Øl-etiketter med avispræg og lokalt islæt

Øl-etiketter med avispræg og lokalt islæt

Da Randers Bryghus ville relancere en tidligere ølserie, gik de til reklamebureauet Buchs, for også at fået redesign af etiketterne. Det er blevet til "Old News"-serien, som ud over øllenes navn og type også giver køberne fortællinger om bl.a bryggeriet og det østjyske ophav

Randers Bryghus blev etableret i 2007 ud fra et ønske om, at der igen skulle fremstilles lokalt kvalitetsøl i Randers. Under mottoet, 'Randers har fået sin egen øl, igen', blev bryghuset bygget op som et fuldt udstyret og meget fleksibelt produktionsbryggeri. Fokus lå på lav brygvolumen og det gode håndværk.

Randers Bryghus stod for at skulle relancere en tidligere ølserie, og derfor henvendte de sig til det Randers-baserede reklamebureau, Buchs med ønsket om et redesign af etiketterne. Fordi serien i forvejen var kendt blandt forbrugerne, har serien fået navnet ”Old News”. De første produkter hedder ”Midnight Oil” og ”Chili Lakrids”.

For at understøtte seriens navn, var udgangspunktet at lade designet være inspireret af et avisunivers, dvs. med mængder af tæt information, skrifttyper og en baggrund med farve som avispapir.

Smagen skal fremhæves
Det, som i første omgang får øldrikkere til at vælge et produkt, er ifølge reklamebureauet ubetinget smagen, dvs. hvilke ingredienser er øllet brygget af. På anden- og tredie-pladsen kommer faktorer som øltype (ipa, stout, ale osv.) og pris. Derfor sørgede designerne for, at både smag og type blev tydeliggjort på etiketten, det sidste i form af en lille tekst nederst på forsiden.

For at styrke fortællingen om bryghusets autentiske tilgang, designede Buchs en række ikoner og emblemer, som understreger, at der er tale om ægte håndbryg ud fra de bedste råvarer. Ikonerne er fleksible og kan bruges både på etiketter og som branding i andre sammenhænge.

Der blev også plads til en lille fortælling om Randers Bryghus på siden af etiketten. En simpel men effektiv måde at vække forbrugerens interesse på.

Byens vartegn med i designet
Under arbejdet opstod ideen om at lave et uopfordret oplæg på et etiketdesign til en hel ølserie, med inspiration fra nogle af Randers’ vartegn. En kreativ brainstorm i områdets kendemærker gav os en masse brugbare stikord: Fjorden, laksen, den blå bro, hingsten, storken, Niels Ebbesen m.fl.

Idéerne blev omsat til sjove illustrationer og produktnavne, og inden længe havde vi skabt en egentlig Randers-serie af øletiketter, alle med et meget lokalt indhold. Randers Bryghus’ logo prydes i forvejen af adelsmanden Niels Ebbesen, og da han i fordums tider dræbte den kullede Grev Gert, var det nærliggende at lade et af forslagene bære netop dette navn.

Bureauet præsenterede spændte idéen for Randers Bryghus, som omgående faldt for oplægget. Herefter gik det hurtigt med at få etiketterne rentegnet og hele idéen omsat til en stribe velsmagende specialøl.

Randers-serien afspejler byens identitet og dna, og samtidig er det et lokalt produkt, som er brygget på kvalitet og gode råvarer.

-lipe

 

28/8 2023
  • Føtex ønsker ny score-mærkning for fødevarer

    Føtex ønsker ny score-mærkning for fødevarer

    etiketter-og-maerkning ›Med åbningen af sit ombyggede supermarked i Kokkedal markerer føtex samtidig fremtiden for hele kæden, hvor måltider, convenience og sundhed skal være i højsædet. Bl.a. vil føtex arbejde for en ny mærkningsordning for fødevares ernæringsværdi
  • Ny inlineteknik til dobbelt etikettering

    Ny inlineteknik til dobbelt etikettering

    etiketter-og-maerkning ›Herma og Bahmüller introducerer en ny maskine, der for første gang gør det muligt at sætte etiketter på foldeæsker af bølgepap på to sider på samme produktionslinje
  • Orkla vil kalde en plantebøf en plantebøf

    Orkla vil kalde en plantebøf en plantebøf

    etiketter-og-maerkning ›At efterligne saftige, røde oksebøffer med plantebaserede ingredienser er ikke længere vejen frem, når man skal udvikle fremtidens fødevarer. Det siger Nordens største fødevareleverandør til Berlingske
  • Ny version af yndet labelsoftware

    Ny version af yndet labelsoftware

    etiketter-og-maerkning ›Codesoft er en af leverandøren Norris Print-Techs mest populære produkter inden for labelsoftware. Version 2024 byder bl.a. på print via Cloud-service, forbedret grafik- og billedhåndtering og enklere brug af netværkslicenser
  • Nye afvaskelige etiketter til returemballager

    Nye afvaskelige etiketter til returemballager

    etiketter-og-maerkning ›UPM Raflatac udvider sin termiske linerless-serie med lanceringen af en OptiCut WashOff-løsning. Den er specifikt designet til retur- og genanvendelige plastbeholdere til fødevarer
  • Fødevareministeren etablerer madspildsklubben “Klub 12.3

    Fødevareministeren etablerer madspildsklubben “Klub 12.3

    etiketter-og-maerkning ›Hvert år bliver der i Danmark - stadigvæk - smidt over 873 tons mad ud. Og nu bliver pioneren inden for bekæmpelse af madspild. Selina Juul ambassadør for den nye klub, som er oprettet af minister for fødevarer, landbrug og fiskeri Jacob Jensen (V)
  • QR-kode afslører spandens miljøoplysninger

    QR-kode afslører spandens miljøoplysninger

    etiketter-og-maerkning ›Flügger lancerer nye blå spande i genanvendt plast til en lang række produkter. Udover den nye farve og markant højere brug af genanvendt plast vil man kunne scanne en QR-kode med direkte adgang til produktets dokumentation
  • Buchs Labels styrker ejerstrukturen med erfaren profil

    Buchs Labels styrker ejerstrukturen med erfaren profil

    etiketter-og-maerkning ›Buchs Labels fra Randers er inde i en positiv udvikling. Og virksomheden har ambitioner om mere og udvider nu ejerkredsen med Christian Nissen, der kommer med mange års erfaring fra branchen