ForSea får Guldfisken for sine bæredygtige fødevarer

ForSea får Guldfisken for sine bæredygtige fødevarer

Organisationen bag MSC og ASC-certificeringerne belønner rederiet, der under mottoet 'Den blå vej er også den grønneste' sejer i pendulfart mellem Helsingør og Helsingborg

For to år siden begyndte ForSea at sejler på batteridrift på to af sine færger, og rederiet har igennem længere tid arbejdet videre med sine ambitiøse miljømål.
I december 2019 blev ForSea som det første rederi i Sverige MSC- og ASC-certificeret, og nu følger hæderen med den ærefulde pris Guldfisken, som uddeles af MSC-/ASC-organisationen.

26 ton MSC-/ASC-certificeret fisk og skaldyr
ForSea har stor restaurant- og cafévirksomhed ombord og indkøber årligt anselige volumener af råvarer. Samlet set serveres 26 ton MSC/ASC-certificeret fisk og skaldyr hvert år og sammenlagt er hele 23% af råvarerne, som sælges ombord, certificerede (dette inkluderer øko-mærkede, KRAV og Fair Trade artikler).

Der foreligger en klar plan for at minimere miljøpåvirkningen fra mad ombord. Dette indebærer bl.a. en øgning i andelen af certificerede og lokalt producerede varer, servering af klimasmart mad og reduktion af madspild. En certificering ifølge MSC/ASC standarden for sporbarhed indebærer at fisk og skaldyr kommer fra bæredygtigt fiskeri og at man i praksis kan spore fisken hele vejen tilbage til havet. Processen inkluderer bl.a. kontrol af leverandører, særlige rutiner ombord samt uddannelse af personale.

Alt sammen for at kunne efterleve de krav, som en certificering stiller, og samtidig at kunne fungere som gode ambassadører for bæredygtigt fiskeri.

- Vi er stolte over og glade for at modtage udmærkelsen Guldfisken af MSC/ASC-organisationen. Netop MSC-/ASC-certificeringen, og beslutningen om udelukkende at servere certificeret fisk og skaldyr, var et led i vores systematiske bæredygtighedsarbejde med FNs Globale Verdensmål 12 og 14. Det er en anerkendelse, som betyder meget for os, og som viser at alle kan gøre en forskel for fremtiden. Vores bæredygtighedsarbejde i ForSea er centralt og engagerer alle i virksomheden. Vores sømandshjerte slår naturligvis et ekstra slag for havet og dermed også det, der findes under overfladen. Det føles derfor ekstra rart at få æren af at modtage Guldfisken. Det motiverer os i vores videre arbejde for miljøet, såvel over som under vandoverfladen, siger Susanne Kaarnimo-Knight, CCO hos ForSea.

Motiveringen fra juryen lyder:
-Som det første rederi i Skandinavien har de valgt udelukkende at servere MSC- og ASC-mærket mad fra havet. Bølgebrydende Aurora, havets vogter, sætter kursen mod bæredygtighedens strand og en blå fremtid. Alle mand på dæk!

-lipe

 

7/10 2020
  • Labelexpo bliver til LOUPE

    Labelexpo bliver til LOUPE

    etiketter-og-maerkning ›Fra 2026 skifter Labelexpo Global Series navn til LOUPE. Det skal afspejle, at den trykteknologi, der er udviklet til etiketbranchen, nu også revolutionerer inden for bl.a. fleksibel emballage og foldeæsker.
  • Hylder de bedste i branchen

    Hylder de bedste i branchen

    etiketter-og-maerkning ›Der var hæder og ære, da innovation, bæredygtighedstiltag og faglig ekspertise under Labelexpo-messen blev belønnet ved den første uddeling af Labels & Labeling Global Awards inden for etiketter og embllagetryk
  • LabelExpo Europa satte rekorder

    LabelExpo Europa satte rekorder

    etiketter-og-maerkning ›Årets messe, som for første gang blev afholdt i Barcelona, blev den største i sin 45-årige historie målt på både areal og besøgende
  • Papiretiketter med film-look

    Papiretiketter med film-look

    etiketter-og-maerkning ›Med et nyt, gennemsigtigt, selvklæbende materiale fra Herma, kan genanvendelige forseglingsetiketter få et halvgennemsigtigt udseende og muliggøre genanvendelse
  • Aftagelige etiketter til transportemballage

    Aftagelige etiketter til transportemballage

    etiketter-og-maerkning ›UPM Adhesive Materials har på den netop afholdte Labelexpo 2025 lanceret en ny løsning med til den øgede brug af genanvendelige emballager
  •  Hidtil største kampagne for Coop-varemærket

    Hidtil største kampagne for Coop-varemærket

    etiketter-og-maerkning ›- Det kræver lidt mere at være vare i Coop. Det er titlen på koncernens hidtil mest omfattende kampagne for Coop-varemærket, som omfatter cirka 3000 forskellige varer i de fleste kategorier, og har været først med flere miljøvenlige initiativer
  • Nyt formandskab styrker netværk

    Nyt formandskab styrker netværk

    etiketter-og-maerkning ›Ny ledelse af Netværk for Miljømærket indkøb skal gøre netværket til en endnu stærkere drivkraft for grønnere indkøb i private virksomheder
  •  Herma og Xeikon demonstrerer termo-teknologi

    Herma og Xeikon demonstrerer termo-teknologi

    etiketter-og-maerkning ›På Labelexpo i denne uge viser virksomhederne på en fælles stand en produktion af termiske etiketter, der er trykt på Xeikon LX3000 digital etikettrykkemaskine ved hjælp af HERMAtherm top