Partnerskab styrker brand-sikkerheden

Partnerskab styrker brand-sikkerheden

Kombination af digitaltryk og metallisk udsmykning fra henholdsvis Xeikon og Kurz muliggør unikke interaktive funktioner i en ny labelapplikation, som både stimulerer forbrugernes interaktion og optimerer sikkerheden for brands

Xeikon er gået sammen med Kurz-virksomheden Scribos om at samarbejde om ny teknologi, der gør det muligt for digitale labelprintere at give merværdi med interaktive funktioner til varemærkebeskyttelse, track & trace og forbrugerengagement.

Ved at udnytte mulighederne i Xeikons Titon-tørtonerprint, Digital Metal-udsmykning fra Kurz og Scribos' produktsikkerhedsekspertise tilbyder single-pass-labelapplikationen en løsning til at beskytte brandværdien, og til at bekæmpe forfalskning og handel på det grå marked samt øge forbrugerloyaliteten.

- Konsekvenserne af forfalskning er enorme og vidtrækkende. Globale virksomheder mister milliarder af euro hvert år, forbrugerne er i fare på grund af defekte produkter, og miljøet lider, bare for at nævne nogle få.

- Disse problemer kan mindskes ved at tilføje unikke metalliske elementer til den trykte etiket, siger Jeroen Van Bauwel, Xeikons direktør for løsningsdesign.

Han fortsætter:

- Selvfølgelig tilbyder Xeikon allerede variable data til sikkerhedsapplikationer, men den her fælles udviklede løsning leverer et beskyttelsesniveau med en fuldserviceløsning, der virkelig er revolutionerende.

Applikationen er drevet af Xeikons X-800 DFE (Digital Front End) og bruger Scribos ValiGate-teknologi og Scribos 360 Cloud Platform til at tilbyde sikkerhed på højt niveau og fuld synlighed for brandejere via serialiserede, beskyttede QR-koder og metalliske variable elementer.

Ikke alene har hver kode et unikt ID, men de indeholder også et fint trykt undermønster, der fungerer som avanceret kopibeskyttelse.

- Det sekundære niveau af kopibeskyttelse, der er indlejret i disse QR-koder, er afhængig af meget indviklede detaljer, som kun kan opnås med digitalt tonerprint, siger Dr. Steffen Scheibenstock, Head of Digital Business Development hos Scribos.

Den problemfri koordinering mellem Xeikon-pressen og Kurz-metalliseringsmodulet gør det muligt at integrere Variable Digital Metal (VDM) for at forbedre autentificeringen.

Efter at have verificeret ValiGate-kopibeskyttelsen med en smartphone, vil landingssiden vise en fordeling af symboler, der ligner en spillemaskine.

Ved at sammenligne disse symboler på produktet med dem på skærmen, kan forbrugerne deltage i en sikker 2-faktor autentificeringsproces (2FA).

Scheibenstock forklarer:

- I dette tilfælde har vi trykt en varieret fordeling af fugle, som hver især adskiller sig i position, form, antal og retning.

- Denne metode, der er indlejret i det metalliske printlag og er unik for hver etiket, giver en robust beskyttelse mod forfalskning uden at kræve en app, hvilket giver sikkerhed for alle forbrugere.

QR-koderne understøttes af Scribos 360-godkendelsesplatformen, som giver et væld af data til statistik og analyse.

Kunderne kan også vælge mellem en række moduler til forbrugerengagement, f.eks. krydssalgsmuligheder, bonusprogrammer, spil eller konkurrencer, som alle er tilpasset deres egen branding.   

Van Bauwel fortsætter:

- Denne dobbeltkrypterede teknologi er også en ideel måde for brandejere at øge forbrugerengagementet på en sikker måde, hvilket giver uendelige muligheder for interaktion, der kan øge brandloyaliteten, samt en udvidet track & trace-funktion til at bekæmpe svigagtige varebevægelser.

- Og fordi det er en fuldt digital proces, kan den nemt bruges selv til ganske små oplag, f.eks. til at beskytte begrænsede udgaver eller til at hjælpe små nystartede brands med at fortælle deres kunder mere om deres bæredygtighedsforpligtelser.

På Xeikons stand (11/A01) på den netop nu igangværende drupa 2024 kan besøgende se den nye applikation blive trykt live på Xeikons Titon-presse, som vil blive sat op til at køre i single-pass drift med Kurz-metalliseringsmodulet.

