Hoffen er tilbage

Hoffen er tilbage

I anledning af at H.M. Dronningen fylder 80 i år, har Carlsberg valgt at genoplive pilsnerens kaldenavn i resten af 2020

For 116 år siden den 3. februar 1904 kunne Carlsberg, som det første bryggeri i verden, kalde sig: Leverandør til det kgl. danske hof.

Titlen fik danskerne til at kalde Carlsbergs pilsner for HOF. Bryggeriet tog den populære betegnelse til sig, og begyndte selv at kalde Carlsberg pilsneren for HOF i 1914, da man fejrede pilsnerens 10 års fødselsdag.

I 1937 blev kaldenavnet en del af pilsnerens udstyr. Carlsberg skrev det både på label og halsetiket, og fra 1968 stod det også på kapslen. Tegneren Kjeld Nielsen opfandt den røde hofhund, som især blev brugt på reklamerne med fodboldlandsholdet, som Carlsberg har sponsoreret siden 1978.

I 2000 gik man helt væk fra kaldenavnet, og i dag er Carlsberg pilsneren først og fremmest kendt for sin klare, gyldne farve, den berømte gærstamme, Saccharomyces carlsbergensis, og sloganet: Probably the best beer in the world.

I anledning af at H.M. Dronningen fylder 80 i år, har Carlsberg valgt at genoplive det gamle kaldenavn i hele 2020.

- Som det første bryggeri der kunne kalde sig leverandør til det kgl. danske hof, er det naturligt for os at fejre Kongehuset. I år er et helt specielt år fordi Hendes Majestæt Dronningen fylder 80 år den 16. april. Det kommer hele Carlsberg-familien til at fejre og for at markere årets begyndelse, kalder vi Carlsberg pilsneren for HOF i hele 2020, siger Brand Director Christopher Bak Billing.

Efterlyst i mange år
- Det folkekære kaldenavn har været efterlyst i mange år senest på vores generalforsamling, men vi manglede en god anledning til at genoplive Hoffen. Her på dagen, hvor vi blev leverandør til det kgl. danske hof, skriver vi igen HOF på Carlsberg pilsnerens etiket for at minde folk om den kommende 80 års fødselsdag og Carlsbergs rige arv og historie, siger Christopher Bak Billing.

Kaldenavnet HOF kommer til at stå på den nye halsetiket på alle Carlsberg pilsnerflasker, hvor det også stod i gamle dage.

Det nye Carlsberg design er trykt med farver, der er Cradle to Cradle Certified, som gør genanvendelsen af materialer nemmere. I det nye design er typografien i Carlsberg-logoet også bragt tilbage mod det enkle og organiske udtryk i arkitekt Thorvald Bindesbølls 116 år gamle originale logo. På samme måde er humlebladet fra humleplanten, der er en af de vigtigste ingredienser i ølbrygning, nu mere lig det mere naturtro humleblad fra 1904.

De nye Hof-flasker er i butikkerne fra i dag den 3. februar

-lipe

3/2 2020
  • LabelExpo Europa satte rekorder

    LabelExpo Europa satte rekorder

    etiketter-og-maerkning ›Årets messe, som for første gang blev afholdt i Barcelona, blev den største i sin 45-årige historie målt på både areal og besøgende
  • Papiretiketter med film-look

    Papiretiketter med film-look

    etiketter-og-maerkning ›Med et nyt, gennemsigtigt, selvklæbende materiale fra Herma, kan genanvendelige forseglingsetiketter få et halvgennemsigtigt udseende og muliggøre genanvendelse
  • Aftagelige etiketter til transportemballage

    Aftagelige etiketter til transportemballage

    etiketter-og-maerkning ›UPM Adhesive Materials har på den netop afholdte Labelexpo 2025 lanceret en ny løsning med til den øgede brug af genanvendelige emballager
  •  Hidtil største kampagne for Coop-varemærket

    Hidtil største kampagne for Coop-varemærket

    etiketter-og-maerkning ›- Det kræver lidt mere at være vare i Coop. Det er titlen på koncernens hidtil mest omfattende kampagne for Coop-varemærket, som omfatter cirka 3000 forskellige varer i de fleste kategorier, og har været først med flere miljøvenlige initiativer
  • Nyt formandskab styrker netværk

    Nyt formandskab styrker netværk

    etiketter-og-maerkning ›Ny ledelse af Netværk for Miljømærket indkøb skal gøre netværket til en endnu stærkere drivkraft for grønnere indkøb i private virksomheder
  •  Herma og Xeikon demonstrerer termo-teknologi

    Herma og Xeikon demonstrerer termo-teknologi

    etiketter-og-maerkning ›På Labelexpo i denne uge viser virksomhederne på en fælles stand en produktion af termiske etiketter, der er trykt på Xeikon LX3000 digital etikettrykkemaskine ved hjælp af HERMAtherm top
  • Snart er det tid - Labelexpotid

    Snart er det tid - Labelexpotid

    etiketter-og-maerkning ›Årets udgave af Labelexpo markerer at udstillingen for første gang kombinerer og omfatter alle aspekter af etiketproduktion og udsmykning af ydre emballage
  • Ny vicepræsident i Avery Dennison

    Ny vicepræsident i Avery Dennison

    etiketter-og-maerkning ›Mariana Rodriguez til ny vicepræsident og general manager for Materials Group i Europa, Mellemøsten og Nordafrika