Magnetisk alternativ til optisk læsbare koder og RFID-tags præmieret på Hannover Messe

Magnetisk alternativ til optisk læsbare koder og RFID-tags præmieret på Hannover Messe

Den nystartede virksomhed, MIP Technology har modtaget HERMES Startup AWARD 2022, som blev uddelt på messens første dag af Bettina Stark-Watzinger, tysk minister for uddannelse og forskning, og professor Neugebauer

Af Lisbeth Petersen

Det prisvindende projekt er en magnetisk identifikationsløsning som er et alternativ til optisk læsbare koder og RFID-tags.

ID-mærket påføres under et ikke-magnetisk beskyttelseslag og integreres i det respektive produkt. Integration kan ske ved svejsning, vulkanisering eller injektion.

MIP Technology modtager prisen for ikke mindst løsningens robusthed i forhold til termisk og kemisk resistens. Det udgør en særlig fordel i industrielle applikationer, da det betyder, at produktionsudstyr automatisk kan identificeres og logges. Derudover giver produktet pålidelig beskyttelse mod plagiat.

-Startups styrker innovationssystemet med friske ideer, vovemod og iværksætteri; og nogle tilgange kan endda blive rigtige gamechangers, siger prof. Reimund Neugebauer, formand for Fraunhofer-Gesellschaft og formand for HERMES Startup AWARD-juryen, og tilføjer:

-Jeg er meget glad for at hædre MIP Technology, en ung virksomhed, der sikrer sikker transport af data med sin Magnetic Information Platform (MIP). Den yderst pålidelige mærkning gør det muligt for adskillige industrier at udnytte lukkede kredsløbsprocesser til komponenter med overflader, der er udsat for kraftigt slid.

-Mere end 150 startups fremviser deres innovationer på HANNOVER MESSE i år. Den store passion, som disse unge virksomheder går ind på markedet med og promoverer deres produkter med, er fascinerende. Jeg er glad for, at HERMES Startup AWARD er gået til MLP Technology, og at vi kan give virksomheden en verdensplatform på HANNOVER MESSE til at etablere værdifulde kontakter med den internationale industriverden," tilføjer Jochen Köckler, formand for bestyrelsen for Deutsche Messe AG.

Hannover Messe åbnede mandag den 30. maj og fortsætter til og med den 2. juni.

31/5 2022
  • Svensk is - som ikke er fra Sverige - er Årets Madbluf

    Svensk is - som ikke er fra Sverige - er Årets Madbluf

    etiketter-og-maerkning ›Ismærkerne Alvesta-is og Järna-is er opkaldt efter to svenske byer. Men de bliver produceret i Holland og dermed har de kvalificeret sig til titlen som Årets Madbluf 2024, som de svenske forbrugere gennem organisationen Äkta Vara netop har kåret hinsidan
  • Nye prøvebøger inspireret af de finske søer

    Nye prøvebøger inspireret af de finske søer

    etiketter-og-maerkning ›Etiketter til vin, spiritus, andre drikkevarer og premiumprodukter er målgruppen for UPM Raflatacs nye prøvebøger, der gør det muligt for kunderne at vurdere tekstur, farve og æstetik af en bred portefølje af etiketmaterialer
  • Skrappere EU-krav til emballageaffald i fokus på Logimat

    Skrappere EU-krav til emballageaffald i fokus på Logimat

    etiketter-og-maerkning ›Etiketproducenten HERMA vil på messen i marts tage udgangspunkt i sit netop patenterede InNo-Liner-materiale, som stort set fjerner produktionsspild ved etikettering
  • Juleøllen varer lige til påske - i Sverige

    Juleøllen varer lige til påske - i Sverige

    etiketter-og-maerkning ›Over halvdelen af de svenske forbrugere, som køber juleøl, siger, at de har øl til overs efter jul. Det viser en ny undersøgelse af Carlsberg Sverige og varemærket Eriksberg, som i den forgangne jul har fundet på en smart etiketløsning på "problemet"
  • Forskningscenter skal finde konkrete løsninger på PFAS forureningen

    Forskningscenter skal finde konkrete løsninger på PFAS forureningen

    etiketter-og-maerkning ›Med 45 millioner kroner fra den nationale handlingsplan bliver en række forskere fra danske universiteter samlet for at forsøge at løse problemerne med de over 10.000 forskellige, skadelige flourholdige stoffer, som populært kaldes Evighedskemikalier
  • Svanemærket strammer kravene til kosmetik og plejeprodukter – og til emballagen

    Svanemærket strammer kravene til kosmetik og plejeprodukter – og til emballagen

    etiketter-og-maerkning ›Mange danskere bruger Svanemærket som pejlemærke, når de vælger plejeprodukter. Og hele 35 % af danskerne ønsker flere miljømærkede plejeprodukter. Nu strammer Svanemærket kravene, hvilket kun forventes at gøre det officielle nordiske miljømærke endnu mere populært blandt forbrugerne
  • Post Nord leverer gratis breve til julemanden

    Post Nord leverer gratis breve til julemanden

    etiketter-og-maerkning ›Frem til den 18. december tilbyder koncernen igen i år børn i hele landet at hente en frankeret kuvert til et brev til julemanden og at få svar retur - helt gratis. Desuden får en heldig vinder et ønske opfyldt
  • Omfavn digitaliseringen og styrk labelproduktionen

    Omfavn digitaliseringen og styrk labelproduktionen

    etiketter-og-maerkning ›BOBSTs marketingdirektør, for “Narrow-Mid Web Printing & Converting”, Patrick Graber, giver sit bud på, hvordan labelkonvertere takler de udfordringer, som præger markedet for labelproduktion. - Omfavn digitalisering, automatisering og ”connectivity” lyder den basale opskrift