I to år har Arla forsøgt at indsamle de tusindvis af grønne mælkekasser, der hvert år forsvinder fra produktionen. Mere end 100.000 er allerede kommet retur, men der findes mange flere i hele Danmark. For hver kasse donerer Arla 5 kr. til Arla Fondens MADlejr, der underviser skolebørn i sund mad og bæredygtighed
Stabler af grønne mælkekasser ved bagindgangen, og mælkekasser brugt til opbevaring af legetøj og madvarer er et velkendt syn på både daginstitutioner, skoler og genbrugsstationer landet over.
De mange mælkekasser i bybilledet gør det nødvendigt for Arla at producere 300.000 nye mælkekasser hvert år alene som erstatning for dem, der forsvinder ud i det ganske land.
Det koster både miljøet og Arlas landmænd dyrt, når mælkekasserne ikke returneres til deres rette ejermænd. Dertil kommer, at mælkekasserne ikke er sikre at lege med for børn i landets institutioner og skoler.Arla iværksatte derfor i 2016 en stor kampagne for at få mælkekasserne hjem igen. Og det har båret frugt.
Danskerne har nemlig indsamlet mere end 100.000 grønne mælkekasser med hjælp fra bl.a. børnehaver og genbrugsstationer landet over.Derfor fortsætter indsamlingen nu. Den eneste forskel er, at pengene for de indsamlede kasser fremover går til Arla Fonden, som står bag projektet MADlejr - en lejrskole, hvor 6. og 7. klasses elever bliver undervist i råvarer, sundhed og bæredygtighed og lærer at lave mad fra bunden. For hver indsamlet mælkekasse donerer Arla fem kroner til Arla Fonden.
- Det har topprioritet for Arla at være med til at grundlægge sunde madvaner hos den næste generation. Det er derfor oplagt at støtte Arla Fonden med ekstra midler til MADlejr, så endnu flere børn og unge kan blive rustet til gode madvaner og maddannelse. Samtidig arbejder vi ambitiøst på at mindske vores aftryk på klimaet, og donationen fra mælkekasseindsamlingen til MADlejr forener de to målsætninger på bedste vis, siger Jakob B. Knudsen, der er direktør i Arla Danmark.
Uge 44 bliver mælkekasseuge I uge 44 kan Arlas mælkekasseindsamling fejre toårsdag. Fremover bliver netop uge 44 markeret som Arlas faste mælkekasseuge, hvor der sættes fokus på indsamlingen, og resultaterne gøres op.Når der gøres status over de foreløbige resultater, er der god grund til fejring.
De 100.000 indsamlede mælkekasser svarer nemlig til 120.000 kg ren plastik. Det betyder, at Arla kan reducere CO2-udledningen med 300 tons, fordi plastikken kan genanvendes. Besparelsen svarer til at køre jorden rundt 33 gange i en almindelig personbil.Men selvom indsamlingen har opnået flotte resultater, er der stadig flere mælkekasser at komme efter. Derfor fortsætter indsamlingen af mælkekasser, og Arla opfordrer danskerne til at støtte op om indsamlingen.
- Vi er utroligt glade for den store indsats, danskerne har vist de sidste to år. Vi håber, at mange fortsat vil hjælpe til med at få samlet flest mulige kasser ind. Til gengæld gør vi hos Arla en ihærdig indsats for at gøre mælkekasserne grønnere i fremtiden, så de udelukkende produceres af genanvendeligt plast. Det vil bidrage med CO2-reduktion på 40 procent pr. kasse," siger Jakob B. Knudsen.
etiketter-og-maerkning ›Med åbningen af sit ombyggede supermarked i Kokkedal markerer føtex samtidig fremtiden for hele kæden, hvor måltider, convenience og sundhed skal være i højsædet. Bl.a. vil føtex arbejde for en ny mærkningsordning for fødevares ernæringsværdi
etiketter-og-maerkning ›Herma og Bahmüller introducerer en ny maskine, der for første gang gør det muligt at sætte etiketter på foldeæsker af bølgepap på to sider på samme produktionslinje
etiketter-og-maerkning ›At efterligne saftige, røde oksebøffer med plantebaserede ingredienser er ikke længere vejen frem, når man skal udvikle fremtidens fødevarer. Det siger Nordens største fødevareleverandør til Berlingske
etiketter-og-maerkning ›Codesoft er en af leverandøren Norris Print-Techs mest populære produkter inden for labelsoftware. Version 2024 byder bl.a. på print via Cloud-service, forbedret grafik- og billedhåndtering og enklere brug af netværkslicenser
etiketter-og-maerkning ›UPM Raflatac udvider sin termiske linerless-serie med lanceringen af en OptiCut WashOff-løsning. Den er specifikt designet til retur- og genanvendelige plastbeholdere til fødevarer
etiketter-og-maerkning ›Hvert år bliver der i Danmark - stadigvæk - smidt over 873 tons mad ud. Og nu bliver pioneren inden for bekæmpelse af madspild. Selina Juul ambassadør for den nye klub, som er oprettet af minister for fødevarer, landbrug og fiskeri Jacob Jensen (V)
etiketter-og-maerkning ›Flügger lancerer nye blå spande i genanvendt plast til en lang række produkter. Udover den nye farve og markant højere brug af genanvendt plast vil man kunne scanne en QR-kode med direkte adgang til produktets dokumentation
etiketter-og-maerkning ›Buchs Labels fra Randers er inde i en positiv udvikling. Og virksomheden har ambitioner om mere og udvider nu ejerkredsen med Christian Nissen, der kommer med mange års erfaring fra branchen