Orkla vil kalde en plantebøf en plantebøf

Orkla vil kalde en plantebøf en plantebøf

At efterligne saftige, røde oksebøffer med plantebaserede ingredienser er ikke længere vejen frem, når man skal udvikle fremtidens fødevarer. Det siger Nordens største fødevareleverandør til Berlingske

-Når vi spørger de danske forbrugere i dag, er det her med 'plantebaseret' mad lidt mystisk, medmindre man har valgt at leve som veganer eller vegetar. Derfor skal vi have det afmystificeret.

Det siger innovationschef hos Orkla i Danmark Stine Overgaard i et stort interview i Berlingske om virksomhedens fremtidige strategi for 'grønne', kødfri fødevarer.

Den norske fødevaregigant, som ejer varemærker som Kims, Bähnke, Beauvais og ikke mindst det danske plantemadsmærke, Naturli, har lige som andre fødevareleverandører selv mærket forbrugernes manglende interesse for bl.a. plantefars, der efterligner rødt oksekød, og vil derfor fremover tone rent flag:

-Anden generation af plantebaserede produkter skal ikke efterligne kød, men i stedet gøre en dyd ud af at være lavet af grøntsager, siger Stine Overgaard til avisen.

-lipe

15/11 2024
  • Europas fødevare-klimamærker mangler fælles LCA-sprog

    Europas fødevare-klimamærker mangler fælles LCA-sprog

    etiketter-og-maerkning ›De mange klimamærker, der bygger på livscyklusvurdering (LCA), er sat i verden for at skabe klarhed, men ender ofte med at skabe forvirring. Årsagen er forskellige beregningsmetoder og måder at kommunikere på. En ny undersøgelse fra Aarhus Universitet opfordrer til hurtig harmonisering for at undgå yderligere forvirring blandt forbrugerne
  • Smurfit Westrock OnWell udvider på ny adresse i Helsingborg

    Smurfit Westrock OnWell udvider på ny adresse i Helsingborg

    etiketter-og-maerkning ›Smurfit Westrock OnWell, der er producent af butiksdisplays og POS-materiale til det skandinaviske marked, tager nu et vigtigt skridt i sin vækstrejse
  • Noget for enhver smag

    Noget for enhver smag

    etiketter-og-maerkning ›Aldrig før har der været så mange forskellige julebryg at vælge imellem som denne jul. Desuden er paletten af julebryg i 2025 den mest farverige
  • Linerfri fragt- og logistiketiketter

    Linerfri fragt- og logistiketiketter

    etiketter-og-maerkning ›DHL indfører InNo-Liner-løsning fra cab og Herma og fjerner dermed spild fra etiketteringsprocessen i bl.a. de interne forsendelser for Deutsche Post, som anlægget i Nohra i Thüringen står for
  • Tre veje til at udfase evighedskemikalierne

    Tre veje til at udfase evighedskemikalierne

    etiketter-og-maerkning ›En national vidensplatform, målrettet støtte til SMV'er og øget gennemsigtighed i værdikæderne kan hjælpe industrien med at PFAS, viser ny rapport fra Teknologisk Institut
  • Første forsøg med RFID-sporing i ferskvarer

    Første forsøg med RFID-sporing i ferskvarer

    etiketter-og-maerkning ›Avery Dennison og Walmart samarbejder om sensorteknologi, der vil forbedre friskheden, øge driftseffektiviteten og mindske madspildet
  • Labelexpo bliver til LOUPE

    Labelexpo bliver til LOUPE

    etiketter-og-maerkning ›Fra 2026 skifter Labelexpo Global Series navn til LOUPE. Det skal afspejle, at den trykteknologi, der er udviklet til etiketbranchen, nu også revolutionerer inden for bl.a. fleksibel emballage og foldeæsker.
  • Hylder de bedste i branchen

    Hylder de bedste i branchen

    etiketter-og-maerkning ›Der var hæder og ære, da innovation, bæredygtighedstiltag og faglig ekspertise under Labelexpo-messen blev belønnet ved den første uddeling af Labels & Labeling Global Awards inden for etiketter og embllagetryk