Forbrugere tænker på dyrevelfærd i supermarkedet

Forbrugere tænker på dyrevelfærd i supermarkedet

Ny undersøgelse som YouGov har lavet for Fødevarestyrelsen viser, at syv ud af ti danskere går op i dyrevelfærd, når de køber fødevarer

Danskerne tænker på dyrevelfærd, når de står i supermarkedet og handler fødevarer. Det viser en undersøgelse med fokus på Det Statslige Dyrevelfærdsmærke, som YouGov har udarbejdet for Fødevarestyrelsen.

Undersøgelsen viser bl.a., at ca. syv ud af ti danskere kender til Det Statslige Dyrevelfærdsmærke ”Bedre Dyrevelfærd” og størstedelen af dem, der har kendskab til mærket, har også tillid til det. Undersøgelsen peger også på, at ca. syv ud af ti danskere går op i dyrevelfærd, når de står i supermarkedet og køber ind til middagsbordet.

Fødevareminister Jacob Jensen (V) siger:

- Rapporten sætter to streger under, at størstedelen af danskerne går op i dyrevelfærd, når de eksempelvis står foran køledisken. Det glæder mig. Det bekræfter mig også i, at vi i Danmark skal gøre noget ved de udfordringer, som vi visse steder har med dyrevelfærden. Målet er ganske klart. Dyrevelfærden skal løftes til gavn for både dyrene og til gavn for producenter og forbrugere, hvis efterspørgslen kan imødekommes, når de står i supermarkederne.

Undersøgelsen viser også, at der er en høj andel af børnefamilier, der går op i Dyrevelfærdsmærket. Her er det hele otte ud af ti i undersøgelsen, der svarer, at de kender Det Statslige Dyrevelfærdsmærke, og også hele otte ud af ti børnefamilier svarer, at de har tillid til mærket.

- Det er en styrke, at børnefamilierne fører an i kendskabet til Det Statslige Dyrevelfærdsmærke. Det tyder på, at der i fremtiden vil være endnu flere danskere, der vil have dyrevelfærden i tankerne, når de handler. Det er positivt. Men samtidig understreger det, at vi skal have løftet dyrevelfærden, så vi kan sikre os, at danskerne også i fremtiden vil lægge danske råvarer i indkøbskurven i supermarkederne. Derudover er der også en stigende efterspørgsel for dyrevelfærd ude i verden, og der skal vi arbejde for at være et af foregangslandene, siger fødevareminister Jacob Jensen.

-hawin

Fakta:

  • Det Statslige Dyrevelfærdsmærke har til formål at skabe bedre dyrevelfærd for flere danske grise, kyllinger og køer. Dyrevelfærdsmærket tydeliggør niveauet af dyrevelfærd i kød og mejeriprodukter på en nem og overskuelig måde, så forbrugerne bliver bevidst om, hvordan de kan bidrage til bedre dyrevelfærd.
     
  • Undersøgelsen lavet af YouGov for Fødevarestyrelsen viser, at:
    • 70 pct. af danskerne går som minimum i ’nogen grad’ op i dyrevelfærd, når de køber fødevarer. Interessen for dyrevelfærd i indkøbssituationen er generelt stabil sammenlignet med 2021.
       
    • 71 pct. af danskerne har kendskab til Det Statslige Dyrevelfærdsmærke. Blandt børnefamilierne er det 80 pct. der har kendskab til mærket.  Af dem, som har kendskab til Dyrevelfærdsmærket, har 72 pct. tillid til Dyrevelfærdsmærket. For børnefamilier er det til sammenligning 79 pct. Tilliden blandt forbrugerne til Dyrevelfærdsmærket er på niveau med 2021.
20/6 2023
  • Svanemærket strammer kravene til kosmetik og plejeprodukter – og til emballagen

    Svanemærket strammer kravene til kosmetik og plejeprodukter – og til emballagen

    etiketter-og-maerkning ›Mange danskere bruger Svanemærket som pejlemærke, når de vælger plejeprodukter. Og hele 35 % af danskerne ønsker flere miljømærkede plejeprodukter. Nu strammer Svanemærket kravene, hvilket kun forventes at gøre det officielle nordiske miljømærke endnu mere populært blandt forbrugerne
  • Post Nord leverer gratis breve til julemanden

    Post Nord leverer gratis breve til julemanden

    etiketter-og-maerkning ›Frem til den 18. december tilbyder koncernen igen i år børn i hele landet at hente en frankeret kuvert til et brev til julemanden og at få svar retur - helt gratis. Desuden får en heldig vinder et ønske opfyldt
  • Omfavn digitaliseringen og styrk labelproduktionen

    Omfavn digitaliseringen og styrk labelproduktionen

    etiketter-og-maerkning ›BOBSTs marketingdirektør, for “Narrow-Mid Web Printing & Converting”, Patrick Graber, giver sit bud på, hvordan labelkonvertere takler de udfordringer, som præger markedet for labelproduktion. - Omfavn digitalisering, automatisering og ”connectivity” lyder den basale opskrift  
  • Føtex ønsker ny score-mærkning for fødevarer

    Føtex ønsker ny score-mærkning for fødevarer

    etiketter-og-maerkning ›Med åbningen af sit ombyggede supermarked i Kokkedal markerer føtex samtidig fremtiden for hele kæden, hvor måltider, convenience og sundhed skal være i højsædet. Bl.a. vil føtex arbejde for en ny mærkningsordning for fødevares ernæringsværdi
  • Ny inlineteknik til dobbelt etikettering

    Ny inlineteknik til dobbelt etikettering

    etiketter-og-maerkning ›Herma og Bahmüller introducerer en ny maskine, der for første gang gør det muligt at sætte etiketter på foldeæsker af bølgepap på to sider på samme produktionslinje
  • Orkla vil kalde en plantebøf en plantebøf

    Orkla vil kalde en plantebøf en plantebøf

    etiketter-og-maerkning ›At efterligne saftige, røde oksebøffer med plantebaserede ingredienser er ikke længere vejen frem, når man skal udvikle fremtidens fødevarer. Det siger Nordens største fødevareleverandør til Berlingske
  • Ny version af yndet labelsoftware

    Ny version af yndet labelsoftware

    etiketter-og-maerkning ›Codesoft er en af leverandøren Norris Print-Techs mest populære produkter inden for labelsoftware. Version 2024 byder bl.a. på print via Cloud-service, forbedret grafik- og billedhåndtering og enklere brug af netværkslicenser
  • Nye afvaskelige etiketter til returemballager

    Nye afvaskelige etiketter til returemballager

    etiketter-og-maerkning ›UPM Raflatac udvider sin termiske linerless-serie med lanceringen af en OptiCut WashOff-løsning. Den er specifikt designet til retur- og genanvendelige plastbeholdere til fødevarer