Nyt smileymærke til butikker, cafeer og restauranter

Nyt smileymærke til butikker, cafeer og restauranter

Fremover vil de runde hoveder med skiftende ansigtsudtryk være suppleret med en QR-kode, som forbrugerne kan søge flere oplysninger i. Fornyelsen af mærkningen skal være med til at sikre, at forbrugerne også i fremtiden kan have tillid til høj fødevaresikkerhed i danske fødevarevirksomheder

Siden 2001 har det lille, runde ansigt med varierende glædesudtryk guidet danske såvel som udenlandske forbrugere om alt lige fra hygiejne og sporbarhed til opvarmning og nedkøling i landets caféer, butikker og restauranter. Men nu er det slut med den velkendte smileyrapport ved indgangen til restauranter og supermarkeder, når forbrugerne fra oktober fremover vil møde et nyt og forenklet smileymærke med de seneste tre kontrolresultater. Her bliver det via en QR-kode samtidig muligt at dykke ned i detaljerne i Fødevarestyrelsens seneste fire kontrolbesøg – direkte fra telefonen.

Fødevareminister Jacob Jensen (V) siger:

Smileyordningen har gennem mere end tyve år været et velkendt flagskib for fødevaresikkerheden hos vores fødevarevirksomheder. Hele 90 procent af danskerne tilkendegiver, at de navigerer efter mærket, når de skal fylde køleskabet op eller nyde en aften med mad og drikke. Derfor er jeg også glad for, at det fremover fortsat vil være enkelt men samtidig gøres mere tidssvarende at afkode, hvordan Fødevarestyrelsen sidst har vurderet eksempelvis rengøringen af køkkenet eller temperaturen i kølerummet.

Kontrolrapport på telefonen
Smileymærkets nye layout er en del af et politisk forlig om en forenkling og modernisering af den eksisterende smileyordning. Det betød også, at elitesmileyen i 2022 blev udfaset og smileyskalaen nedjusteret fra fire smileyer til nu at omfatte tre; en glad, en lige og en sur mund.

QR-koden – som mange kender fra menukort og flybilletter – er et teknologisk tilbud, der let og hurtigt giver forbrugeren adgang til de fire seneste kontrolrapporter, så der er adgang til virksomhedens kontrolhistorik. Tidligere fremgik kun den seneste smileyrapport ved virksomhedens indgang.

Detailforretninger, supermarkeder, caféer og restauranter i hele landet vil i løbet af efteråret modtage det nye smileymærke, som skal hænges op i stedet for den nuværende kontrolrapport. Det er fortsat obligatorisk, at virksomhederne skal have et link fra deres hjemmesider til de fire seneste smileyrapporter på findsmiley.dk.

Fødevareminister Jacob Jensen (V) siger:

Vi producerer nogle af de mest sikre fødevarer i verden. Med det nye og forenklede smileymærke ønsker vi, at vores virksomheder kan pryde sig med et mere tidssvarende kvalitetsstempel på, at de arbejder sikkert med vores fødevarer, så vi som forbrugere kan vælge dem til på oplyst grundlag.

Fakta om mærket
Moderniseringen af smileymærket er en del af Fødevareforlig 4, som oprindeligt løb fra 2019 til 2022, og som er blevet forlænget til udgangen af 2023.

Det nye mærke vil være at finde hos danske fødevarevirksomheder fra oktober 2023. Erhvervet har herefter en periode på tre måneder, inden det nye mærke skal være fuldt implementeret.

97 pct. af forbrugerne kender Smileyordningen.

90 pct. siger, at de lader sig vejlede af Smileyrapporten.

Hvert år foretager Fødevarestyrelsen ca. 60.000 kontroller i f.eks. slagterbutikker, fiskehandlere, caféer, restauranter og fødevarevirksomheder, som udløser et smileymærke.

-lipe

 

4/10 2023
  • LabelExpo Europa satte rekorder

    LabelExpo Europa satte rekorder

    etiketter-og-maerkning ›Årets messe, som for første gang blev afholdt i Barcelona, blev den største i sin 45-årige historie målt på både areal og besøgende
  • Papiretiketter med film-look

    Papiretiketter med film-look

    etiketter-og-maerkning ›Med et nyt, gennemsigtigt, selvklæbende materiale fra Herma, kan genanvendelige forseglingsetiketter få et halvgennemsigtigt udseende og muliggøre genanvendelse
  • Aftagelige etiketter til transportemballage

    Aftagelige etiketter til transportemballage

    etiketter-og-maerkning ›UPM Adhesive Materials har på den netop afholdte Labelexpo 2025 lanceret en ny løsning med til den øgede brug af genanvendelige emballager
  •  Hidtil største kampagne for Coop-varemærket

    Hidtil største kampagne for Coop-varemærket

    etiketter-og-maerkning ›- Det kræver lidt mere at være vare i Coop. Det er titlen på koncernens hidtil mest omfattende kampagne for Coop-varemærket, som omfatter cirka 3000 forskellige varer i de fleste kategorier, og har været først med flere miljøvenlige initiativer
  • Nyt formandskab styrker netværk

    Nyt formandskab styrker netværk

    etiketter-og-maerkning ›Ny ledelse af Netværk for Miljømærket indkøb skal gøre netværket til en endnu stærkere drivkraft for grønnere indkøb i private virksomheder
  •  Herma og Xeikon demonstrerer termo-teknologi

    Herma og Xeikon demonstrerer termo-teknologi

    etiketter-og-maerkning ›På Labelexpo i denne uge viser virksomhederne på en fælles stand en produktion af termiske etiketter, der er trykt på Xeikon LX3000 digital etikettrykkemaskine ved hjælp af HERMAtherm top
  • Snart er det tid - Labelexpotid

    Snart er det tid - Labelexpotid

    etiketter-og-maerkning ›Årets udgave af Labelexpo markerer at udstillingen for første gang kombinerer og omfatter alle aspekter af etiketproduktion og udsmykning af ydre emballage
  • Ny vicepræsident i Avery Dennison

    Ny vicepræsident i Avery Dennison

    etiketter-og-maerkning ›Mariana Rodriguez til ny vicepræsident og general manager for Materials Group i Europa, Mellemøsten og Nordafrika