Hoffen er tilbage

Hoffen er tilbage

I anledning af at H.M. Dronningen fylder 80 i år, har Carlsberg valgt at genoplive pilsnerens kaldenavn i resten af 2020

For 116 år siden den 3. februar 1904 kunne Carlsberg, som det første bryggeri i verden, kalde sig: Leverandør til det kgl. danske hof.

Titlen fik danskerne til at kalde Carlsbergs pilsner for HOF. Bryggeriet tog den populære betegnelse til sig, og begyndte selv at kalde Carlsberg pilsneren for HOF i 1914, da man fejrede pilsnerens 10 års fødselsdag.

I 1937 blev kaldenavnet en del af pilsnerens udstyr. Carlsberg skrev det både på label og halsetiket, og fra 1968 stod det også på kapslen. Tegneren Kjeld Nielsen opfandt den røde hofhund, som især blev brugt på reklamerne med fodboldlandsholdet, som Carlsberg har sponsoreret siden 1978.

I 2000 gik man helt væk fra kaldenavnet, og i dag er Carlsberg pilsneren først og fremmest kendt for sin klare, gyldne farve, den berømte gærstamme, Saccharomyces carlsbergensis, og sloganet: Probably the best beer in the world.

I anledning af at H.M. Dronningen fylder 80 i år, har Carlsberg valgt at genoplive det gamle kaldenavn i hele 2020.

- Som det første bryggeri der kunne kalde sig leverandør til det kgl. danske hof, er det naturligt for os at fejre Kongehuset. I år er et helt specielt år fordi Hendes Majestæt Dronningen fylder 80 år den 16. april. Det kommer hele Carlsberg-familien til at fejre og for at markere årets begyndelse, kalder vi Carlsberg pilsneren for HOF i hele 2020, siger Brand Director Christopher Bak Billing.

Efterlyst i mange år
- Det folkekære kaldenavn har været efterlyst i mange år senest på vores generalforsamling, men vi manglede en god anledning til at genoplive Hoffen. Her på dagen, hvor vi blev leverandør til det kgl. danske hof, skriver vi igen HOF på Carlsberg pilsnerens etiket for at minde folk om den kommende 80 års fødselsdag og Carlsbergs rige arv og historie, siger Christopher Bak Billing.

Kaldenavnet HOF kommer til at stå på den nye halsetiket på alle Carlsberg pilsnerflasker, hvor det også stod i gamle dage.

Det nye Carlsberg design er trykt med farver, der er Cradle to Cradle Certified, som gør genanvendelsen af materialer nemmere. I det nye design er typografien i Carlsberg-logoet også bragt tilbage mod det enkle og organiske udtryk i arkitekt Thorvald Bindesbølls 116 år gamle originale logo. På samme måde er humlebladet fra humleplanten, der er en af de vigtigste ingredienser i ølbrygning, nu mere lig det mere naturtro humleblad fra 1904.

De nye Hof-flasker er i butikkerne fra i dag den 3. februar

-lipe

3/2 2020
  • Næste generation af sikkerhedsetiketter på messe

    Næste generation af sikkerhedsetiketter på messe

    etiketter-og-maerkning ›Producenten Securikett vil på Fachpack 2025 præsentere nytænkning inden for sikkerhedsmærker med særligt fokus på genanvendelighed, digital sporbarhed og manipulationssikring
  • Nye farver gør det lettere at skelne

    Nye farver gør det lettere at skelne

    etiketter-og-maerkning ›REMA1000 har har givet givet emballagen til kædens egen plejeserie nye farver, som markerer, om indholdet er med eller uden parfume
  • Print selv vaskemærkerne

    Print selv vaskemærkerne

    etiketter-og-maerkning ›Norris Print-Tech har løsningen, når det handler om at printe de såkaldte carelabels, som bliver syet i beklædning
  • Etiketter klar til kolde afvaskninger

    Etiketter klar til kolde afvaskninger

    etiketter-og-maerkning ›Bedre plastgenanvendelse takket være etiketter med særlige afvaskbare egenskaber har længe været en selvfølge for PET-flasker og -beholdere. Nu tilbyder Herma et certificeret afvaskbart selvklæbende etiketmateriale til emballage fremstillet af HDPE-plast
  • Foldekarton indtager Labelexpo Europe

    Foldekarton indtager Labelexpo Europe

    etiketter-og-maerkning ›Fra i år udvider Labelexpo Europe til også at omfatte foldekarton. Andy Thomas-Emans, strategisk direktør hos Informa Markets Labels & Packaging Group, forklarer i en udmelding fra messen, hvordan Labelexpo udvikler sig og hvordan det påvirker messen i Barcelona til september
  • Nyt navn: UPM Adhesive Materials

    Nyt navn: UPM Adhesive Materials

    etiketter-og-maerkning ›UPM Raflatacs forretningsområde og rapporteringssegment skifter navn. Fra den 12. juni 2025 er navnet UPM Adhesive Materials. Det nye navn vil blive brugt fra delårsrapporten for 2. kvartal 2025 og frem
  • DHL Danmark indfører papirløs returnering

    DHL Danmark indfører papirløs returnering

    etiketter-og-maerkning ›Med produktet "Label Free" kan logistikvirksomhedens kunder nu tilbyde forbrugerne en nemmere og mere miljøvenlig returmetode. I stedet for at skulle printe returlabels, kan forbrugerne blot anmode om en returnering og modtage en QR-kode, som de kan bruge til at returnere deres varer
  • Etiketproducent efterspurgt som ekspert i tekniske folier

    Etiketproducent efterspurgt som ekspert i tekniske folier

    etiketter-og-maerkning ›Grob-Werke er afhængig af udstansede specialfolier fra S+P Samson, når de opsætter deres højpræcisionsanlæg til produktion af batteri der består af moduler i flere lag.