Omron mærker stor efterspørgsel på sporbarhedsløsninger

Omron mærker stor efterspørgsel på sporbarhedsløsninger

Markedet for sporbarhedsløsninger er i hastig vækst. Det er ikke mindst voksende myndighedskrav på markeder som Rusland og Kina, der driver væksten, og stadig flere industrier skal forholde sig til udviklingen

I Rusland er der krav om sporbarhed på alt fra importerede køleskabe til medicin og mineralvand. I Kina har frygten for spredning af Covid-19 ført til omfattende krav om fuld sporbarhed på alle importerede frosne fødevarer.

Og i Europa barsler EU-Kommissionen pt. med at introducere et digitalt produktpas - Digital Product Passport - som blandt andet skal anvendes til at styrke EU's grønne ambitioner inden for cirkulær økonomi.

På en række markeder - og på tværs af industrier - stiller flere og flere lande krav om, at virksomheder skal kunne spore deres produkter på tværs af værdikæden. Både for at øge eksempelvis fødevaresikkerheden men også - som i Ruslands tilfælde - for at bekæmpe illegal handel og kopivarer.

Markant vækst
Det mærker man også hos den globale automationsleverandør Omron, hvor markedet for sporbarhed er i hastig vækst.

-Det er helt klart et markedssegment, som i dén grad vokser i disse år. Tidligere har udviklingen især været drevet af myndighedskravene inden for primært pharma og tobak, men nu er det blevet noget, som rigtigt mange industrier skal forholde sig til, lyder det fra Per Pilegaard, Omrons Country General Manager i Danmark.

Af konkurrencehensyn kan han ikke sætte tal på væksten, men det er en "markant" vækst på tværs af Omrons europæiske markeder, tilføjer han.

Danske fødevareproducenter rammes
Inden for pharma har der i årevis været høje krav til sporbarhed. Det samme gør sig gældende inden for tobaksindustrien, hvor det europæiske tobaksdirektiv siden 2016 har påbudt tobaksproducenterne at påføre en unik ID-kode på hver eneste cigaretpakke.

Det nye er, at eksempelvis fødevareproducenter i stigende grad også tvinges til at påføre deres produkter QR-koder og andre former for sporbarhedsløsninger og i det hele taget have fuldstændig styr på dokumentationen, fortæller Per Pilegaard - for eksempel hvis man eksporterer mejeriprodukter til Rusland eller Kina.

-Det gælder også her i Danmark, hvor vi hjælper flere og flere fødevarevirksomheder med at implementere sporbarhedsløsninger i produktionen, siger Pia Pilegaard og tilføjer:

-Samtidig sker der også det, at mange virksomheder har indset, at de via sporbarhed og serialisering bedre kan beskytte deres produkter mod at blive kopieret. På den måde er sporbarhed for flere virksomheder ikke kun et spørgsmål om at leve op til myndighedskrav, men også om proaktivt at beskytte sit brand.

-Det kommer før eller siden
For at følge med efterspørgslen har Omron i løbet af de seneste år satset kraftigt på sporbarhedsområdet og kan i dag tilbyde en række komplette sporbarhedsløsninger, der omfatter både hardware og software - eksempelvis kodelæsere, kodekvalitetskontrol, dataopsamling og kommunikationsløsninger ud mod ERP- og MES-systemer.

Per Pilegaard forventer, at ikke mindst planerne om et europæisk digitalt produktpas kun vil øge efterspørgslen på sporbarhedsløsninger de kommende år.

-Vores bedste anbefaling er, at man som virksomhed, uanset branche, sørger for at være velforberedt og have sat sig ind i tingene. For der er ingen tvivl om, at det kommer før eller siden, understreger han.

-lipe

17/2 2022
  • LabelExpo Europa satte rekorder

    LabelExpo Europa satte rekorder

    etiketter-og-maerkning ›Årets messe, som for første gang blev afholdt i Barcelona, blev den største i sin 45-årige historie målt på både areal og besøgende
  • Papiretiketter med film-look

    Papiretiketter med film-look

    etiketter-og-maerkning ›Med et nyt, gennemsigtigt, selvklæbende materiale fra Herma, kan genanvendelige forseglingsetiketter få et halvgennemsigtigt udseende og muliggøre genanvendelse
  • Aftagelige etiketter til transportemballage

    Aftagelige etiketter til transportemballage

    etiketter-og-maerkning ›UPM Adhesive Materials har på den netop afholdte Labelexpo 2025 lanceret en ny løsning med til den øgede brug af genanvendelige emballager
  •  Hidtil største kampagne for Coop-varemærket

    Hidtil største kampagne for Coop-varemærket

    etiketter-og-maerkning ›- Det kræver lidt mere at være vare i Coop. Det er titlen på koncernens hidtil mest omfattende kampagne for Coop-varemærket, som omfatter cirka 3000 forskellige varer i de fleste kategorier, og har været først med flere miljøvenlige initiativer
  • Nyt formandskab styrker netværk

    Nyt formandskab styrker netværk

    etiketter-og-maerkning ›Ny ledelse af Netværk for Miljømærket indkøb skal gøre netværket til en endnu stærkere drivkraft for grønnere indkøb i private virksomheder
  •  Herma og Xeikon demonstrerer termo-teknologi

    Herma og Xeikon demonstrerer termo-teknologi

    etiketter-og-maerkning ›På Labelexpo i denne uge viser virksomhederne på en fælles stand en produktion af termiske etiketter, der er trykt på Xeikon LX3000 digital etikettrykkemaskine ved hjælp af HERMAtherm top
  • Snart er det tid - Labelexpotid

    Snart er det tid - Labelexpotid

    etiketter-og-maerkning ›Årets udgave af Labelexpo markerer at udstillingen for første gang kombinerer og omfatter alle aspekter af etiketproduktion og udsmykning af ydre emballage
  • Ny vicepræsident i Avery Dennison

    Ny vicepræsident i Avery Dennison

    etiketter-og-maerkning ›Mariana Rodriguez til ny vicepræsident og general manager for Materials Group i Europa, Mellemøsten og Nordafrika