Havskæbnebestemt plastaffald bliver til husholdningsprodukter

Havskæbnebestemt plastaffald bliver til husholdningsprodukter

UPM Raflatac og Orthex er gået sammen om at skabe husholdningsprodukter, og etiketterne til dem, af genbrugt plastaffald, der ellers risikerer at ende som affald i havet. Produkterne omfatter spande, vaskeskåle og ske-øser. For at kunne gøre det, indgår begge virksomheder i værdikæder, der indsamler plastikaffaldet og omdanner det til råvarer

Orthex er en del af en værdikæde, der producerer råvarer af genbrugsplast ved at indsamle gamle fiskenet og reb fra havne i Skandinavien, i Storbritannien og i Nordeuropa.

Det opsamlede materiale sorteres, renses, rives og ekstruderes til råvarepiller, hvorfra Orthex-spanden, -skålen og -øseprodukter fremstilles. Råmaterialet har op til 94 % lavere kulstofemission sammenlignet med ny plast.

- At producere husholdningsprodukter af genbrugsmaterialer kræver stor ekspertise og samarbejde i værdikæden. Ved at samarbejde med UPM Raflatac kan vi få selv produktetiketterne lavet af ’Ocean Bound’ plastaffald, som risikerede at havne i havene. Det er prikken over i'et, der gør vores produkter endnu mere bæredygtige, siger Alexander Rosenlew, administrerende direktør for Orthex.

UPM Raflatac samarbejder tæt med flere partnere i værdikæden for at producere Ocean Action-etiketterne. Ocean Action-etiketmaterialerne er verdens første etiketmaterialer fremstillet af plastikaffald, som ellers risikerede at havne i havene.

’Ocean Bound’, eller det ’havbundne’, plastikaffald er efterladt affald, der genvindes fra områder op til 50 kilometer inde i landet fra kysterne. Af OBPCert er det defineret, som affald der har en ’risiko for at ende i havet’.

På første trin i værdikæden indsamler og sorterer den malaysisk-baserede plastgenbrugsvirksomhed, HHI, det ’havbundne’ plastaffald sammen med sine partnere.

HHI bruger derefter kemisk recycling til at omdanne affaldet til pyrolyseolie. Pyrolyseolien bruges af SABIC til at skabe PP-plastgranulater af høj kvalitet. Plastgranulaterne bruges i den proces, hvor filmproducenten Taghleef Industries producerer den etiketfilm, der bruges til at fremstille det endelige etiketmateriale til produktmærkningen.

- Orthexs produkter lavet af gamle fiskenet er det perfekte match til vores Ocean Action-etiketter. Kombinationen er et konkret eksempel på, hvordan vi kan skabe nye produkter af genbrugsråvarer med tæt samarbejde og en vis opfindsomhed i værdikæden, siger Eliisa Laurikainen, Business Development Manager fra UPM Raflatac.

Det plastikaffald, der bruges i værdikæden til fremstilling af Ocean Action-etiketmaterialet, er certificeret under Zero Plastics Oceans-programmet, og det endelige etiketmateriale under ISCC PLUS.

Etiketmaterialet er produceret ved brug af genbrugsråmateriale, der erstatter den tilsvarende mængde af jomfruelige fossile ressourcer, der bruges i produktionsprocessen, ved hjælp af en massebalancetilgang, der tager højde for mængden af meget bæredygtige ressourcer.

Det bekræfter, at Ocean Action-etiketmaterialet er sporbart, og er produceret af genanvendt materiale.

-hawin

16/1 2023
  • LabelExpo Europa satte rekorder

    LabelExpo Europa satte rekorder

    etiketter-og-maerkning ›Årets messe, som for første gang blev afholdt i Barcelona, blev den største i sin 45-årige historie målt på både areal og besøgende
  • Papiretiketter med film-look

    Papiretiketter med film-look

    etiketter-og-maerkning ›Med et nyt, gennemsigtigt, selvklæbende materiale fra Herma, kan genanvendelige forseglingsetiketter få et halvgennemsigtigt udseende og muliggøre genanvendelse
  • Aftagelige etiketter til transportemballage

    Aftagelige etiketter til transportemballage

    etiketter-og-maerkning ›UPM Adhesive Materials har på den netop afholdte Labelexpo 2025 lanceret en ny løsning med til den øgede brug af genanvendelige emballager
  •  Hidtil største kampagne for Coop-varemærket

    Hidtil største kampagne for Coop-varemærket

    etiketter-og-maerkning ›- Det kræver lidt mere at være vare i Coop. Det er titlen på koncernens hidtil mest omfattende kampagne for Coop-varemærket, som omfatter cirka 3000 forskellige varer i de fleste kategorier, og har været først med flere miljøvenlige initiativer
  • Nyt formandskab styrker netværk

    Nyt formandskab styrker netværk

    etiketter-og-maerkning ›Ny ledelse af Netværk for Miljømærket indkøb skal gøre netværket til en endnu stærkere drivkraft for grønnere indkøb i private virksomheder
  •  Herma og Xeikon demonstrerer termo-teknologi

    Herma og Xeikon demonstrerer termo-teknologi

    etiketter-og-maerkning ›På Labelexpo i denne uge viser virksomhederne på en fælles stand en produktion af termiske etiketter, der er trykt på Xeikon LX3000 digital etikettrykkemaskine ved hjælp af HERMAtherm top
  • Snart er det tid - Labelexpotid

    Snart er det tid - Labelexpotid

    etiketter-og-maerkning ›Årets udgave af Labelexpo markerer at udstillingen for første gang kombinerer og omfatter alle aspekter af etiketproduktion og udsmykning af ydre emballage
  • Ny vicepræsident i Avery Dennison

    Ny vicepræsident i Avery Dennison

    etiketter-og-maerkning ›Mariana Rodriguez til ny vicepræsident og general manager for Materials Group i Europa, Mellemøsten og Nordafrika