Mobilt værktøj skaber effektive arbejdsgange hos jem & fix

Mobilt værktøj skaber effektive arbejdsgange hos jem & fix

Lavpris byggemarkedskæden jem & fix, fokuserer på at skære alle fordyrende udgifter væk for at sikre kunden den laveste pris. Her hjælper et samarbejde med Delfi Technologies med at sørge for, at daglige opgaver kan klares hurtigere og mere intuitivt gennem brug af mobile håndterminaler

Med en position som lavpris byggemarkedskæde handler det i høj grad også om at drive butikkerne så effektivt som muligt i jem & fix-kæden. Det er en af årsagerne til at jem & fix har implementeret mobile håndterminaler og software fra Delfi Technologies, som redskab til at opnå større effektivitet ude i butikkerne.

I butikkerne foregår de fleste opgaver i butiksarealet via mobile håndterminaler – en løsning, der hjælper personalet med en bred vifte af administrative opgaver. Herigennem kan personalet håndtere væsentlige opgaver direkte på håndterminalerne såsom varemodtagelse, varebestilling, daglig status, eget forbrug og nedskrivning.

Via en informationsapp kan personalet desuden også se information om en specifik vare, for eksempel lagerstatus, regulere vareantal, udskrive skilte til varen, se hvornår der kommer varer hjem, hvilke butikker i nærheden som har varen på lager, etc.

- I bund og grund handler det om at kunne udnytte vores ressourcer så effektivt som muligt. Det kan lade sig gøre ved hjælp af de mobile håndterminaler. Gennem et tæt samarbejde med Delfi Technologies har vi fundet frem til den optimale løsning med ét værktøj til at klare mange forskellige administrative opgaver på en og samme gang, forklarer Erik Laursen, der er IT- og projektchef hos jem & fix.

Nemmere, hurtigere og mere intuitivt

Hos jem & fix læner forretningsmodellen sig mere op ad detail fremfor et traditionelt byggemarked. Derfor har jem & fix også tidligere fået lavet en række detailtilpasninger i kædens ERP-system, ASPECT4 Trælast, som er det system mange byggemarkeder anvender.

Med tiden erkendte jem & fix, at der var behov for at lette administrationen i butikkerne når det kom til mobile arbejdsredskaber.

Samtidig var der behov for at fremtidssikre den eksisterende løsning og gøre den mere brugervenlig. jem & fix har igennem mere end 15 år anvendt håndterminaler, men med de nye mobile enheder fra Delfi Technologies, er brugergrænsefladen blevet løftet til et noget højere og mere intuitivt niveau, og uden at skulle lave alle applikationer forfra som apps. Dermed sikrer man en glidende overgang fra gammelt udstyr til nyt udstyr.  

- Vi har en lav gennemsnitsalder i vores butikker. Det er en af grundene til, at vi har kigget på, hvordan vi kan udstyre butikspersonalet med et værktøj, der har en brugerflade, som de kender fra deres telefoner. Sammen med Delfi Technologies har vi fundet frem til den rette løsning, der gør, at de daglige opgaver kan klares både nemmere, hurtigere og mere intuitivt, fortæller Erik Laursen.

I det daglige er Erik Laursens arbejde målrettet forretningsudvikling. Driften af butikkerne skal håndteres effektivt, og derfor kigger man løbende på hvordan man kan forbedre arbejdsgangene i butikkerne.   

Mobile Device Management – et centralt overblik

Delfi Technologies har mere end 30 års erfaring med udvikling af håndterminalløsninger til butikker og lagerstyring. Producenten Zebra er kendt for at levere konkurrencedygtige Enterprise-løsninger når det kommer til mobile enheder.

Et centralt MDM-værktøj, SOTI MobiControl, anvendes desuden til centralt overblik, konfiguration og udrulning af software til de mobile enheder.

I samarbejde med Delfi Technologies og Zebra, har jem & fix fået løftet opgaven med at finde frem til en Enterprise-løsning, der sikrer den nødvendige support og vedligeholdelse på et vigtigt arbejdsredskab i hverdagen.

- For mig og mit team handler det om at sikre en smidig drift i butikkerne. Det nye system betyder meget for os. Rent supportmæssigt letter det administrationen, og vi kan håndtere alle de mobile enheder centralt, siger Erik Laursen.

