Interket køber svensk trykkeri
Interkets fabriksdirektør, Jeppe Mølvadgaard, her på trykkeriet i Horsens.

Interket køber svensk trykkeri

Det svenske trykkeri Allkett er blevet opkøbt af Interket, som dermed styrker både sin løsningsorienterede tilgang til markedet og sin europæiske satsning

Af Hans Windeløv

Interket styrker sin europæiske satsning med opkøbet af det svenske trykkeri, Allkett, i Helsingborgområdet

Interket har de seneste par år haft fokus på at styrke deres europæiske satsning med opkøb af trykkerier i blandt andet England, Holland og Tyskland. Tidligere havde man en salgschef tilknyttet det svenske marked. Med opkøbet af trykkeriet. Alkett, bliver det muligt for Interket at styrke sig yderligere på den svenske marked i forhold til den salgsstrategi, man har rullet ud det seneste år.

Nicheproduktion styrker alsidigheden

- Vi har haft succes med vores nye løsningsorienterede tilgang til markedet, hvor vi styrker dialogen med kunderne om de forskellige opgaver og på den måde opbygger deciderede partnerskaber. Vi har en langt mere analytisk tilgang til opgaverne nu. Det betyder, at vi bruger mere tid på kunderne. Til gengæld bevarer vi dem og bliver valgt som leverandør, når de næste opgaver melder sig.

- I den forbindelse er det svenske trykkeri vigtigt. Det har været ejerdrevet og står for en nicheproduktion på etiketmarkedet. Den bidrager godt til vores sortiment og gør os endnu mere alsidige, ikke kun i Sverige, men over for alle vore kunder i hele Europa. Samtidig passer det ganske godt Interkets ejere at få et svensk trykkeri med i produktionsporteføljen, siger fabriksdirektør hos Interket, Jeppe Mølvadgaard.

Flere konkrete ordrer

Det er Interkets salgschef for Sverige, som er udnævnt til administrerende direktør for trykkeriet. Interket overtog trykkeret med de 14 medarbejdere 1. februar i år, og man er allerede i gang med at løse opgaver for både eksisterende og nye kunder.

- Vi har mærket en solid tilgang af kunder, siden vi lancerede den nye salgsstrategi. Den har givet genlyd på markedet, hvor mange kunder ønsker en meget tæt dialog og et løsningsorienteret samarbejde med leverandørerne. Vi har øget ordretilgangen både på det danske trykkeri i Horsens og på trykkerierne i Holland, England og Tyskland. Og med opkøbet af Allkett har vi altså fået positive tilkendegivelser i form af konkrete ordrer og en masse dialog med interesserede kundeemner, uddyber Jeppe Mølvadgaard.

Frankrig er en mulighed

I Danmark hænger ordretilgangen blandt andet også sammen med, at Horsenstrykkeriets nye flexo trykmaskiner kører i fulde omdrejninger nu. De trykker etiketter med UV-farve og ’low migration’, hvilket blandt andet er en stor succes i fødevarebranchen.

At satsningen med opkøb af trykkerier giver pote, er det nyeste opkøb i Sverige et tydeligt tegn på. Ifølge Jeppe Mølvadgaard er bestræbelserne på at udvide porteføljen af trykkerier da heller ikke slut. Lige nu sonderer man terrænet i eksempelvis Frankrig, da etablering af en Interketafdeling der, giver rigtig god mening.

- Vores løsningsorienterede strategi fungerer i hele Europa. Ud over at være tæt på kunderne og udnytte de forskellige trykkeriers kompetencer giver flere trykkerier også en stor fleksibilitet i produktionen. Et fransk trykkeri kan styrke den europæiske satsning, fordi det franske marked i sig selv er stort, samtidig med at et trykkeri i Frankrig styrker os yderligere i det sydvestlige Europa. Med flere trykkerier i gruppen  kan vi nemt flytte opgaverne rundt og få hjælp til dem de andre steder, hvis man mangler kapacitet i forbindelse med store ordrer. Det bliver også en del af set-up’et med Allkett i Sverige, siger Jeppe Mølvadgaard.

 

 

 

14/6 2016
  • Årets grønne indkøber er kåret

    Årets grønne indkøber er kåret

    etiketter-og-maerkning ›Dansk Retursystem er netop blevet kåret som "årets grønne indkøber" 2024 af Miljømærkning Danmark. Kåringen skyldes virksomhedens særlige indsats for bl.a. at sikre grønnere kantiner, vinduespolering og rengøring
  • Europæiske varer får særligt mærke i Salling Group

    Europæiske varer får særligt mærke i Salling Group

    etiketter-og-maerkning ›Kunderne i Bilka, føtex og Netto skal nu have lettere ved at vælge varer af mærker, der er ejet af virksomheder Europa. Fremover vil disse varer være mærket med en sort stjerne på de elektroniske prisskilte i butikkerne.
  • Ekstra stærk klæbemiddel til sikkerhedsetiketter

    Ekstra stærk klæbemiddel til sikkerhedsetiketter

    etiketter-og-maerkning ›HERMA har videreudviklet sin enkeltlags 63S-lim til en flerlagsvariant. Den sikrer, at forseglingsetiketter ikke kan fjernes selv fra overflader som papir, pap, plast eller stål uden at blive ødelagt eller efterlade synlige rester på overfladen
  • Emballage og AIDC-teknologier er i fokus på LogiMAT

    Emballage og AIDC-teknologier er i fokus på LogiMAT

    etiketter-og-maerkning ›Internationale udstillere fra emballageindustrien og fra sektoren for automatisk identifikation og datafangst (AIDC) kommer til LogiMAT 2025 for at præsentere nyheder og porteføljer, der integrerer de allernyeste teknologier
  • Svensk is - som ikke er fra Sverige - er Årets Madbluf

    Svensk is - som ikke er fra Sverige - er Årets Madbluf

    etiketter-og-maerkning ›Ismærkerne Alvesta-is og Järna-is er opkaldt efter to svenske byer. Men de bliver produceret i Holland og dermed har de kvalificeret sig til titlen som Årets Madbluf 2024, som de svenske forbrugere gennem organisationen Äkta Vara netop har kåret hinsidan
  • Nye prøvebøger inspireret af de finske søer

    Nye prøvebøger inspireret af de finske søer

    etiketter-og-maerkning ›Etiketter til vin, spiritus, andre drikkevarer og premiumprodukter er målgruppen for UPM Raflatacs nye prøvebøger, der gør det muligt for kunderne at vurdere tekstur, farve og æstetik af en bred portefølje af etiketmaterialer
  • Skrappere EU-krav til emballageaffald i fokus på Logimat

    Skrappere EU-krav til emballageaffald i fokus på Logimat

    etiketter-og-maerkning ›Etiketproducenten HERMA vil på messen i marts tage udgangspunkt i sit netop patenterede InNo-Liner-materiale, som stort set fjerner produktionsspild ved etikettering
  • Juleøllen varer lige til påske - i Sverige

    Juleøllen varer lige til påske - i Sverige

    etiketter-og-maerkning ›Over halvdelen af de svenske forbrugere, som køber juleøl, siger, at de har øl til overs efter jul. Det viser en ny undersøgelse af Carlsberg Sverige og varemærket Eriksberg, som i den forgangne jul har fundet på en smart etiketløsning på "problemet"