Kalvefond fra Coop kåret som Årets Madbluf i Sverige

Kalvefond fra Coop kåret som Årets Madbluf i Sverige

Med et indhold på sølle 0,4 procent 'kalvekødspulver' er fonden strøget til tops i den svenske forbrugerorganisation, Ægte Vares traditionelle afstemning til anti-prisen. Lakrids-is uden lakrids og æblekage med et halvt gram æble var blandt de øvrige finalister

Af Lisbeth Petersen

5675 stemmer har sikret Coop den tvivlsomme ære som vinder af Årets Madbluf 2023.

Konkurrencen har kørt i ni år, og i år har lidt over 22.000 forbrugere stemt på deres favoritter.

-Det svenske folk synes åbenbart ikke, at der her er en kalvefond, udtaler Äkta Vara -Ægte Vares leder, Björn Bernhardson om Coops vinderprodukt, hvis indhold af 'kalv' bliver reduceret til mindre end en promille, når fonden er fortyndet de anbefalede 20 gange. Til gengæld indeholder 'kalvefonden' bl.a. kyllingeskind, kyllingekød, og kyllingebouillon.

Juryen havde udvalgt i alt seks finalister til madblufprisen, og de øvrige fem fordelte sig således efter afstemningen:

Uden sukker men med sirup - med sukker
2. pladsen gik til Ristet granola fra producenten frebaco kvarn.

"Uden tilsat sukker" står der på forsiden, mens granolaen faktisk er sødet med en sirup lavet af havre. Denne havresirup består af mere end halvdelen sukkerarter, hvilket gør den omtrent lige så sød som karamelsauce. Resultatet er, at sukkerindholdet i granolaen ender på 12 g pr. 100 g, hvilket ikke kan siges at være særligt lavt, mener juryen

Lakrids-is helt uden lakrids fra Ica på 3. pladsen



Lakrids er lavet af lakridsrod. På forsiden af denne pakke står der lakrids. Ikke mindre end fire gange. Men hverken overtrækket, kernen eller de såkaldte lakridsbidder indeholder nogen lakrids. Smagen kommer i stedet fra aromaerne og farve fra vegetabilsk kulstof. Der står ingen steder, at det skulle være "med lakridssmag" eller lignende. Derudover kaldes selve isen for "flødeis", til trods for at den indeholder smør i stedet for fløde, hvilket ser ud til at være tilladt i henhold til de regler, som branchen selv har fastsat.

Et halvt gram æble - 4. pladsen tilfaldt Eldorados Æblekage

-Denne æblekage indeholder meget lidt æble, konkluderer juryen og fortsætter:

-Ganske vist indeholder den 13% af æblefyld, men det består næsten udelukkende af sukker, vand, tilsætningsstoffer og aroma. Producenten har tilmed skjult mængden af æbler længere nede efteringredienslisten og de allergener, som produktet kan indeholde spor af. Der kan man læse, at der kun er 0,9% æble i kagen. Så mindre end 2 gram i hele pakken eller kun et halvt gram pr. kage. Er det et produkt "to be trusted", som der står på forsiden?

Uden smag af Norrland og en 5. plads til Latitude 65


Norrland er blevet væk i denne drik, der ellers gør alt for at skille sig ud som Norlandsk. Den hedder norrsken, er ifølge producenten "fra de Norlandske breddegrader" og "Created in Jörn" - en lille by i Västerbotten på den 65. breddegrad, som er den nordligste, brandet refererer til. 

Der er kun ét problem, påpeger juryen:

- Drikken er i virkeligheden fremstillet et helt andet sted, ifølge de seneste oplysninger i Småland. Dette nævnes slet ikke hverken på dåsen, på virksomhedens hjemmeside eller på sociale medier.

Råvarerne kommer heller ikke fra Jörn (eller Norrland), men befinder sig ligeledes i Småland, hvor virksomheden også har både kontor og lager i området.

