Nye prøvebøger inspireret af de finske søer
Etiketter til vin, spiritus, andre drikkevarer og premiumprodukter er målgruppen for UPM Raflatacs nye prøvebøger, der gør det muligt for kunderne at vurdere tekstur, farve og æstetik af en bred portefølje af etiketmaterialer
Prøvebøgerne - med den engelske betegnelse "swatchbooks" omfatter UPM Raflatac's SmartChoice papir- og filmløsninger.
De hjælper med at støtte varemærkeejere, der ønsker at reducere deres miljøpåvirkning gennem materialer med genanvendt indhold og vedvarende eller ressourceoptimerede råmaterialer.
I prøvebøgerne kan man via QR-koder finde detaljerede produktoplysninger om disse og andre løsninger, blandt andre de fremhævede SmartChoices:
- Carbon Action PP UCO [1], en ISCC PLUS-certificeret biocirkulær folie med
overfladefilm fremstillet med 30 % vedvarende indhold på massebalancebasis,
hvilket muliggør en kvantificeret reduktion af CO2-fodaftrykket. - Forest Film [2], verdens første ISCC-certificerede træbaserede
etiketmateriale af plast. - Ocean Action [3], verdens første certificerede etiketmateriale
til bekæmpelse af plastforurening i havet. - Drops WSA PCR-FSC [4], et unikt struktureret papir med 100 % genbrugsfibre.
andel af genbrugsfibre.
For at udvikle prøvenbogs-designet har UPM Raflatac samarbejdet med designbureau Maba, som har vundet flere Pentawards, lige som branchens førende trykkeri, Grafical har deltaget i projektet.
-Ved at samarbejde med så veletablerede værdikædepartnere kunne UPM Raflatac få indsigt fra de faktiske brugere af swatchbooks, hvilket gjorde det muligt at skabe den bedst mulige brugeroplevelse. fortæller den finske papir- og etiketproducent, og Carles Anadon, som er Senior Manager i forretningsudvikling og etiketløsninger hos UPM Raflatac, uddyber:
-Det smukke design af de nye farvebøger er inspireret af UPM's finske arv og nordiske natur. Dette, kombineret med innovation og designtraditioner, bliver præsenteret i alle de nye prøvebøger, med former, der ligner finske søer, og en naturinspireret æstetik.
Prøvebøgerne er netop blevet udstillet for første gang på Paris Packaging Week 2025.
-lipe