Kalvefond fra Coop kåret som Årets Madbluf i Sverige

Kalvefond fra Coop kåret som Årets Madbluf i Sverige

Med et indhold på sølle 0,4 procent 'kalvekødspulver' er fonden strøget til tops i den svenske forbrugerorganisation, Ægte Vares traditionelle afstemning til anti-prisen. Lakrids-is uden lakrids og æblekage med et halvt gram æble var blandt de øvrige finalister

Af Lisbeth Petersen

5675 stemmer har sikret Coop den tvivlsomme ære som vinder af Årets Madbluf 2023.

Konkurrencen har kørt i ni år, og i år har lidt over 22.000 forbrugere stemt på deres favoritter.

-Det svenske folk synes åbenbart ikke, at der her er en kalvefond, udtaler Äkta Vara -Ægte Vares leder, Björn Bernhardson om Coops vinderprodukt, hvis indhold af 'kalv' bliver reduceret til mindre end en promille, når fonden er fortyndet de anbefalede 20 gange. Til gengæld indeholder 'kalvefonden' bl.a. kyllingeskind, kyllingekød, og kyllingebouillon.

Juryen havde udvalgt i alt seks finalister til madblufprisen, og de øvrige fem fordelte sig således efter afstemningen:

Uden sukker men med sirup - med sukker
2. pladsen gik til Ristet granola fra producenten frebaco kvarn.

"Uden tilsat sukker" står der på forsiden, mens granolaen faktisk er sødet med en sirup lavet af havre. Denne havresirup består af mere end halvdelen sukkerarter, hvilket gør den omtrent lige så sød som karamelsauce. Resultatet er, at sukkerindholdet i granolaen ender på 12 g pr. 100 g, hvilket ikke kan siges at være særligt lavt, mener juryen

Lakrids-is helt uden lakrids fra Ica på 3. pladsen



Lakrids er lavet af lakridsrod. På forsiden af denne pakke står der lakrids. Ikke mindre end fire gange. Men hverken overtrækket, kernen eller de såkaldte lakridsbidder indeholder nogen lakrids. Smagen kommer i stedet fra aromaerne og farve fra vegetabilsk kulstof. Der står ingen steder, at det skulle være "med lakridssmag" eller lignende. Derudover kaldes selve isen for "flødeis", til trods for at den indeholder smør i stedet for fløde, hvilket ser ud til at være tilladt i henhold til de regler, som branchen selv har fastsat.

Et halvt gram æble - 4. pladsen tilfaldt Eldorados Æblekage

-Denne æblekage indeholder meget lidt æble, konkluderer juryen og fortsætter:

-Ganske vist indeholder den 13% af æblefyld, men det består næsten udelukkende af sukker, vand, tilsætningsstoffer og aroma. Producenten har tilmed skjult mængden af æbler længere nede efteringredienslisten og de allergener, som produktet kan indeholde spor af. Der kan man læse, at der kun er 0,9% æble i kagen. Så mindre end 2 gram i hele pakken eller kun et halvt gram pr. kage. Er det et produkt "to be trusted", som der står på forsiden?

Uden smag af Norrland og en 5. plads til Latitude 65


Norrland er blevet væk i denne drik, der ellers gør alt for at skille sig ud som Norlandsk. Den hedder norrsken, er ifølge producenten "fra de Norlandske breddegrader" og "Created in Jörn" - en lille by i Västerbotten på den 65. breddegrad, som er den nordligste, brandet refererer til. 

Der er kun ét problem, påpeger juryen:

- Drikken er i virkeligheden fremstillet et helt andet sted, ifølge de seneste oplysninger i Småland. Dette nævnes slet ikke hverken på dåsen, på virksomhedens hjemmeside eller på sociale medier.

Råvarerne kommer heller ikke fra Jörn (eller Norrland), men befinder sig ligeledes i Småland, hvor virksomheden også har både kontor og lager i området.

