Nye prøvebøger inspireret af de finske søer

Nye prøvebøger inspireret af de finske søer

Etiketter til vin, spiritus, andre drikkevarer og premiumprodukter er målgruppen for UPM Raflatacs nye prøvebøger, der gør det muligt for kunderne at vurdere tekstur, farve og æstetik af en bred portefølje af etiketmaterialer

Prøvebøgerne - med den engelske betegnelse "swatchbooks" omfatter UPM Raflatac's SmartChoice papir- og filmløsninger.

De hjælper med at støtte varemærkeejere, der ønsker at reducere deres miljøpåvirkning gennem materialer med genanvendt indhold og vedvarende eller ressourceoptimerede råmaterialer.

I prøvebøgerne kan man via QR-koder finde detaljerede produktoplysninger om disse og andre løsninger, blandt andre de fremhævede SmartChoices:

  • Carbon Action PP UCO [1], en ISCC PLUS-certificeret biocirkulær folie med
    overfladefilm fremstillet med 30 % vedvarende indhold på massebalancebasis,
    hvilket muliggør en kvantificeret reduktion af CO2-fodaftrykket.

  • Forest Film [2], verdens første ISCC-certificerede træbaserede
    etiketmateriale af plast.

  • Ocean Action [3], verdens første certificerede etiketmateriale
    til bekæmpelse af plastforurening i havet.

  •  Drops WSA PCR-FSC [4], et unikt struktureret papir med 100 % genbrugsfibre.
    andel af genbrugsfibre.

For at udvikle prøvenbogs-designet har UPM Raflatac samarbejdet med designbureau Maba, som har vundet flere Pentawards, lige som branchens førende trykkeri, Grafical har deltaget i projektet.

-Ved at samarbejde med så veletablerede værdikædepartnere kunne UPM Raflatac få indsigt fra de faktiske brugere af swatchbooks, hvilket gjorde det muligt at skabe den bedst mulige brugeroplevelse. fortæller den finske papir- og etiketproducent, og Carles Anadon, som er Senior Manager i forretningsudvikling og etiketløsninger hos  UPM Raflatac, uddyber:

-Det smukke design af de nye farvebøger er inspireret af UPM's finske arv og nordiske natur. Dette, kombineret med innovation og designtraditioner, bliver præsenteret i alle de nye prøvebøger, med former, der ligner finske søer, og en naturinspireret æstetik.

Prøvebøgerne er netop blevet udstillet for første gang på Paris Packaging Week 2025.

-lipe

27/1 2025
  • Europas fødevare-klimamærker mangler fælles LCA-sprog

    Europas fødevare-klimamærker mangler fælles LCA-sprog

    etiketter-og-maerkning ›De mange klimamærker, der bygger på livscyklusvurdering (LCA), er sat i verden for at skabe klarhed, men ender ofte med at skabe forvirring. Årsagen er forskellige beregningsmetoder og måder at kommunikere på. En ny undersøgelse fra Aarhus Universitet opfordrer til hurtig harmonisering for at undgå yderligere forvirring blandt forbrugerne
  • Smurfit Westrock OnWell udvider på ny adresse i Helsingborg

    Smurfit Westrock OnWell udvider på ny adresse i Helsingborg

    etiketter-og-maerkning ›Smurfit Westrock OnWell, der er producent af butiksdisplays og POS-materiale til det skandinaviske marked, tager nu et vigtigt skridt i sin vækstrejse
  • Noget for enhver smag

    Noget for enhver smag

    etiketter-og-maerkning ›Aldrig før har der været så mange forskellige julebryg at vælge imellem som denne jul. Desuden er paletten af julebryg i 2025 den mest farverige
  • Linerfri fragt- og logistiketiketter

    Linerfri fragt- og logistiketiketter

    etiketter-og-maerkning ›DHL indfører InNo-Liner-løsning fra cab og Herma og fjerner dermed spild fra etiketteringsprocessen i bl.a. de interne forsendelser for Deutsche Post, som anlægget i Nohra i Thüringen står for
  • Tre veje til at udfase evighedskemikalierne

    Tre veje til at udfase evighedskemikalierne

    etiketter-og-maerkning ›En national vidensplatform, målrettet støtte til SMV'er og øget gennemsigtighed i værdikæderne kan hjælpe industrien med at PFAS, viser ny rapport fra Teknologisk Institut
  • Første forsøg med RFID-sporing i ferskvarer

    Første forsøg med RFID-sporing i ferskvarer

    etiketter-og-maerkning ›Avery Dennison og Walmart samarbejder om sensorteknologi, der vil forbedre friskheden, øge driftseffektiviteten og mindske madspildet
  • Labelexpo bliver til LOUPE

    Labelexpo bliver til LOUPE

    etiketter-og-maerkning ›Fra 2026 skifter Labelexpo Global Series navn til LOUPE. Det skal afspejle, at den trykteknologi, der er udviklet til etiketbranchen, nu også revolutionerer inden for bl.a. fleksibel emballage og foldeæsker.
  • Hylder de bedste i branchen

    Hylder de bedste i branchen

    etiketter-og-maerkning ›Der var hæder og ære, da innovation, bæredygtighedstiltag og faglig ekspertise under Labelexpo-messen blev belønnet ved den første uddeling af Labels & Labeling Global Awards inden for etiketter og embllagetryk