Farusa påbegynder større ekspansion

Farusa påbegynder større ekspansion

Med ansættelsen af ny salgschef og en byggetilladelse under kommunal behandling gør specialisten i Heavy Duty transportemballage i Farum klar til udvidelser, der kan modsvare efterspørgslen

Af Lisbeth Petersen

Nabogrunden i industrikvarteret i Farum er overtaget og ryddet og venter kun på en byggetilladelse af Furesø Kommune. Kontrakten med den nye salgschef er til gengæld underskrevet, og Michael Bonvang har allerede taget plads i FARUSA’s eksisterende domicil på Bygmarken i Farum.

Midt i fejringen af 100 års-jubilæet begyndte forberedelserne til en stor opgradering af såvel de fysiske rammer som medarbejderstaben i virksomheden, der er Skandinaviens førende producent af transportemballage i det ekstremt stærke Heavy Duty-bølgepap.

De specialfremstillede emballager benyttes især af eksportvirksomheder, og med muligheden for at erstatte tunge træemballager med papkasser, som kan bære op til seks ton, modstå hårde distancer i en sø-container, er både genanvendelige i færdigt format og genbrugelige, når det gælder råmaterialet, er de stadig mere eftertragtede af virksomheder, som går lige meget op i grønne og sorte regnskaber.

Fuldt fokus på hvert område
Det kan mærkes i Farusa, hvor Arne Hammer er tredje generations ejerleder og hidtil har bestredet både den samlede ledelse af virksomheden og jobbet som salgschef. Med ansættelsen af Michael Bonvang er der nu sket en opsplitning af arbejdet.

- Michael overtager det overordnede ansvar for salget fra mig. Jeg vil så fremover tage mig specifikt af vores Key Account-kunder med de store ordrevolumener og i øvrigt hellige min tid mere direkte til forretningen, fortæller Arne Hammer.

 Arne Hammer, fabrikant Farusa

- Vi har brug for at fokusere fuldt og helt på de enkelte områder. Tilstrømningen af kunder er meget stor, både i Key Account-gruppen og den større, øvrige kundegruppe, og begge områder behøver en nærværende chef. Efterhånden, som vi har fået mere travlt, har vi fået større behov for en ’helikopterpilot’, som altid har overblikket over, at vi har den rette kapacitet, hvornår vi sætter nye skibe i søen osv.

Et stort spring for virksomheden
Den nye salgschefstilling er langt fra den eneste tilføjelse i medarbejderstaben. En af Michael Bonvangs opgaver de første 6 måneder er at ansætte en kollega til sælgeren i FARUSA’s svenske søsterselskab, og i Farum skal der findes både endnu en salgskoordinator til at assistere sælgerne og en konstruktør, som skal arbejde med design og konstruktion af de skræddersyede emballager.

- Samlet udvider vi dermed fra 14 til 18 medarbejdere, og når byggetilladelsen på nabogrunden foreligger, opfører vi efterhånden 2500 m2 kombineret produktion og lager, som næsten fordobler vores produktionsarealer, understreger Arne Hammer, som håber, at første del af nybyggeriet vil kunne indvies i begyndelsen af 2024. Han tilføjer:

- Hele denne opgradering er et stort spring for os. Men at det netop er i år, hvor virksomheden fylder 100 år, er naturligvis en ekstra stor glæde for mig.

20/9 2023
  • Årets grønne indkøber er kåret

    Årets grønne indkøber er kåret

    etiketter-og-maerkning ›Dansk Retursystem er netop blevet kåret som "årets grønne indkøber" 2024 af Miljømærkning Danmark. Kåringen skyldes virksomhedens særlige indsats for bl.a. at sikre grønnere kantiner, vinduespolering og rengøring
  • Europæiske varer får særligt mærke i Salling Group

    Europæiske varer får særligt mærke i Salling Group

    etiketter-og-maerkning ›Kunderne i Bilka, føtex og Netto skal nu have lettere ved at vælge varer af mærker, der er ejet af virksomheder Europa. Fremover vil disse varer være mærket med en sort stjerne på de elektroniske prisskilte i butikkerne.
  • Emballage og AIDC-teknologier er i fokus på LogiMAT

    Emballage og AIDC-teknologier er i fokus på LogiMAT

    etiketter-og-maerkning ›Internationale udstillere fra emballageindustrien og fra sektoren for automatisk identifikation og datafangst (AIDC) kommer til LogiMAT 2025 for at præsentere nyheder og porteføljer, der integrerer de allernyeste teknologier
  • Svensk is - som ikke er fra Sverige - er Årets Madbluf

    Svensk is - som ikke er fra Sverige - er Årets Madbluf

    etiketter-og-maerkning ›Ismærkerne Alvesta-is og Järna-is er opkaldt efter to svenske byer. Men de bliver produceret i Holland og dermed har de kvalificeret sig til titlen som Årets Madbluf 2024, som de svenske forbrugere gennem organisationen Äkta Vara netop har kåret hinsidan
  • Nye prøvebøger inspireret af de finske søer

    Nye prøvebøger inspireret af de finske søer

    etiketter-og-maerkning ›Etiketter til vin, spiritus, andre drikkevarer og premiumprodukter er målgruppen for UPM Raflatacs nye prøvebøger, der gør det muligt for kunderne at vurdere tekstur, farve og æstetik af en bred portefølje af etiketmaterialer
  • Skrappere EU-krav til emballageaffald i fokus på Logimat

    Skrappere EU-krav til emballageaffald i fokus på Logimat

    etiketter-og-maerkning ›Etiketproducenten HERMA vil på messen i marts tage udgangspunkt i sit netop patenterede InNo-Liner-materiale, som stort set fjerner produktionsspild ved etikettering
  • Juleøllen varer lige til påske - i Sverige

    Juleøllen varer lige til påske - i Sverige

    etiketter-og-maerkning ›Over halvdelen af de svenske forbrugere, som køber juleøl, siger, at de har øl til overs efter jul. Det viser en ny undersøgelse af Carlsberg Sverige og varemærket Eriksberg, som i den forgangne jul har fundet på en smart etiketløsning på "problemet"
  • Forskningscenter skal finde konkrete løsninger på PFAS forureningen

    Forskningscenter skal finde konkrete løsninger på PFAS forureningen

    etiketter-og-maerkning ›Med 45 millioner kroner fra den nationale handlingsplan bliver en række forskere fra danske universiteter samlet for at forsøge at løse problemerne med de over 10.000 forskellige, skadelige flourholdige stoffer, som populært kaldes Evighedskemikalier