Nu kan 2D stregkoder bruges på pallelabels

Nu kan 2D stregkoder bruges på pallelabels

Opdateringen af GS1 standarden vil lette adgangen til informationer hos flere aktører

På en pallelabel er det stadig et krav, at der findes en GS1-128 stregkode med (som minimum) SSCC-koden.

Det nye er, at der nu også må være en 2D-stregkode på labelen: En GS1 DataMatrix eller GS1 QR. Uanset hvilken 2D-stregkode, du vælger, skal den indeholde de samme informationer som GS1-128 stregkoden. Derudover kan den indeholde flere informationer og er i øvrigt meget mindre og mere robust end en GS1-128 stregkode.

På meget små logistiske enheder (dvs. hvor overfladen er mindre end A6) må man gerne nøjes med at bruge en GS1 2D-stregkode som eneste stregkode på enheden.

Lettere adgang til informationer
Opdateringen af standarden betyder bl.a., at steder i forsyningskæden, hvor der ikke er adgang til databaser, vil kunne scanne og dermed se den ønskede information.

Flere aktører i forsyningskæden anvender allerede smartphones eller andet udstyr, som kan scanne 2D-stregkoder. Det har tidligere været en hindring for brug af 2D-stregkoder, at den nødvendige hardware ikke var udbredt.

-lipe

27/5 2019
  • LabelExpo Europa satte rekorder

    LabelExpo Europa satte rekorder

    etiketter-og-maerkning ›Årets messe, som for første gang blev afholdt i Barcelona, blev den største i sin 45-årige historie målt på både areal og besøgende
  • Papiretiketter med film-look

    Papiretiketter med film-look

    etiketter-og-maerkning ›Med et nyt, gennemsigtigt, selvklæbende materiale fra Herma, kan genanvendelige forseglingsetiketter få et halvgennemsigtigt udseende og muliggøre genanvendelse
  • Aftagelige etiketter til transportemballage

    Aftagelige etiketter til transportemballage

    etiketter-og-maerkning ›UPM Adhesive Materials har på den netop afholdte Labelexpo 2025 lanceret en ny løsning med til den øgede brug af genanvendelige emballager
  •  Hidtil største kampagne for Coop-varemærket

    Hidtil største kampagne for Coop-varemærket

    etiketter-og-maerkning ›- Det kræver lidt mere at være vare i Coop. Det er titlen på koncernens hidtil mest omfattende kampagne for Coop-varemærket, som omfatter cirka 3000 forskellige varer i de fleste kategorier, og har været først med flere miljøvenlige initiativer
  • Nyt formandskab styrker netværk

    Nyt formandskab styrker netværk

    etiketter-og-maerkning ›Ny ledelse af Netværk for Miljømærket indkøb skal gøre netværket til en endnu stærkere drivkraft for grønnere indkøb i private virksomheder
  •  Herma og Xeikon demonstrerer termo-teknologi

    Herma og Xeikon demonstrerer termo-teknologi

    etiketter-og-maerkning ›På Labelexpo i denne uge viser virksomhederne på en fælles stand en produktion af termiske etiketter, der er trykt på Xeikon LX3000 digital etikettrykkemaskine ved hjælp af HERMAtherm top
  • Snart er det tid - Labelexpotid

    Snart er det tid - Labelexpotid

    etiketter-og-maerkning ›Årets udgave af Labelexpo markerer at udstillingen for første gang kombinerer og omfatter alle aspekter af etiketproduktion og udsmykning af ydre emballage
  • Ny vicepræsident i Avery Dennison

    Ny vicepræsident i Avery Dennison

    etiketter-og-maerkning ›Mariana Rodriguez til ny vicepræsident og general manager for Materials Group i Europa, Mellemøsten og Nordafrika