Farusa påbegynder større ekspansion

Farusa påbegynder større ekspansion

Med ansættelsen af ny salgschef og en byggetilladelse under kommunal behandling gør specialisten i Heavy Duty transportemballage i Farum klar til udvidelser, der kan modsvare efterspørgslen

Af Lisbeth Petersen

Nabogrunden i industrikvarteret i Farum er overtaget og ryddet og venter kun på en byggetilladelse af Furesø Kommune. Kontrakten med den nye salgschef er til gengæld underskrevet, og Michael Bonvang har allerede taget plads i FARUSA’s eksisterende domicil på Bygmarken i Farum.

Midt i fejringen af 100 års-jubilæet begyndte forberedelserne til en stor opgradering af såvel de fysiske rammer som medarbejderstaben i virksomheden, der er Skandinaviens førende producent af transportemballage i det ekstremt stærke Heavy Duty-bølgepap.

De specialfremstillede emballager benyttes især af eksportvirksomheder, og med muligheden for at erstatte tunge træemballager med papkasser, som kan bære op til seks ton, modstå hårde distancer i en sø-container, er både genanvendelige i færdigt format og genbrugelige, når det gælder råmaterialet, er de stadig mere eftertragtede af virksomheder, som går lige meget op i grønne og sorte regnskaber.

Fuldt fokus på hvert område
Det kan mærkes i Farusa, hvor Arne Hammer er tredje generations ejerleder og hidtil har bestredet både den samlede ledelse af virksomheden og jobbet som salgschef. Med ansættelsen af Michael Bonvang er der nu sket en opsplitning af arbejdet.

- Michael overtager det overordnede ansvar for salget fra mig. Jeg vil så fremover tage mig specifikt af vores Key Account-kunder med de store ordrevolumener og i øvrigt hellige min tid mere direkte til forretningen, fortæller Arne Hammer.

 Arne Hammer, fabrikant Farusa

- Vi har brug for at fokusere fuldt og helt på de enkelte områder. Tilstrømningen af kunder er meget stor, både i Key Account-gruppen og den større, øvrige kundegruppe, og begge områder behøver en nærværende chef. Efterhånden, som vi har fået mere travlt, har vi fået større behov for en ’helikopterpilot’, som altid har overblikket over, at vi har den rette kapacitet, hvornår vi sætter nye skibe i søen osv.

Et stort spring for virksomheden
Den nye salgschefstilling er langt fra den eneste tilføjelse i medarbejderstaben. En af Michael Bonvangs opgaver de første 6 måneder er at ansætte en kollega til sælgeren i FARUSA’s svenske søsterselskab, og i Farum skal der findes både endnu en salgskoordinator til at assistere sælgerne og en konstruktør, som skal arbejde med design og konstruktion af de skræddersyede emballager.

- Samlet udvider vi dermed fra 14 til 18 medarbejdere, og når byggetilladelsen på nabogrunden foreligger, opfører vi efterhånden 2500 m2 kombineret produktion og lager, som næsten fordobler vores produktionsarealer, understreger Arne Hammer, som håber, at første del af nybyggeriet vil kunne indvies i begyndelsen af 2024. Han tilføjer:

- Hele denne opgradering er et stort spring for os. Men at det netop er i år, hvor virksomheden fylder 100 år, er naturligvis en ekstra stor glæde for mig.

20/9 2023
  • Det bedste fra kølediskene på HI-messen

    Det bedste fra kølediskene på HI-messen

    etiketter-og-maerkning ›Flere end 1.000 mejeriprodukter bliver linet op, når den populære 'International Food Contest' byder på udstillinger, konkurrence, innovation og networking på årets udgave af HI-messen. I år kan publikum overvære dommernes finalebedømmelser
  • Heidelberg og Gallus på Labelexpo

    Heidelberg og Gallus på Labelexpo

    etiketter-og-maerkning ›Heidelberg og Gallus præsenterer et nyt kapitel i deres vision om intelligente netværksforbundne trykmuligheder. To nye digitale løsninger er med på Labelexpo Europe 2025
  • Trykteknologi i overhalingsbanen

    Trykteknologi i overhalingsbanen

    etiketter-og-maerkning ›Bredere flexotrykmaskiner og nye offset- og hybrid inkjet-flexo-konfigurationer gør Labelexpo Europe 2025 til begivenheden inden for trykteknologi. Det skriver Andy Thomas-Emans i sin klumme for Messen:
  • Brancheprofiler bliver messeambassadører

    Brancheprofiler bliver messeambassadører

    etiketter-og-maerkning ›En håndfuld anerkendte ledere i etiket- og emballagetrykindustrien er udnævnt som ambassadører for Labelexpo 2025
  • Næste generation af sikkerhedsetiketter på messe

    Næste generation af sikkerhedsetiketter på messe

    etiketter-og-maerkning ›Producenten Securikett vil på Fachpack 2025 præsentere nytænkning inden for sikkerhedsmærker med særligt fokus på genanvendelighed, digital sporbarhed og manipulationssikring
  • Nye farver gør det lettere at skelne

    Nye farver gør det lettere at skelne

    etiketter-og-maerkning ›REMA1000 har har givet givet emballagen til kædens egen plejeserie nye farver, som markerer, om indholdet er med eller uden parfume
  • Print selv vaskemærkerne

    Print selv vaskemærkerne

    etiketter-og-maerkning ›Norris Print-Tech har løsningen, når det handler om at printe de såkaldte carelabels, som bliver syet i beklædning
  • Etiketter klar til kolde afvaskninger

    Etiketter klar til kolde afvaskninger

    etiketter-og-maerkning ›Bedre plastgenanvendelse takket være etiketter med særlige afvaskbare egenskaber har længe været en selvfølge for PET-flasker og -beholdere. Nu tilbyder Herma et certificeret afvaskbart selvklæbende etiketmateriale til emballage fremstillet af HDPE-plast