Havskæbnebestemt plastaffald bliver til husholdningsprodukter

Havskæbnebestemt plastaffald bliver til husholdningsprodukter

UPM Raflatac og Orthex er gået sammen om at skabe husholdningsprodukter, og etiketterne til dem, af genbrugt plastaffald, der ellers risikerer at ende som affald i havet. Produkterne omfatter spande, vaskeskåle og ske-øser. For at kunne gøre det, indgår begge virksomheder i værdikæder, der indsamler plastikaffaldet og omdanner det til råvarer

Orthex er en del af en værdikæde, der producerer råvarer af genbrugsplast ved at indsamle gamle fiskenet og reb fra havne i Skandinavien, i Storbritannien og i Nordeuropa.

Det opsamlede materiale sorteres, renses, rives og ekstruderes til råvarepiller, hvorfra Orthex-spanden, -skålen og -øseprodukter fremstilles. Råmaterialet har op til 94 % lavere kulstofemission sammenlignet med ny plast.

- At producere husholdningsprodukter af genbrugsmaterialer kræver stor ekspertise og samarbejde i værdikæden. Ved at samarbejde med UPM Raflatac kan vi få selv produktetiketterne lavet af ’Ocean Bound’ plastaffald, som risikerede at havne i havene. Det er prikken over i'et, der gør vores produkter endnu mere bæredygtige, siger Alexander Rosenlew, administrerende direktør for Orthex.

UPM Raflatac samarbejder tæt med flere partnere i værdikæden for at producere Ocean Action-etiketterne. Ocean Action-etiketmaterialerne er verdens første etiketmaterialer fremstillet af plastikaffald, som ellers risikerede at havne i havene.

’Ocean Bound’, eller det ’havbundne’, plastikaffald er efterladt affald, der genvindes fra områder op til 50 kilometer inde i landet fra kysterne. Af OBPCert er det defineret, som affald der har en ’risiko for at ende i havet’.

På første trin i værdikæden indsamler og sorterer den malaysisk-baserede plastgenbrugsvirksomhed, HHI, det ’havbundne’ plastaffald sammen med sine partnere.

HHI bruger derefter kemisk recycling til at omdanne affaldet til pyrolyseolie. Pyrolyseolien bruges af SABIC til at skabe PP-plastgranulater af høj kvalitet. Plastgranulaterne bruges i den proces, hvor filmproducenten Taghleef Industries producerer den etiketfilm, der bruges til at fremstille det endelige etiketmateriale til produktmærkningen.

- Orthexs produkter lavet af gamle fiskenet er det perfekte match til vores Ocean Action-etiketter. Kombinationen er et konkret eksempel på, hvordan vi kan skabe nye produkter af genbrugsråvarer med tæt samarbejde og en vis opfindsomhed i værdikæden, siger Eliisa Laurikainen, Business Development Manager fra UPM Raflatac.

Det plastikaffald, der bruges i værdikæden til fremstilling af Ocean Action-etiketmaterialet, er certificeret under Zero Plastics Oceans-programmet, og det endelige etiketmateriale under ISCC PLUS.

Etiketmaterialet er produceret ved brug af genbrugsråmateriale, der erstatter den tilsvarende mængde af jomfruelige fossile ressourcer, der bruges i produktionsprocessen, ved hjælp af en massebalancetilgang, der tager højde for mængden af meget bæredygtige ressourcer.

Det bekræfter, at Ocean Action-etiketmaterialet er sporbart, og er produceret af genanvendt materiale.

-hawin

16/1 2023
  • Svensk is - som ikke er fra Sverige - er Årets Madbluf

    Svensk is - som ikke er fra Sverige - er Årets Madbluf

    etiketter-og-maerkning ›Ismærkerne Alvesta-is og Järna-is er opkaldt efter to svenske byer. Men de bliver produceret i Holland og dermed har de kvalificeret sig til titlen som Årets Madbluf 2024, som de svenske forbrugere gennem organisationen Äkta Vara netop har kåret hinsidan
  • Nye prøvebøger inspireret af de finske søer

    Nye prøvebøger inspireret af de finske søer

    etiketter-og-maerkning ›Etiketter til vin, spiritus, andre drikkevarer og premiumprodukter er målgruppen for UPM Raflatacs nye prøvebøger, der gør det muligt for kunderne at vurdere tekstur, farve og æstetik af en bred portefølje af etiketmaterialer
  • Skrappere EU-krav til emballageaffald i fokus på Logimat

    Skrappere EU-krav til emballageaffald i fokus på Logimat

    etiketter-og-maerkning ›Etiketproducenten HERMA vil på messen i marts tage udgangspunkt i sit netop patenterede InNo-Liner-materiale, som stort set fjerner produktionsspild ved etikettering
  • Juleøllen varer lige til påske - i Sverige

    Juleøllen varer lige til påske - i Sverige

    etiketter-og-maerkning ›Over halvdelen af de svenske forbrugere, som køber juleøl, siger, at de har øl til overs efter jul. Det viser en ny undersøgelse af Carlsberg Sverige og varemærket Eriksberg, som i den forgangne jul har fundet på en smart etiketløsning på "problemet"
  • Forskningscenter skal finde konkrete løsninger på PFAS forureningen

    Forskningscenter skal finde konkrete løsninger på PFAS forureningen

    etiketter-og-maerkning ›Med 45 millioner kroner fra den nationale handlingsplan bliver en række forskere fra danske universiteter samlet for at forsøge at løse problemerne med de over 10.000 forskellige, skadelige flourholdige stoffer, som populært kaldes Evighedskemikalier
  • Svanemærket strammer kravene til kosmetik og plejeprodukter – og til emballagen

    Svanemærket strammer kravene til kosmetik og plejeprodukter – og til emballagen

    etiketter-og-maerkning ›Mange danskere bruger Svanemærket som pejlemærke, når de vælger plejeprodukter. Og hele 35 % af danskerne ønsker flere miljømærkede plejeprodukter. Nu strammer Svanemærket kravene, hvilket kun forventes at gøre det officielle nordiske miljømærke endnu mere populært blandt forbrugerne
  • Post Nord leverer gratis breve til julemanden

    Post Nord leverer gratis breve til julemanden

    etiketter-og-maerkning ›Frem til den 18. december tilbyder koncernen igen i år børn i hele landet at hente en frankeret kuvert til et brev til julemanden og at få svar retur - helt gratis. Desuden får en heldig vinder et ønske opfyldt
  • Omfavn digitaliseringen og styrk labelproduktionen

    Omfavn digitaliseringen og styrk labelproduktionen

    etiketter-og-maerkning ›BOBSTs marketingdirektør, for “Narrow-Mid Web Printing & Converting”, Patrick Graber, giver sit bud på, hvordan labelkonvertere takler de udfordringer, som præger markedet for labelproduktion. - Omfavn digitalisering, automatisering og ”connectivity” lyder den basale opskrift