Fødevareminister gør smileyordning mere enkel

Fødevareminister gør smileyordning mere enkel

Det skal være lettere for forbrugerne at se, om en café, butik eller restaurant har styr på fødevaresikkerheden. Derfor får Fødevarestyrelsens smileyordning nu et ansigtsløft

Den tyve år gamle smileyordning, som de fleste danskere nok kender, skal justeres. Det har fødevareminister Mogens Jensen netop besluttet med en enig fødevareforligskreds bag sig.

Smileyerne, der afspejler fødevaresikkerheden i en forretning, vil fremover gå fra fire mulige til tre: En glad, en mellemfornøjet og en sur. Smileyen med det lille afmålte smil udgår.

- Undersøgelser viser, at det kan være svært at gennemskue, hvad de nuværende fire smiley-ikoner står for. Vi skal som forbrugere kunne afkode resultaterne fra fødevarekontrollen på et splitsekund, og derfor forenkler vi nu skalaen, så det bliver endnu lettere at vurdere, om man har lyst til at handle i en specifik forretning eller ej, siger Mogens Jensen.

Klistermærke erstatter kontrolrapport
Ud over en enklere smileyskala bliver de detaljerede kontrolrapporter, som hænger ved forretningernes indgangsdøre i A4-størrelse, erstattet af et klistermærke med den aktuelle smiley på størrelse med et postkort.

Det skal fortsat hænge ved indgangen, og de detaljerede kontrolrapporter fra Fødevarestyrelsens besøg skal kunne findes på virksomhedernes hjemmesider og på findsmiley.dk.

De nye justeringer betyder derfor ikke, at myndighedernes krav til fødevaresikkerheden slækkes.

Skærpede krav om synlighed
Fremover skal smileyen også følge virksomhederne på nettet og i apps.

For at imødekomme de moderne forbrugsmønstre, hvor flere bestiller mad via elektroniske take-away tjenester, skal den aktuelle smiley fra Fødevarestyrelsens kontrol også fremgå på for eksempel Just Eat, Hungry eller Room Service.

Det gælder også på de sociale kanaler, hvor virksomhederne markedsfører sig som for eksempel Instagram eller Facebook.

Farvel til elite-smileyen
Forligskredsen er enige om, at sige farvel til den såkaldte Elite-smiley.

Den har været at finde på kontrolrapporterne hos virksomheder med fire glade smileys i træk og nul sanktioner 12 måneder tilbage.
Men med en mere målrettet kontrol, bliver smileyen for svær at give.

- Når vi har målrettet kontrollen mod de virksomheder, der blæser på fødevarelovgivningen, betyder det, at der kan gå længere tid, inden de, der rent faktisk har styr på butikken, får fire besøg. Det giver derfor ganske enkelt ikke mening, at opretholde elite-smileyen, når nye lovlydige forretningsdrivende eller eksisterende virksomheder med en enkelt historisk anmærkning, skal vente så lang tid på at kunne opnå elitestatus. Derfor siger vi nu farvel til elite-smileyen, siger fødevareminister Mogens Jensen.

Arbejdet med de nye justeringer går i gang med det samme og forventes at træde i kraft slut 2021/start 2022

-lipe

 

27/10 2020
  • UPM Raflatac integrerer data om miljøaftryk direkte i sine tilbud

    UPM Raflatac integrerer data om miljøaftryk direkte i sine tilbud

    etiketter-og-maerkning ›Etiketspecialisten vil sætte ny standard med produktpassprototyper i tilbud til kunderne. De gennemsigtige miljødata skal gøre det lettere at træffe de rette materialevalg
  • To genvalg og et nyt medlem i GRAKOMs bestyrelse

    To genvalg og et nyt medlem i GRAKOMs bestyrelse

    etiketter-og-maerkning ›På generalforsamlinger i GRAKOM og GRAKOM Arbejdsgivere tidligere på måneden var der genvalg til næstformand Thomas Søby fra BUCHS og bestyrelsesmedlem Palle Studsgaard Odgaard fra Dystan & Rosenberg. René Milholt fra Jydsk Emblem Fabrik er nyt bestyrelsesmedlem
  • Etiketten danner multipakkerne

    Etiketten danner multipakkerne

    etiketter-og-maerkning ›Benner MSA's nye multipakmaskine til "mid-range"-produkter er udstyret med Herma-labelapplikatorer
  • Coop vil indføre mærkning af eventuelle, ekstra toldramte varer

    Coop vil indføre mærkning af eventuelle, ekstra toldramte varer

    etiketter-og-maerkning ›Hvis koncernens få, amerikanske produkter bliver belagt med ekstra told fremover, vil de få påført et særligt mærke. Coop vil samtidig reducere markedsføringen af varer fra USA
  • Gallus MatteJet er klar til markedet

    Gallus MatteJet er klar til markedet

    etiketter-og-maerkning ›Heidelberger Druckmaschinens datterselskab, Gallus Group har netop annonceret, at den nye  efterbehandlingsteknologi til Gallus One, Gallus MatteJet er blevet komercielt tilgængelig på globalt plan
  • Vildledende, grøn markedsføring skal stoppes med lov

    Vildledende, grøn markedsføring skal stoppes med lov

    etiketter-og-maerkning ›Ord som "grøn”, ”bæredygtig” og ”miljøvenlig” skal fra september næste år være ulovligt at bruge for virksomheder, hvis de ikke kan dokumentere det. Det er indholdet i et lovforslag, regeringen nu fremsætter i Folketinget
  • Etiketter med naturmaterialer fra Avery

    Etiketter med naturmaterialer fra Avery

    etiketter-og-maerkning ›Græs- og hampefibre er sammen med bomuld og havplast en del af ingredienserne i en ny serie af selvklæbende etiketter på ruller
  • Danskerne er klar til et statsligt klimamærke på fødevarer

    Danskerne er klar til et statsligt klimamærke på fødevarer

    etiketter-og-maerkning ›Et overvældende flertal af danskerne på hele 81 procent synes, at et klimamærke på fødevarer er en god idé, viser en ny undersøgelse foretaget af Norstat for De Samvirkende Købmænd (DSK). Et resultat som også minister for fødevarer, landbrug og fiskeri Jacob Jensen (V) påskønner