Hoffen er tilbage

Hoffen er tilbage

I anledning af at H.M. Dronningen fylder 80 i år, har Carlsberg valgt at genoplive pilsnerens kaldenavn i resten af 2020

For 116 år siden den 3. februar 1904 kunne Carlsberg, som det første bryggeri i verden, kalde sig: Leverandør til det kgl. danske hof.

Titlen fik danskerne til at kalde Carlsbergs pilsner for HOF. Bryggeriet tog den populære betegnelse til sig, og begyndte selv at kalde Carlsberg pilsneren for HOF i 1914, da man fejrede pilsnerens 10 års fødselsdag.

I 1937 blev kaldenavnet en del af pilsnerens udstyr. Carlsberg skrev det både på label og halsetiket, og fra 1968 stod det også på kapslen. Tegneren Kjeld Nielsen opfandt den røde hofhund, som især blev brugt på reklamerne med fodboldlandsholdet, som Carlsberg har sponsoreret siden 1978.

I 2000 gik man helt væk fra kaldenavnet, og i dag er Carlsberg pilsneren først og fremmest kendt for sin klare, gyldne farve, den berømte gærstamme, Saccharomyces carlsbergensis, og sloganet: Probably the best beer in the world.

I anledning af at H.M. Dronningen fylder 80 i år, har Carlsberg valgt at genoplive det gamle kaldenavn i hele 2020.

- Som det første bryggeri der kunne kalde sig leverandør til det kgl. danske hof, er det naturligt for os at fejre Kongehuset. I år er et helt specielt år fordi Hendes Majestæt Dronningen fylder 80 år den 16. april. Det kommer hele Carlsberg-familien til at fejre og for at markere årets begyndelse, kalder vi Carlsberg pilsneren for HOF i hele 2020, siger Brand Director Christopher Bak Billing.

Efterlyst i mange år
- Det folkekære kaldenavn har været efterlyst i mange år senest på vores generalforsamling, men vi manglede en god anledning til at genoplive Hoffen. Her på dagen, hvor vi blev leverandør til det kgl. danske hof, skriver vi igen HOF på Carlsberg pilsnerens etiket for at minde folk om den kommende 80 års fødselsdag og Carlsbergs rige arv og historie, siger Christopher Bak Billing.

Kaldenavnet HOF kommer til at stå på den nye halsetiket på alle Carlsberg pilsnerflasker, hvor det også stod i gamle dage.

Det nye Carlsberg design er trykt med farver, der er Cradle to Cradle Certified, som gør genanvendelsen af materialer nemmere. I det nye design er typografien i Carlsberg-logoet også bragt tilbage mod det enkle og organiske udtryk i arkitekt Thorvald Bindesbølls 116 år gamle originale logo. På samme måde er humlebladet fra humleplanten, der er en af de vigtigste ingredienser i ølbrygning, nu mere lig det mere naturtro humleblad fra 1904.

De nye Hof-flasker er i butikkerne fra i dag den 3. februar

-lipe

3/2 2020
  • Svensk is - som ikke er fra Sverige - er Årets Madbluf

    Svensk is - som ikke er fra Sverige - er Årets Madbluf

    etiketter-og-maerkning ›Ismærkerne Alvesta-is og Järna-is er opkaldt efter to svenske byer. Men de bliver produceret i Holland og dermed har de kvalificeret sig til titlen som Årets Madbluf 2024, som de svenske forbrugere gennem organisationen Äkta Vara netop har kåret hinsidan
  • Nye prøvebøger inspireret af de finske søer

    Nye prøvebøger inspireret af de finske søer

    etiketter-og-maerkning ›Etiketter til vin, spiritus, andre drikkevarer og premiumprodukter er målgruppen for UPM Raflatacs nye prøvebøger, der gør det muligt for kunderne at vurdere tekstur, farve og æstetik af en bred portefølje af etiketmaterialer
  • Skrappere EU-krav til emballageaffald i fokus på Logimat

    Skrappere EU-krav til emballageaffald i fokus på Logimat

    etiketter-og-maerkning ›Etiketproducenten HERMA vil på messen i marts tage udgangspunkt i sit netop patenterede InNo-Liner-materiale, som stort set fjerner produktionsspild ved etikettering
  • Juleøllen varer lige til påske - i Sverige

    Juleøllen varer lige til påske - i Sverige

    etiketter-og-maerkning ›Over halvdelen af de svenske forbrugere, som køber juleøl, siger, at de har øl til overs efter jul. Det viser en ny undersøgelse af Carlsberg Sverige og varemærket Eriksberg, som i den forgangne jul har fundet på en smart etiketløsning på "problemet"
  • Forskningscenter skal finde konkrete løsninger på PFAS forureningen

    Forskningscenter skal finde konkrete løsninger på PFAS forureningen

    etiketter-og-maerkning ›Med 45 millioner kroner fra den nationale handlingsplan bliver en række forskere fra danske universiteter samlet for at forsøge at løse problemerne med de over 10.000 forskellige, skadelige flourholdige stoffer, som populært kaldes Evighedskemikalier
  • Svanemærket strammer kravene til kosmetik og plejeprodukter – og til emballagen

    Svanemærket strammer kravene til kosmetik og plejeprodukter – og til emballagen

    etiketter-og-maerkning ›Mange danskere bruger Svanemærket som pejlemærke, når de vælger plejeprodukter. Og hele 35 % af danskerne ønsker flere miljømærkede plejeprodukter. Nu strammer Svanemærket kravene, hvilket kun forventes at gøre det officielle nordiske miljømærke endnu mere populært blandt forbrugerne
  • Post Nord leverer gratis breve til julemanden

    Post Nord leverer gratis breve til julemanden

    etiketter-og-maerkning ›Frem til den 18. december tilbyder koncernen igen i år børn i hele landet at hente en frankeret kuvert til et brev til julemanden og at få svar retur - helt gratis. Desuden får en heldig vinder et ønske opfyldt
  • Omfavn digitaliseringen og styrk labelproduktionen

    Omfavn digitaliseringen og styrk labelproduktionen

    etiketter-og-maerkning ›BOBSTs marketingdirektør, for “Narrow-Mid Web Printing & Converting”, Patrick Graber, giver sit bud på, hvordan labelkonvertere takler de udfordringer, som præger markedet for labelproduktion. - Omfavn digitalisering, automatisering og ”connectivity” lyder den basale opskrift