Nyt smileymærke til butikker, cafeer og restauranter

Nyt smileymærke til butikker, cafeer og restauranter

Fremover vil de runde hoveder med skiftende ansigtsudtryk være suppleret med en QR-kode, som forbrugerne kan søge flere oplysninger i. Fornyelsen af mærkningen skal være med til at sikre, at forbrugerne også i fremtiden kan have tillid til høj fødevaresikkerhed i danske fødevarevirksomheder

Siden 2001 har det lille, runde ansigt med varierende glædesudtryk guidet danske såvel som udenlandske forbrugere om alt lige fra hygiejne og sporbarhed til opvarmning og nedkøling i landets caféer, butikker og restauranter. Men nu er det slut med den velkendte smileyrapport ved indgangen til restauranter og supermarkeder, når forbrugerne fra oktober fremover vil møde et nyt og forenklet smileymærke med de seneste tre kontrolresultater. Her bliver det via en QR-kode samtidig muligt at dykke ned i detaljerne i Fødevarestyrelsens seneste fire kontrolbesøg – direkte fra telefonen.

Fødevareminister Jacob Jensen (V) siger:

Smileyordningen har gennem mere end tyve år været et velkendt flagskib for fødevaresikkerheden hos vores fødevarevirksomheder. Hele 90 procent af danskerne tilkendegiver, at de navigerer efter mærket, når de skal fylde køleskabet op eller nyde en aften med mad og drikke. Derfor er jeg også glad for, at det fremover fortsat vil være enkelt men samtidig gøres mere tidssvarende at afkode, hvordan Fødevarestyrelsen sidst har vurderet eksempelvis rengøringen af køkkenet eller temperaturen i kølerummet.

Kontrolrapport på telefonen
Smileymærkets nye layout er en del af et politisk forlig om en forenkling og modernisering af den eksisterende smileyordning. Det betød også, at elitesmileyen i 2022 blev udfaset og smileyskalaen nedjusteret fra fire smileyer til nu at omfatte tre; en glad, en lige og en sur mund.

QR-koden – som mange kender fra menukort og flybilletter – er et teknologisk tilbud, der let og hurtigt giver forbrugeren adgang til de fire seneste kontrolrapporter, så der er adgang til virksomhedens kontrolhistorik. Tidligere fremgik kun den seneste smileyrapport ved virksomhedens indgang.

Detailforretninger, supermarkeder, caféer og restauranter i hele landet vil i løbet af efteråret modtage det nye smileymærke, som skal hænges op i stedet for den nuværende kontrolrapport. Det er fortsat obligatorisk, at virksomhederne skal have et link fra deres hjemmesider til de fire seneste smileyrapporter på findsmiley.dk.

Fødevareminister Jacob Jensen (V) siger:

Vi producerer nogle af de mest sikre fødevarer i verden. Med det nye og forenklede smileymærke ønsker vi, at vores virksomheder kan pryde sig med et mere tidssvarende kvalitetsstempel på, at de arbejder sikkert med vores fødevarer, så vi som forbrugere kan vælge dem til på oplyst grundlag.

Fakta om mærket
Moderniseringen af smileymærket er en del af Fødevareforlig 4, som oprindeligt løb fra 2019 til 2022, og som er blevet forlænget til udgangen af 2023.

Det nye mærke vil være at finde hos danske fødevarevirksomheder fra oktober 2023. Erhvervet har herefter en periode på tre måneder, inden det nye mærke skal være fuldt implementeret.

97 pct. af forbrugerne kender Smileyordningen.

90 pct. siger, at de lader sig vejlede af Smileyrapporten.

Hvert år foretager Fødevarestyrelsen ca. 60.000 kontroller i f.eks. slagterbutikker, fiskehandlere, caféer, restauranter og fødevarevirksomheder, som udløser et smileymærke.

-lipe

 

4/10 2023
  • Svensk is - som ikke er fra Sverige - er Årets Madbluf

    Svensk is - som ikke er fra Sverige - er Årets Madbluf

    etiketter-og-maerkning ›Ismærkerne Alvesta-is og Järna-is er opkaldt efter to svenske byer. Men de bliver produceret i Holland og dermed har de kvalificeret sig til titlen som Årets Madbluf 2024, som de svenske forbrugere gennem organisationen Äkta Vara netop har kåret hinsidan
  • Nye prøvebøger inspireret af de finske søer

    Nye prøvebøger inspireret af de finske søer

    etiketter-og-maerkning ›Etiketter til vin, spiritus, andre drikkevarer og premiumprodukter er målgruppen for UPM Raflatacs nye prøvebøger, der gør det muligt for kunderne at vurdere tekstur, farve og æstetik af en bred portefølje af etiketmaterialer
  • Skrappere EU-krav til emballageaffald i fokus på Logimat

    Skrappere EU-krav til emballageaffald i fokus på Logimat

    etiketter-og-maerkning ›Etiketproducenten HERMA vil på messen i marts tage udgangspunkt i sit netop patenterede InNo-Liner-materiale, som stort set fjerner produktionsspild ved etikettering
  • Juleøllen varer lige til påske - i Sverige

    Juleøllen varer lige til påske - i Sverige

    etiketter-og-maerkning ›Over halvdelen af de svenske forbrugere, som køber juleøl, siger, at de har øl til overs efter jul. Det viser en ny undersøgelse af Carlsberg Sverige og varemærket Eriksberg, som i den forgangne jul har fundet på en smart etiketløsning på "problemet"
  • Forskningscenter skal finde konkrete løsninger på PFAS forureningen

    Forskningscenter skal finde konkrete løsninger på PFAS forureningen

    etiketter-og-maerkning ›Med 45 millioner kroner fra den nationale handlingsplan bliver en række forskere fra danske universiteter samlet for at forsøge at løse problemerne med de over 10.000 forskellige, skadelige flourholdige stoffer, som populært kaldes Evighedskemikalier
  • Svanemærket strammer kravene til kosmetik og plejeprodukter – og til emballagen

    Svanemærket strammer kravene til kosmetik og plejeprodukter – og til emballagen

    etiketter-og-maerkning ›Mange danskere bruger Svanemærket som pejlemærke, når de vælger plejeprodukter. Og hele 35 % af danskerne ønsker flere miljømærkede plejeprodukter. Nu strammer Svanemærket kravene, hvilket kun forventes at gøre det officielle nordiske miljømærke endnu mere populært blandt forbrugerne
  • Post Nord leverer gratis breve til julemanden

    Post Nord leverer gratis breve til julemanden

    etiketter-og-maerkning ›Frem til den 18. december tilbyder koncernen igen i år børn i hele landet at hente en frankeret kuvert til et brev til julemanden og at få svar retur - helt gratis. Desuden får en heldig vinder et ønske opfyldt
  • Omfavn digitaliseringen og styrk labelproduktionen

    Omfavn digitaliseringen og styrk labelproduktionen

    etiketter-og-maerkning ›BOBSTs marketingdirektør, for “Narrow-Mid Web Printing & Converting”, Patrick Graber, giver sit bud på, hvordan labelkonvertere takler de udfordringer, som præger markedet for labelproduktion. - Omfavn digitalisering, automatisering og ”connectivity” lyder den basale opskrift