Interket køber svensk trykkeri
Interkets fabriksdirektør, Jeppe Mølvadgaard, her på trykkeriet i Horsens.

Interket køber svensk trykkeri

Det svenske trykkeri Allkett er blevet opkøbt af Interket, som dermed styrker både sin løsningsorienterede tilgang til markedet og sin europæiske satsning

Af Hans Windeløv

Interket styrker sin europæiske satsning med opkøbet af det svenske trykkeri, Allkett, i Helsingborgområdet

Interket har de seneste par år haft fokus på at styrke deres europæiske satsning med opkøb af trykkerier i blandt andet England, Holland og Tyskland. Tidligere havde man en salgschef tilknyttet det svenske marked. Med opkøbet af trykkeriet. Alkett, bliver det muligt for Interket at styrke sig yderligere på den svenske marked i forhold til den salgsstrategi, man har rullet ud det seneste år.

Nicheproduktion styrker alsidigheden

- Vi har haft succes med vores nye løsningsorienterede tilgang til markedet, hvor vi styrker dialogen med kunderne om de forskellige opgaver og på den måde opbygger deciderede partnerskaber. Vi har en langt mere analytisk tilgang til opgaverne nu. Det betyder, at vi bruger mere tid på kunderne. Til gengæld bevarer vi dem og bliver valgt som leverandør, når de næste opgaver melder sig.

- I den forbindelse er det svenske trykkeri vigtigt. Det har været ejerdrevet og står for en nicheproduktion på etiketmarkedet. Den bidrager godt til vores sortiment og gør os endnu mere alsidige, ikke kun i Sverige, men over for alle vore kunder i hele Europa. Samtidig passer det ganske godt Interkets ejere at få et svensk trykkeri med i produktionsporteføljen, siger fabriksdirektør hos Interket, Jeppe Mølvadgaard.

Flere konkrete ordrer

Det er Interkets salgschef for Sverige, som er udnævnt til administrerende direktør for trykkeriet. Interket overtog trykkeret med de 14 medarbejdere 1. februar i år, og man er allerede i gang med at løse opgaver for både eksisterende og nye kunder.

- Vi har mærket en solid tilgang af kunder, siden vi lancerede den nye salgsstrategi. Den har givet genlyd på markedet, hvor mange kunder ønsker en meget tæt dialog og et løsningsorienteret samarbejde med leverandørerne. Vi har øget ordretilgangen både på det danske trykkeri i Horsens og på trykkerierne i Holland, England og Tyskland. Og med opkøbet af Allkett har vi altså fået positive tilkendegivelser i form af konkrete ordrer og en masse dialog med interesserede kundeemner, uddyber Jeppe Mølvadgaard.

Frankrig er en mulighed

I Danmark hænger ordretilgangen blandt andet også sammen med, at Horsenstrykkeriets nye flexo trykmaskiner kører i fulde omdrejninger nu. De trykker etiketter med UV-farve og ’low migration’, hvilket blandt andet er en stor succes i fødevarebranchen.

At satsningen med opkøb af trykkerier giver pote, er det nyeste opkøb i Sverige et tydeligt tegn på. Ifølge Jeppe Mølvadgaard er bestræbelserne på at udvide porteføljen af trykkerier da heller ikke slut. Lige nu sonderer man terrænet i eksempelvis Frankrig, da etablering af en Interketafdeling der, giver rigtig god mening.

- Vores løsningsorienterede strategi fungerer i hele Europa. Ud over at være tæt på kunderne og udnytte de forskellige trykkeriers kompetencer giver flere trykkerier også en stor fleksibilitet i produktionen. Et fransk trykkeri kan styrke den europæiske satsning, fordi det franske marked i sig selv er stort, samtidig med at et trykkeri i Frankrig styrker os yderligere i det sydvestlige Europa. Med flere trykkerier i gruppen  kan vi nemt flytte opgaverne rundt og få hjælp til dem de andre steder, hvis man mangler kapacitet i forbindelse med store ordrer. Det bliver også en del af set-up’et med Allkett i Sverige, siger Jeppe Mølvadgaard.

 

 

 

14/6 2016
  • Labelexpo bliver til LOUPE

    Labelexpo bliver til LOUPE

    etiketter-og-maerkning ›Fra 2026 skifter Labelexpo Global Series navn til LOUPE. Det skal afspejle, at den trykteknologi, der er udviklet til etiketbranchen, nu også revolutionerer inden for bl.a. fleksibel emballage og foldeæsker.
  • Hylder de bedste i branchen

    Hylder de bedste i branchen

    etiketter-og-maerkning ›Der var hæder og ære, da innovation, bæredygtighedstiltag og faglig ekspertise under Labelexpo-messen blev belønnet ved den første uddeling af Labels & Labeling Global Awards inden for etiketter og embllagetryk
  • LabelExpo Europa satte rekorder

    LabelExpo Europa satte rekorder

    etiketter-og-maerkning ›Årets messe, som for første gang blev afholdt i Barcelona, blev den største i sin 45-årige historie målt på både areal og besøgende
  • Papiretiketter med film-look

    Papiretiketter med film-look

    etiketter-og-maerkning ›Med et nyt, gennemsigtigt, selvklæbende materiale fra Herma, kan genanvendelige forseglingsetiketter få et halvgennemsigtigt udseende og muliggøre genanvendelse
  • Aftagelige etiketter til transportemballage

    Aftagelige etiketter til transportemballage

    etiketter-og-maerkning ›UPM Adhesive Materials har på den netop afholdte Labelexpo 2025 lanceret en ny løsning med til den øgede brug af genanvendelige emballager
  •  Hidtil største kampagne for Coop-varemærket

    Hidtil største kampagne for Coop-varemærket

    etiketter-og-maerkning ›- Det kræver lidt mere at være vare i Coop. Det er titlen på koncernens hidtil mest omfattende kampagne for Coop-varemærket, som omfatter cirka 3000 forskellige varer i de fleste kategorier, og har været først med flere miljøvenlige initiativer
  • Nyt formandskab styrker netværk

    Nyt formandskab styrker netværk

    etiketter-og-maerkning ›Ny ledelse af Netværk for Miljømærket indkøb skal gøre netværket til en endnu stærkere drivkraft for grønnere indkøb i private virksomheder
  •  Herma og Xeikon demonstrerer termo-teknologi

    Herma og Xeikon demonstrerer termo-teknologi

    etiketter-og-maerkning ›På Labelexpo i denne uge viser virksomhederne på en fælles stand en produktion af termiske etiketter, der er trykt på Xeikon LX3000 digital etikettrykkemaskine ved hjælp af HERMAtherm top