Coops klimalaboratorie åbnet i Aarhus

Coops klimalaboratorie åbnet i Aarhus

Kvickly i Bruuns Galleri i Aarhus bliver til Klima Kvickly. Her vil Coop over det næste år teste bl.a. et klimamærke, der kan guide kunderne til at handle ind med fokus på bedre klimavalg

Klimaaftrykket fra danskernes madforbrug er stort, og det er en bunden opgave at få det reduceret. Landbruget, producenterne og leverandørerne kan gøre meget, men en stor del af reduktionen i klimaaftrykket fra maden, vi spiser, skal komme fra ændrede forbrugsvaner.

For at blive klogere på hvad der skal til for at hjælpe de bedre klimavaner på vej, lancerer Coop nu et klimalaboratorie. Uden at fjerne varer fra sortimentet eller ændre på priserne vil Coop over det kommende år udvikle, teste og implementere klimarettede tiltag og løsninger, som skal guide og inspirere til at træffe bedre klimavalg.

Klimalaboratoriet er etableret  i Kvickly i Bruuns Galleri, hvor varehuset omdøbes til ’Klima Kvickly’. Her vil Coop udvikle, teste og implementere løsninger som skal hjælpe på vej til, at klimaaftrykket fra forbruget og salget af mad kommer indenfor rammerne af Paris Aftalen.

Coops bestyrelsesformand, Lasse Bolander mener man imødekommer et behov hos kunderne for at oplyse bedre om varer og produkters klimapåvirkning:

-Vi vil inspirere til, at indkøb, der er bedre klimavalg, kan være lige så lækre, mættende, farverige og velsmagende, som det man plejede at købe, og uden at det koster mere.

Test af et klimamærke
I Klima Kvickly vil Coop blandt andet gennemføre en test af et klimamærke, som guider mod bedre klimavalg, med henblik på at få konkrete erfaringer med, hvordan et sådant mærke kan fungere, samt hvad det kommer til at betyde for kundernes faktiske indkøb.
Den viden og de erfaringer, Coop gør sig, bliver delt med Fødevareministerens nedsatte arbejdsgruppe, hvor Coop også sidder med, og som skal udarbejde forslag til et nationalt klimamærke.

Eksperimentere og invitere indenfor
Coops klimachef Jonas Engberg understreger vigtigheden af at teste flere forskellige klimatiltag i et ægte butikslaboratorie:

-De konkrete test og tiltag i Klima Kvicklys laboratorie bygger videre på ting, vi ved, og ting vi udvikler undervejs. Så uden at kende alle løsningerne endnu kommer vi til at lægge nye elementer ovenpå, og samtidig invitere andre; lokale ildsjæle, store og små leverandører, faglige eksperter indenfor. For vi synes, det er vigtigt, at vi lærer af hinanden.

Klima Kvickly er et projekt under Coops samlede portefølje af klimatiltag, der igangsættes frem mod 2030 som en del af Coops samlede klimaplan. Coops klimaplan blev som den første i den danske dagligvarebranche godkendt af SBTi i november 2021.

11/5 2022
  • Føtex ønsker ny score-mærkning for fødevarer

    Føtex ønsker ny score-mærkning for fødevarer

    etiketter-og-maerkning ›Med åbningen af sit ombyggede supermarked i Kokkedal markerer føtex samtidig fremtiden for hele kæden, hvor måltider, convenience og sundhed skal være i højsædet. Bl.a. vil føtex arbejde for en ny mærkningsordning for fødevares ernæringsværdi
  • Ny inlineteknik til dobbelt etikettering

    Ny inlineteknik til dobbelt etikettering

    etiketter-og-maerkning ›Herma og Bahmüller introducerer en ny maskine, der for første gang gør det muligt at sætte etiketter på foldeæsker af bølgepap på to sider på samme produktionslinje
  • Orkla vil kalde en plantebøf en plantebøf

    Orkla vil kalde en plantebøf en plantebøf

    etiketter-og-maerkning ›At efterligne saftige, røde oksebøffer med plantebaserede ingredienser er ikke længere vejen frem, når man skal udvikle fremtidens fødevarer. Det siger Nordens største fødevareleverandør til Berlingske
  • Ny version af yndet labelsoftware

    Ny version af yndet labelsoftware

    etiketter-og-maerkning ›Codesoft er en af leverandøren Norris Print-Techs mest populære produkter inden for labelsoftware. Version 2024 byder bl.a. på print via Cloud-service, forbedret grafik- og billedhåndtering og enklere brug af netværkslicenser
  • Nye afvaskelige etiketter til returemballager

    Nye afvaskelige etiketter til returemballager

    etiketter-og-maerkning ›UPM Raflatac udvider sin termiske linerless-serie med lanceringen af en OptiCut WashOff-løsning. Den er specifikt designet til retur- og genanvendelige plastbeholdere til fødevarer
  • Fødevareministeren etablerer madspildsklubben “Klub 12.3

    Fødevareministeren etablerer madspildsklubben “Klub 12.3

    etiketter-og-maerkning ›Hvert år bliver der i Danmark - stadigvæk - smidt over 873 tons mad ud. Og nu bliver pioneren inden for bekæmpelse af madspild. Selina Juul ambassadør for den nye klub, som er oprettet af minister for fødevarer, landbrug og fiskeri Jacob Jensen (V)
  • QR-kode afslører spandens miljøoplysninger

    QR-kode afslører spandens miljøoplysninger

    etiketter-og-maerkning ›Flügger lancerer nye blå spande i genanvendt plast til en lang række produkter. Udover den nye farve og markant højere brug af genanvendt plast vil man kunne scanne en QR-kode med direkte adgang til produktets dokumentation
  • Buchs Labels styrker ejerstrukturen med erfaren profil

    Buchs Labels styrker ejerstrukturen med erfaren profil

    etiketter-og-maerkning ›Buchs Labels fra Randers er inde i en positiv udvikling. Og virksomheden har ambitioner om mere og udvider nu ejerkredsen med Christian Nissen, der kommer med mange års erfaring fra branchen