Coop klar med 'Fri for PFAS'- mærkning

Coop klar med 'Fri for PFAS'- mærkning

Et nyt mærke skal guide forbrugerne, så de kan vælge produkter uden evighedskemikaliet PFAS. Mærket 'Fri for PFAS' vil fra mandag kunne ses på Coops produkter med slip-let belægninger som stegepaner, bageforme og bradepander. Samtidig har Coop udmeldt alle PFAS-holdige stegepander, bageforme og bradepander i eget varemærke, og de vil inden længe være væk butikshylderne

I forvejen har Coop forbudt PFAS i pap- og papiremballage, kosmetik- og plejeprodukter, tandtråd, gulvsæbe, tekstil, sko, boligtekstil, møbler, gulvtæpper og imprægneringsmidler.

-I Coop er vi bekymrede for PFAS, fordi stofferne kan ende i vores mad og kroppe, og udsættelsen for PFAS er kædet sammen negative sundhedseffekter. Det er grunden til, at vi siden 2015 har arbejdet systematisk med at udfase kemikalierne fra vores varer, siger CSR-direktør i Coop, Signe D. Frese, og fortsætter:

-Vi er kommet rigtig langt, og det er lykkedes os at udfase PFAS i mange produktgrupper. Med udfasningen af stegepander og andre bageartikler med PFAS fra egne mærker er vi kommet et skridt nærmere målet om et PFAS-frit sortiment i alle butikker," siger Signe D. Frese.

'Fri for PFAS-mærket kommer i første omgang på varemærkerne inden for køkken- og bageartikler:  'Coop', 'Holms Deli', 'GreenChef' og 'Micki'.

Det nye mærke skal være med til at bane vejen for et nationalt forbud mod PFAS i forbrugerprodukter.

-lipe

16/4 2023
  • Tre veje til at udfase evighedskemikalierne

    Tre veje til at udfase evighedskemikalierne

    etiketter-og-maerkning ›En national vidensplatform, målrettet støtte til SMV'er og øget gennemsigtighed i værdikæderne kan hjælpe industrien med at PFAS, viser ny rapport fra Teknologisk Institut
  • Første forsøg med RFID-sporing i ferskvarer

    Første forsøg med RFID-sporing i ferskvarer

    etiketter-og-maerkning ›Avery Dennison og Walmart samarbejder om sensorteknologi, der vil forbedre friskheden, øge driftseffektiviteten og mindske madspildet
  • Labelexpo bliver til LOUPE

    Labelexpo bliver til LOUPE

    etiketter-og-maerkning ›Fra 2026 skifter Labelexpo Global Series navn til LOUPE. Det skal afspejle, at den trykteknologi, der er udviklet til etiketbranchen, nu også revolutionerer inden for bl.a. fleksibel emballage og foldeæsker.
  • Hylder de bedste i branchen

    Hylder de bedste i branchen

    etiketter-og-maerkning ›Der var hæder og ære, da innovation, bæredygtighedstiltag og faglig ekspertise under Labelexpo-messen blev belønnet ved den første uddeling af Labels & Labeling Global Awards inden for etiketter og embllagetryk
  • LabelExpo Europa satte rekorder

    LabelExpo Europa satte rekorder

    etiketter-og-maerkning ›Årets messe, som for første gang blev afholdt i Barcelona, blev den største i sin 45-årige historie målt på både areal og besøgende
  • Papiretiketter med film-look

    Papiretiketter med film-look

    etiketter-og-maerkning ›Med et nyt, gennemsigtigt, selvklæbende materiale fra Herma, kan genanvendelige forseglingsetiketter få et halvgennemsigtigt udseende og muliggøre genanvendelse
  • Aftagelige etiketter til transportemballage

    Aftagelige etiketter til transportemballage

    etiketter-og-maerkning ›UPM Adhesive Materials har på den netop afholdte Labelexpo 2025 lanceret en ny løsning med til den øgede brug af genanvendelige emballager
  •  Hidtil største kampagne for Coop-varemærket

    Hidtil største kampagne for Coop-varemærket

    etiketter-og-maerkning ›- Det kræver lidt mere at være vare i Coop. Det er titlen på koncernens hidtil mest omfattende kampagne for Coop-varemærket, som omfatter cirka 3000 forskellige varer i de fleste kategorier, og har været først med flere miljøvenlige initiativer