Juleøllen varer lige til påske - i Sverige
Over halvdelen af de svenske forbrugere, som køber juleøl, siger, at de har øl til overs efter jul. Det viser en ny undersøgelse af Carlsberg Sverige og varemærket Eriksberg, som i den forgangne jul har fundet på en smart etiketløsning på "problemet"
Af Lisbeth Petersen
Øl spiller en vigtig rolle på julebordet for mange i Sverige. Mere end hver tredje svensker (35 %) mener, at øl er den vigtigste drik på julebordet.
Mest populær er øl blandt de svenske pensionister, hvor næsten halvdelen (49 %) siger, at de prioriterer øl frem for andre drikkevarer i julen. men det er ikke ualmindeligt, at et par flasker juleøl bliver liggende i køleskabet efter højtiden.
Mere end halvdelen af juleølskøberne (57 %) siger, at de har mindst én flaske juleøl tilbage efter jul, viser en undersøgelse bestilt af Carlsberg Sverige og ølmærket Eriksberg.
-Det vil vi gerne gøre opmærksom på og inspirere forbrugerne til at tænke i nye og mere bæredygtige baner, siger Anna Anderberg, Head of Sustainability hos Carlsberg Sverige.
For at undgå spild, fik Eriksberg produceret to etiketter til den forgangne juleølssæson. De forbrugere, som har en flaske eller to til overs, når julen er forbi, kan så allerede begynde at smage påsken ved at hive juleetiketten af, så påskeetiketten i stedet kommer frem.
- Med én og samme flaske passer øllet til to højtider i stedet for at blive hældt ud, når træet smides ud. Vi tror, det vil være et sjovt samtaleemne omkring julebordet såvel som til påskemiddagen, siger Ida Vesterlund, Brand Manager hos Eriksberg.
Om undersøgelsen
Undersøgelsen blev gennemført af Kantar Sifo mellem 29. november og 2. december med 1.053 deltagere fra den svenske befolkning i alderen 18-79 år. Formålet var at få en dybere forståelse af de svenske forbrugeres syn på juleøl forud for højtiden.