De interaktive funktioner demonstreres på en papirbaseret vinetiket og er let tilgængelige ved at scanne QR-koden med en mobil enhed.

En række andre printprøver vil være tilgængelige for at illustrere de utallige muligheder, som denne teknologi tilbyder.

- Vores fælles udvikling med Kurz fortsætter og bringer endnu flere muligheder til etiketprintere, som gør dem i stand til at tilbyde flere værdiskabende løsninger og åbne nye high-end segmenter.

- Med kopibeskyttede QR-koder og metalliske udsmykninger i høj kvalitet udforsker Xeikon det fulde potentiale i det digitale og giver kunderne en ny innovativ måde at differentiere sig på i det meget konkurrenceprægede etiketmarked, slutter Van Bauwel.

-hawin

 

31/5 2024
  • Svensk is - som ikke er fra Sverige - er Årets Madbluf

    Svensk is - som ikke er fra Sverige - er Årets Madbluf

    etiketter-og-maerkning ›Ismærkerne Alvesta-is og Järna-is er opkaldt efter to svenske byer. Men de bliver produceret i Holland og dermed har de kvalificeret sig til titlen som Årets Madbluf 2024, som de svenske forbrugere gennem organisationen Äkta Vara netop har kåret hinsidan
  • Nye prøvebøger inspireret af de finske søer

    Nye prøvebøger inspireret af de finske søer

    etiketter-og-maerkning ›Etiketter til vin, spiritus, andre drikkevarer og premiumprodukter er målgruppen for UPM Raflatacs nye prøvebøger, der gør det muligt for kunderne at vurdere tekstur, farve og æstetik af en bred portefølje af etiketmaterialer
  • Skrappere EU-krav til emballageaffald i fokus på Logimat

    Skrappere EU-krav til emballageaffald i fokus på Logimat

    etiketter-og-maerkning ›Etiketproducenten HERMA vil på messen i marts tage udgangspunkt i sit netop patenterede InNo-Liner-materiale, som stort set fjerner produktionsspild ved etikettering
  • Juleøllen varer lige til påske - i Sverige

    Juleøllen varer lige til påske - i Sverige

    etiketter-og-maerkning ›Over halvdelen af de svenske forbrugere, som køber juleøl, siger, at de har øl til overs efter jul. Det viser en ny undersøgelse af Carlsberg Sverige og varemærket Eriksberg, som i den forgangne jul har fundet på en smart etiketløsning på "problemet"
  • Forskningscenter skal finde konkrete løsninger på PFAS forureningen

    Forskningscenter skal finde konkrete løsninger på PFAS forureningen

    etiketter-og-maerkning ›Med 45 millioner kroner fra den nationale handlingsplan bliver en række forskere fra danske universiteter samlet for at forsøge at løse problemerne med de over 10.000 forskellige, skadelige flourholdige stoffer, som populært kaldes Evighedskemikalier
  • Svanemærket strammer kravene til kosmetik og plejeprodukter – og til emballagen

    Svanemærket strammer kravene til kosmetik og plejeprodukter – og til emballagen

    etiketter-og-maerkning ›Mange danskere bruger Svanemærket som pejlemærke, når de vælger plejeprodukter. Og hele 35 % af danskerne ønsker flere miljømærkede plejeprodukter. Nu strammer Svanemærket kravene, hvilket kun forventes at gøre det officielle nordiske miljømærke endnu mere populært blandt forbrugerne
  • Post Nord leverer gratis breve til julemanden

    Post Nord leverer gratis breve til julemanden

    etiketter-og-maerkning ›Frem til den 18. december tilbyder koncernen igen i år børn i hele landet at hente en frankeret kuvert til et brev til julemanden og at få svar retur - helt gratis. Desuden får en heldig vinder et ønske opfyldt
  • Omfavn digitaliseringen og styrk labelproduktionen

    Omfavn digitaliseringen og styrk labelproduktionen

    etiketter-og-maerkning ›BOBSTs marketingdirektør, for “Narrow-Mid Web Printing & Converting”, Patrick Graber, giver sit bud på, hvordan labelkonvertere takler de udfordringer, som præger markedet for labelproduktion. - Omfavn digitalisering, automatisering og ”connectivity” lyder den basale opskrift