Sidst men ikke mindst var

Ica's Hembakat - hjemmebagt - brød med i opløbet og endte på en 6. plads


Bor de på fabrikken? spurgte juryen til dette brød, som faktisk bages på en fabrik i Halmstad og sælges i butikker over hele Sverige. Alligevel kaldes det "hjemmebagt". Det er simpelthen ikke sandt. Det er bagt på en fabrik, ikke hjemme hos nogen, lyder det logiske ræsonnement.

Om
Forbrugerforeningen Ægte Vare blev stiftet i 2015 med inspiration fra den tyske og hollandske forbrugerorganisation Foodwatch.
Foreningens formål er at sikre ærligere produkter, bedre kvalitet og færre tilsætningsstoffer i fødevarebranchen.

24/1 2024
  • Svensk is - som ikke er fra Sverige - er Årets Madbluf

    Svensk is - som ikke er fra Sverige - er Årets Madbluf

    etiketter-og-maerkning ›Ismærkerne Alvesta-is og Järna-is er opkaldt efter to svenske byer. Men de bliver produceret i Holland og dermed har de kvalificeret sig til titlen som Årets Madbluf 2024, som de svenske forbrugere gennem organisationen Äkta Vara netop har kåret hinsidan
  • Nye prøvebøger inspireret af de finske søer

    Nye prøvebøger inspireret af de finske søer

    etiketter-og-maerkning ›Etiketter til vin, spiritus, andre drikkevarer og premiumprodukter er målgruppen for UPM Raflatacs nye prøvebøger, der gør det muligt for kunderne at vurdere tekstur, farve og æstetik af en bred portefølje af etiketmaterialer
  • Skrappere EU-krav til emballageaffald i fokus på Logimat

    Skrappere EU-krav til emballageaffald i fokus på Logimat

    etiketter-og-maerkning ›Etiketproducenten HERMA vil på messen i marts tage udgangspunkt i sit netop patenterede InNo-Liner-materiale, som stort set fjerner produktionsspild ved etikettering
  • Juleøllen varer lige til påske - i Sverige

    Juleøllen varer lige til påske - i Sverige

    etiketter-og-maerkning ›Over halvdelen af de svenske forbrugere, som køber juleøl, siger, at de har øl til overs efter jul. Det viser en ny undersøgelse af Carlsberg Sverige og varemærket Eriksberg, som i den forgangne jul har fundet på en smart etiketløsning på "problemet"
  • Forskningscenter skal finde konkrete løsninger på PFAS forureningen

    Forskningscenter skal finde konkrete løsninger på PFAS forureningen

    etiketter-og-maerkning ›Med 45 millioner kroner fra den nationale handlingsplan bliver en række forskere fra danske universiteter samlet for at forsøge at løse problemerne med de over 10.000 forskellige, skadelige flourholdige stoffer, som populært kaldes Evighedskemikalier
  • Svanemærket strammer kravene til kosmetik og plejeprodukter – og til emballagen

    Svanemærket strammer kravene til kosmetik og plejeprodukter – og til emballagen

    etiketter-og-maerkning ›Mange danskere bruger Svanemærket som pejlemærke, når de vælger plejeprodukter. Og hele 35 % af danskerne ønsker flere miljømærkede plejeprodukter. Nu strammer Svanemærket kravene, hvilket kun forventes at gøre det officielle nordiske miljømærke endnu mere populært blandt forbrugerne
  • Post Nord leverer gratis breve til julemanden

    Post Nord leverer gratis breve til julemanden

    etiketter-og-maerkning ›Frem til den 18. december tilbyder koncernen igen i år børn i hele landet at hente en frankeret kuvert til et brev til julemanden og at få svar retur - helt gratis. Desuden får en heldig vinder et ønske opfyldt
  • Omfavn digitaliseringen og styrk labelproduktionen

    Omfavn digitaliseringen og styrk labelproduktionen

    etiketter-og-maerkning ›BOBSTs marketingdirektør, for “Narrow-Mid Web Printing & Converting”, Patrick Graber, giver sit bud på, hvordan labelkonvertere takler de udfordringer, som præger markedet for labelproduktion. - Omfavn digitalisering, automatisering og ”connectivity” lyder den basale opskrift