Juleøllen varer lige til påske - i Sverige

Juleøllen varer lige til påske - i Sverige

Over halvdelen af de svenske forbrugere, som køber juleøl, siger, at de har øl til overs efter jul. Det viser en ny undersøgelse af Carlsberg Sverige og varemærket Eriksberg, som i den forgangne jul har fundet på en smart etiketløsning på "problemet"

Af Lisbeth Petersen

Øl spiller en vigtig rolle på julebordet for mange i Sverige. Mere end hver tredje svensker (35 %) mener, at øl er den vigtigste drik på julebordet.

Mest populær er øl blandt de svenske pensionister, hvor næsten halvdelen (49 %) siger, at de prioriterer øl frem for andre drikkevarer i julen. men det er ikke ualmindeligt, at et par flasker juleøl bliver liggende i køleskabet efter højtiden.

Mere end halvdelen af juleølskøberne (57 %) siger, at de har mindst én flaske juleøl tilbage efter jul, viser en undersøgelse bestilt af Carlsberg Sverige og ølmærket Eriksberg.

-Det vil vi gerne gøre opmærksom på og inspirere forbrugerne til at tænke i nye og mere bæredygtige baner, siger Anna Anderberg, Head of Sustainability hos Carlsberg Sverige.

For at undgå spild, fik Eriksberg produceret to etiketter til den forgangne juleølssæson. De forbrugere, som har en flaske eller to til overs, når julen er forbi, kan så allerede begynde at smage påsken ved at hive juleetiketten af, så påskeetiketten i stedet kommer frem.

- Med én og samme flaske passer øllet til to højtider i stedet for at blive hældt ud, når træet smides ud. Vi tror, det vil være et sjovt samtaleemne omkring julebordet såvel som til påskemiddagen, siger Ida Vesterlund, Brand Manager hos Eriksberg.

Om undersøgelsen
Undersøgelsen blev gennemført af Kantar Sifo mellem 29. november og 2. december med 1.053 deltagere fra den svenske befolkning i alderen 18-79 år. Formålet var at få en dybere forståelse af de svenske forbrugeres syn på juleøl forud for højtiden.

10/1 2025
  • LabelExpo Europa satte rekorder

    LabelExpo Europa satte rekorder

    etiketter-og-maerkning ›Årets messe, som for første gang blev afholdt i Barcelona, blev den største i sin 45-årige historie målt på både areal og besøgende
  • Papiretiketter med film-look

    Papiretiketter med film-look

    etiketter-og-maerkning ›Med et nyt, gennemsigtigt, selvklæbende materiale fra Herma, kan genanvendelige forseglingsetiketter få et halvgennemsigtigt udseende og muliggøre genanvendelse
  • Aftagelige etiketter til transportemballage

    Aftagelige etiketter til transportemballage

    etiketter-og-maerkning ›UPM Adhesive Materials har på den netop afholdte Labelexpo 2025 lanceret en ny løsning med til den øgede brug af genanvendelige emballager
  •  Hidtil største kampagne for Coop-varemærket

    Hidtil største kampagne for Coop-varemærket

    etiketter-og-maerkning ›- Det kræver lidt mere at være vare i Coop. Det er titlen på koncernens hidtil mest omfattende kampagne for Coop-varemærket, som omfatter cirka 3000 forskellige varer i de fleste kategorier, og har været først med flere miljøvenlige initiativer
  • Nyt formandskab styrker netværk

    Nyt formandskab styrker netværk

    etiketter-og-maerkning ›Ny ledelse af Netværk for Miljømærket indkøb skal gøre netværket til en endnu stærkere drivkraft for grønnere indkøb i private virksomheder
  •  Herma og Xeikon demonstrerer termo-teknologi

    Herma og Xeikon demonstrerer termo-teknologi

    etiketter-og-maerkning ›På Labelexpo i denne uge viser virksomhederne på en fælles stand en produktion af termiske etiketter, der er trykt på Xeikon LX3000 digital etikettrykkemaskine ved hjælp af HERMAtherm top
  • Snart er det tid - Labelexpotid

    Snart er det tid - Labelexpotid

    etiketter-og-maerkning ›Årets udgave af Labelexpo markerer at udstillingen for første gang kombinerer og omfatter alle aspekter af etiketproduktion og udsmykning af ydre emballage
  • Ny vicepræsident i Avery Dennison

    Ny vicepræsident i Avery Dennison

    etiketter-og-maerkning ›Mariana Rodriguez til ny vicepræsident og general manager for Materials Group i Europa, Mellemøsten og Nordafrika