EU i aktion for smidig samhandel

EU i aktion for smidig samhandel

Europa Kommissionen vil skabe en bedre samhandel med standardiseret Track&Trace. GS1's løsning er en unik nummerplade som Postnord er godt i gang med at bruge

Europa er verdens 3. største e-handelsmarked, og 40 pct. af de forsendelser, der krydser en europæisk landegrænse, mister deres track&trace-information.

Konsekvenserne kan bl.a. være længere leveringstid, og at forsendelser er svære at finde eller helt forsvinder. Desuden fordyres fragtomkostningerne, fordi hvert led skal omregistrere og ommærke forsendelserne.

Det vil EU nu gøre noget ved. Europa-Kommissionen har derfor lagt en strategi, Digital Single Market, som skal hjælpe handlende fra EU med en mere smidig samhandel i alle led, fra leverandør over transportfirma til kunde, uanset hvor i Europa produktet sendes fra og til. Og den anden vej, hvis en forbruger ønsker at returnere varen.

En nummerplade til hver pakke
Medlemsorganisationen GS1 byder her ind med sin SSCC-standardløsning. SSCC står for Serialised Shipping Container Code, og det indebærer et unikt nummer på 18 cifre til hver enkelt forsendelse. Også selvom to forsendelser indeholder nøjagtigt det samme, skal de have hvert sit SSCC, ligesom to ens bilmærker skal have forskellige nummerplader.

SSCC-nummeret puttes i en stregkode på pakkelabellen, og kan derefter scannes af alle led i kæden.Derfor ønsker EU, at alle fra 2018 benytter SSCC i en stregkode på deres forsendelser. Det skaber tryghed hos alle parter og fjerner gentagne og risikofyldte processer til ommærkning.

Harmonisering giver lige markedsbetingelser
En nøgleperson i forandringen er østrigeren Walter Trezek, næstformand for e-Logistik Arbejdsgruppen i Ecommerce Europe og formand for UPU's - Universal Postal- Union rådgivende udvalg i forhold til EU. Han går varmt ind for åbne standarder, som GS1 standarder er:

- Det her er et stort fremskridt ift. at udvikle europæiske pakkepost. Brugen af lukkede standarder er årsag til mange besværligheder, bl.a. fordi det fører til ufavorable markedsbetingelser for online-virksomheder.

PostNord, der er Danmarks største aktør på pakkeområdet, hilser også en harmonisering på tværs af landegrænser velkommen og har valgt SSCC-stregkoden som den standard, PostNords produkter og ydelser bygges op omkring.

 - Allerede i dag benytter vi SSCC-stregkoden. Dels fordi det har været et stort ønske fra vores kunder, men også fordi al information – uanset forsendelsestype – udveksles via EDI, og det giver en lang række muligheder for tilvalg af services, fortæller Charlotte Johansen, chef for eCommerce & Product Management Parcels i PostNord Danmark.

Hun peger også på en anden fordel ved en harmoniseret label på tværs af landegrænser:

- Det betyder, at man ikke skal tænke på, om den enkelte forsendelse skal transporteres inden for landets grænser, eller om den skal til udlandet. Stregkoden giver altså meget større fleksibilitet.

Præcis beskrivelse af indhold og værdi
Også på told- og momsområdet kan en standardiseret pakkelabel gavne. Hidtil har det været en udfordring for både myndigheder og transportører at vurdere både indholdet af en pakke -  og dermed told- og momsvilkår for den - og om der er sikkerhedsudfordringer eller ulovlige varer i pakken:

- En stregkode, der tager udgangspunkt i fakturaen til kunden, vil give toldmyndigheder en præcis beskrivelse af indholdet og værdien af pakken. Reaktionerne fra told- og skattemyndigheder har da også været meget positive, udtalte fra Walter Trezek, da han holdt indlæg på FDIH’s logistikkonference.

- Gennem 40 år har vi set, hvor stor en forskel global standarder gør, og derfor er vi glade for, at valget er faldet på GS1’s SSCC og stregkode. Udrulningen i hele Europa vil gøre, at netværk, der tidligere har været lukkede, nu kan forenes. Afsendere vil kunne bruge den samme label til alle pakker, uanset destination. Og transportører vil lettere kunne følge pakkens rejse – både frem og tilbage, hvis der er behov for det, siger Lars Kyed, administrerende direktør i GS1 Denmark.

-lipe

8/5 2018
  • Føtex ønsker ny score-mærkning for fødevarer

    Føtex ønsker ny score-mærkning for fødevarer

    etiketter-og-maerkning ›Med åbningen af sit ombyggede supermarked i Kokkedal markerer føtex samtidig fremtiden for hele kæden, hvor måltider, convenience og sundhed skal være i højsædet. Bl.a. vil føtex arbejde for en ny mærkningsordning for fødevares ernæringsværdi
  • Ny inlineteknik til dobbelt etikettering

    Ny inlineteknik til dobbelt etikettering

    etiketter-og-maerkning ›Herma og Bahmüller introducerer en ny maskine, der for første gang gør det muligt at sætte etiketter på foldeæsker af bølgepap på to sider på samme produktionslinje
  • Orkla vil kalde en plantebøf en plantebøf

    Orkla vil kalde en plantebøf en plantebøf

    etiketter-og-maerkning ›At efterligne saftige, røde oksebøffer med plantebaserede ingredienser er ikke længere vejen frem, når man skal udvikle fremtidens fødevarer. Det siger Nordens største fødevareleverandør til Berlingske
  • Ny version af yndet labelsoftware

    Ny version af yndet labelsoftware

    etiketter-og-maerkning ›Codesoft er en af leverandøren Norris Print-Techs mest populære produkter inden for labelsoftware. Version 2024 byder bl.a. på print via Cloud-service, forbedret grafik- og billedhåndtering og enklere brug af netværkslicenser
  • Nye afvaskelige etiketter til returemballager

    Nye afvaskelige etiketter til returemballager

    etiketter-og-maerkning ›UPM Raflatac udvider sin termiske linerless-serie med lanceringen af en OptiCut WashOff-løsning. Den er specifikt designet til retur- og genanvendelige plastbeholdere til fødevarer
  • Fødevareministeren etablerer madspildsklubben “Klub 12.3

    Fødevareministeren etablerer madspildsklubben “Klub 12.3

    etiketter-og-maerkning ›Hvert år bliver der i Danmark - stadigvæk - smidt over 873 tons mad ud. Og nu bliver pioneren inden for bekæmpelse af madspild. Selina Juul ambassadør for den nye klub, som er oprettet af minister for fødevarer, landbrug og fiskeri Jacob Jensen (V)
  • QR-kode afslører spandens miljøoplysninger

    QR-kode afslører spandens miljøoplysninger

    etiketter-og-maerkning ›Flügger lancerer nye blå spande i genanvendt plast til en lang række produkter. Udover den nye farve og markant højere brug af genanvendt plast vil man kunne scanne en QR-kode med direkte adgang til produktets dokumentation
  • Buchs Labels styrker ejerstrukturen med erfaren profil

    Buchs Labels styrker ejerstrukturen med erfaren profil

    etiketter-og-maerkning ›Buchs Labels fra Randers er inde i en positiv udvikling. Og virksomheden har ambitioner om mere og udvider nu ejerkredsen med Christian Nissen, der kommer med mange års erfaring fra branchen