dem i stand til at tilbyde flere værdiskabende løsninger og åbne nye high-end segmenter.

- Med kopibeskyttede QR-koder og metalliske udsmykninger i høj kvalitet udforsker Xeikon det fulde potentiale i det digitale og giver kunderne en ny innovativ måde at differentiere sig på i det meget konkurrenceprægede etiketmarked, slutter Van Bauwel.

-hawin

 

31/5 2024
  • QR-kode afslører spandens miljøoplysninger

    QR-kode afslører spandens miljøoplysninger

    etiketter-og-maerkning ›Flügger lancerer nye blå spande i genanvendt plast til en lang række produkter. Udover den nye farve og markant højere brug af genanvendt plast vil man kunne scanne en QR-kode med direkte adgang til produktets dokumentation
  • Buchs Labels styrker ejerstrukturen med erfaren profil

    Buchs Labels styrker ejerstrukturen med erfaren profil

    etiketter-og-maerkning ›Buchs Labels fra Randers er inde i en positiv udvikling. Og virksomheden har ambitioner om mere og udvider nu ejerkredsen med Christian Nissen, der kommer med mange års erfaring fra branchen
  • Udvidet samarbejde om printet No-label-look

    Udvidet samarbejde om printet No-label-look

    etiketter-og-maerkning ›All4Labels Global Packaging Group og ACTEGA styrker deres partnerskab for at udvikle kommercialisering og distribution af teknologien Signite®, som kan reducere trykmaterialer og CO2-udledning
  • Grøn guide til selvklæbende etiketmaterialer

    Grøn guide til selvklæbende etiketmaterialer

    etiketter-og-maerkning ›HERMA præsenterer i Barcelona næste uge sin nye GreenGuide som skal hjælpe kunderne med at se, hvilke selvklæbende materialer der allerede kan gøre etiketter mere bæredygtige på de vigtigste parametre i affaldshierarkiet
  • Nyt rPET fra verdens kystområder

    Nyt rPET fra verdens kystområder

    etiketter-og-maerkning ›Svenske Scanfill lancerer nu en genanvendt plastfolie, Prevented Ocean PlasticTM - kaldet POP. Det er produceret af råmateriale indsamlet i nogle af verdens plastforurenede have, og opfylder alle sundheds- og sikkerhedskrav
  • Nyt center for de særligt udsmykkede

    Nyt center for de særligt udsmykkede

    etiketter-og-maerkning ›CCL-label åbner ny produktionsenhed i Italien specifikt til vin- og spiritusetiketter. Her vil den globale producent af specialetiketter sætte sine aftryk på italienske varemærker, som efterspørger premium og højt-udsmykkede etiketter
  • Finsk virksomhed køber Pro-Glue

    Finsk virksomhed køber Pro-Glue

    etiketter-og-maerkning ›Med opkøbet af Pro-Glue sikrer finske Bang & Bonsomer Group, at den danske limproducents produkter når ud i hele Norden og flere andre lande i Europa
  • UPM Raflatac præsenterer nye ressourcebesparende etiketter

    UPM Raflatac præsenterer nye ressourcebesparende etiketter

    etiketter-og-maerkning ›På dette år Labelexpo America i september vil leverandøren af etiketmateriale lancere sin nye portefølje af Carbon Action-plastiklabels, som muliggør det næste skridt i reduktionen af emballagens CO2-aftryk i hele værdikæden