Grøn guide til selvklæbende etiketmaterialer

Grøn guide til selvklæbende etiketmaterialer

HERMA præsenterer i Barcelona næste uge sin nye GreenGuide som skal hjælpe kunderne med at se, hvilke selvklæbende materialer der allerede kan gøre etiketter mere bæredygtige på de vigtigste parametre i affaldshierarkiet

-Verden ville være enklere, hvis etiketproducenter og -brugere med et enkelt blik kunne se, hvad der allerede er muligt på alle niveauer i affaldshierarkiet

Det mener etiket- og mærkningsspeciaisten, HERMA som på messen Sustainability in Packaging i Barcelona i dagene 8.-10. oktober vil præsentere sin nye GreenGuide

Uanset hvilket niveau i det såkaldte affaldshierarki man befinder sig på, om man skal reducere, genbruge, genanvende eller genvinde, og om mærkningen skal anvendes på overflader af PET, PE/PP, papir og pap eller glas, kan HERMAgreenGuiden føre etiketproducenter og -brugere til bæredygtige selvklæbende materialer.

For eksempel til afvaskningsløsninger, som bliver stadig vigtigere i EU for at nå målene i direktivet om engangsplast.

Eller til selvklæbende materialer med et betydeligt reduceret CO2-fodaftryk. Og for selvklæbende materialer, der nemt kan komposteres.

HERMAs produktchef Hendrik Kehl forklarer:

- Brugeren bestemmer først, hvilket bæredygtighedsaspekt der skal tages hensyn til: 'Reduce' handler om ressourcebesparende materialer, 'Reuse' og 'Recycle' handler om at støtte den cirkulære økonomi, og 'Recover handler om at optimere komposterbarheden.

Guidningen foregår i letforståelige stier i et 'beslutningstræ'

-Det er utroligt, hvordan et velstruktureret værktøj kan åbne øjnene for, hvad der allerede er muligt, siger Hendrik Kehl, og fortsætter:

-Men vi har også et ambitiøst mål. I 2030 skal 25 procent af HERMAs klæbematerialeprodukter alene yde et væsentligt bidrag til den cirkulære økonomi. Og 70 procent af nyudviklingen vil bidrage til vores kunders bæredygtighedsmål.

HERMAgreenGuide kan downloades her

-lipe

30/9 2024
  • Svensk is - som ikke er fra Sverige - er Årets Madbluf

    Svensk is - som ikke er fra Sverige - er Årets Madbluf

    etiketter-og-maerkning ›Ismærkerne Alvesta-is og Järna-is er opkaldt efter to svenske byer. Men de bliver produceret i Holland og dermed har de kvalificeret sig til titlen som Årets Madbluf 2024, som de svenske forbrugere gennem organisationen Äkta Vara netop har kåret hinsidan
  • Nye prøvebøger inspireret af de finske søer

    Nye prøvebøger inspireret af de finske søer

    etiketter-og-maerkning ›Etiketter til vin, spiritus, andre drikkevarer og premiumprodukter er målgruppen for UPM Raflatacs nye prøvebøger, der gør det muligt for kunderne at vurdere tekstur, farve og æstetik af en bred portefølje af etiketmaterialer
  • Skrappere EU-krav til emballageaffald i fokus på Logimat

    Skrappere EU-krav til emballageaffald i fokus på Logimat

    etiketter-og-maerkning ›Etiketproducenten HERMA vil på messen i marts tage udgangspunkt i sit netop patenterede InNo-Liner-materiale, som stort set fjerner produktionsspild ved etikettering
  • Juleøllen varer lige til påske - i Sverige

    Juleøllen varer lige til påske - i Sverige

    etiketter-og-maerkning ›Over halvdelen af de svenske forbrugere, som køber juleøl, siger, at de har øl til overs efter jul. Det viser en ny undersøgelse af Carlsberg Sverige og varemærket Eriksberg, som i den forgangne jul har fundet på en smart etiketløsning på "problemet"
  • Forskningscenter skal finde konkrete løsninger på PFAS forureningen

    Forskningscenter skal finde konkrete løsninger på PFAS forureningen

    etiketter-og-maerkning ›Med 45 millioner kroner fra den nationale handlingsplan bliver en række forskere fra danske universiteter samlet for at forsøge at løse problemerne med de over 10.000 forskellige, skadelige flourholdige stoffer, som populært kaldes Evighedskemikalier
  • Svanemærket strammer kravene til kosmetik og plejeprodukter – og til emballagen

    Svanemærket strammer kravene til kosmetik og plejeprodukter – og til emballagen

    etiketter-og-maerkning ›Mange danskere bruger Svanemærket som pejlemærke, når de vælger plejeprodukter. Og hele 35 % af danskerne ønsker flere miljømærkede plejeprodukter. Nu strammer Svanemærket kravene, hvilket kun forventes at gøre det officielle nordiske miljømærke endnu mere populært blandt forbrugerne
  • Post Nord leverer gratis breve til julemanden

    Post Nord leverer gratis breve til julemanden

    etiketter-og-maerkning ›Frem til den 18. december tilbyder koncernen igen i år børn i hele landet at hente en frankeret kuvert til et brev til julemanden og at få svar retur - helt gratis. Desuden får en heldig vinder et ønske opfyldt
  • Omfavn digitaliseringen og styrk labelproduktionen

    Omfavn digitaliseringen og styrk labelproduktionen

    etiketter-og-maerkning ›BOBSTs marketingdirektør, for “Narrow-Mid Web Printing & Converting”, Patrick Graber, giver sit bud på, hvordan labelkonvertere takler de udfordringer, som præger markedet for labelproduktion. - Omfavn digitalisering, automatisering og ”connectivity” lyder den basale opskrift