Finsk papirstrejke er slut

Finsk papirstrejke er slut

Strejken på UPMs papirfabrikker er stoppet med øjeblikkelig virkning. Siden årsskiftet har mellem 200 og 3000 medarbejdere nedlagt arbejdet, og det har betydet mangel på papir til bl.a. magasiner og etiketter i hele Europa

Årsagen til strejken var uenigheder om kollektive overenskomster på fem virksomheder i UPM Raflatackoncernen, som er en af Europas største etiketproducenter. Siden arbejdsnedlæggelsen begyndte er den blevet forlænget i flere omgange, men nu er parterne nået til enighed om en fireårig aftale, som erstatter en tidligere aftale i papirindustrien helt tilbage fra 1940.

Riitta Savonlahti, som er personaldirektør i UPM er meget glad for, at parterne har godkendt forligsforslaget og kalder aftalen historisk.

Nyheden glæder også adm. direktør i den danske brancheforeningen GRAKOM, Thomas Torp, som siger, at det er en af de bedste nyheder i lang tid, selvom der stadig er udfordringer på papirmarkedet.

-Det vil tage tid inden vi er tilbage på normale papirleverancer, for der er mange andre faktorer, der spiller negativt ind på papirmarkedet i Europa i disse måneder, siger han og nævner bl.a.
udviklingen i energipriserne, ekstremt høje transportomkostninger og fortsatte eftervirkninger efter covid-krisen. Forudenden omstændighed, at efterspørgslen efter papir vokset blandt andet på grund af det stigende emballageforbrug.

-lipe

26/4 2022
  • LabelExpo Europa satte rekorder

    LabelExpo Europa satte rekorder

    etiketter-og-maerkning ›Årets messe, som for første gang blev afholdt i Barcelona, blev den største i sin 45-årige historie målt på både areal og besøgende
  • Papiretiketter med film-look

    Papiretiketter med film-look

    etiketter-og-maerkning ›Med et nyt, gennemsigtigt, selvklæbende materiale fra Herma, kan genanvendelige forseglingsetiketter få et halvgennemsigtigt udseende og muliggøre genanvendelse
  • Aftagelige etiketter til transportemballage

    Aftagelige etiketter til transportemballage

    etiketter-og-maerkning ›UPM Adhesive Materials har på den netop afholdte Labelexpo 2025 lanceret en ny løsning med til den øgede brug af genanvendelige emballager
  •  Hidtil største kampagne for Coop-varemærket

    Hidtil største kampagne for Coop-varemærket

    etiketter-og-maerkning ›- Det kræver lidt mere at være vare i Coop. Det er titlen på koncernens hidtil mest omfattende kampagne for Coop-varemærket, som omfatter cirka 3000 forskellige varer i de fleste kategorier, og har været først med flere miljøvenlige initiativer
  • Nyt formandskab styrker netværk

    Nyt formandskab styrker netværk

    etiketter-og-maerkning ›Ny ledelse af Netværk for Miljømærket indkøb skal gøre netværket til en endnu stærkere drivkraft for grønnere indkøb i private virksomheder
  •  Herma og Xeikon demonstrerer termo-teknologi

    Herma og Xeikon demonstrerer termo-teknologi

    etiketter-og-maerkning ›På Labelexpo i denne uge viser virksomhederne på en fælles stand en produktion af termiske etiketter, der er trykt på Xeikon LX3000 digital etikettrykkemaskine ved hjælp af HERMAtherm top
  • Snart er det tid - Labelexpotid

    Snart er det tid - Labelexpotid

    etiketter-og-maerkning ›Årets udgave af Labelexpo markerer at udstillingen for første gang kombinerer og omfatter alle aspekter af etiketproduktion og udsmykning af ydre emballage
  • Ny vicepræsident i Avery Dennison

    Ny vicepræsident i Avery Dennison

    etiketter-og-maerkning ›Mariana Rodriguez til ny vicepræsident og general manager for Materials Group i Europa, Mellemøsten og Nordafrika