Ny og ’pHresh’ datomærkning fra Carlsberg og Too Good To Go

Ny og ’pHresh’ datomærkning fra Carlsberg og Too Good To Go

Når årets Copenhagen Cooking & Food Festival bliver skudt i gang d. 23. august bliver det med en helt ny øl fra Husbryggeriet Jacobsen, der hylder pH-skalaens opfindelse på J.C. Jacobsens laboratorium. Øllen får som den første i landet føjet 'ofte god efter' til datomærkningen i et bidrag til madspildsdebatten

'Ofte god efter'-initiativet blev i starten af året iværksat af madspildsappen Too Good To Go i samarbejde med en række fødevareproducenter, heriblandt Carlsberg, for at mindske madspild.

Op til 10% af al madspild i EU kan linkes til forvirring om datomærkning 1). Formålet med den nye datomærkning er derfor at skabe opmærksomhed omkring, at den eksisterende 'bedst før'-datomærkning ikke nødvendigvis betyder, at maden skal smides ud, når datoen er overskredet. Faktisk kan en række madvarer fint nydes efter datoens udløb, og det er netop det tema, som Jacobsen og Too Good To Go nu slår et slag for.

Udover at være spild af ressourcer er madspild skyld i udledningen af 3,3 milliarder ton CO2 om året. Indsatsen passer dermed fint ind i Carlsberg-gruppens bæredygtighedsprogram, Together Towards ZERO, der bl.a. sigter mod nul CO2-udledning på sine bryggerier i 2030.

Husbryggeriet Jacobsen arbejder til dagligt sammen med Carlsberg Laboratorium i Valby, der siden J.C. Jacobsens tid har forsket i at forbedre ølbrygningen. En kæmpe milepæl i den udvikling og udviklingen af fødevarer generelt var udviklingen af pH-skalaen, som S.P.L. Sørensen introducerede på Carlsbergs Laboratorium for 110 år siden i år.

- Jacobsen pHresh & Sour er vores første øl med den nye, bæredygtige datomærkning, og vi synes, det var passende at kombinere den nye datomærkning med en hyldest til opfindelsen af pH-skalaen. Mange af vores øl er ofte bedre efter lagring, men der skal være styr på pH-værdi, vandaktivitet, og hvordan farve, smag og den mikrobiologiske holdbarhed udvikler sig, inden man lover, at produktet også kan indtages efter datomærkningens udløb, siger Frederic Viking, Brand Manager for Jacobsen.

Jacobsen pHresh & Sour er en unik, orangerød og syrlig øl og den første af en lang række produkter fra Carlsberg, der får indført den nye datomærkning. pHresh udtales 'fresh' og er et ordspil, der refererer til pH-skalaen, der er en måleenhed, som fortæller, om en substans er sur eller basisk. pH-værdi er en vigtig parameter i øl, vin og mad, og Husbryggeriet Jacobsen har sammen med Carlsberg Laboratorium udviklet øllen til Copenhagen Cooking & Food Festival.

- Jacobsen pHresh & Sour er en hyldest til Professor S.P.L. Sørensen. Den gamle Carlsberg-professor ville brygge bedre øl, og vi besluttede, at den nye øl skulle lanceres til Copenhagen Cooking & Food Festival, fordi kokke ligesom bryggere i 110 år har brugt målemetoden til at balancere smagen i den kulinariske oplevelse, siger Frederic Viking.

Landechef for Too Good To Go i Danmark, Heidi Boye, er begejstret for, at Carlsberg har valgt at bakke op om 'ofte god efter'-initiativet:

- Det er et super vigtigt budskab i kampen mod madspild, at mad og drikke ikke nødvendigvis skal i skraldespanden, bare fordi en vejledende dato er overskredet. Carlsberg er en meget værdifuld ambassadør for budskabet, og derfor glæder vi os over, at dette kun er startskuddet til en lang række produktlanceringer, der skal bidrage til at sænke mængden af mad- og i dette tilfælde ølspild.

Hvis man vil prøvesmage den nye Jacobsen pHresh & Sour som en af de første, er den tilgængelig på Copenhagen Cookings festivalplads, der åbner d. 28/8 på Israels Plads i København.

Stine Lolk, festivaldirektør for Copenhagen Cooking & Food Festival, glæder sig over samarbejdet med Carlsberg og Too Good To Go:

- I år sætter vi på festivalpladsen fokus på FN’s verdensmål for bæredygtig udvikling, og derfor er madspild et vigtigt emne, som vi tackler gennem flere af vores events og aktiviteter.

 

1) https://ec.europa.eu/food/safety/food_waste/eu_actions/date_marking_en

21/8 2019
  • Etiketten danner multipakkerne

    Etiketten danner multipakkerne

    etiketter-og-maerkning ›Benner MSA's nye multipakmaskine til "mid-range"-produkter er udstyret med Herma-labelapplikatorer
  • Coop vil indføre mærkning af eventuelle, ekstra toldramte varer

    Coop vil indføre mærkning af eventuelle, ekstra toldramte varer

    etiketter-og-maerkning ›Hvis koncernens få, amerikanske produkter bliver belagt med ekstra told fremover, vil de få påført et særligt mærke. Coop vil samtidig reducere markedsføringen af varer fra USA
  • Gallus MatteJet er klar til markedet

    Gallus MatteJet er klar til markedet

    etiketter-og-maerkning ›Heidelberger Druckmaschinens datterselskab, Gallus Group har netop annonceret, at den nye  efterbehandlingsteknologi til Gallus One, Gallus MatteJet er blevet komercielt tilgængelig på globalt plan
  • Vildledende, grøn markedsføring skal stoppes med lov

    Vildledende, grøn markedsføring skal stoppes med lov

    etiketter-og-maerkning ›Ord som "grøn”, ”bæredygtig” og ”miljøvenlig” skal fra september næste år være ulovligt at bruge for virksomheder, hvis de ikke kan dokumentere det. Det er indholdet i et lovforslag, regeringen nu fremsætter i Folketinget
  • Etiketter med naturmaterialer fra Avery

    Etiketter med naturmaterialer fra Avery

    etiketter-og-maerkning ›Græs- og hampefibre er sammen med bomuld og havplast en del af ingredienserne i en ny serie af selvklæbende etiketter på ruller
  • Danskerne er klar til et statsligt klimamærke på fødevarer

    Danskerne er klar til et statsligt klimamærke på fødevarer

    etiketter-og-maerkning ›Et overvældende flertal af danskerne på hele 81 procent synes, at et klimamærke på fødevarer er en god idé, viser en ny undersøgelse foretaget af Norstat for De Samvirkende Købmænd (DSK). Et resultat som også minister for fødevarer, landbrug og fiskeri Jacob Jensen (V) påskønner
  • Årets grønne indkøber er kåret

    Årets grønne indkøber er kåret

    etiketter-og-maerkning ›Dansk Retursystem er netop blevet kåret som "årets grønne indkøber" 2024 af Miljømærkning Danmark. Kåringen skyldes virksomhedens særlige indsats for bl.a. at sikre grønnere kantiner, vinduespolering og rengøring
  • Europæiske varer får særligt mærke i Salling Group

    Europæiske varer får særligt mærke i Salling Group

    etiketter-og-maerkning ›Kunderne i Bilka, føtex og Netto skal nu have lettere ved at vælge varer af mærker, der er ejet af virksomheder Europa. Fremover vil disse varer være mærket med en sort stjerne på de elektroniske prisskilte i butikkerne.