Juleøllen varer lige til påske - i Sverige

Juleøllen varer lige til påske - i Sverige

Over halvdelen af de svenske forbrugere, som køber juleøl, siger, at de har øl til overs efter jul. Det viser en ny undersøgelse af Carlsberg Sverige og varemærket Eriksberg, som i den forgangne jul har fundet på en smart etiketløsning på "problemet"

Af Lisbeth Petersen

Øl spiller en vigtig rolle på julebordet for mange i Sverige. Mere end hver tredje svensker (35 %) mener, at øl er den vigtigste drik på julebordet.

Mest populær er øl blandt de svenske pensionister, hvor næsten halvdelen (49 %) siger, at de prioriterer øl frem for andre drikkevarer i julen. men det er ikke ualmindeligt, at et par flasker juleøl bliver liggende i køleskabet efter højtiden.

Mere end halvdelen af juleølskøberne (57 %) siger, at de har mindst én flaske juleøl tilbage efter jul, viser en undersøgelse bestilt af Carlsberg Sverige og ølmærket Eriksberg.

-Det vil vi gerne gøre opmærksom på og inspirere forbrugerne til at tænke i nye og mere bæredygtige baner, siger Anna Anderberg, Head of Sustainability hos Carlsberg Sverige.

For at undgå spild, fik Eriksberg produceret to etiketter til den forgangne juleølssæson. De forbrugere, som har en flaske eller to til overs, når julen er forbi, kan så allerede begynde at smage påsken ved at hive juleetiketten af, så påskeetiketten i stedet kommer frem.

- Med én og samme flaske passer øllet til to højtider i stedet for at blive hældt ud, når træet smides ud. Vi tror, det vil være et sjovt samtaleemne omkring julebordet såvel som til påskemiddagen, siger Ida Vesterlund, Brand Manager hos Eriksberg.

Om undersøgelsen
Undersøgelsen blev gennemført af Kantar Sifo mellem 29. november og 2. december med 1.053 deltagere fra den svenske befolkning i alderen 18-79 år. Formålet var at få en dybere forståelse af de svenske forbrugeres syn på juleøl forud for højtiden.

10/1 2025
  • Print selv vaskemærkerne

    Print selv vaskemærkerne

    etiketter-og-maerkning ›Norris Print-Tech har løsningen, når det handler om at printe de såkaldte carelabels, som bliver syet i beklædning
  • Etiketter klar til kolde afvaskninger

    Etiketter klar til kolde afvaskninger

    etiketter-og-maerkning ›Bedre plastgenanvendelse takket være etiketter med særlige afvaskbare egenskaber har længe været en selvfølge for PET-flasker og -beholdere. Nu tilbyder Herma et certificeret afvaskbart selvklæbende etiketmateriale til emballage fremstillet af HDPE-plast
  • Foldekarton indtager Labelexpo Europe

    Foldekarton indtager Labelexpo Europe

    etiketter-og-maerkning ›Fra i år udvider Labelexpo Europe til også at omfatte foldekarton. Andy Thomas-Emans, strategisk direktør hos Informa Markets Labels & Packaging Group, forklarer i en udmelding fra messen, hvordan Labelexpo udvikler sig og hvordan det påvirker messen i Barcelona til september
  • Nyt navn: UPM Adhesive Materials

    Nyt navn: UPM Adhesive Materials

    etiketter-og-maerkning ›UPM Raflatacs forretningsområde og rapporteringssegment skifter navn. Fra den 12. juni 2025 er navnet UPM Adhesive Materials. Det nye navn vil blive brugt fra delårsrapporten for 2. kvartal 2025 og frem
  • DHL Danmark indfører papirløs returnering

    DHL Danmark indfører papirløs returnering

    etiketter-og-maerkning ›Med produktet "Label Free" kan logistikvirksomhedens kunder nu tilbyde forbrugerne en nemmere og mere miljøvenlig returmetode. I stedet for at skulle printe returlabels, kan forbrugerne blot anmode om en returnering og modtage en QR-kode, som de kan bruge til at returnere deres varer
  • Etiketproducent efterspurgt som ekspert i tekniske folier

    Etiketproducent efterspurgt som ekspert i tekniske folier

    etiketter-og-maerkning ›Grob-Werke er afhængig af udstansede specialfolier fra S+P Samson, når de opsætter deres højpræcisionsanlæg til produktion af batteri der består af moduler i flere lag.
  • UPM Raflatac integrerer data om miljøaftryk direkte i sine tilbud

    UPM Raflatac integrerer data om miljøaftryk direkte i sine tilbud

    etiketter-og-maerkning ›Etiketspecialisten vil sætte ny standard med produktpassprototyper i tilbud til kunderne. De gennemsigtige miljødata skal gøre det lettere at træffe de rette materialevalg
  • To genvalg og et nyt medlem i GRAKOMs bestyrelse

    To genvalg og et nyt medlem i GRAKOMs bestyrelse

    etiketter-og-maerkning ›På generalforsamlinger i GRAKOM og GRAKOM Arbejdsgivere tidligere på måneden var der genvalg til næstformand Thomas Søby fra BUCHS og bestyrelsesmedlem Palle Studsgaard Odgaard fra Dystan & Rosenberg. René Milholt fra Jydsk Emblem Fabrik er nyt bestyrelsesmedlem