Finsk papirstrejke er slut

Finsk papirstrejke er slut

Strejken på UPMs papirfabrikker er stoppet med øjeblikkelig virkning. Siden årsskiftet har mellem 200 og 3000 medarbejdere nedlagt arbejdet, og det har betydet mangel på papir til bl.a. magasiner og etiketter i hele Europa

Årsagen til strejken var uenigheder om kollektive overenskomster på fem virksomheder i UPM Raflatackoncernen, som er en af Europas største etiketproducenter. Siden arbejdsnedlæggelsen begyndte er den blevet forlænget i flere omgange, men nu er parterne nået til enighed om en fireårig aftale, som erstatter en tidligere aftale i papirindustrien helt tilbage fra 1940.

Riitta Savonlahti, som er personaldirektør i UPM er meget glad for, at parterne har godkendt forligsforslaget og kalder aftalen historisk.

Nyheden glæder også adm. direktør i den danske brancheforeningen GRAKOM, Thomas Torp, som siger, at det er en af de bedste nyheder i lang tid, selvom der stadig er udfordringer på papirmarkedet.

-Det vil tage tid inden vi er tilbage på normale papirleverancer, for der er mange andre faktorer, der spiller negativt ind på papirmarkedet i Europa i disse måneder, siger han og nævner bl.a.
udviklingen i energipriserne, ekstremt høje transportomkostninger og fortsatte eftervirkninger efter covid-krisen. Forudenden omstændighed, at efterspørgslen efter papir vokset blandt andet på grund af det stigende emballageforbrug.

-lipe

26/4 2022
  • Årets grønne indkøber er kåret

    Årets grønne indkøber er kåret

    etiketter-og-maerkning ›Dansk Retursystem er netop blevet kåret som "årets grønne indkøber" 2024 af Miljømærkning Danmark. Kåringen skyldes virksomhedens særlige indsats for bl.a. at sikre grønnere kantiner, vinduespolering og rengøring
  • Europæiske varer får særligt mærke i Salling Group

    Europæiske varer får særligt mærke i Salling Group

    etiketter-og-maerkning ›Kunderne i Bilka, føtex og Netto skal nu have lettere ved at vælge varer af mærker, der er ejet af virksomheder Europa. Fremover vil disse varer være mærket med en sort stjerne på de elektroniske prisskilte i butikkerne.
  • Ekstra stærk klæbemiddel til sikkerhedsetiketter

    Ekstra stærk klæbemiddel til sikkerhedsetiketter

    etiketter-og-maerkning ›HERMA har videreudviklet sin enkeltlags 63S-lim til en flerlagsvariant. Den sikrer, at forseglingsetiketter ikke kan fjernes selv fra overflader som papir, pap, plast eller stål uden at blive ødelagt eller efterlade synlige rester på overfladen
  • Emballage og AIDC-teknologier er i fokus på LogiMAT

    Emballage og AIDC-teknologier er i fokus på LogiMAT

    etiketter-og-maerkning ›Internationale udstillere fra emballageindustrien og fra sektoren for automatisk identifikation og datafangst (AIDC) kommer til LogiMAT 2025 for at præsentere nyheder og porteføljer, der integrerer de allernyeste teknologier
  • Svensk is - som ikke er fra Sverige - er Årets Madbluf

    Svensk is - som ikke er fra Sverige - er Årets Madbluf

    etiketter-og-maerkning ›Ismærkerne Alvesta-is og Järna-is er opkaldt efter to svenske byer. Men de bliver produceret i Holland og dermed har de kvalificeret sig til titlen som Årets Madbluf 2024, som de svenske forbrugere gennem organisationen Äkta Vara netop har kåret hinsidan
  • Nye prøvebøger inspireret af de finske søer

    Nye prøvebøger inspireret af de finske søer

    etiketter-og-maerkning ›Etiketter til vin, spiritus, andre drikkevarer og premiumprodukter er målgruppen for UPM Raflatacs nye prøvebøger, der gør det muligt for kunderne at vurdere tekstur, farve og æstetik af en bred portefølje af etiketmaterialer
  • Skrappere EU-krav til emballageaffald i fokus på Logimat

    Skrappere EU-krav til emballageaffald i fokus på Logimat

    etiketter-og-maerkning ›Etiketproducenten HERMA vil på messen i marts tage udgangspunkt i sit netop patenterede InNo-Liner-materiale, som stort set fjerner produktionsspild ved etikettering
  • Juleøllen varer lige til påske - i Sverige

    Juleøllen varer lige til påske - i Sverige

    etiketter-og-maerkning ›Over halvdelen af de svenske forbrugere, som køber juleøl, siger, at de har øl til overs efter jul. Det viser en ny undersøgelse af Carlsberg Sverige og varemærket Eriksberg, som i den forgangne jul har fundet på en smart etiketløsning på "problemet"