Nyt klæbemiddel til biologisk nedbrydelige etiketter

Nyt klæbemiddel til biologisk nedbrydelige etiketter

Etiketspecialisten Herma har med midlet med klæbemidlet 62E kunnet øge antallet af selvklæbende, komposterbare materialer med kimplante-logo til fire. Varianten er særligt egnet til etiketter, der skal sættes direkte på frugt

Etiketter, der egner sig til kompostering, er mere efterspurgte end nogensinde før og udgør ikke længere en større teknisk udfordring, men HERMA har desuden udviklet en måde at kombinere komposterbarhed med andre eftertragtede egenskaber.

Det nye klæbemiddel 62E er ikke kun ideelt til kompostering, men også særligt ufølsomt over for migration. Den er godkendt til kontakt med tørre, fugtige og fede fødevarer (korrektionsfaktor 2).

På grund af sine høje vedhæftningsværdier selv på ru, ujævne overflader, er 62E-varianten et særligt egnet til etiketter, der skal påføres frugt. Ud over at de selv er komposterbare, kan etiketter fremstillet af materialer, der er belagt med det nye klæbemiddel gøre det muligt at kompostere hele et produkts emballage, f.eks. af papir eller pap.

I kombination med to specifikke etiketmaterialer må HERMA klæbemiddel 62E – ligesom det komposterbare 62N – bære kimplantelogoet i henhold til standarden EN 13432. Denne standard er det internationalt anerkendte benchmark for industriel komposterbarhed af biologisk nedbrydelige produkter. De to etiketmaterialer, der er certificeret i kombination med disse klæbemidler, er HERMAextracoat (grade 242) og HERMAtherm Bio phenol-free (grade 909).

-lipe

 

21/8 2022
  • Årets grønne indkøber er kåret

    Årets grønne indkøber er kåret

    etiketter-og-maerkning ›Dansk Retursystem er netop blevet kåret som "årets grønne indkøber" 2024 af Miljømærkning Danmark. Kåringen skyldes virksomhedens særlige indsats for bl.a. at sikre grønnere kantiner, vinduespolering og rengøring
  • Europæiske varer får særligt mærke i Salling Group

    Europæiske varer får særligt mærke i Salling Group

    etiketter-og-maerkning ›Kunderne i Bilka, føtex og Netto skal nu have lettere ved at vælge varer af mærker, der er ejet af virksomheder Europa. Fremover vil disse varer være mærket med en sort stjerne på de elektroniske prisskilte i butikkerne.
  • Ekstra stærk klæbemiddel til sikkerhedsetiketter

    Ekstra stærk klæbemiddel til sikkerhedsetiketter

    etiketter-og-maerkning ›HERMA har videreudviklet sin enkeltlags 63S-lim til en flerlagsvariant. Den sikrer, at forseglingsetiketter ikke kan fjernes selv fra overflader som papir, pap, plast eller stål uden at blive ødelagt eller efterlade synlige rester på overfladen
  • Emballage og AIDC-teknologier er i fokus på LogiMAT

    Emballage og AIDC-teknologier er i fokus på LogiMAT

    etiketter-og-maerkning ›Internationale udstillere fra emballageindustrien og fra sektoren for automatisk identifikation og datafangst (AIDC) kommer til LogiMAT 2025 for at præsentere nyheder og porteføljer, der integrerer de allernyeste teknologier
  • Svensk is - som ikke er fra Sverige - er Årets Madbluf

    Svensk is - som ikke er fra Sverige - er Årets Madbluf

    etiketter-og-maerkning ›Ismærkerne Alvesta-is og Järna-is er opkaldt efter to svenske byer. Men de bliver produceret i Holland og dermed har de kvalificeret sig til titlen som Årets Madbluf 2024, som de svenske forbrugere gennem organisationen Äkta Vara netop har kåret hinsidan
  • Nye prøvebøger inspireret af de finske søer

    Nye prøvebøger inspireret af de finske søer

    etiketter-og-maerkning ›Etiketter til vin, spiritus, andre drikkevarer og premiumprodukter er målgruppen for UPM Raflatacs nye prøvebøger, der gør det muligt for kunderne at vurdere tekstur, farve og æstetik af en bred portefølje af etiketmaterialer
  • Skrappere EU-krav til emballageaffald i fokus på Logimat

    Skrappere EU-krav til emballageaffald i fokus på Logimat

    etiketter-og-maerkning ›Etiketproducenten HERMA vil på messen i marts tage udgangspunkt i sit netop patenterede InNo-Liner-materiale, som stort set fjerner produktionsspild ved etikettering
  • Juleøllen varer lige til påske - i Sverige

    Juleøllen varer lige til påske - i Sverige

    etiketter-og-maerkning ›Over halvdelen af de svenske forbrugere, som køber juleøl, siger, at de har øl til overs efter jul. Det viser en ny undersøgelse af Carlsberg Sverige og varemærket Eriksberg, som i den forgangne jul har fundet på en smart etiketløsning på "problemet"