Nye prøvebøger inspireret af de finske søer

Nye prøvebøger inspireret af de finske søer

Etiketter til vin, spiritus, andre drikkevarer og premiumprodukter er målgruppen for UPM Raflatacs nye prøvebøger, der gør det muligt for kunderne at vurdere tekstur, farve og æstetik af en bred portefølje af etiketmaterialer

Prøvebøgerne - med den engelske betegnelse "swatchbooks" omfatter UPM Raflatac's SmartChoice papir- og filmløsninger.

De hjælper med at støtte varemærkeejere, der ønsker at reducere deres miljøpåvirkning gennem materialer med genanvendt indhold og vedvarende eller ressourceoptimerede råmaterialer.

I prøvebøgerne kan man via QR-koder finde detaljerede produktoplysninger om disse og andre løsninger, blandt andre de fremhævede SmartChoices:

  • Carbon Action PP UCO [1], en ISCC PLUS-certificeret biocirkulær folie med
    overfladefilm fremstillet med 30 % vedvarende indhold på massebalancebasis,
    hvilket muliggør en kvantificeret reduktion af CO2-fodaftrykket.

  • Forest Film [2], verdens første ISCC-certificerede træbaserede
    etiketmateriale af plast.

  • Ocean Action [3], verdens første certificerede etiketmateriale
    til bekæmpelse af plastforurening i havet.

  •  Drops WSA PCR-FSC [4], et unikt struktureret papir med 100 % genbrugsfibre.
    andel af genbrugsfibre.

For at udvikle prøvenbogs-designet har UPM Raflatac samarbejdet med designbureau Maba, som har vundet flere Pentawards, lige som branchens førende trykkeri, Grafical har deltaget i projektet.

-Ved at samarbejde med så veletablerede værdikædepartnere kunne UPM Raflatac få indsigt fra de faktiske brugere af swatchbooks, hvilket gjorde det muligt at skabe den bedst mulige brugeroplevelse. fortæller den finske papir- og etiketproducent, og Carles Anadon, som er Senior Manager i forretningsudvikling og etiketløsninger hos  UPM Raflatac, uddyber:

-Det smukke design af de nye farvebøger er inspireret af UPM's finske arv og nordiske natur. Dette, kombineret med innovation og designtraditioner, bliver præsenteret i alle de nye prøvebøger, med former, der ligner finske søer, og en naturinspireret æstetik.

Prøvebøgerne er netop blevet udstillet for første gang på Paris Packaging Week 2025.

-lipe

27/1 2025
  • Svensk is - som ikke er fra Sverige - er Årets Madbluf

    Svensk is - som ikke er fra Sverige - er Årets Madbluf

    etiketter-og-maerkning ›Ismærkerne Alvesta-is og Järna-is er opkaldt efter to svenske byer. Men de bliver produceret i Holland og dermed har de kvalificeret sig til titlen som Årets Madbluf 2024, som de svenske forbrugere gennem organisationen Äkta Vara netop har kåret hinsidan
  • Skrappere EU-krav til emballageaffald i fokus på Logimat

    Skrappere EU-krav til emballageaffald i fokus på Logimat

    etiketter-og-maerkning ›Etiketproducenten HERMA vil på messen i marts tage udgangspunkt i sit netop patenterede InNo-Liner-materiale, som stort set fjerner produktionsspild ved etikettering
  • Juleøllen varer lige til påske - i Sverige

    Juleøllen varer lige til påske - i Sverige

    etiketter-og-maerkning ›Over halvdelen af de svenske forbrugere, som køber juleøl, siger, at de har øl til overs efter jul. Det viser en ny undersøgelse af Carlsberg Sverige og varemærket Eriksberg, som i den forgangne jul har fundet på en smart etiketløsning på "problemet"
  • Forskningscenter skal finde konkrete løsninger på PFAS forureningen

    Forskningscenter skal finde konkrete løsninger på PFAS forureningen

    etiketter-og-maerkning ›Med 45 millioner kroner fra den nationale handlingsplan bliver en række forskere fra danske universiteter samlet for at forsøge at løse problemerne med de over 10.000 forskellige, skadelige flourholdige stoffer, som populært kaldes Evighedskemikalier
  • Svanemærket strammer kravene til kosmetik og plejeprodukter – og til emballagen

    Svanemærket strammer kravene til kosmetik og plejeprodukter – og til emballagen

    etiketter-og-maerkning ›Mange danskere bruger Svanemærket som pejlemærke, når de vælger plejeprodukter. Og hele 35 % af danskerne ønsker flere miljømærkede plejeprodukter. Nu strammer Svanemærket kravene, hvilket kun forventes at gøre det officielle nordiske miljømærke endnu mere populært blandt forbrugerne
  • Post Nord leverer gratis breve til julemanden

    Post Nord leverer gratis breve til julemanden

    etiketter-og-maerkning ›Frem til den 18. december tilbyder koncernen igen i år børn i hele landet at hente en frankeret kuvert til et brev til julemanden og at få svar retur - helt gratis. Desuden får en heldig vinder et ønske opfyldt
  • Omfavn digitaliseringen og styrk labelproduktionen

    Omfavn digitaliseringen og styrk labelproduktionen

    etiketter-og-maerkning ›BOBSTs marketingdirektør, for “Narrow-Mid Web Printing & Converting”, Patrick Graber, giver sit bud på, hvordan labelkonvertere takler de udfordringer, som præger markedet for labelproduktion. - Omfavn digitalisering, automatisering og ”connectivity” lyder den basale opskrift  
  • Føtex ønsker ny score-mærkning for fødevarer

    Føtex ønsker ny score-mærkning for fødevarer

    etiketter-og-maerkning ›Med åbningen af sit ombyggede supermarked i Kokkedal markerer føtex samtidig fremtiden for hele kæden, hvor måltider, convenience og sundhed skal være i højsædet. Bl.a. vil føtex arbejde for en ny mærkningsordning for fødevares ernæringsværdi