Danskerne er klar til et statsligt klimamærke på fødevarer

Danskerne er klar til et statsligt klimamærke på fødevarer

Et overvældende flertal af danskerne på hele 81 procent synes, at et klimamærke på fødevarer er en god idé, viser en ny undersøgelse foretaget af Norstat for De Samvirkende Købmænd (DSK). Et resultat som også minister for fødevarer, landbrug og fiskeri Jacob Jensen (V) påskønner

Selvom der er opbakning til mærkningen, er det ikke ligegyldigt, hvordan indføres. Ifølge undersøgelsen er tilliden til et klimamærke størst, hvis det udarbejdes og kontrolleres af staten.

Hele 66 % af de adspurgte angiver, at de har størst tillid til et statsligt klimamærke, mens kun 7 % peger på et privat mærke udviklet af de enkelte kæder eller flere butikker.

Derudover viser undersøgelsen, at mærkets placering er helt afgørende for, hvordan forbrugerne vil tage imod klimamærket.

Langt størstedelen af danskerne – over 80 % – foretrækker nemlig, at klimamærket placeres direkte på den enkelte vare frem for kun at være synligt på hyldeforkanten i butikken.

De Samvirkende Købmænd mener, at et statsligt klimamærke er afgørende for at skabe tillid blandt forbrugerne og sikre, at mærket får den ønskede effekt på danskernes indkøbsvaner.

- Det er positivt, at danskerne bakker op om et klimamærke, og det understreger behovet for en troværdig, statslig mærkningsordning.

- Et klimamærke skal være let at forstå og tilgængeligt på de enkelte varer, så forbrugerne hurtigt kan træffe klimavenlige valg i dagligdagen, siger Jannick Nytoft, adm. direktør i DSK.

Også minister for fødevarer, landbrug og fiskeri Jacob Jensen (V) påskønner resultaterne fra den nye undersøgelse.

- Jeg er glad for, at et flertal af danskerne bakker op om et statsligt klimamærke på fødevarer. Det understreger, at der er et stort ønske om mere viden, når det kommer til klimaaftrykket fra de forskellige fødevarer, vi putter i indkøbskurven.

- Fødevarestyrelsen er allerede i gang med at udvikle et frivilligt statskontrolleret klimamærke, der skal gøre det nemmere at træffe klimavenlige valg på et oplyst grundlag, og det er for mig afgørende, at vi får et gennemarbejdet og troværdigt klimamærke, siger ministeren.

Janick Nytoft kommer ind på at fødevareproduktion udgør en væsentlig del af det samlede klimaaftryk, og dat anskerne kan reducere deres personlige klimaaftryk ved at træffe mere klimavenlige valg.

- Men skal vi have succes med at introducerer endnu et forbrugermærke, så er vi nødt til at lytte til forbrugerne, og hvad de forventer af mærket for at skabe den nødvendige tillid til mærket, så forbrugerne rent faktisk navigerer efter mærket, når de handler, siger han.

-hawin

Læs undersøgelsen her: Danskerne siger ja til et statsligt klimamærke på fødevarer

4/3 2025
  • Coop vil indføre mærkning af eventuelle, ekstra toldramte varer

    Coop vil indføre mærkning af eventuelle, ekstra toldramte varer

    etiketter-og-maerkning ›Hvis koncernens få, amerikanske produkter bliver belagt med ekstra told fremover, vil de få påført et særligt mærke. Coop vil samtidig reducere markedsføringen af varer fra USA
  • Gallus MatteJet er klar til markedet

    Gallus MatteJet er klar til markedet

    etiketter-og-maerkning ›Heidelberger Druckmaschinens datterselskab, Gallus Group har netop annonceret, at den nye  efterbehandlingsteknologi til Gallus One, Gallus MatteJet er blevet komercielt tilgængelig på globalt plan
  • Vildledende, grøn markedsføring skal stoppes med lov

    Vildledende, grøn markedsføring skal stoppes med lov

    etiketter-og-maerkning ›Ord som "grøn”, ”bæredygtig” og ”miljøvenlig” skal fra september næste år være ulovligt at bruge for virksomheder, hvis de ikke kan dokumentere det. Det er indholdet i et lovforslag, regeringen nu fremsætter i Folketinget
  • Etiketter med naturmaterialer fra Avery

    Etiketter med naturmaterialer fra Avery

    etiketter-og-maerkning ›Græs- og hampefibre er sammen med bomuld og havplast en del af ingredienserne i en ny serie af selvklæbende etiketter på ruller
  • Årets grønne indkøber er kåret

    Årets grønne indkøber er kåret

    etiketter-og-maerkning ›Dansk Retursystem er netop blevet kåret som "årets grønne indkøber" 2024 af Miljømærkning Danmark. Kåringen skyldes virksomhedens særlige indsats for bl.a. at sikre grønnere kantiner, vinduespolering og rengøring
  • Europæiske varer får særligt mærke i Salling Group

    Europæiske varer får særligt mærke i Salling Group

    etiketter-og-maerkning ›Kunderne i Bilka, føtex og Netto skal nu have lettere ved at vælge varer af mærker, der er ejet af virksomheder Europa. Fremover vil disse varer være mærket med en sort stjerne på de elektroniske prisskilte i butikkerne.
  • Ekstra stærk klæbemiddel til sikkerhedsetiketter

    Ekstra stærk klæbemiddel til sikkerhedsetiketter

    etiketter-og-maerkning ›HERMA har videreudviklet sin enkeltlags 63S-lim til en flerlagsvariant. Den sikrer, at forseglingsetiketter ikke kan fjernes selv fra overflader som papir, pap, plast eller stål uden at blive ødelagt eller efterlade synlige rester på overfladen
  • Emballage og AIDC-teknologier er i fokus på LogiMAT

    Emballage og AIDC-teknologier er i fokus på LogiMAT

    etiketter-og-maerkning ›Internationale udstillere fra emballageindustrien og fra sektoren for automatisk identifikation og datafangst (AIDC) kommer til LogiMAT 2025 for at præsentere nyheder og porteføljer, der integrerer de allernyeste teknologier