De tynde bliver endnu tyndere

De tynde bliver endnu tyndere

HERMA udvider sin Thin Range-serie med et nyt selvklæbende materiale til etiketter. Den nye PE white light-etiketfilm er næsten 17 procent tyndere end en standard PE-film, og sparer på ressourcer og omkostninger

I HERMAs nye PE white light-film (klasse 853) er tykkelsen reduceret fra 78 mikrometer til 65 mikrometer - med praktisk talt samme funktionalitet.

At reducere materialerne er et af de vigtigste skridt til at spare på ressourcerne - og samtidig sænke omkostningerne for printeren og etiketbrugeren. Tynde materialer er selvfølgelig også billigere. Det øger incitamentet til at bruge dem for at nå et vigtigt mål på vejen i nulaffalds-bestræbelserne, understreger HERMAs produktchef Hendrik Kehl.

Etiketbrugerne får også fordele på andre måder: På grund af den reducerede tykkelse er der plads til ca. 10 procent mere etiketmateriale på en rulle. Det betyder færre rulleskift og dermed mere effektive driftstider for etiketteringsmaskiner og mindre lagerplads med den samme mængde etiketter.

HERMA mener sig derfor forpligtet til at fremme udvidelsen af det såkaldte Thin Range, og sortimentet omfatter i øjeblikket en hel række forskellige tynde film- og papirkvaliteter.

-Den nyeste belægningsteknologi vil også give os mulighed for at gøre yderligere fremskridt på dette område i fremtiden, siger Hendrik Kehl.

Udstyret med en særlig flerlagsklæber
På grund af den særlige overfladebehandling giver den blanke overflade på HERMA PE white light ifølge producenten en god trykkvalitet i konventionelle trykprocesser som f.eks. UV-flexotryk.

Teknologien danner derfor grundlag for bl.a. blanke og uigennemsigtige etiketter, som af genbrugsgrunde helst skal anvendes på PE-overflader.

De typiske anvendelsesområder omfatter især mærkning af kosmetiske produkter og produkter til personlig pleje, rengøringsmidler osv. samt produkter, der kræver vejr- og kemikaliebestandighed.

PE-foliens høje fleksibilitet giver også mulighed for nem påføring på buede overflader og fleksibel emballage. PE-folien er udstyret med klæbemidlet 62Xpc, som er specielt udviklet til folieetiketter.

Brugen af 2-lagsteknologien og ideelt tilpassede klæbelag giver meget gode videreforarbejdningsegenskaber med fremragende klæbeegenskaber.

-lipe

6/8 2024
  • Finsk virksomhed køber Pro-Glue

    Finsk virksomhed køber Pro-Glue

    etiketter-og-maerkning ›Med opkøbet af Pro-Glue sikrer finske Bang & Bonsomer Group, at den danske limproducents produkter når ud i hele Norden og flere andre lande i Europa
  • UPM Raflatac præsenterer nye ressourcebesparende etiketter

    UPM Raflatac præsenterer nye ressourcebesparende etiketter

    etiketter-og-maerkning ›På dette år Labelexpo America i september vil leverandøren af etiketmateriale lancere sin nye portefølje af Carbon Action-plastiklabels, som muliggør det næste skridt i reduktionen af emballagens CO2-aftryk i hele værdikæden
  • Farvel stregkode og velkommen QR fra GS1

    Farvel stregkode og velkommen QR fra GS1

    etiketter-og-maerkning ›22 af verdens største virksomheder har underskrevet en fælles, global erklæring, der opfordrer til at overgå til QR-koder fra GS1. Virksomhederne ønsker gøre data om produkter for forbrugerne via smartphones
  • Labelprinter klar til præcisionsarbejde

    Labelprinter klar til præcisionsarbejde

    etiketter-og-maerkning ›Har man behov for en industri-robust labelprinter med kompromisløs præcision, så er Honeywell's PX940 et godt bud. Sådan lyder det fra leverandøren, Norris Print-Tech
  • Ny bølge følger med materialestrømmen

    Ny bølge følger med materialestrømmen

    etiketter-og-maerkning ›UPM Raflatac lancerer New Wave papiretiketmaterialet, der er kompatibelt med genbrug og dermed fører til genanvendelige emballager
  • Nyt partnerskab mellem Arla og danske kunder skal accelerere klimareduktioner

    Nyt partnerskab mellem Arla og danske kunder skal accelerere klimareduktioner

    etiketter-og-maerkning ›Arlas ambitiøse arbejde med at reducere klimapåvirkningen fra mejeri tager endnu et skridt med nyt partnerskab, der skal støtte reduktionen af udledninger fra andelshavernes gårde og samtidig hjælpe kunderne med at opnå deres scope 3-reduktionsmål. Partnerskabet omfatter al Arlas drikkemælk i Danmark
  • Overskudsbrød bliver til to nye øl

    Overskudsbrød bliver til to nye øl

    etiketter-og-maerkning ›Salling Group, FoodRemade og bryggeriet BRØL lancerer et nyt initiativ i kampen mod madspild. Brød fra 6.000 kilo "overskudsbrød", som ikke kan sælges, bruges i brygningen af to nye øl, der sælges i føtex, Bilka og Netto
  • Partnerskab styrker brand-sikkerheden

    Partnerskab styrker brand-sikkerheden

    etiketter-og-maerkning ›Kombination af digitaltryk og metallisk udsmykning fra henholdsvis Xeikon og Kurz muliggør unikke interaktive funktioner i en ny labelapplikation, som både stimulerer forbrugernes interaktion og optimerer sikkerheden for brands