Ny og ’pHresh’ datomærkning fra Carlsberg og Too Good To Go

Ny og ’pHresh’ datomærkning fra Carlsberg og Too Good To Go

Når årets Copenhagen Cooking & Food Festival bliver skudt i gang d. 23. august bliver det med en helt ny øl fra Husbryggeriet Jacobsen, der hylder pH-skalaens opfindelse på J.C. Jacobsens laboratorium. Øllen får som den første i landet føjet 'ofte god efter' til datomærkningen i et bidrag til madspildsdebatten

'Ofte god efter'-initiativet blev i starten af året iværksat af madspildsappen Too Good To Go i samarbejde med en række fødevareproducenter, heriblandt Carlsberg, for at mindske madspild.

Op til 10% af al madspild i EU kan linkes til forvirring om datomærkning 1). Formålet med den nye datomærkning er derfor at skabe opmærksomhed omkring, at den eksisterende 'bedst før'-datomærkning ikke nødvendigvis betyder, at maden skal smides ud, når datoen er overskredet. Faktisk kan en række madvarer fint nydes efter datoens udløb, og det er netop det tema, som Jacobsen og Too Good To Go nu slår et slag for.

Udover at være spild af ressourcer er madspild skyld i udledningen af 3,3 milliarder ton CO2 om året. Indsatsen passer dermed fint ind i Carlsberg-gruppens bæredygtighedsprogram, Together Towards ZERO, der bl.a. sigter mod nul CO2-udledning på sine bryggerier i 2030.

Husbryggeriet Jacobsen arbejder til dagligt sammen med Carlsberg Laboratorium i Valby, der siden J.C. Jacobsens tid har forsket i at forbedre ølbrygningen. En kæmpe milepæl i den udvikling og udviklingen af fødevarer generelt var udviklingen af pH-skalaen, som S.P.L. Sørensen introducerede på Carlsbergs Laboratorium for 110 år siden i år.

- Jacobsen pHresh & Sour er vores første øl med den nye, bæredygtige datomærkning, og vi synes, det var passende at kombinere den nye datomærkning med en hyldest til opfindelsen af pH-skalaen. Mange af vores øl er ofte bedre efter lagring, men der skal være styr på pH-værdi, vandaktivitet, og hvordan farve, smag og den mikrobiologiske holdbarhed udvikler sig, inden man lover, at produktet også kan indtages efter datomærkningens udløb, siger Frederic Viking, Brand Manager for Jacobsen.

Jacobsen pHresh & Sour er en unik, orangerød og syrlig øl og den første af en lang række produkter fra Carlsberg, der får indført den nye datomærkning. pHresh udtales 'fresh' og er et ordspil, der refererer til pH-skalaen, der er en måleenhed, som fortæller, om en substans er sur eller basisk. pH-værdi er en vigtig parameter i øl, vin og mad, og Husbryggeriet Jacobsen har sammen med Carlsberg Laboratorium udviklet øllen til Copenhagen Cooking & Food Festival.

- Jacobsen pHresh & Sour er en hyldest til Professor S.P.L. Sørensen. Den gamle Carlsberg-professor ville brygge bedre øl, og vi besluttede, at den nye øl skulle lanceres til Copenhagen Cooking & Food Festival, fordi kokke ligesom bryggere i 110 år har brugt målemetoden til at balancere smagen i den kulinariske oplevelse, siger Frederic Viking.

Landechef for Too Good To Go i Danmark, Heidi Boye, er begejstret for, at Carlsberg har valgt at bakke op om 'ofte god efter'-initiativet:

- Det er et super vigtigt budskab i kampen mod madspild, at mad og drikke ikke nødvendigvis skal i skraldespanden, bare fordi en vejledende dato er overskredet. Carlsberg er en meget værdifuld ambassadør for budskabet, og derfor glæder vi os over, at dette kun er startskuddet til en lang række produktlanceringer, der skal bidrage til at sænke mængden af mad- og i dette tilfælde ølspild.

Hvis man vil prøvesmage den nye Jacobsen pHresh & Sour som en af de første, er den tilgængelig på Copenhagen Cookings festivalplads, der åbner d. 28/8 på Israels Plads i København.

Stine Lolk, festivaldirektør for Copenhagen Cooking & Food Festival, glæder sig over samarbejdet med Carlsberg og Too Good To Go:

- I år sætter vi på festivalpladsen fokus på FN’s verdensmål for bæredygtig udvikling, og derfor er madspild et vigtigt emne, som vi tackler gennem flere af vores events og aktiviteter.

 

1) https://ec.europa.eu/food/safety/food_waste/eu_actions/date_marking_en

21/8 2019
  • Føtex ønsker ny score-mærkning for fødevarer

    Føtex ønsker ny score-mærkning for fødevarer

    etiketter-og-maerkning ›Med åbningen af sit ombyggede supermarked i Kokkedal markerer føtex samtidig fremtiden for hele kæden, hvor måltider, convenience og sundhed skal være i højsædet. Bl.a. vil føtex arbejde for en ny mærkningsordning for fødevares ernæringsværdi
  • Ny inlineteknik til dobbelt etikettering

    Ny inlineteknik til dobbelt etikettering

    etiketter-og-maerkning ›Herma og Bahmüller introducerer en ny maskine, der for første gang gør det muligt at sætte etiketter på foldeæsker af bølgepap på to sider på samme produktionslinje
  • Orkla vil kalde en plantebøf en plantebøf

    Orkla vil kalde en plantebøf en plantebøf

    etiketter-og-maerkning ›At efterligne saftige, røde oksebøffer med plantebaserede ingredienser er ikke længere vejen frem, når man skal udvikle fremtidens fødevarer. Det siger Nordens største fødevareleverandør til Berlingske
  • Ny version af yndet labelsoftware

    Ny version af yndet labelsoftware

    etiketter-og-maerkning ›Codesoft er en af leverandøren Norris Print-Techs mest populære produkter inden for labelsoftware. Version 2024 byder bl.a. på print via Cloud-service, forbedret grafik- og billedhåndtering og enklere brug af netværkslicenser
  • Nye afvaskelige etiketter til returemballager

    Nye afvaskelige etiketter til returemballager

    etiketter-og-maerkning ›UPM Raflatac udvider sin termiske linerless-serie med lanceringen af en OptiCut WashOff-løsning. Den er specifikt designet til retur- og genanvendelige plastbeholdere til fødevarer
  • Fødevareministeren etablerer madspildsklubben “Klub 12.3

    Fødevareministeren etablerer madspildsklubben “Klub 12.3

    etiketter-og-maerkning ›Hvert år bliver der i Danmark - stadigvæk - smidt over 873 tons mad ud. Og nu bliver pioneren inden for bekæmpelse af madspild. Selina Juul ambassadør for den nye klub, som er oprettet af minister for fødevarer, landbrug og fiskeri Jacob Jensen (V)
  • QR-kode afslører spandens miljøoplysninger

    QR-kode afslører spandens miljøoplysninger

    etiketter-og-maerkning ›Flügger lancerer nye blå spande i genanvendt plast til en lang række produkter. Udover den nye farve og markant højere brug af genanvendt plast vil man kunne scanne en QR-kode med direkte adgang til produktets dokumentation
  • Buchs Labels styrker ejerstrukturen med erfaren profil

    Buchs Labels styrker ejerstrukturen med erfaren profil

    etiketter-og-maerkning ›Buchs Labels fra Randers er inde i en positiv udvikling. Og virksomheden har ambitioner om mere og udvider nu ejerkredsen med Christian Nissen, der kommer med mange års erfaring fra branchen