Juleøllen varer lige til påske - i Sverige

Juleøllen varer lige til påske - i Sverige

Over halvdelen af de svenske forbrugere, som køber juleøl, siger, at de har øl til overs efter jul. Det viser en ny undersøgelse af Carlsberg Sverige og varemærket Eriksberg, som i den forgangne jul har fundet på en smart etiketløsning på "problemet"

Af Lisbeth Petersen

Øl spiller en vigtig rolle på julebordet for mange i Sverige. Mere end hver tredje svensker (35 %) mener, at øl er den vigtigste drik på julebordet.

Mest populær er øl blandt de svenske pensionister, hvor næsten halvdelen (49 %) siger, at de prioriterer øl frem for andre drikkevarer i julen. men det er ikke ualmindeligt, at et par flasker juleøl bliver liggende i køleskabet efter højtiden.

Mere end halvdelen af juleølskøberne (57 %) siger, at de har mindst én flaske juleøl tilbage efter jul, viser en undersøgelse bestilt af Carlsberg Sverige og ølmærket Eriksberg.

-Det vil vi gerne gøre opmærksom på og inspirere forbrugerne til at tænke i nye og mere bæredygtige baner, siger Anna Anderberg, Head of Sustainability hos Carlsberg Sverige.

For at undgå spild, fik Eriksberg produceret to etiketter til den forgangne juleølssæson. De forbrugere, som har en flaske eller to til overs, når julen er forbi, kan så allerede begynde at smage påsken ved at hive juleetiketten af, så påskeetiketten i stedet kommer frem.

- Med én og samme flaske passer øllet til to højtider i stedet for at blive hældt ud, når træet smides ud. Vi tror, det vil være et sjovt samtaleemne omkring julebordet såvel som til påskemiddagen, siger Ida Vesterlund, Brand Manager hos Eriksberg.

Om undersøgelsen
Undersøgelsen blev gennemført af Kantar Sifo mellem 29. november og 2. december med 1.053 deltagere fra den svenske befolkning i alderen 18-79 år. Formålet var at få en dybere forståelse af de svenske forbrugeres syn på juleøl forud for højtiden.

10/1 2025
  • Etiketten danner multipakkerne

    Etiketten danner multipakkerne

    etiketter-og-maerkning ›Benner MSA's nye multipakmaskine til "mid-range"-produkter er udstyret med Herma-labelapplikatorer
  • Coop vil indføre mærkning af eventuelle, ekstra toldramte varer

    Coop vil indføre mærkning af eventuelle, ekstra toldramte varer

    etiketter-og-maerkning ›Hvis koncernens få, amerikanske produkter bliver belagt med ekstra told fremover, vil de få påført et særligt mærke. Coop vil samtidig reducere markedsføringen af varer fra USA
  • Gallus MatteJet er klar til markedet

    Gallus MatteJet er klar til markedet

    etiketter-og-maerkning ›Heidelberger Druckmaschinens datterselskab, Gallus Group har netop annonceret, at den nye  efterbehandlingsteknologi til Gallus One, Gallus MatteJet er blevet komercielt tilgængelig på globalt plan
  • Vildledende, grøn markedsføring skal stoppes med lov

    Vildledende, grøn markedsføring skal stoppes med lov

    etiketter-og-maerkning ›Ord som "grøn”, ”bæredygtig” og ”miljøvenlig” skal fra september næste år være ulovligt at bruge for virksomheder, hvis de ikke kan dokumentere det. Det er indholdet i et lovforslag, regeringen nu fremsætter i Folketinget
  • Etiketter med naturmaterialer fra Avery

    Etiketter med naturmaterialer fra Avery

    etiketter-og-maerkning ›Græs- og hampefibre er sammen med bomuld og havplast en del af ingredienserne i en ny serie af selvklæbende etiketter på ruller
  • Danskerne er klar til et statsligt klimamærke på fødevarer

    Danskerne er klar til et statsligt klimamærke på fødevarer

    etiketter-og-maerkning ›Et overvældende flertal af danskerne på hele 81 procent synes, at et klimamærke på fødevarer er en god idé, viser en ny undersøgelse foretaget af Norstat for De Samvirkende Købmænd (DSK). Et resultat som også minister for fødevarer, landbrug og fiskeri Jacob Jensen (V) påskønner
  • Årets grønne indkøber er kåret

    Årets grønne indkøber er kåret

    etiketter-og-maerkning ›Dansk Retursystem er netop blevet kåret som "årets grønne indkøber" 2024 af Miljømærkning Danmark. Kåringen skyldes virksomhedens særlige indsats for bl.a. at sikre grønnere kantiner, vinduespolering og rengøring
  • Europæiske varer får særligt mærke i Salling Group

    Europæiske varer får særligt mærke i Salling Group

    etiketter-og-maerkning ›Kunderne i Bilka, føtex og Netto skal nu have lettere ved at vælge varer af mærker, der er ejet af virksomheder Europa. Fremover vil disse varer være mærket med en sort stjerne på de elektroniske prisskilte i butikkerne.