Fødevareminister gør smileyordning mere enkel

Fødevareminister gør smileyordning mere enkel

Det skal være lettere for forbrugerne at se, om en café, butik eller restaurant har styr på fødevaresikkerheden. Derfor får Fødevarestyrelsens smileyordning nu et ansigtsløft

Den tyve år gamle smileyordning, som de fleste danskere nok kender, skal justeres. Det har fødevareminister Mogens Jensen netop besluttet med en enig fødevareforligskreds bag sig.

Smileyerne, der afspejler fødevaresikkerheden i en forretning, vil fremover gå fra fire mulige til tre: En glad, en mellemfornøjet og en sur. Smileyen med det lille afmålte smil udgår.

- Undersøgelser viser, at det kan være svært at gennemskue, hvad de nuværende fire smiley-ikoner står for. Vi skal som forbrugere kunne afkode resultaterne fra fødevarekontrollen på et splitsekund, og derfor forenkler vi nu skalaen, så det bliver endnu lettere at vurdere, om man har lyst til at handle i en specifik forretning eller ej, siger Mogens Jensen.

Klistermærke erstatter kontrolrapport
Ud over en enklere smileyskala bliver de detaljerede kontrolrapporter, som hænger ved forretningernes indgangsdøre i A4-størrelse, erstattet af et klistermærke med den aktuelle smiley på størrelse med et postkort.

Det skal fortsat hænge ved indgangen, og de detaljerede kontrolrapporter fra Fødevarestyrelsens besøg skal kunne findes på virksomhedernes hjemmesider og på findsmiley.dk.

De nye justeringer betyder derfor ikke, at myndighedernes krav til fødevaresikkerheden slækkes.

Skærpede krav om synlighed
Fremover skal smileyen også følge virksomhederne på nettet og i apps.

For at imødekomme de moderne forbrugsmønstre, hvor flere bestiller mad via elektroniske take-away tjenester, skal den aktuelle smiley fra Fødevarestyrelsens kontrol også fremgå på for eksempel Just Eat, Hungry eller Room Service.

Det gælder også på de sociale kanaler, hvor virksomhederne markedsfører sig som for eksempel Instagram eller Facebook.

Farvel til elite-smileyen
Forligskredsen er enige om, at sige farvel til den såkaldte Elite-smiley.

Den har været at finde på kontrolrapporterne hos virksomheder med fire glade smileys i træk og nul sanktioner 12 måneder tilbage.
Men med en mere målrettet kontrol, bliver smileyen for svær at give.

- Når vi har målrettet kontrollen mod de virksomheder, der blæser på fødevarelovgivningen, betyder det, at der kan gå længere tid, inden de, der rent faktisk har styr på butikken, får fire besøg. Det giver derfor ganske enkelt ikke mening, at opretholde elite-smileyen, når nye lovlydige forretningsdrivende eller eksisterende virksomheder med en enkelt historisk anmærkning, skal vente så lang tid på at kunne opnå elitestatus. Derfor siger vi nu farvel til elite-smileyen, siger fødevareminister Mogens Jensen.

Arbejdet med de nye justeringer går i gang med det samme og forventes at træde i kraft slut 2021/start 2022

-lipe

 

27/10 2020
  • Næste generation af sikkerhedsetiketter på messe

    Næste generation af sikkerhedsetiketter på messe

    etiketter-og-maerkning ›Producenten Securikett vil på Fachpack 2025 præsentere nytænkning inden for sikkerhedsmærker med særligt fokus på genanvendelighed, digital sporbarhed og manipulationssikring
  • Nye farver gør det lettere at skelne

    Nye farver gør det lettere at skelne

    etiketter-og-maerkning ›REMA1000 har har givet givet emballagen til kædens egen plejeserie nye farver, som markerer, om indholdet er med eller uden parfume
  • Print selv vaskemærkerne

    Print selv vaskemærkerne

    etiketter-og-maerkning ›Norris Print-Tech har løsningen, når det handler om at printe de såkaldte carelabels, som bliver syet i beklædning
  • Etiketter klar til kolde afvaskninger

    Etiketter klar til kolde afvaskninger

    etiketter-og-maerkning ›Bedre plastgenanvendelse takket være etiketter med særlige afvaskbare egenskaber har længe været en selvfølge for PET-flasker og -beholdere. Nu tilbyder Herma et certificeret afvaskbart selvklæbende etiketmateriale til emballage fremstillet af HDPE-plast
  • Foldekarton indtager Labelexpo Europe

    Foldekarton indtager Labelexpo Europe

    etiketter-og-maerkning ›Fra i år udvider Labelexpo Europe til også at omfatte foldekarton. Andy Thomas-Emans, strategisk direktør hos Informa Markets Labels & Packaging Group, forklarer i en udmelding fra messen, hvordan Labelexpo udvikler sig og hvordan det påvirker messen i Barcelona til september
  • Nyt navn: UPM Adhesive Materials

    Nyt navn: UPM Adhesive Materials

    etiketter-og-maerkning ›UPM Raflatacs forretningsområde og rapporteringssegment skifter navn. Fra den 12. juni 2025 er navnet UPM Adhesive Materials. Det nye navn vil blive brugt fra delårsrapporten for 2. kvartal 2025 og frem
  • DHL Danmark indfører papirløs returnering

    DHL Danmark indfører papirløs returnering

    etiketter-og-maerkning ›Med produktet "Label Free" kan logistikvirksomhedens kunder nu tilbyde forbrugerne en nemmere og mere miljøvenlig returmetode. I stedet for at skulle printe returlabels, kan forbrugerne blot anmode om en returnering og modtage en QR-kode, som de kan bruge til at returnere deres varer
  • Etiketproducent efterspurgt som ekspert i tekniske folier

    Etiketproducent efterspurgt som ekspert i tekniske folier

    etiketter-og-maerkning ›Grob-Werke er afhængig af udstansede specialfolier fra S+P Samson, når de opsætter deres højpræcisionsanlæg til produktion af batteri der består af moduler i flere lag.