Ny datomærkning skal modvirke spildt mælk

Ny datomærkning skal modvirke spildt mælk

92 millioner mælkekartoner fra Arla er nu påtrykt 'ofte god efter' neden under datomærkningen. Det skal få forbrugerne til at bruge deres egen dømmekraft, før de smider god mælk i vasken

Den mest solgte Arla-mælk, Arla 24, er den første med den nye datomærkning. Tidligere stod der 'Bedst før' efterfulgt af en udløbsdato på toppen af kartonen. Men nu er 'ofte god efter' blevet tilføjet efter datomærkningen.

Målet med ændringen af datomærkningen på de 92 millioner mælkekartoner er at give danskernes sunde fornuft større indflydelse, så god mælk og mejeriprodukter ikke ender i vasken. I august sidste år ændrede Arla, med succes, mærkningen på mælkekartoner i Sverige. Nu er turen kommet til Danmark, hvor ændringen er indført på Arla 24-mælken.

- Madspild er en massiv udfordring i danske husstande og et område, vi hos Arla hele tiden arbejder på at gøre mindre. Nu bruger vi så de gode erfaringer fra den nye datomærkning i Sverige til også at bekæmpe madspild i Danmark, og satser på, at endnu flere Arla-produkter vil ændre datomærkning, inden året er omme, siger Jakob B. Knudsen, der er administrerende direktør for Arla Danmark.

Danskerne skal bruge sanserne til at nedbringe madspild
Arla har tilføjet 'ofte god efter' på Arla 24 mælk, da det opfordrer danskerne til at stole på deres egen dømmekraft ved at bruge sanser og sund fornuft til at vurdere mælkens holdbarhed.

Klaus G. Grunert, der er professor i forbrugeradfærd på Aarhus Universitet, mener, at det er en god ide, at danskerne skal bruge sanserne, når de vurderer, om mad kan spises eller ej.

- Der er stor opmærksomhed på madspild blandt forbrugerne i dag. Samtidig ønsker danskerne ikke at gå på kompromis med fødevaresikkerhed. Arlas nye mærkning signalerer, at man godt må bruge sin egen dømmekraft, selv om datoen på pakken er overskredet. Jeg tror, at det kan være med til at reducere en af barriererne, der har været mod at begrænse madspild, siger Klaus G. Grunert.

Ændringen af datomærkningen på Arla24 mælk er Arlas seneste initiativ mod madspild, og ambitionerne på madspildsområdet er store for mejerikoncernen.

- Hos Arla har vi en ambition om at halvere madspild med 50 procent, og vi er allerede godt på vej mod målet. Herudover har vi samarbejdet med Fødevarebanken siden 2012, og sikret socialt udsatte danskere tonsvis af gode mejeriprodukter, som ellers kunne være gået til spilde, siger Jakob B. Knudsen.

Fakta
Arla har en overordnet målsætning om at halvere spild af mad
Mindre madspild har været en del af Arlas miljø- og klimastrategi siden 2011
Arla har samarbejdet med Fødevarebanken siden 2012 og samarbejder i dag også med de internationale fødevarebanker gennem European Federation of Foodbanks
Gennem Karolines Køkken hjælper Arla forbrugeren med at mindske spild via app'en Tøm Køleskabet, der sikrer, at alle ingredienser bliver brugt
Arla har tilsluttet sig FN's Sustainable Development Goals målsætning 12.3, der forpligter Arla til at rapportere indsatsen mod madspild

-lipe

24/6 2019
  • Årets grønne indkøber er kåret

    Årets grønne indkøber er kåret

    etiketter-og-maerkning ›Dansk Retursystem er netop blevet kåret som "årets grønne indkøber" 2024 af Miljømærkning Danmark. Kåringen skyldes virksomhedens særlige indsats for bl.a. at sikre grønnere kantiner, vinduespolering og rengøring
  • Europæiske varer får særligt mærke i Salling Group

    Europæiske varer får særligt mærke i Salling Group

    etiketter-og-maerkning ›Kunderne i Bilka, føtex og Netto skal nu have lettere ved at vælge varer af mærker, der er ejet af virksomheder Europa. Fremover vil disse varer være mærket med en sort stjerne på de elektroniske prisskilte i butikkerne.
  • Ekstra stærk klæbemiddel til sikkerhedsetiketter

    Ekstra stærk klæbemiddel til sikkerhedsetiketter

    etiketter-og-maerkning ›HERMA har videreudviklet sin enkeltlags 63S-lim til en flerlagsvariant. Den sikrer, at forseglingsetiketter ikke kan fjernes selv fra overflader som papir, pap, plast eller stål uden at blive ødelagt eller efterlade synlige rester på overfladen
  • Emballage og AIDC-teknologier er i fokus på LogiMAT

    Emballage og AIDC-teknologier er i fokus på LogiMAT

    etiketter-og-maerkning ›Internationale udstillere fra emballageindustrien og fra sektoren for automatisk identifikation og datafangst (AIDC) kommer til LogiMAT 2025 for at præsentere nyheder og porteføljer, der integrerer de allernyeste teknologier
  • Svensk is - som ikke er fra Sverige - er Årets Madbluf

    Svensk is - som ikke er fra Sverige - er Årets Madbluf

    etiketter-og-maerkning ›Ismærkerne Alvesta-is og Järna-is er opkaldt efter to svenske byer. Men de bliver produceret i Holland og dermed har de kvalificeret sig til titlen som Årets Madbluf 2024, som de svenske forbrugere gennem organisationen Äkta Vara netop har kåret hinsidan
  • Nye prøvebøger inspireret af de finske søer

    Nye prøvebøger inspireret af de finske søer

    etiketter-og-maerkning ›Etiketter til vin, spiritus, andre drikkevarer og premiumprodukter er målgruppen for UPM Raflatacs nye prøvebøger, der gør det muligt for kunderne at vurdere tekstur, farve og æstetik af en bred portefølje af etiketmaterialer
  • Skrappere EU-krav til emballageaffald i fokus på Logimat

    Skrappere EU-krav til emballageaffald i fokus på Logimat

    etiketter-og-maerkning ›Etiketproducenten HERMA vil på messen i marts tage udgangspunkt i sit netop patenterede InNo-Liner-materiale, som stort set fjerner produktionsspild ved etikettering
  • Juleøllen varer lige til påske - i Sverige

    Juleøllen varer lige til påske - i Sverige

    etiketter-og-maerkning ›Over halvdelen af de svenske forbrugere, som køber juleøl, siger, at de har øl til overs efter jul. Det viser en ny undersøgelse af Carlsberg Sverige og varemærket Eriksberg, som i den forgangne jul har fundet på en smart etiketløsning på "problemet"