-hawin

 

Fakta om løsningen:

jem & fix anvender ASPECT4 Trælast som ERP-løsning. Håndterminalerne (model: Zebra TC52) er integreret direkte til ASPECT4, så alt det daglige arbejde i butikkerne kan foregå via håndterminalerne. Når registreringer foretages via håndterminalerne, bliver informationen tilsvarende sendt videre til ASPECT4.

Tidligere anvendte jem & fix en Windows Telnet-softwareløsning på håndterminalerne. Denne løsning er blevet migreret til en online Android platform gennem Ivanti Velocity, som er en platform, der er designet til at migrere en specifik app til Android eller Windows 10.

Derudover anvendes SOTI MobiControl som MDM-værktøj til at håndtere de mobile enheder centralt. Da håndterminalerne bliver anvendt i et hårdt miljø, sørger en serviceaftale desuden for at butikkerne kan få udskiftet de mobile enheder, hvis uheldet skulle være ude.

 

26/3 2020
  • Årets grønne indkøber er kåret

    Årets grønne indkøber er kåret

    etiketter-og-maerkning ›Dansk Retursystem er netop blevet kåret som "årets grønne indkøber" 2024 af Miljømærkning Danmark. Kåringen skyldes virksomhedens særlige indsats for bl.a. at sikre grønnere kantiner, vinduespolering og rengøring
  • Europæiske varer får særligt mærke i Salling Group

    Europæiske varer får særligt mærke i Salling Group

    etiketter-og-maerkning ›Kunderne i Bilka, føtex og Netto skal nu have lettere ved at vælge varer af mærker, der er ejet af virksomheder Europa. Fremover vil disse varer være mærket med en sort stjerne på de elektroniske prisskilte i butikkerne.
  • Emballage og AIDC-teknologier er i fokus på LogiMAT

    Emballage og AIDC-teknologier er i fokus på LogiMAT

    etiketter-og-maerkning ›Internationale udstillere fra emballageindustrien og fra sektoren for automatisk identifikation og datafangst (AIDC) kommer til LogiMAT 2025 for at præsentere nyheder og porteføljer, der integrerer de allernyeste teknologier
  • Svensk is - som ikke er fra Sverige - er Årets Madbluf

    Svensk is - som ikke er fra Sverige - er Årets Madbluf

    etiketter-og-maerkning ›Ismærkerne Alvesta-is og Järna-is er opkaldt efter to svenske byer. Men de bliver produceret i Holland og dermed har de kvalificeret sig til titlen som Årets Madbluf 2024, som de svenske forbrugere gennem organisationen Äkta Vara netop har kåret hinsidan
  • Nye prøvebøger inspireret af de finske søer

    Nye prøvebøger inspireret af de finske søer

    etiketter-og-maerkning ›Etiketter til vin, spiritus, andre drikkevarer og premiumprodukter er målgruppen for UPM Raflatacs nye prøvebøger, der gør det muligt for kunderne at vurdere tekstur, farve og æstetik af en bred portefølje af etiketmaterialer
  • Skrappere EU-krav til emballageaffald i fokus på Logimat

    Skrappere EU-krav til emballageaffald i fokus på Logimat

    etiketter-og-maerkning ›Etiketproducenten HERMA vil på messen i marts tage udgangspunkt i sit netop patenterede InNo-Liner-materiale, som stort set fjerner produktionsspild ved etikettering
  • Juleøllen varer lige til påske - i Sverige

    Juleøllen varer lige til påske - i Sverige

    etiketter-og-maerkning ›Over halvdelen af de svenske forbrugere, som køber juleøl, siger, at de har øl til overs efter jul. Det viser en ny undersøgelse af Carlsberg Sverige og varemærket Eriksberg, som i den forgangne jul har fundet på en smart etiketløsning på "problemet"
  • Forskningscenter skal finde konkrete løsninger på PFAS forureningen

    Forskningscenter skal finde konkrete løsninger på PFAS forureningen

    etiketter-og-maerkning ›Med 45 millioner kroner fra den nationale handlingsplan bliver en række forskere fra danske universiteter samlet for at forsøge at løse problemerne med de over 10.000 forskellige, skadelige flourholdige stoffer, som populært kaldes Evighedskemikalier