Ny bæredygtig papirløsning fjerner håret i suppen 

Ny bæredygtig papirløsning fjerner håret i suppen 

Leverandøren af papir- og emballagemateriale, Sappi, og leverandøren af digitale trykmaskiner, HP Indigo, har samarbejdet om en papirbaseret bæredygtig løsning til suppeposer 

Efterspørgslen på genanvendelig, papirbaseret emballage som erstatning for mindre bæredygtige materialer stiger. Derfor arbejder leverandører af materialer og udstyr til den grafiske industri målrettet på løsninger, der lever op til kravene.

Det har blandt andet afstedkommet et samarbejde mellem leverandøren af papir- og emballagemateriale, Sappi, og leverandøren af digitale trykmaskiner, HP Indigo.

Samarbejdet har resulteret i en papirbaseret løsning fra Sappi, der gør en yderligere specialcoating eller laminering overflødig, og som er klar til brug i HP Indigos digitale trykmaskiner.  

Frontløber for bæredygtighed 

Undersøgelsen ’European Packaging Preferences 2020’ fra Two Sides Europe indikerer, at typen af emballage er en vigtig faktor, når det handler om at fange forbrugernes interesse for produkterne ude hos salgsstederne.1) Og særligt emballagens bæredygtighed er blevet et kritisk element hos forbrugerne.  

Sappi har været en frontløber inden for udvikling af innovative og bæredygtige emballageløsninger i over ti år. 

- Med vores innovative funktionelle papiremballageløsninger tilbyder vi et bæredygtigt materiale baseret på vedvarende kilder, der kan genbruges i papirstrømmen, forklarer René Köhler, leder af New Business Development Packaging Solutions, Division Innovation & Sustainability, hos Sappi Europe. 

Denne tilgang til bæredygtige løsninger strækker sig også til de forskellige integrerede funktioner i Sappis funktionelle papirer, såsom barriereegenskaber og varmeforseglingsevne.  

Nye udfordringer  

HP Indigo investerer ligeledes løbende i løsninger, der forbedrer bæredygtigheden af emballageproduktionen. 

- HP Indigo samarbejder med Sappi for at sikre højkvalitets substrater, der kan imødekomme vores kunders krav om at reducere emballagens indvirkning på miljøet. Samtidig gør HP Indigos trykmaskiner det muligt at levere on-demand emballage af høj kvalitet med minimalt spild, siger Eli Mahal, chef for Labels and Packaging Product Marketing and Management hos HP Indigo. 

De nye udfordringer som producenterne står over for, handler bl.a. om at kunne producere små mængder til blandt andet det blomstrende vækstlag af småfirmaer og opstartvirksomheder, om at kunne leve op til stigende krav om hurtigere produktion og levering, om et stadigt stigende udvalg af produkter og en tendens til mere personaliserede kampagner.

Behovet for hurtigere, mere kundespecifikke og pålidelige produktionsprocedurer er på den måde blevet meget tydeligt.  

Omfattende produktion af papirbaserede suppeposer  

Det er for at kunne imødekomme disse krav fra fødevareproducenterne, at Sappi og HP Indigo er gået sammen for at afprøve deres teknologier. Udfordringen med forseglede suppeposer baseret på specialpapir var faktisk også vanskelig.

Poserne skulle ikke kun være unikt designet og personaliserede, sølv og usynlig gul ink skulle også anvendes til brand-beskyttelse. Det var nødvendigt at finde frem til et materiale, der kunne klare de forskellige trin fra tryk til efterbehandling og fra Varnish til fylde- og lukkeprocesserne, og som altså hele tiden havde bæredygtighed som et vigtigt element. 

Her kunne Sappi tilbyde det helt perfekte materiale. Leverandøren har en omfattende portefølje af bæredygtige emballageløsninger som alternativer til fossilbaserede materialer. Man besluttede at bruge Sappis Guard Gloss 4-OHG med en vægt på 91 g/kvm til brug til suppeposerne. 

- Over 80% af materialet til høj-barrierepapiret stammer fra vedvarende kilder. Egenskaberne i den papirbaserede emballageløsning gør yderligere specialcoating eller lamineringer overflødig, og materialerne kan genbruges i papirstrømmens kredsløb, fremhæver Kathrin BöhmüllerSappis Sales Support Manager Consumer Goods and Self Adhesives. 

Hun understreger da også, at papiret passer perfekt til bæredygtige fleksible emballageløsninger.  

Udnyttelse af fordelene ved digitaltryk 

HP Indigo stod for udførelsen af posernes design. På sit Graphic Experience Center i Barcelona fik de tresidede suppeposer med mål på 130 mm x 86 mm deres individuelle design. Holdet udviklede Artwork til poserne, og seks forskellige og unikke design, der udnytter HP Indigos VDP-funktioner (Variable Data Printing), blev klargjort, så de hver især kunne leve op til de forskellige supper. 

Til trykprocessen brugte man en smalbane HP Indigo 6K digital trykmaskine, der bruger hele HP Indigos farveskala, sølv og specialusynlig gul ink. I kombination med materialet giver farverne suppeposerne et udtryk af høj kvalitet. Det er netop et resultat af de unikke digitale trykfunktioner, der strækker sig fra brugen af de forskellige farveløsninger til variable data og personalisering med seks forskellige SKU'er 

Ekstra finish med høj slidstyrke 

Efter trykprocessen sørgede en vandbaseret glansbelægning med høj varme- og høj ridsebestandighed for ekstra finish, så man samtidig undgik en ekstra laminering. Glansbelægningen sikrer, at tryk og farvedesign beskyttes under posefremstillingsprocessen og i de videre processer med påfyldning og transport til salgsstedet og fragten hjem til forbrugerne.

