Europæisk samarbejde om genanvendelig kosmetikemballage

Europæisk samarbejde om genanvendelig kosmetikemballage

TWIRL er navnet på en refill-glaskrukke med et biobaseret og genanvendeligt låg. Emballagen til skønhedsbranchen er udviklet i samarbejdet mellem finske Sulapac og de franske Verescence og Albéa Cosmetics & Fragrance

Af Lisbeth Petersen

Glaskrukken er den første lancering fra samarbejdet mellem den Den Helsinkibaserede materialeinnovationsvirksomhed Sulapac og de franske emballageeksperter Albéa og Verescence, hvor 120 års ekspertise i både glasemballage og brancheerfaring bliver forenet.

TWIRL er en en 50 ml, refill glaskrukke med et låg produceret af biobaseret og genanvendeligt "Sulapac-materiale" med et lavt CO2-aftryk.

Den finske virksomhed er specialiseret i udvikling af materialer, der ikke efterlader hverken permanent mikroplast eller giftige stoffer på noget tidspunkt i produktets livscyklus. Sulapac-materialer består ifølge virksomheden af mellem af 78% og 100% certificerede biobaserede ingredienser. 

Glasset i krukken, der er produceret af verdens førende glasproducent Verescence, indeholder 20 % materiale fra forbrugsaffaldsglas. Den kan ifølge producenterne tilpasses med mange dekorationsteknikker såsom lakering, tampontryk og silketryk.

-Krukken er nu et tilgængelige valg for skønhedsmærker, der ønsker at integrere banebrydende bæredygtighed med et luksuriøst touch, siger Colin Strobant, salgsdirektør hos Sulapac, og fortsætter:

- Den er et svar på trenden med genopfyldelig emballage, som har været støt stigende på hudplejemarkedet de seneste år, og som bliver mere og mere populær blandt miljøbevidste forbrugere. Ved at erstatte konventionel plast i låget med bæredygtigt Sulapac tager emballagens miljømæssige egenskaber endnu et skridt videre.

- Aline Roland, som er marketingdirektør hos Albéa Cosmetics & Fragrance, udtaler:

-Sulapac-låget er en interessant mulighed for mærkevareproducenter af to hovedårsager: Det giver et førsteklasses look i kombination med glas, og det forstyrrer ikke genbrugscyklussen når produktet er opbrugt. Synergien mellem de tre materialer, PP-plast, glas og Sulapac, gør TWIRL til et perfekt eksempel på en mere bæredygtig emballage.

30/1 2024
  • Svanemærket strammer kravene til kosmetik og plejeprodukter – og til emballagen

    Svanemærket strammer kravene til kosmetik og plejeprodukter – og til emballagen

    etiketter-og-maerkning ›Mange danskere bruger Svanemærket som pejlemærke, når de vælger plejeprodukter. Og hele 35 % af danskerne ønsker flere miljømærkede plejeprodukter. Nu strammer Svanemærket kravene, hvilket kun forventes at gøre det officielle nordiske miljømærke endnu mere populært blandt forbrugerne
  • Post Nord leverer gratis breve til julemanden

    Post Nord leverer gratis breve til julemanden

    etiketter-og-maerkning ›Frem til den 18. december tilbyder koncernen igen i år børn i hele landet at hente en frankeret kuvert til et brev til julemanden og at få svar retur - helt gratis. Desuden får en heldig vinder et ønske opfyldt
  • Omfavn digitaliseringen og styrk labelproduktionen

    Omfavn digitaliseringen og styrk labelproduktionen

    etiketter-og-maerkning ›BOBSTs marketingdirektør, for “Narrow-Mid Web Printing & Converting”, Patrick Graber, giver sit bud på, hvordan labelkonvertere takler de udfordringer, som præger markedet for labelproduktion. - Omfavn digitalisering, automatisering og ”connectivity” lyder den basale opskrift  
  • Føtex ønsker ny score-mærkning for fødevarer

    Føtex ønsker ny score-mærkning for fødevarer

    etiketter-og-maerkning ›Med åbningen af sit ombyggede supermarked i Kokkedal markerer føtex samtidig fremtiden for hele kæden, hvor måltider, convenience og sundhed skal være i højsædet. Bl.a. vil føtex arbejde for en ny mærkningsordning for fødevares ernæringsværdi
  • Ny inlineteknik til dobbelt etikettering

    Ny inlineteknik til dobbelt etikettering

    etiketter-og-maerkning ›Herma og Bahmüller introducerer en ny maskine, der for første gang gør det muligt at sætte etiketter på foldeæsker af bølgepap på to sider på samme produktionslinje
  • Orkla vil kalde en plantebøf en plantebøf

    Orkla vil kalde en plantebøf en plantebøf

    etiketter-og-maerkning ›At efterligne saftige, røde oksebøffer med plantebaserede ingredienser er ikke længere vejen frem, når man skal udvikle fremtidens fødevarer. Det siger Nordens største fødevareleverandør til Berlingske
  • Ny version af yndet labelsoftware

    Ny version af yndet labelsoftware

    etiketter-og-maerkning ›Codesoft er en af leverandøren Norris Print-Techs mest populære produkter inden for labelsoftware. Version 2024 byder bl.a. på print via Cloud-service, forbedret grafik- og billedhåndtering og enklere brug af netværkslicenser
  • Nye afvaskelige etiketter til returemballager

    Nye afvaskelige etiketter til returemballager

    etiketter-og-maerkning ›UPM Raflatac udvider sin termiske linerless-serie med lanceringen af en OptiCut WashOff-løsning. Den er specifikt designet til retur- og genanvendelige plastbeholdere til fødevarer