Dyrevelfærdsmærket skal styrkes

Dyrevelfærdsmærket skal styrkes

Regeringen vil foreløbigt sikre mærket, der på emballagerne giver forbrugerne et praj om, hvordan deres kødprodukter er produceret, de kommende fire år. De Samvirkende Købmænd hilser initiativet velkomment

Af Lisbeth Petersen

Det statslige Dyrevelfærdsmærke, som er et samarbejde mellem erhvervet og Fødevarestyrelsen, blev etableret for at gøre det nemmere for forbrugerne at vælge fødevarer, der er produceret med øget dyrevelfærd.

I udspillet "Sammen om dyrene - 23 initiativer, der skal styrke dyrevelfærden i Danmark" vil regeringen fortsætte og styre indsatsen med mærkningen ved at sikre finansiering og dermed også eksempelvis kampagner for mærket de kommende fire år.

Det tager brancheforeningen De Samvirkende Købmænd godt imod.

-Formålet med Dyrevelfærdsmærket har fra begyndelsen været at forbedre dyrevelfærden ved at hjælpe forbrugerne til ansvarlige valg, når de står ved køledisken. Mærket har på en enkel og let forståelig måde hjulpet forbrugerne med at se, hvilke produkter der lever op til kravene om bedre dyrevelfærd, siger adm. direktør Jannick Nytoft hos De Samvirkende Købmænd pg fortsætter:

-At regeringen nu vælger at styrke indsatsen, giver god mening i forhold til at mærket allerede er kendt af forbrugerne. Det hilser vi naturligvis velkommen,

Gennem årene har producenterne tilpasset forholdene i staldene, så de lever op til mærkets krav. De produkter, der sælges med mærket, er underkastet statskontrol og statsautoriseret kontrol fra producent til detailhandel.

De Samvirkende Købmænd omfatter 1.500 supermarkeder, discountbutikker, nærbutikker og convenience. DSK har også samtidig et tæt samarbejde med de to grossister i den frie sektor: Dagrofa og REMA Distribution

-lipe

13/1 2024
  • LabelExpo Europa satte rekorder

    LabelExpo Europa satte rekorder

    etiketter-og-maerkning ›Årets messe, som for første gang blev afholdt i Barcelona, blev den største i sin 45-årige historie målt på både areal og besøgende
  • Papiretiketter med film-look

    Papiretiketter med film-look

    etiketter-og-maerkning ›Med et nyt, gennemsigtigt, selvklæbende materiale fra Herma, kan genanvendelige forseglingsetiketter få et halvgennemsigtigt udseende og muliggøre genanvendelse
  • Aftagelige etiketter til transportemballage

    Aftagelige etiketter til transportemballage

    etiketter-og-maerkning ›UPM Adhesive Materials har på den netop afholdte Labelexpo 2025 lanceret en ny løsning med til den øgede brug af genanvendelige emballager
  •  Hidtil største kampagne for Coop-varemærket

    Hidtil største kampagne for Coop-varemærket

    etiketter-og-maerkning ›- Det kræver lidt mere at være vare i Coop. Det er titlen på koncernens hidtil mest omfattende kampagne for Coop-varemærket, som omfatter cirka 3000 forskellige varer i de fleste kategorier, og har været først med flere miljøvenlige initiativer
  • Nyt formandskab styrker netværk

    Nyt formandskab styrker netværk

    etiketter-og-maerkning ›Ny ledelse af Netværk for Miljømærket indkøb skal gøre netværket til en endnu stærkere drivkraft for grønnere indkøb i private virksomheder
  •  Herma og Xeikon demonstrerer termo-teknologi

    Herma og Xeikon demonstrerer termo-teknologi

    etiketter-og-maerkning ›På Labelexpo i denne uge viser virksomhederne på en fælles stand en produktion af termiske etiketter, der er trykt på Xeikon LX3000 digital etikettrykkemaskine ved hjælp af HERMAtherm top
  • Snart er det tid - Labelexpotid

    Snart er det tid - Labelexpotid

    etiketter-og-maerkning ›Årets udgave af Labelexpo markerer at udstillingen for første gang kombinerer og omfatter alle aspekter af etiketproduktion og udsmykning af ydre emballage
  • Ny vicepræsident i Avery Dennison

    Ny vicepræsident i Avery Dennison

    etiketter-og-maerkning ›Mariana Rodriguez til ny vicepræsident og general manager for Materials Group i Europa, Mellemøsten og Nordafrika