Efterbehandlingen med ACTDigi Protective Coating AQ440125, som den globale coatingsspecialist, ACTEGA, stod for, er udviklet specielt til det fleksible emballagemarked og tilbyder en høj slidstyrke og hurtig tørring. Da den nødvendige vandbaserede coatingmængde er meget lav, stemmer det overens med ideen om suppeposernes bæredygtighed.  

Poserne blev færdiggjort med Bossar Packagings udstyr, som sørger for horisontal fyldning og forsegling af de fleksible emballager, såsom poser med ’lynlås’. 

Hele løsningen opfylder kravene til nutidens fleksible emballageindustri. Da tryk-, efterbehandlings- og forseglingsprocesserne nu kan tilpasses til mindre oplag, kan branchen imødekomme kravene hos de nye målgrupper, der omfatter små og mellemstore brands, eksisterende såvel som nystartede virksomheder samt en ny generation af kunder, der ønsker mere individuelt designede emballageløsninger.  

-hawin 

  

      

1): Undersøgelsen viser, at forbrugerne rangerer papir- og papemballagers bæredygtighedsegenskaber højest, herunder egenskaber som hjemme-kompostering (72 %), miljøvenlighed (62 %) og nem genanvendelighed (57 %). Desuden bliver papir- eller papemballage anset for at være det mest genanvendte materiale, idet 30 % af forbrugerne mener, at den europæiske genanvendelsesgrad er over 60 % (ifølge undersøgelsen er det 85 % af papir- og papemballagen, der faktisk genbruges).  

 

 

29/4 2021
  • Svensk is - som ikke er fra Sverige - er Årets Madbluf

    Svensk is - som ikke er fra Sverige - er Årets Madbluf

    etiketter-og-maerkning ›Ismærkerne Alvesta-is og Järna-is er opkaldt efter to svenske byer. Men de bliver produceret i Holland og dermed har de kvalificeret sig til titlen som Årets Madbluf 2024, som de svenske forbrugere gennem organisationen Äkta Vara netop har kåret hinsidan
  • Nye prøvebøger inspireret af de finske søer

    Nye prøvebøger inspireret af de finske søer

    etiketter-og-maerkning ›Etiketter til vin, spiritus, andre drikkevarer og premiumprodukter er målgruppen for UPM Raflatacs nye prøvebøger, der gør det muligt for kunderne at vurdere tekstur, farve og æstetik af en bred portefølje af etiketmaterialer
  • Skrappere EU-krav til emballageaffald i fokus på Logimat

    Skrappere EU-krav til emballageaffald i fokus på Logimat

    etiketter-og-maerkning ›Etiketproducenten HERMA vil på messen i marts tage udgangspunkt i sit netop patenterede InNo-Liner-materiale, som stort set fjerner produktionsspild ved etikettering
  • Juleøllen varer lige til påske - i Sverige

    Juleøllen varer lige til påske - i Sverige

    etiketter-og-maerkning ›Over halvdelen af de svenske forbrugere, som køber juleøl, siger, at de har øl til overs efter jul. Det viser en ny undersøgelse af Carlsberg Sverige og varemærket Eriksberg, som i den forgangne jul har fundet på en smart etiketløsning på "problemet"
  • Forskningscenter skal finde konkrete løsninger på PFAS forureningen

    Forskningscenter skal finde konkrete løsninger på PFAS forureningen

    etiketter-og-maerkning ›Med 45 millioner kroner fra den nationale handlingsplan bliver en række forskere fra danske universiteter samlet for at forsøge at løse problemerne med de over 10.000 forskellige, skadelige flourholdige stoffer, som populært kaldes Evighedskemikalier
  • Svanemærket strammer kravene til kosmetik og plejeprodukter – og til emballagen

    Svanemærket strammer kravene til kosmetik og plejeprodukter – og til emballagen

    etiketter-og-maerkning ›Mange danskere bruger Svanemærket som pejlemærke, når de vælger plejeprodukter. Og hele 35 % af danskerne ønsker flere miljømærkede plejeprodukter. Nu strammer Svanemærket kravene, hvilket kun forventes at gøre det officielle nordiske miljømærke endnu mere populært blandt forbrugerne
  • Post Nord leverer gratis breve til julemanden

    Post Nord leverer gratis breve til julemanden

    etiketter-og-maerkning ›Frem til den 18. december tilbyder koncernen igen i år børn i hele landet at hente en frankeret kuvert til et brev til julemanden og at få svar retur - helt gratis. Desuden får en heldig vinder et ønske opfyldt
  • Omfavn digitaliseringen og styrk labelproduktionen

    Omfavn digitaliseringen og styrk labelproduktionen

    etiketter-og-maerkning ›BOBSTs marketingdirektør, for “Narrow-Mid Web Printing & Converting”, Patrick Graber, giver sit bud på, hvordan labelkonvertere takler de udfordringer, som præger markedet for labelproduktion. - Omfavn digitalisering, automatisering og ”connectivity” lyder den basale opskrift