Damen stiller bakken og tager selv en tår

Damen stiller bakken og tager selv en tår

Siden 1995 har ‘Den Gyldne Dame’ prydet etiketten på Tuborgs ikoniske pilsner, Guld Tuborg, der blev lanceret 100 år forinden i 1895. Den kvindelige silhuet er blevet symbolet på en af Danmarks bedst kendte øl, men nu får hun et nyt og mere moderne look

Opdateringen sker i forbindelse med lanceringen af en ny smagsvariant, Guld Tuborg Passionsfrugt, som skal sikre, at pilsneren forbliver relevant for kommende generationer.

-Vi har gentænkt designet og efter nøje overvejelse fjernet serveringsbakken og i stedet givet hende en øl i hånden. Det har vi gjort, fordi vi ønsker at illustrere en moderne kvinde, der er med til festen på sine egne præmisser, siger Michelle Lægdsgaard Larsen, Brand Manager Tuborg.

En dame af tiden
I 1930’erne introducerede Tuborg de såkaldte 'Tuborg-piger', som i første omgang skulle appellere til datidens kvinder – og altså ikke mændene. I 1950’erne gjorde den fynske model Annette Strøyberg for alvor Tuborgs Guldpige berømt, både på reklamer og som papfigur opstillet i butikker over hele verden.

 

I folkemunde blev øllen døbt ‘Den Gyldne Dame’, og i forbindelse med Guld Tuborgs 100-års jubilæum i 1995 var det nærliggende, at hun kom på etiketten.

-Den Gyldne Dame lever stadig, men fortællingen og designet havde brug for en modernisering. Det er helt naturligt, at Gulddamen følger med tiden, og det er ikke første gang, at vi justerer lidt på designet. Men vi gør det ikke uden stor respekt for brandets historie, som er både kendt og elsket i den danske befolkning, siger Michelle Lægdsgaard Larsen.

 

Dialog med meningsdannere
I forbindelse med opdateringen har bryggeriet været i dialog med flere meningsdannere med ekspertise i kønsopfattelser og ligestilling samt organisationer som fx Dansk Kvindesamfund.

-Det har været helt afgørende for os at tale med eksperter på området, som har gjort os klogere på de generelle tendenser samt på Gulddamens position i samtiden set med fagbriller. Derudover har vi afholdt en række forbrugertests, som helt konkret har haft en indflydelse på, hvordan det nye design ser ud, siger Michelle Lægdsgaard Larsen.

-lipe

27/8 2021
  • LabelExpo Europa satte rekorder

    LabelExpo Europa satte rekorder

    etiketter-og-maerkning ›Årets messe, som for første gang blev afholdt i Barcelona, blev den største i sin 45-årige historie målt på både areal og besøgende
  • Papiretiketter med film-look

    Papiretiketter med film-look

    etiketter-og-maerkning ›Med et nyt, gennemsigtigt, selvklæbende materiale fra Herma, kan genanvendelige forseglingsetiketter få et halvgennemsigtigt udseende og muliggøre genanvendelse
  • Aftagelige etiketter til transportemballage

    Aftagelige etiketter til transportemballage

    etiketter-og-maerkning ›UPM Adhesive Materials har på den netop afholdte Labelexpo 2025 lanceret en ny løsning med til den øgede brug af genanvendelige emballager
  •  Hidtil største kampagne for Coop-varemærket

    Hidtil største kampagne for Coop-varemærket

    etiketter-og-maerkning ›- Det kræver lidt mere at være vare i Coop. Det er titlen på koncernens hidtil mest omfattende kampagne for Coop-varemærket, som omfatter cirka 3000 forskellige varer i de fleste kategorier, og har været først med flere miljøvenlige initiativer
  • Nyt formandskab styrker netværk

    Nyt formandskab styrker netværk

    etiketter-og-maerkning ›Ny ledelse af Netværk for Miljømærket indkøb skal gøre netværket til en endnu stærkere drivkraft for grønnere indkøb i private virksomheder
  •  Herma og Xeikon demonstrerer termo-teknologi

    Herma og Xeikon demonstrerer termo-teknologi

    etiketter-og-maerkning ›På Labelexpo i denne uge viser virksomhederne på en fælles stand en produktion af termiske etiketter, der er trykt på Xeikon LX3000 digital etikettrykkemaskine ved hjælp af HERMAtherm top
  • Snart er det tid - Labelexpotid

    Snart er det tid - Labelexpotid

    etiketter-og-maerkning ›Årets udgave af Labelexpo markerer at udstillingen for første gang kombinerer og omfatter alle aspekter af etiketproduktion og udsmykning af ydre emballage
  • Ny vicepræsident i Avery Dennison

    Ny vicepræsident i Avery Dennison

    etiketter-og-maerkning ›Mariana Rodriguez til ny vicepræsident og general manager for Materials Group i Europa, Mellemøsten og Nordafrika