Nyt smileymærke til butikker, cafeer og restauranter

Nyt smileymærke til butikker, cafeer og restauranter

Fremover vil de runde hoveder med skiftende ansigtsudtryk være suppleret med en QR-kode, som forbrugerne kan søge flere oplysninger i. Fornyelsen af mærkningen skal være med til at sikre, at forbrugerne også i fremtiden kan have tillid til høj fødevaresikkerhed i danske fødevarevirksomheder

Siden 2001 har det lille, runde ansigt med varierende glædesudtryk guidet danske såvel som udenlandske forbrugere om alt lige fra hygiejne og sporbarhed til opvarmning og nedkøling i landets caféer, butikker og restauranter. Men nu er det slut med den velkendte smileyrapport ved indgangen til restauranter og supermarkeder, når forbrugerne fra oktober fremover vil møde et nyt og forenklet smileymærke med de seneste tre kontrolresultater. Her bliver det via en QR-kode samtidig muligt at dykke ned i detaljerne i Fødevarestyrelsens seneste fire kontrolbesøg – direkte fra telefonen.

Fødevareminister Jacob Jensen (V) siger:

Smileyordningen har gennem mere end tyve år været et velkendt flagskib for fødevaresikkerheden hos vores fødevarevirksomheder. Hele 90 procent af danskerne tilkendegiver, at de navigerer efter mærket, når de skal fylde køleskabet op eller nyde en aften med mad og drikke. Derfor er jeg også glad for, at det fremover fortsat vil være enkelt men samtidig gøres mere tidssvarende at afkode, hvordan Fødevarestyrelsen sidst har vurderet eksempelvis rengøringen af køkkenet eller temperaturen i kølerummet.

Kontrolrapport på telefonen
Smileymærkets nye layout er en del af et politisk forlig om en forenkling og modernisering af den eksisterende smileyordning. Det betød også, at elitesmileyen i 2022 blev udfaset og smileyskalaen nedjusteret fra fire smileyer til nu at omfatte tre; en glad, en lige og en sur mund.

QR-koden – som mange kender fra menukort og flybilletter – er et teknologisk tilbud, der let og hurtigt giver forbrugeren adgang til de fire seneste kontrolrapporter, så der er adgang til virksomhedens kontrolhistorik. Tidligere fremgik kun den seneste smileyrapport ved virksomhedens indgang.

Detailforretninger, supermarkeder, caféer og restauranter i hele landet vil i løbet af efteråret modtage det nye smileymærke, som skal hænges op i stedet for den nuværende kontrolrapport. Det er fortsat obligatorisk, at virksomhederne skal have et link fra deres hjemmesider til de fire seneste smileyrapporter på findsmiley.dk.

Fødevareminister Jacob Jensen (V) siger:

Vi producerer nogle af de mest sikre fødevarer i verden. Med det nye og forenklede smileymærke ønsker vi, at vores virksomheder kan pryde sig med et mere tidssvarende kvalitetsstempel på, at de arbejder sikkert med vores fødevarer, så vi som forbrugere kan vælge dem til på oplyst grundlag.

Fakta om mærket
Moderniseringen af smileymærket er en del af Fødevareforlig 4, som oprindeligt løb fra 2019 til 2022, og som er blevet forlænget til udgangen af 2023.

Det nye mærke vil være at finde hos danske fødevarevirksomheder fra oktober 2023. Erhvervet har herefter en periode på tre måneder, inden det nye mærke skal være fuldt implementeret.

97 pct. af forbrugerne kender Smileyordningen.

90 pct. siger, at de lader sig vejlede af Smileyrapporten.

Hvert år foretager Fødevarestyrelsen ca. 60.000 kontroller i f.eks. slagterbutikker, fiskehandlere, caféer, restauranter og fødevarevirksomheder, som udløser et smileymærke.

-lipe

 

4/10 2023
  • UPM Raflatac integrerer data om miljøaftryk direkte i sine tilbud

    UPM Raflatac integrerer data om miljøaftryk direkte i sine tilbud

    etiketter-og-maerkning ›Etiketspecialisten vil sætte ny standard med produktpassprototyper i tilbud til kunderne. De gennemsigtige miljødata skal gøre det lettere at træffe de rette materialevalg
  • To genvalg og et nyt medlem i GRAKOMs bestyrelse

    To genvalg og et nyt medlem i GRAKOMs bestyrelse

    etiketter-og-maerkning ›På generalforsamlinger i GRAKOM og GRAKOM Arbejdsgivere tidligere på måneden var der genvalg til næstformand Thomas Søby fra BUCHS og bestyrelsesmedlem Palle Studsgaard Odgaard fra Dystan & Rosenberg. René Milholt fra Jydsk Emblem Fabrik er nyt bestyrelsesmedlem
  • Etiketten danner multipakkerne

    Etiketten danner multipakkerne

    etiketter-og-maerkning ›Benner MSA's nye multipakmaskine til "mid-range"-produkter er udstyret med Herma-labelapplikatorer
  • Coop vil indføre mærkning af eventuelle, ekstra toldramte varer

    Coop vil indføre mærkning af eventuelle, ekstra toldramte varer

    etiketter-og-maerkning ›Hvis koncernens få, amerikanske produkter bliver belagt med ekstra told fremover, vil de få påført et særligt mærke. Coop vil samtidig reducere markedsføringen af varer fra USA
  • Gallus MatteJet er klar til markedet

    Gallus MatteJet er klar til markedet

    etiketter-og-maerkning ›Heidelberger Druckmaschinens datterselskab, Gallus Group har netop annonceret, at den nye  efterbehandlingsteknologi til Gallus One, Gallus MatteJet er blevet komercielt tilgængelig på globalt plan
  • Vildledende, grøn markedsføring skal stoppes med lov

    Vildledende, grøn markedsføring skal stoppes med lov

    etiketter-og-maerkning ›Ord som "grøn”, ”bæredygtig” og ”miljøvenlig” skal fra september næste år være ulovligt at bruge for virksomheder, hvis de ikke kan dokumentere det. Det er indholdet i et lovforslag, regeringen nu fremsætter i Folketinget
  • Etiketter med naturmaterialer fra Avery

    Etiketter med naturmaterialer fra Avery

    etiketter-og-maerkning ›Græs- og hampefibre er sammen med bomuld og havplast en del af ingredienserne i en ny serie af selvklæbende etiketter på ruller
  • Danskerne er klar til et statsligt klimamærke på fødevarer

    Danskerne er klar til et statsligt klimamærke på fødevarer

    etiketter-og-maerkning ›Et overvældende flertal af danskerne på hele 81 procent synes, at et klimamærke på fødevarer er en god idé, viser en ny undersøgelse foretaget af Norstat for De Samvirkende Købmænd (DSK). Et resultat som også minister for fødevarer, landbrug og fiskeri Jacob Jensen (V) påskønner