Nye etiketter holder masse-balancen
UPM Raflatac anser råvarer som en af de største kilder til bæredygtige forbedringer. Derfor er ansvarlig sourcing en topprioritet for virksomheden, der er kendt for sine bæredygtige løsninger.

Nye etiketter holder masse-balancen

UPM Raflatacs etiketmateriale, Forest Film, har modtaget 2020 Innovation in Responsible Sourcing Award fra Sustainable Packaging Coalition (SPC). Prisen blev annonceret ved SPC Innovator Awards-ceremonien som en del af årets SPC Advances virtuelle begivenhed

Ifølge UPM Raflatac er Forest Film verdens første etiketmateriale produceret af polypropylenfilm, der udelukkende stammer fra træbaserede kilder baseret på en tilgang om masse-balance.

- Forest Film fortjener opmærksomhed for at være en bemærkelsesværdig introduktion af biobaseret polypropylen med et velbeskrevet råmateriale med indbygget garanti for ansvarlig sourcing, siger Adam Gendell, Associate Director for medlemsorganisationen, Sustainable Packaging Coalition, og fortsætter:

- Det er et betydeligt fremskridt på området for biobaseret plast, og vi føler, at det har fortjent sin status som vinder af Innovation in Responsible Sourcing ved SPC’s ’Innovator Awards’ i 2020.

Bæredygtig pulp

Den innovative sourcing begynder med UPM Raflatacs søsterselskab, UPM Biofuels, der omdanner produktionsrester af pulp, kaldet rå tallolie fra bæredygtigt forvaltede skove til fornybar fossil fri naphtha, som er et drop-in råmateriale til den kemiske industri.

Produktet, som bliver kaldt UPM BioVerno, bliver sendt til en resinleverandør og derefter en filmleverandør, som konverterer det til filmmaterialet, som UPM Raflatac fremstiller laminatmaterialet til etiketter af. Og det er altså det, som er kendt som Forest Film.

Produktet er Plus-certificeret hos International Sustainability & Carbon Certification ISCC, hvilket betyder, at det bruger bæredygtige ressourcer til at erstatte en tilsvarende mængde fossile ressourcer i produktionsprocessen, hvilket også bliver benævnt ’masse-balance-tilgangen’.

Reduceret kulstofaftryk

Dermed reducerer produktionen af Forest Film-produkter udledningen af drivhusgasser. Sammenligner man konstruktionen af en standard etiket med konstruktionen af Forest Film, reduceres kulstofaftrykket, herunder biogen kulstof, med op til 66 %.

Tallet er baseret på UPM Raflatacs livscyklusvurderingsstudie, som er kritisk gennemgået for at være i overensstemmelse med ISO 14040/44 PAS2050-standarder.

Forest Film har samme ydeevne som traditionelle etiketter til plastfilm. Den fås nu som enten polypropylen eller polyethylen i både klare og hvide film til en række slutanvendelser på emballagen.

Forest Film er svaret

- Tak til Sustainable Packaging Coalition for den enorme ære. Ansvarlig sourcing er en topprioritet for vores virksomhed, fordi råvarer er en af vores største kilder til bæredygtige forbedringer. Forest Film er svaret på vore kunders og varemærke ejeres behov for at bruge fornybar råmaterialer i stedet for fossil baserede råmaterialer, siger Tyler Matusevich, UPM Raflatacs bæredygtighedschef for Amerika, og kommer med en tak til alle SPC-medlemmer, der fortsætter med at drive den bæredygtige emballageindustri fremad.

-hawin

 

 

 

23/11 2020
  • LabelExpo Europa satte rekorder

    LabelExpo Europa satte rekorder

    etiketter-og-maerkning ›Årets messe, som for første gang blev afholdt i Barcelona, blev den største i sin 45-årige historie målt på både areal og besøgende
  • Papiretiketter med film-look

    Papiretiketter med film-look

    etiketter-og-maerkning ›Med et nyt, gennemsigtigt, selvklæbende materiale fra Herma, kan genanvendelige forseglingsetiketter få et halvgennemsigtigt udseende og muliggøre genanvendelse
  • Aftagelige etiketter til transportemballage

    Aftagelige etiketter til transportemballage

    etiketter-og-maerkning ›UPM Adhesive Materials har på den netop afholdte Labelexpo 2025 lanceret en ny løsning med til den øgede brug af genanvendelige emballager
  •  Hidtil største kampagne for Coop-varemærket

    Hidtil største kampagne for Coop-varemærket

    etiketter-og-maerkning ›- Det kræver lidt mere at være vare i Coop. Det er titlen på koncernens hidtil mest omfattende kampagne for Coop-varemærket, som omfatter cirka 3000 forskellige varer i de fleste kategorier, og har været først med flere miljøvenlige initiativer
  • Nyt formandskab styrker netværk

    Nyt formandskab styrker netværk

    etiketter-og-maerkning ›Ny ledelse af Netværk for Miljømærket indkøb skal gøre netværket til en endnu stærkere drivkraft for grønnere indkøb i private virksomheder
  •  Herma og Xeikon demonstrerer termo-teknologi

    Herma og Xeikon demonstrerer termo-teknologi

    etiketter-og-maerkning ›På Labelexpo i denne uge viser virksomhederne på en fælles stand en produktion af termiske etiketter, der er trykt på Xeikon LX3000 digital etikettrykkemaskine ved hjælp af HERMAtherm top
  • Snart er det tid - Labelexpotid

    Snart er det tid - Labelexpotid

    etiketter-og-maerkning ›Årets udgave af Labelexpo markerer at udstillingen for første gang kombinerer og omfatter alle aspekter af etiketproduktion og udsmykning af ydre emballage
  • Ny vicepræsident i Avery Dennison

    Ny vicepræsident i Avery Dennison

    etiketter-og-maerkning ›Mariana Rodriguez til ny vicepræsident og general manager for Materials Group i Europa, Mellemøsten og Nordafrika