Hurtig scanning af hele indkøbsvognen

Hurtig scanning af hele indkøbsvognen

Med Radio Frequency Identification, RFID, kan både butikker og forbrugere spare tid og opnå andre fordele. Systemet vil fremover kunne integreres i emballagen.

Om få år vil scannere i én arbejdsgang kunne opgøre det samlede beløb for indholdet af den enkelte kundes indkøbsvogn i en butik.
Det kræver dog at alle varer bliver mærket med RFID-tags i stedet for de nuværende stregkoder.

– Og det er som bekendt en vision, som det vil tage nogle år endnu at realisere, eftersom det stadig kun er et fåtal af dagligvarehandelens produkter, der er mærket med RFID-tags, fastslår direktør Keith Bothmann fra virksomheden Kar-Mil A/S, som har markedsført RFID (Radio Frequency Identification) gennem de sidste par årtier.

Men allerede nu kan butikkerne opnå fordele ved at introducere RFID på deres indkøbsvogne, påpeger Keith Bothmann:

- Der er næppe tvivl om, at det er den vej udviklingen går, og at visionen vil ende med at blive en realitet til glæde for både forbrugere og butikker.

Der udvikles til stadighed mindre og billigere elektroniske kredsløb, der nu tilmed kan integreres direkte i emballagematerialerne, og dermed vil mærkning med RFID også ende med at blive mere attraktiv end stregkodemærkning, fordi elektronikken kan rumme langt flere oplysninger, siger han og peger på, at man f.eks. både på det tyske og det amerikanske marked kan finde indkøbsvogne, som allerede er bragt ind i RFID-alderen.

Konkurrenceelement påvirker kundeadfærd
Hos Kar-Mil A/S har man således allerede arbejdet med løsninger, hvor indkøbsvogne er blevet udstyret med RFID-tags. Til blandt andet en tysk supermarkedskæde har virksomheden været involveret i at opbygge et system til indkøbsvogne, som erstattede det udbredte pantsystem, hvor kunderne skal lægge en mønt i indkøbsvognen for at frigøre den.

– I stedet for at skulle lægge et depositum i vognen blev kunderne lovet chance for at vinde en præmie, blot ved at returnere deres indkøbsvogn, og stille den pænt på plads i vognmagasinet, fortæller Kar-Mils marketingkoordinator, Isabel Larsen.

– Teknikken kaldes for ‘gamification’, og dækker over at putte elementer af spil ind i hverdagssituationer for at gøre dem både sjovere og mere motiverende. Metoden udnytter folks naturlige begær for at konkurrere - og at vinde. Og derfor er indkøbsvogne med RFID og et løfte om deltage i en konkurrence med til at øge engagementet. Vognene bliver sat på plads, ikke kun fordi det er det rigtige at gøre, men lige så meget fordi man oplever en forhøjet værdi ved at gøre det, siger hun.

-lipe

28/11 2016
  • DHL Danmark indfører papirløs returnering

    DHL Danmark indfører papirløs returnering

    etiketter-og-maerkning ›Med produktet "Label Free" kan logistikvirksomhedens kunder nu tilbyde forbrugerne en nemmere og mere miljøvenlig returmetode. I stedet for at skulle printe returlabels, kan forbrugerne blot anmode om en returnering og modtage en QR-kode, som de kan bruge til at returnere deres varer
  • Etiketproducent efterspurgt som ekspert i tekniske folier

    Etiketproducent efterspurgt som ekspert i tekniske folier

    etiketter-og-maerkning ›Grob-Werke er afhængig af udstansede specialfolier fra S+P Samson, når de opsætter deres højpræcisionsanlæg til produktion af batteri der består af moduler i flere lag.
  • UPM Raflatac integrerer data om miljøaftryk direkte i sine tilbud

    UPM Raflatac integrerer data om miljøaftryk direkte i sine tilbud

    etiketter-og-maerkning ›Etiketspecialisten vil sætte ny standard med produktpassprototyper i tilbud til kunderne. De gennemsigtige miljødata skal gøre det lettere at træffe de rette materialevalg
  • To genvalg og et nyt medlem i GRAKOMs bestyrelse

    To genvalg og et nyt medlem i GRAKOMs bestyrelse

    etiketter-og-maerkning ›På generalforsamlinger i GRAKOM og GRAKOM Arbejdsgivere tidligere på måneden var der genvalg til næstformand Thomas Søby fra BUCHS og bestyrelsesmedlem Palle Studsgaard Odgaard fra Dystan & Rosenberg. René Milholt fra Jydsk Emblem Fabrik er nyt bestyrelsesmedlem
  • Etiketten danner multipakkerne

    Etiketten danner multipakkerne

    etiketter-og-maerkning ›Benner MSA's nye multipakmaskine til "mid-range"-produkter er udstyret med Herma-labelapplikatorer
  • Coop vil indføre mærkning af eventuelle, ekstra toldramte varer

    Coop vil indføre mærkning af eventuelle, ekstra toldramte varer

    etiketter-og-maerkning ›Hvis koncernens få, amerikanske produkter bliver belagt med ekstra told fremover, vil de få påført et særligt mærke. Coop vil samtidig reducere markedsføringen af varer fra USA
  • Gallus MatteJet er klar til markedet

    Gallus MatteJet er klar til markedet

    etiketter-og-maerkning ›Heidelberger Druckmaschinens datterselskab, Gallus Group har netop annonceret, at den nye  efterbehandlingsteknologi til Gallus One, Gallus MatteJet er blevet komercielt tilgængelig på globalt plan
  • Vildledende, grøn markedsføring skal stoppes med lov

    Vildledende, grøn markedsføring skal stoppes med lov

    etiketter-og-maerkning ›Ord som "grøn”, ”bæredygtig” og ”miljøvenlig” skal fra september næste år være ulovligt at bruge for virksomheder, hvis de ikke kan dokumentere det. Det er indholdet i et lovforslag, regeringen nu fremsætter i Folketinget