EU i aktion for smidig samhandel

EU i aktion for smidig samhandel

Europa Kommissionen vil skabe en bedre samhandel med standardiseret Track&Trace. GS1's løsning er en unik nummerplade som Postnord er godt i gang med at bruge

Europa er verdens 3. største e-handelsmarked, og 40 pct. af de forsendelser, der krydser en europæisk landegrænse, mister deres track&trace-information.

Konsekvenserne kan bl.a. være længere leveringstid, og at forsendelser er svære at finde eller helt forsvinder. Desuden fordyres fragtomkostningerne, fordi hvert led skal omregistrere og ommærke forsendelserne.

Det vil EU nu gøre noget ved. Europa-Kommissionen har derfor lagt en strategi, Digital Single Market, som skal hjælpe handlende fra EU med en mere smidig samhandel i alle led, fra leverandør over transportfirma til kunde, uanset hvor i Europa produktet sendes fra og til. Og den anden vej, hvis en forbruger ønsker at returnere varen.

En nummerplade til hver pakke
Medlemsorganisationen GS1 byder her ind med sin SSCC-standardløsning. SSCC står for Serialised Shipping Container Code, og det indebærer et unikt nummer på 18 cifre til hver enkelt forsendelse. Også selvom to forsendelser indeholder nøjagtigt det samme, skal de have hvert sit SSCC, ligesom to ens bilmærker skal have forskellige nummerplader.

SSCC-nummeret puttes i en stregkode på pakkelabellen, og kan derefter scannes af alle led i kæden.Derfor ønsker EU, at alle fra 2018 benytter SSCC i en stregkode på deres forsendelser. Det skaber tryghed hos alle parter og fjerner gentagne og risikofyldte processer til ommærkning.

Harmonisering giver lige markedsbetingelser
En nøgleperson i forandringen er østrigeren Walter Trezek, næstformand for e-Logistik Arbejdsgruppen i Ecommerce Europe og formand for UPU's - Universal Postal- Union rådgivende udvalg i forhold til EU. Han går varmt ind for åbne standarder, som GS1 standarder er:

- Det her er et stort fremskridt ift. at udvikle europæiske pakkepost. Brugen af lukkede standarder er årsag til mange besværligheder, bl.a. fordi det fører til ufavorable markedsbetingelser for online-virksomheder.

PostNord, der er Danmarks største aktør på pakkeområdet, hilser også en harmonisering på tværs af landegrænser velkommen og har valgt SSCC-stregkoden som den standard, PostNords produkter og ydelser bygges op omkring.

 - Allerede i dag benytter vi SSCC-stregkoden. Dels fordi det har været et stort ønske fra vores kunder, men også fordi al information – uanset forsendelsestype – udveksles via EDI, og det giver en lang række muligheder for tilvalg af services, fortæller Charlotte Johansen, chef for eCommerce & Product Management Parcels i PostNord Danmark.

Hun peger også på en anden fordel ved en harmoniseret label på tværs af landegrænser:

- Det betyder, at man ikke skal tænke på, om den enkelte forsendelse skal transporteres inden for landets grænser, eller om den skal til udlandet. Stregkoden giver altså meget større fleksibilitet.

Præcis beskrivelse af indhold og værdi
Også på told- og momsområdet kan en standardiseret pakkelabel gavne. Hidtil har det været en udfordring for både myndigheder og transportører at vurdere både indholdet af en pakke -  og dermed told- og momsvilkår for den - og om der er sikkerhedsudfordringer eller ulovlige varer i pakken:

- En stregkode, der tager udgangspunkt i fakturaen til kunden, vil give toldmyndigheder en præcis beskrivelse af indholdet og værdien af pakken. Reaktionerne fra told- og skattemyndigheder har da også været meget positive, udtalte fra Walter Trezek, da han holdt indlæg på FDIH’s logistikkonference.

- Gennem 40 år har vi set, hvor stor en forskel global standarder gør, og derfor er vi glade for, at valget er faldet på GS1’s SSCC og stregkode. Udrulningen i hele Europa vil gøre, at netværk, der tidligere har været lukkede, nu kan forenes. Afsendere vil kunne bruge den samme label til alle pakker, uanset destination. Og transportører vil lettere kunne følge pakkens rejse – både frem og tilbage, hvis der er behov for det, siger Lars Kyed, administrerende direktør i GS1 Denmark.

-lipe

8/5 2018
  • Tre veje til at udfase evighedskemikalierne

    Tre veje til at udfase evighedskemikalierne

    etiketter-og-maerkning ›En national vidensplatform, målrettet støtte til SMV'er og øget gennemsigtighed i værdikæderne kan hjælpe industrien med at PFAS, viser ny rapport fra Teknologisk Institut
  • Første forsøg med RFID-sporing i ferskvarer

    Første forsøg med RFID-sporing i ferskvarer

    etiketter-og-maerkning ›Avery Dennison og Walmart samarbejder om sensorteknologi, der vil forbedre friskheden, øge driftseffektiviteten og mindske madspildet
  • Labelexpo bliver til LOUPE

    Labelexpo bliver til LOUPE

    etiketter-og-maerkning ›Fra 2026 skifter Labelexpo Global Series navn til LOUPE. Det skal afspejle, at den trykteknologi, der er udviklet til etiketbranchen, nu også revolutionerer inden for bl.a. fleksibel emballage og foldeæsker.
  • Hylder de bedste i branchen

    Hylder de bedste i branchen

    etiketter-og-maerkning ›Der var hæder og ære, da innovation, bæredygtighedstiltag og faglig ekspertise under Labelexpo-messen blev belønnet ved den første uddeling af Labels & Labeling Global Awards inden for etiketter og embllagetryk
  • LabelExpo Europa satte rekorder

    LabelExpo Europa satte rekorder

    etiketter-og-maerkning ›Årets messe, som for første gang blev afholdt i Barcelona, blev den største i sin 45-årige historie målt på både areal og besøgende
  • Papiretiketter med film-look

    Papiretiketter med film-look

    etiketter-og-maerkning ›Med et nyt, gennemsigtigt, selvklæbende materiale fra Herma, kan genanvendelige forseglingsetiketter få et halvgennemsigtigt udseende og muliggøre genanvendelse
  • Aftagelige etiketter til transportemballage

    Aftagelige etiketter til transportemballage

    etiketter-og-maerkning ›UPM Adhesive Materials har på den netop afholdte Labelexpo 2025 lanceret en ny løsning med til den øgede brug af genanvendelige emballager
  •  Hidtil største kampagne for Coop-varemærket

    Hidtil største kampagne for Coop-varemærket

    etiketter-og-maerkning ›- Det kræver lidt mere at være vare i Coop. Det er titlen på koncernens hidtil mest omfattende kampagne for Coop-varemærket, som omfatter cirka 3000 forskellige varer i de fleste kategorier, og har været først med flere miljøvenlige initiativer