Nye etiketter holder masse-balancen
UPM Raflatac anser råvarer som en af de største kilder til bæredygtige forbedringer. Derfor er ansvarlig sourcing en topprioritet for virksomheden, der er kendt for sine bæredygtige løsninger.

Nye etiketter holder masse-balancen

UPM Raflatacs etiketmateriale, Forest Film, har modtaget 2020 Innovation in Responsible Sourcing Award fra Sustainable Packaging Coalition (SPC). Prisen blev annonceret ved SPC Innovator Awards-ceremonien som en del af årets SPC Advances virtuelle begivenhed

Ifølge UPM Raflatac er Forest Film verdens første etiketmateriale produceret af polypropylenfilm, der udelukkende stammer fra træbaserede kilder baseret på en tilgang om masse-balance.

- Forest Film fortjener opmærksomhed for at være en bemærkelsesværdig introduktion af biobaseret polypropylen med et velbeskrevet råmateriale med indbygget garanti for ansvarlig sourcing, siger Adam Gendell, Associate Director for medlemsorganisationen, Sustainable Packaging Coalition, og fortsætter:

- Det er et betydeligt fremskridt på området for biobaseret plast, og vi føler, at det har fortjent sin status som vinder af Innovation in Responsible Sourcing ved SPC’s ’Innovator Awards’ i 2020.

Bæredygtig pulp

Den innovative sourcing begynder med UPM Raflatacs søsterselskab, UPM Biofuels, der omdanner produktionsrester af pulp, kaldet rå tallolie fra bæredygtigt forvaltede skove til fornybar fossil fri naphtha, som er et drop-in råmateriale til den kemiske industri.

Produktet, som bliver kaldt UPM BioVerno, bliver sendt til en resinleverandør og derefter en filmleverandør, som konverterer det til filmmaterialet, som UPM Raflatac fremstiller laminatmaterialet til etiketter af. Og det er altså det, som er kendt som Forest Film.

Produktet er Plus-certificeret hos International Sustainability & Carbon Certification ISCC, hvilket betyder, at det bruger bæredygtige ressourcer til at erstatte en tilsvarende mængde fossile ressourcer i produktionsprocessen, hvilket også bliver benævnt ’masse-balance-tilgangen’.

Reduceret kulstofaftryk

Dermed reducerer produktionen af Forest Film-produkter udledningen af drivhusgasser. Sammenligner man konstruktionen af en standard etiket med konstruktionen af Forest Film, reduceres kulstofaftrykket, herunder biogen kulstof, med op til 66 %.

Tallet er baseret på UPM Raflatacs livscyklusvurderingsstudie, som er kritisk gennemgået for at være i overensstemmelse med ISO 14040/44 PAS2050-standarder.

Forest Film har samme ydeevne som traditionelle etiketter til plastfilm. Den fås nu som enten polypropylen eller polyethylen i både klare og hvide film til en række slutanvendelser på emballagen.

Forest Film er svaret

- Tak til Sustainable Packaging Coalition for den enorme ære. Ansvarlig sourcing er en topprioritet for vores virksomhed, fordi råvarer er en af vores største kilder til bæredygtige forbedringer. Forest Film er svaret på vore kunders og varemærke ejeres behov for at bruge fornybar råmaterialer i stedet for fossil baserede råmaterialer, siger Tyler Matusevich, UPM Raflatacs bæredygtighedschef for Amerika, og kommer med en tak til alle SPC-medlemmer, der fortsætter med at drive den bæredygtige emballageindustri fremad.

-hawin

 

 

 

23/11 2020
  • Svensk is - som ikke er fra Sverige - er Årets Madbluf

    Svensk is - som ikke er fra Sverige - er Årets Madbluf

    etiketter-og-maerkning ›Ismærkerne Alvesta-is og Järna-is er opkaldt efter to svenske byer. Men de bliver produceret i Holland og dermed har de kvalificeret sig til titlen som Årets Madbluf 2024, som de svenske forbrugere gennem organisationen Äkta Vara netop har kåret hinsidan
  • Nye prøvebøger inspireret af de finske søer

    Nye prøvebøger inspireret af de finske søer

    etiketter-og-maerkning ›Etiketter til vin, spiritus, andre drikkevarer og premiumprodukter er målgruppen for UPM Raflatacs nye prøvebøger, der gør det muligt for kunderne at vurdere tekstur, farve og æstetik af en bred portefølje af etiketmaterialer
  • Skrappere EU-krav til emballageaffald i fokus på Logimat

    Skrappere EU-krav til emballageaffald i fokus på Logimat

    etiketter-og-maerkning ›Etiketproducenten HERMA vil på messen i marts tage udgangspunkt i sit netop patenterede InNo-Liner-materiale, som stort set fjerner produktionsspild ved etikettering
  • Juleøllen varer lige til påske - i Sverige

    Juleøllen varer lige til påske - i Sverige

    etiketter-og-maerkning ›Over halvdelen af de svenske forbrugere, som køber juleøl, siger, at de har øl til overs efter jul. Det viser en ny undersøgelse af Carlsberg Sverige og varemærket Eriksberg, som i den forgangne jul har fundet på en smart etiketløsning på "problemet"
  • Forskningscenter skal finde konkrete løsninger på PFAS forureningen

    Forskningscenter skal finde konkrete løsninger på PFAS forureningen

    etiketter-og-maerkning ›Med 45 millioner kroner fra den nationale handlingsplan bliver en række forskere fra danske universiteter samlet for at forsøge at løse problemerne med de over 10.000 forskellige, skadelige flourholdige stoffer, som populært kaldes Evighedskemikalier
  • Svanemærket strammer kravene til kosmetik og plejeprodukter – og til emballagen

    Svanemærket strammer kravene til kosmetik og plejeprodukter – og til emballagen

    etiketter-og-maerkning ›Mange danskere bruger Svanemærket som pejlemærke, når de vælger plejeprodukter. Og hele 35 % af danskerne ønsker flere miljømærkede plejeprodukter. Nu strammer Svanemærket kravene, hvilket kun forventes at gøre det officielle nordiske miljømærke endnu mere populært blandt forbrugerne
  • Post Nord leverer gratis breve til julemanden

    Post Nord leverer gratis breve til julemanden

    etiketter-og-maerkning ›Frem til den 18. december tilbyder koncernen igen i år børn i hele landet at hente en frankeret kuvert til et brev til julemanden og at få svar retur - helt gratis. Desuden får en heldig vinder et ønske opfyldt
  • Omfavn digitaliseringen og styrk labelproduktionen

    Omfavn digitaliseringen og styrk labelproduktionen

    etiketter-og-maerkning ›BOBSTs marketingdirektør, for “Narrow-Mid Web Printing & Converting”, Patrick Graber, giver sit bud på, hvordan labelkonvertere takler de udfordringer, som præger markedet for labelproduktion. - Omfavn digitalisering, automatisering og ”connectivity” lyder den basale opskrift