Europæisk samarbejde om genanvendelig kosmetikemballage

Europæisk samarbejde om genanvendelig kosmetikemballage

TWIRL er navnet på en refill-glaskrukke med et biobaseret og genanvendeligt låg. Emballagen til skønhedsbranchen er udviklet i samarbejdet mellem finske Sulapac og de franske Verescence og Albéa Cosmetics & Fragrance

Af Lisbeth Petersen

Glaskrukken er den første lancering fra samarbejdet mellem den Den Helsinkibaserede materialeinnovationsvirksomhed Sulapac og de franske emballageeksperter Albéa og Verescence, hvor 120 års ekspertise i både glasemballage og brancheerfaring bliver forenet.

TWIRL er en en 50 ml, refill glaskrukke med et låg produceret af biobaseret og genanvendeligt "Sulapac-materiale" med et lavt CO2-aftryk.

Den finske virksomhed er specialiseret i udvikling af materialer, der ikke efterlader hverken permanent mikroplast eller giftige stoffer på noget tidspunkt i produktets livscyklus. Sulapac-materialer består ifølge virksomheden af mellem af 78% og 100% certificerede biobaserede ingredienser. 

Glasset i krukken, der er produceret af verdens førende glasproducent Verescence, indeholder 20 % materiale fra forbrugsaffaldsglas. Den kan ifølge producenterne tilpasses med mange dekorationsteknikker såsom lakering, tampontryk og silketryk.

-Krukken er nu et tilgængelige valg for skønhedsmærker, der ønsker at integrere banebrydende bæredygtighed med et luksuriøst touch, siger Colin Strobant, salgsdirektør hos Sulapac, og fortsætter:

- Den er et svar på trenden med genopfyldelig emballage, som har været støt stigende på hudplejemarkedet de seneste år, og som bliver mere og mere populær blandt miljøbevidste forbrugere. Ved at erstatte konventionel plast i låget med bæredygtigt Sulapac tager emballagens miljømæssige egenskaber endnu et skridt videre.

- Aline Roland, som er marketingdirektør hos Albéa Cosmetics & Fragrance, udtaler:

-Sulapac-låget er en interessant mulighed for mærkevareproducenter af to hovedårsager: Det giver et førsteklasses look i kombination med glas, og det forstyrrer ikke genbrugscyklussen når produktet er opbrugt. Synergien mellem de tre materialer, PP-plast, glas og Sulapac, gør TWIRL til et perfekt eksempel på en mere bæredygtig emballage.

30/1 2024
  • Europas fødevare-klimamærker mangler fælles LCA-sprog

    Europas fødevare-klimamærker mangler fælles LCA-sprog

    etiketter-og-maerkning ›De mange klimamærker, der bygger på livscyklusvurdering (LCA), er sat i verden for at skabe klarhed, men ender ofte med at skabe forvirring. Årsagen er forskellige beregningsmetoder og måder at kommunikere på. En ny undersøgelse fra Aarhus Universitet opfordrer til hurtig harmonisering for at undgå yderligere forvirring blandt forbrugerne
  • Smurfit Westrock OnWell udvider på ny adresse i Helsingborg

    Smurfit Westrock OnWell udvider på ny adresse i Helsingborg

    etiketter-og-maerkning ›Smurfit Westrock OnWell, der er producent af butiksdisplays og POS-materiale til det skandinaviske marked, tager nu et vigtigt skridt i sin vækstrejse
  • Noget for enhver smag

    Noget for enhver smag

    etiketter-og-maerkning ›Aldrig før har der været så mange forskellige julebryg at vælge imellem som denne jul. Desuden er paletten af julebryg i 2025 den mest farverige
  • Linerfri fragt- og logistiketiketter

    Linerfri fragt- og logistiketiketter

    etiketter-og-maerkning ›DHL indfører InNo-Liner-løsning fra cab og Herma og fjerner dermed spild fra etiketteringsprocessen i bl.a. de interne forsendelser for Deutsche Post, som anlægget i Nohra i Thüringen står for
  • Tre veje til at udfase evighedskemikalierne

    Tre veje til at udfase evighedskemikalierne

    etiketter-og-maerkning ›En national vidensplatform, målrettet støtte til SMV'er og øget gennemsigtighed i værdikæderne kan hjælpe industrien med at PFAS, viser ny rapport fra Teknologisk Institut
  • Første forsøg med RFID-sporing i ferskvarer

    Første forsøg med RFID-sporing i ferskvarer

    etiketter-og-maerkning ›Avery Dennison og Walmart samarbejder om sensorteknologi, der vil forbedre friskheden, øge driftseffektiviteten og mindske madspildet
  • Labelexpo bliver til LOUPE

    Labelexpo bliver til LOUPE

    etiketter-og-maerkning ›Fra 2026 skifter Labelexpo Global Series navn til LOUPE. Det skal afspejle, at den trykteknologi, der er udviklet til etiketbranchen, nu også revolutionerer inden for bl.a. fleksibel emballage og foldeæsker.
  • Hylder de bedste i branchen

    Hylder de bedste i branchen

    etiketter-og-maerkning ›Der var hæder og ære, da innovation, bæredygtighedstiltag og faglig ekspertise under Labelexpo-messen blev belønnet ved den første uddeling af Labels & Labeling Global Awards inden for etiketter og embllagetryk