Coop indfører QR-koder på dåsetun

Coop indfører QR-koder på dåsetun

Som de første i Danmark indfører Coop nu fuld sporbarhed via QR-koder på dåsetun. På den måde kan kunderne scanne koden med deres smartphone og følge tunens rejse fra hav til hylde

Det skal være nemt at se, hvor tunen kommer fra. QR-koden er en slags stregkode, og når kunden holder sit kamera op foran QR-koden åbnes automatisk en webside, hvor tunens rejse beskrives. Nogle smartphones har indbygget QR scanner i telefonens kamera. På andre smartphones skal man downloade en QR scanner i form af en gratis app.

En vares rejse fra producent til supermarkedets hylder kan være kompleks og svær at forklare for kunderne. Især når varen skal gennem flere led før den når hylderne. Det er netop tilfældet med tun, der ofte fanges i farvande langt fra Danmark, hvor der er udfordringer med fiskernes arbejdsforhold og bæredygtigheden af de metoder, der bruges til at fiske.

Om det nye initiativ siger ansvarlighedsdirektør i Coop, Signe D. Frese:

-At vi via teknologi nu gør tunens rejse tilgængelig for vores kunder, er et stort skridt i denne industri, og vi håber det vil skabe øget tryghed omkring varen. Tunindustrien er desværre kendt som en branche, med overfiskeri, dårlige arbejdsforhold og snyd i fiskeriet. Det er derfor oplagt at starte med brugen af QR-koder på dåsetun, der bidrager til øget transparens i netop denne industri, siger ansvarlighedsdirektør i Coop, Signe D. Frese. Hun fortsætter:

-QR-koden giver ikke kun øget transparens for kunderne, men skaber også et øget incitament for bæredygtig produktion på hele tunens rejse.

I første omgang indføres QR-koder på Coops MSC mærkede tun, som sælges i Coops butikker.

I Coop vil man nu kigge på hvilke andre varegrupper, hvor denne teknologi kunne gøre en forskel for industrien og kunderne.

-lipe

21/10 2020
  • Svensk is - som ikke er fra Sverige - er Årets Madbluf

    Svensk is - som ikke er fra Sverige - er Årets Madbluf

    etiketter-og-maerkning ›Ismærkerne Alvesta-is og Järna-is er opkaldt efter to svenske byer. Men de bliver produceret i Holland og dermed har de kvalificeret sig til titlen som Årets Madbluf 2024, som de svenske forbrugere gennem organisationen Äkta Vara netop har kåret hinsidan
  • Nye prøvebøger inspireret af de finske søer

    Nye prøvebøger inspireret af de finske søer

    etiketter-og-maerkning ›Etiketter til vin, spiritus, andre drikkevarer og premiumprodukter er målgruppen for UPM Raflatacs nye prøvebøger, der gør det muligt for kunderne at vurdere tekstur, farve og æstetik af en bred portefølje af etiketmaterialer
  • Skrappere EU-krav til emballageaffald i fokus på Logimat

    Skrappere EU-krav til emballageaffald i fokus på Logimat

    etiketter-og-maerkning ›Etiketproducenten HERMA vil på messen i marts tage udgangspunkt i sit netop patenterede InNo-Liner-materiale, som stort set fjerner produktionsspild ved etikettering
  • Juleøllen varer lige til påske - i Sverige

    Juleøllen varer lige til påske - i Sverige

    etiketter-og-maerkning ›Over halvdelen af de svenske forbrugere, som køber juleøl, siger, at de har øl til overs efter jul. Det viser en ny undersøgelse af Carlsberg Sverige og varemærket Eriksberg, som i den forgangne jul har fundet på en smart etiketløsning på "problemet"
  • Forskningscenter skal finde konkrete løsninger på PFAS forureningen

    Forskningscenter skal finde konkrete løsninger på PFAS forureningen

    etiketter-og-maerkning ›Med 45 millioner kroner fra den nationale handlingsplan bliver en række forskere fra danske universiteter samlet for at forsøge at løse problemerne med de over 10.000 forskellige, skadelige flourholdige stoffer, som populært kaldes Evighedskemikalier
  • Svanemærket strammer kravene til kosmetik og plejeprodukter – og til emballagen

    Svanemærket strammer kravene til kosmetik og plejeprodukter – og til emballagen

    etiketter-og-maerkning ›Mange danskere bruger Svanemærket som pejlemærke, når de vælger plejeprodukter. Og hele 35 % af danskerne ønsker flere miljømærkede plejeprodukter. Nu strammer Svanemærket kravene, hvilket kun forventes at gøre det officielle nordiske miljømærke endnu mere populært blandt forbrugerne
  • Post Nord leverer gratis breve til julemanden

    Post Nord leverer gratis breve til julemanden

    etiketter-og-maerkning ›Frem til den 18. december tilbyder koncernen igen i år børn i hele landet at hente en frankeret kuvert til et brev til julemanden og at få svar retur - helt gratis. Desuden får en heldig vinder et ønske opfyldt
  • Omfavn digitaliseringen og styrk labelproduktionen

    Omfavn digitaliseringen og styrk labelproduktionen

    etiketter-og-maerkning ›BOBSTs marketingdirektør, for “Narrow-Mid Web Printing & Converting”, Patrick Graber, giver sit bud på, hvordan labelkonvertere takler de udfordringer, som præger markedet for labelproduktion. - Omfavn digitalisering, automatisering og ”connectivity” lyder den basale opskrift