Nye etiketter holder masse-balancen
UPM Raflatac anser råvarer som en af de største kilder til bæredygtige forbedringer. Derfor er ansvarlig sourcing en topprioritet for virksomheden, der er kendt for sine bæredygtige løsninger.

Nye etiketter holder masse-balancen

UPM Raflatacs etiketmateriale, Forest Film, har modtaget 2020 Innovation in Responsible Sourcing Award fra Sustainable Packaging Coalition (SPC). Prisen blev annonceret ved SPC Innovator Awards-ceremonien som en del af årets SPC Advances virtuelle begivenhed

Ifølge UPM Raflatac er Forest Film verdens første etiketmateriale produceret af polypropylenfilm, der udelukkende stammer fra træbaserede kilder baseret på en tilgang om masse-balance.

- Forest Film fortjener opmærksomhed for at være en bemærkelsesværdig introduktion af biobaseret polypropylen med et velbeskrevet råmateriale med indbygget garanti for ansvarlig sourcing, siger Adam Gendell, Associate Director for medlemsorganisationen, Sustainable Packaging Coalition, og fortsætter:

- Det er et betydeligt fremskridt på området for biobaseret plast, og vi føler, at det har fortjent sin status som vinder af Innovation in Responsible Sourcing ved SPC’s ’Innovator Awards’ i 2020.

Bæredygtig pulp

Den innovative sourcing begynder med UPM Raflatacs søsterselskab, UPM Biofuels, der omdanner produktionsrester af pulp, kaldet rå tallolie fra bæredygtigt forvaltede skove til fornybar fossil fri naphtha, som er et drop-in råmateriale til den kemiske industri.

Produktet, som bliver kaldt UPM BioVerno, bliver sendt til en resinleverandør og derefter en filmleverandør, som konverterer det til filmmaterialet, som UPM Raflatac fremstiller laminatmaterialet til etiketter af. Og det er altså det, som er kendt som Forest Film.

Produktet er Plus-certificeret hos International Sustainability & Carbon Certification ISCC, hvilket betyder, at det bruger bæredygtige ressourcer til at erstatte en tilsvarende mængde fossile ressourcer i produktionsprocessen, hvilket også bliver benævnt ’masse-balance-tilgangen’.

Reduceret kulstofaftryk

Dermed reducerer produktionen af Forest Film-produkter udledningen af drivhusgasser. Sammenligner man konstruktionen af en standard etiket med konstruktionen af Forest Film, reduceres kulstofaftrykket, herunder biogen kulstof, med op til 66 %.

Tallet er baseret på UPM Raflatacs livscyklusvurderingsstudie, som er kritisk gennemgået for at være i overensstemmelse med ISO 14040/44 PAS2050-standarder.

Forest Film har samme ydeevne som traditionelle etiketter til plastfilm. Den fås nu som enten polypropylen eller polyethylen i både klare og hvide film til en række slutanvendelser på emballagen.

Forest Film er svaret

- Tak til Sustainable Packaging Coalition for den enorme ære. Ansvarlig sourcing er en topprioritet for vores virksomhed, fordi råvarer er en af vores største kilder til bæredygtige forbedringer. Forest Film er svaret på vore kunders og varemærke ejeres behov for at bruge fornybar råmaterialer i stedet for fossil baserede råmaterialer, siger Tyler Matusevich, UPM Raflatacs bæredygtighedschef for Amerika, og kommer med en tak til alle SPC-medlemmer, der fortsætter med at drive den bæredygtige emballageindustri fremad.

-hawin

 

 

 

23/11 2020
  • Etiketten danner multipakkerne

    Etiketten danner multipakkerne

    etiketter-og-maerkning ›Benner MSA's nye multipakmaskine til "mid-range"-produkter er udstyret med Herma-labelapplikatorer
  • Coop vil indføre mærkning af eventuelle, ekstra toldramte varer

    Coop vil indføre mærkning af eventuelle, ekstra toldramte varer

    etiketter-og-maerkning ›Hvis koncernens få, amerikanske produkter bliver belagt med ekstra told fremover, vil de få påført et særligt mærke. Coop vil samtidig reducere markedsføringen af varer fra USA
  • Gallus MatteJet er klar til markedet

    Gallus MatteJet er klar til markedet

    etiketter-og-maerkning ›Heidelberger Druckmaschinens datterselskab, Gallus Group har netop annonceret, at den nye  efterbehandlingsteknologi til Gallus One, Gallus MatteJet er blevet komercielt tilgængelig på globalt plan
  • Vildledende, grøn markedsføring skal stoppes med lov

    Vildledende, grøn markedsføring skal stoppes med lov

    etiketter-og-maerkning ›Ord som "grøn”, ”bæredygtig” og ”miljøvenlig” skal fra september næste år være ulovligt at bruge for virksomheder, hvis de ikke kan dokumentere det. Det er indholdet i et lovforslag, regeringen nu fremsætter i Folketinget
  • Etiketter med naturmaterialer fra Avery

    Etiketter med naturmaterialer fra Avery

    etiketter-og-maerkning ›Græs- og hampefibre er sammen med bomuld og havplast en del af ingredienserne i en ny serie af selvklæbende etiketter på ruller
  • Danskerne er klar til et statsligt klimamærke på fødevarer

    Danskerne er klar til et statsligt klimamærke på fødevarer

    etiketter-og-maerkning ›Et overvældende flertal af danskerne på hele 81 procent synes, at et klimamærke på fødevarer er en god idé, viser en ny undersøgelse foretaget af Norstat for De Samvirkende Købmænd (DSK). Et resultat som også minister for fødevarer, landbrug og fiskeri Jacob Jensen (V) påskønner
  • Årets grønne indkøber er kåret

    Årets grønne indkøber er kåret

    etiketter-og-maerkning ›Dansk Retursystem er netop blevet kåret som "årets grønne indkøber" 2024 af Miljømærkning Danmark. Kåringen skyldes virksomhedens særlige indsats for bl.a. at sikre grønnere kantiner, vinduespolering og rengøring
  • Europæiske varer får særligt mærke i Salling Group

    Europæiske varer får særligt mærke i Salling Group

    etiketter-og-maerkning ›Kunderne i Bilka, føtex og Netto skal nu have lettere ved at vælge varer af mærker, der er ejet af virksomheder Europa. Fremover vil disse varer være mærket med en sort stjerne på de elektroniske prisskilte i butikkerne.