Indsamlede kasser giver penge til skoleelever

Indsamlede kasser giver penge til skoleelever

I to år har Arla forsøgt at indsamle de tusindvis af grønne mælkekasser, der hvert år forsvinder fra produktionen. Mere end 100.000 er allerede kommet retur, men der findes mange flere i hele Danmark. For hver kasse donerer Arla 5 kr. til Arla Fondens MADlejr, der underviser skolebørn i sund mad og bæredygtighed

Stabler af grønne mælkekasser ved bagindgangen, og mælkekasser brugt til opbevaring af legetøj og madvarer er et velkendt syn på både daginstitutioner, skoler og genbrugsstationer landet over.
De mange mælkekasser i bybilledet gør det nødvendigt for Arla at producere 300.000 nye mælkekasser hvert år alene som erstatning for dem, der forsvinder ud i det ganske land.
 
Det koster både miljøet og Arlas landmænd dyrt, når mælkekasserne ikke returneres til deres rette ejermænd. Dertil kommer, at mælkekasserne ikke er sikre at lege med for børn i landets institutioner og skoler.Arla iværksatte derfor i 2016 en stor kampagne for at få mælkekasserne hjem igen. Og det har båret frugt.
 
Danskerne har nemlig indsamlet mere end 100.000 grønne mælkekasser med hjælp fra bl.a. børnehaver og genbrugsstationer landet over.Derfor fortsætter indsamlingen nu. Den eneste forskel er, at pengene for de indsamlede kasser fremover går til Arla Fonden, som står bag projektet MADlejr - en lejrskole, hvor 6. og 7. klasses elever bliver undervist i råvarer, sundhed og bæredygtighed og lærer at lave mad fra bunden. For hver indsamlet mælkekasse donerer Arla fem kroner til Arla Fonden.
 
- Det har topprioritet for Arla at være med til at grundlægge sunde madvaner hos den næste generation. Det er derfor oplagt at støtte Arla Fonden med ekstra midler til MADlejr, så endnu flere børn og unge kan blive rustet til gode madvaner og maddannelse. Samtidig arbejder vi ambitiøst på at mindske vores aftryk på klimaet, og donationen fra mælkekasseindsamlingen til MADlejr forener de to målsætninger på bedste vis, siger Jakob B. Knudsen, der er direktør i Arla Danmark.

Uge 44 bliver mælkekasseuge
I uge 44 kan Arlas mælkekasseindsamling fejre toårsdag. Fremover bliver netop uge 44 markeret som Arlas faste mælkekasseuge, hvor der sættes fokus på indsamlingen, og resultaterne gøres op.Når der gøres status over de foreløbige resultater, er der god grund til fejring.

De 100.000 indsamlede mælkekasser svarer nemlig til 120.000 kg ren plastik. Det betyder, at Arla kan reducere CO2-udledningen med 300 tons, fordi plastikken kan genanvendes. Besparelsen svarer til at køre jorden rundt 33 gange i en almindelig personbil.Men selvom indsamlingen har opnået flotte resultater, er der stadig flere mælkekasser at komme efter. Derfor fortsætter indsamlingen af mælkekasser, og Arla opfordrer danskerne til at støtte op om indsamlingen.

 
- Vi er utroligt glade for den store indsats, danskerne har vist de sidste to år. Vi håber, at mange fortsat vil hjælpe til med at få samlet flest mulige kasser ind. Til gengæld gør vi hos Arla en ihærdig indsats for at gøre mælkekasserne grønnere i fremtiden, så de udelukkende produceres af genanvendeligt plast. Det vil bidrage med CO2-reduktion på 40 procent pr. kasse," siger Jakob B. Knudsen.

-lipe

 

13/9 2018
  • Foldekarton indtager til Labelexpo Europe

    Foldekarton indtager til Labelexpo Europe

    etiketter-og-maerkning ›Fra i år udvider Labelexpo Europe til også at omfatte foldekarton. Andy Thomas-Emans, strategisk direktør hos Informa Markets Labels & Packaging Group, forklarer i en udmelding fra messen, hvordan Labelexpo udvikler sig og hvordan det påvirker messe i Barcelona til september
  • Nyt navn: UPM Adhesive Materials

    Nyt navn: UPM Adhesive Materials

    etiketter-og-maerkning ›UPM Raflatacs forretningsområde og rapporteringssegment skifter navn. Fra den 12. juni 2025 er navnet UPM Adhesive Materials. Det nye navn vil blive brugt fra delårsrapporten for 2. kvartal 2025 og frem
  • DHL Danmark indfører papirløs returnering

    DHL Danmark indfører papirløs returnering

    etiketter-og-maerkning ›Med produktet "Label Free" kan logistikvirksomhedens kunder nu tilbyde forbrugerne en nemmere og mere miljøvenlig returmetode. I stedet for at skulle printe returlabels, kan forbrugerne blot anmode om en returnering og modtage en QR-kode, som de kan bruge til at returnere deres varer
  • Etiketproducent efterspurgt som ekspert i tekniske folier

    Etiketproducent efterspurgt som ekspert i tekniske folier

    etiketter-og-maerkning ›Grob-Werke er afhængig af udstansede specialfolier fra S+P Samson, når de opsætter deres højpræcisionsanlæg til produktion af batteri der består af moduler i flere lag.
  • UPM Raflatac integrerer data om miljøaftryk direkte i sine tilbud

    UPM Raflatac integrerer data om miljøaftryk direkte i sine tilbud

    etiketter-og-maerkning ›Etiketspecialisten vil sætte ny standard med produktpassprototyper i tilbud til kunderne. De gennemsigtige miljødata skal gøre det lettere at træffe de rette materialevalg
  • To genvalg og et nyt medlem i GRAKOMs bestyrelse

    To genvalg og et nyt medlem i GRAKOMs bestyrelse

    etiketter-og-maerkning ›På generalforsamlinger i GRAKOM og GRAKOM Arbejdsgivere tidligere på måneden var der genvalg til næstformand Thomas Søby fra BUCHS og bestyrelsesmedlem Palle Studsgaard Odgaard fra Dystan & Rosenberg. René Milholt fra Jydsk Emblem Fabrik er nyt bestyrelsesmedlem
  • Etiketten danner multipakkerne

    Etiketten danner multipakkerne

    etiketter-og-maerkning ›Benner MSA's nye multipakmaskine til "mid-range"-produkter er udstyret med Herma-labelapplikatorer
  • Coop vil indføre mærkning af eventuelle, ekstra toldramte varer

    Coop vil indføre mærkning af eventuelle, ekstra toldramte varer

    etiketter-og-maerkning ›Hvis koncernens få, amerikanske produkter bliver belagt med ekstra told fremover, vil de få påført et særligt mærke. Coop vil samtidig reducere markedsføringen af varer fra USA