Øl-etiketter med avispræg og lokalt islæt

Øl-etiketter med avispræg og lokalt islæt

Da Randers Bryghus ville relancere en tidligere ølserie, gik de til reklamebureauet Buchs, for også at fået redesign af etiketterne. Det er blevet til "Old News"-serien, som ud over øllenes navn og type også giver køberne fortællinger om bl.a bryggeriet og det østjyske ophav

Randers Bryghus blev etableret i 2007 ud fra et ønske om, at der igen skulle fremstilles lokalt kvalitetsøl i Randers. Under mottoet, 'Randers har fået sin egen øl, igen', blev bryghuset bygget op som et fuldt udstyret og meget fleksibelt produktionsbryggeri. Fokus lå på lav brygvolumen og det gode håndværk.

Randers Bryghus stod for at skulle relancere en tidligere ølserie, og derfor henvendte de sig til det Randers-baserede reklamebureau, Buchs med ønsket om et redesign af etiketterne. Fordi serien i forvejen var kendt blandt forbrugerne, har serien fået navnet ”Old News”. De første produkter hedder ”Midnight Oil” og ”Chili Lakrids”.

For at understøtte seriens navn, var udgangspunktet at lade designet være inspireret af et avisunivers, dvs. med mængder af tæt information, skrifttyper og en baggrund med farve som avispapir.

Smagen skal fremhæves
Det, som i første omgang får øldrikkere til at vælge et produkt, er ifølge reklamebureauet ubetinget smagen, dvs. hvilke ingredienser er øllet brygget af. På anden- og tredie-pladsen kommer faktorer som øltype (ipa, stout, ale osv.) og pris. Derfor sørgede designerne for, at både smag og type blev tydeliggjort på etiketten, det sidste i form af en lille tekst nederst på forsiden.

For at styrke fortællingen om bryghusets autentiske tilgang, designede Buchs en række ikoner og emblemer, som understreger, at der er tale om ægte håndbryg ud fra de bedste råvarer. Ikonerne er fleksible og kan bruges både på etiketter og som branding i andre sammenhænge.

Der blev også plads til en lille fortælling om Randers Bryghus på siden af etiketten. En simpel men effektiv måde at vække forbrugerens interesse på.

Byens vartegn med i designet
Under arbejdet opstod ideen om at lave et uopfordret oplæg på et etiketdesign til en hel ølserie, med inspiration fra nogle af Randers’ vartegn. En kreativ brainstorm i områdets kendemærker gav os en masse brugbare stikord: Fjorden, laksen, den blå bro, hingsten, storken, Niels Ebbesen m.fl.

Idéerne blev omsat til sjove illustrationer og produktnavne, og inden længe havde vi skabt en egentlig Randers-serie af øletiketter, alle med et meget lokalt indhold. Randers Bryghus’ logo prydes i forvejen af adelsmanden Niels Ebbesen, og da han i fordums tider dræbte den kullede Grev Gert, var det nærliggende at lade et af forslagene bære netop dette navn.

Bureauet præsenterede spændte idéen for Randers Bryghus, som omgående faldt for oplægget. Herefter gik det hurtigt med at få etiketterne rentegnet og hele idéen omsat til en stribe velsmagende specialøl.

Randers-serien afspejler byens identitet og dna, og samtidig er det et lokalt produkt, som er brygget på kvalitet og gode råvarer.

-lipe

 

28/8 2023
  • Svensk is - som ikke er fra Sverige - er Årets Madbluf

    Svensk is - som ikke er fra Sverige - er Årets Madbluf

    etiketter-og-maerkning ›Ismærkerne Alvesta-is og Järna-is er opkaldt efter to svenske byer. Men de bliver produceret i Holland og dermed har de kvalificeret sig til titlen som Årets Madbluf 2024, som de svenske forbrugere gennem organisationen Äkta Vara netop har kåret hinsidan
  • Nye prøvebøger inspireret af de finske søer

    Nye prøvebøger inspireret af de finske søer

    etiketter-og-maerkning ›Etiketter til vin, spiritus, andre drikkevarer og premiumprodukter er målgruppen for UPM Raflatacs nye prøvebøger, der gør det muligt for kunderne at vurdere tekstur, farve og æstetik af en bred portefølje af etiketmaterialer
  • Skrappere EU-krav til emballageaffald i fokus på Logimat

    Skrappere EU-krav til emballageaffald i fokus på Logimat

    etiketter-og-maerkning ›Etiketproducenten HERMA vil på messen i marts tage udgangspunkt i sit netop patenterede InNo-Liner-materiale, som stort set fjerner produktionsspild ved etikettering
  • Juleøllen varer lige til påske - i Sverige

    Juleøllen varer lige til påske - i Sverige

    etiketter-og-maerkning ›Over halvdelen af de svenske forbrugere, som køber juleøl, siger, at de har øl til overs efter jul. Det viser en ny undersøgelse af Carlsberg Sverige og varemærket Eriksberg, som i den forgangne jul har fundet på en smart etiketløsning på "problemet"
  • Forskningscenter skal finde konkrete løsninger på PFAS forureningen

    Forskningscenter skal finde konkrete løsninger på PFAS forureningen

    etiketter-og-maerkning ›Med 45 millioner kroner fra den nationale handlingsplan bliver en række forskere fra danske universiteter samlet for at forsøge at løse problemerne med de over 10.000 forskellige, skadelige flourholdige stoffer, som populært kaldes Evighedskemikalier
  • Svanemærket strammer kravene til kosmetik og plejeprodukter – og til emballagen

    Svanemærket strammer kravene til kosmetik og plejeprodukter – og til emballagen

    etiketter-og-maerkning ›Mange danskere bruger Svanemærket som pejlemærke, når de vælger plejeprodukter. Og hele 35 % af danskerne ønsker flere miljømærkede plejeprodukter. Nu strammer Svanemærket kravene, hvilket kun forventes at gøre det officielle nordiske miljømærke endnu mere populært blandt forbrugerne
  • Post Nord leverer gratis breve til julemanden

    Post Nord leverer gratis breve til julemanden

    etiketter-og-maerkning ›Frem til den 18. december tilbyder koncernen igen i år børn i hele landet at hente en frankeret kuvert til et brev til julemanden og at få svar retur - helt gratis. Desuden får en heldig vinder et ønske opfyldt
  • Omfavn digitaliseringen og styrk labelproduktionen

    Omfavn digitaliseringen og styrk labelproduktionen

    etiketter-og-maerkning ›BOBSTs marketingdirektør, for “Narrow-Mid Web Printing & Converting”, Patrick Graber, giver sit bud på, hvordan labelkonvertere takler de udfordringer, som præger markedet for labelproduktion. - Omfavn digitalisering, automatisering og ”connectivity” lyder den basale opskrift