Sidst men ikke mindst var

Ica's Hembakat - hjemmebagt - brød med i opløbet og endte på en 6. plads


Bor de på fabrikken? spurgte juryen til dette brød, som faktisk bages på en fabrik i Halmstad og sælges i butikker over hele Sverige. Alligevel kaldes det "hjemmebagt". Det er simpelthen ikke sandt. Det er bagt på en fabrik, ikke hjemme hos nogen, lyder det logiske ræsonnement.

Om
Forbrugerforeningen Ægte Vare blev stiftet i 2015 med inspiration fra den tyske og hollandske forbrugerorganisation Foodwatch.
Foreningens formål er at sikre ærligere produkter, bedre kvalitet og færre tilsætningsstoffer i fødevarebranchen.

24/1 2024
  • Svanemærket strammer kravene til kosmetik og plejeprodukter – og til emballagen

    Svanemærket strammer kravene til kosmetik og plejeprodukter – og til emballagen

    etiketter-og-maerkning ›Mange danskere bruger Svanemærket som pejlemærke, når de vælger plejeprodukter. Og hele 35 % af danskerne ønsker flere miljømærkede plejeprodukter. Nu strammer Svanemærket kravene, hvilket kun forventes at gøre det officielle nordiske miljømærke endnu mere populært blandt forbrugerne
  • Post Nord leverer gratis breve til julemanden

    Post Nord leverer gratis breve til julemanden

    etiketter-og-maerkning ›Frem til den 18. december tilbyder koncernen igen i år børn i hele landet at hente en frankeret kuvert til et brev til julemanden og at få svar retur - helt gratis. Desuden får en heldig vinder et ønske opfyldt
  • Omfavn digitaliseringen og styrk labelproduktionen

    Omfavn digitaliseringen og styrk labelproduktionen

    etiketter-og-maerkning ›BOBSTs marketingdirektør, for “Narrow-Mid Web Printing & Converting”, Patrick Graber, giver sit bud på, hvordan labelkonvertere takler de udfordringer, som præger markedet for labelproduktion. - Omfavn digitalisering, automatisering og ”connectivity” lyder den basale opskrift  
  • Føtex ønsker ny score-mærkning for fødevarer

    Føtex ønsker ny score-mærkning for fødevarer

    etiketter-og-maerkning ›Med åbningen af sit ombyggede supermarked i Kokkedal markerer føtex samtidig fremtiden for hele kæden, hvor måltider, convenience og sundhed skal være i højsædet. Bl.a. vil føtex arbejde for en ny mærkningsordning for fødevares ernæringsværdi
  • Ny inlineteknik til dobbelt etikettering

    Ny inlineteknik til dobbelt etikettering

    etiketter-og-maerkning ›Herma og Bahmüller introducerer en ny maskine, der for første gang gør det muligt at sætte etiketter på foldeæsker af bølgepap på to sider på samme produktionslinje
  • Orkla vil kalde en plantebøf en plantebøf

    Orkla vil kalde en plantebøf en plantebøf

    etiketter-og-maerkning ›At efterligne saftige, røde oksebøffer med plantebaserede ingredienser er ikke længere vejen frem, når man skal udvikle fremtidens fødevarer. Det siger Nordens største fødevareleverandør til Berlingske
  • Ny version af yndet labelsoftware

    Ny version af yndet labelsoftware

    etiketter-og-maerkning ›Codesoft er en af leverandøren Norris Print-Techs mest populære produkter inden for labelsoftware. Version 2024 byder bl.a. på print via Cloud-service, forbedret grafik- og billedhåndtering og enklere brug af netværkslicenser
  • Nye afvaskelige etiketter til returemballager

    Nye afvaskelige etiketter til returemballager

    etiketter-og-maerkning ›UPM Raflatac udvider sin termiske linerless-serie med lanceringen af en OptiCut WashOff-løsning. Den er specifikt designet til retur- og genanvendelige plastbeholdere til fødevarer