Fødevareminister gør smileyordning mere enkel

Fødevareminister gør smileyordning mere enkel

Det skal være lettere for forbrugerne at se, om en café, butik eller restaurant har styr på fødevaresikkerheden. Derfor får Fødevarestyrelsens smileyordning nu et ansigtsløft

Den tyve år gamle smileyordning, som de fleste danskere nok kender, skal justeres. Det har fødevareminister Mogens Jensen netop besluttet med en enig fødevareforligskreds bag sig.

Smileyerne, der afspejler fødevaresikkerheden i en forretning, vil fremover gå fra fire mulige til tre: En glad, en mellemfornøjet og en sur. Smileyen med det lille afmålte smil udgår.

- Undersøgelser viser, at det kan være svært at gennemskue, hvad de nuværende fire smiley-ikoner står for. Vi skal som forbrugere kunne afkode resultaterne fra fødevarekontrollen på et splitsekund, og derfor forenkler vi nu skalaen, så det bliver endnu lettere at vurdere, om man har lyst til at handle i en specifik forretning eller ej, siger Mogens Jensen.

Klistermærke erstatter kontrolrapport
Ud over en enklere smileyskala bliver de detaljerede kontrolrapporter, som hænger ved forretningernes indgangsdøre i A4-størrelse, erstattet af et klistermærke med den aktuelle smiley på størrelse med et postkort.

Det skal fortsat hænge ved indgangen, og de detaljerede kontrolrapporter fra Fødevarestyrelsens besøg skal kunne findes på virksomhedernes hjemmesider og på findsmiley.dk.

De nye justeringer betyder derfor ikke, at myndighedernes krav til fødevaresikkerheden slækkes.

Skærpede krav om synlighed
Fremover skal smileyen også følge virksomhederne på nettet og i apps.

For at imødekomme de moderne forbrugsmønstre, hvor flere bestiller mad via elektroniske take-away tjenester, skal den aktuelle smiley fra Fødevarestyrelsens kontrol også fremgå på for eksempel Just Eat, Hungry eller Room Service.

Det gælder også på de sociale kanaler, hvor virksomhederne markedsfører sig som for eksempel Instagram eller Facebook.

Farvel til elite-smileyen
Forligskredsen er enige om, at sige farvel til den såkaldte Elite-smiley.

Den har været at finde på kontrolrapporterne hos virksomheder med fire glade smileys i træk og nul sanktioner 12 måneder tilbage.
Men med en mere målrettet kontrol, bliver smileyen for svær at give.

- Når vi har målrettet kontrollen mod de virksomheder, der blæser på fødevarelovgivningen, betyder det, at der kan gå længere tid, inden de, der rent faktisk har styr på butikken, får fire besøg. Det giver derfor ganske enkelt ikke mening, at opretholde elite-smileyen, når nye lovlydige forretningsdrivende eller eksisterende virksomheder med en enkelt historisk anmærkning, skal vente så lang tid på at kunne opnå elitestatus. Derfor siger vi nu farvel til elite-smileyen, siger fødevareminister Mogens Jensen.

Arbejdet med de nye justeringer går i gang med det samme og forventes at træde i kraft slut 2021/start 2022

-lipe

 

27/10 2020
  • LabelExpo Europa satte rekorder

    LabelExpo Europa satte rekorder

    etiketter-og-maerkning ›Årets messe, som for første gang blev afholdt i Barcelona, blev den største i sin 45-årige historie målt på både areal og besøgende
  • Papiretiketter med film-look

    Papiretiketter med film-look

    etiketter-og-maerkning ›Med et nyt, gennemsigtigt, selvklæbende materiale fra Herma, kan genanvendelige forseglingsetiketter få et halvgennemsigtigt udseende og muliggøre genanvendelse
  • Aftagelige etiketter til transportemballage

    Aftagelige etiketter til transportemballage

    etiketter-og-maerkning ›UPM Adhesive Materials har på den netop afholdte Labelexpo 2025 lanceret en ny løsning med til den øgede brug af genanvendelige emballager
  •  Hidtil største kampagne for Coop-varemærket

    Hidtil største kampagne for Coop-varemærket

    etiketter-og-maerkning ›- Det kræver lidt mere at være vare i Coop. Det er titlen på koncernens hidtil mest omfattende kampagne for Coop-varemærket, som omfatter cirka 3000 forskellige varer i de fleste kategorier, og har været først med flere miljøvenlige initiativer
  • Nyt formandskab styrker netværk

    Nyt formandskab styrker netværk

    etiketter-og-maerkning ›Ny ledelse af Netværk for Miljømærket indkøb skal gøre netværket til en endnu stærkere drivkraft for grønnere indkøb i private virksomheder
  •  Herma og Xeikon demonstrerer termo-teknologi

    Herma og Xeikon demonstrerer termo-teknologi

    etiketter-og-maerkning ›På Labelexpo i denne uge viser virksomhederne på en fælles stand en produktion af termiske etiketter, der er trykt på Xeikon LX3000 digital etikettrykkemaskine ved hjælp af HERMAtherm top
  • Snart er det tid - Labelexpotid

    Snart er det tid - Labelexpotid

    etiketter-og-maerkning ›Årets udgave af Labelexpo markerer at udstillingen for første gang kombinerer og omfatter alle aspekter af etiketproduktion og udsmykning af ydre emballage
  • Ny vicepræsident i Avery Dennison

    Ny vicepræsident i Avery Dennison

    etiketter-og-maerkning ›Mariana Rodriguez til ny vicepræsident og general manager for Materials Group i Europa, Mellemøsten og Nordafrika