Coop indfører QR-koder på dåsetun

Coop indfører QR-koder på dåsetun

Som de første i Danmark indfører Coop nu fuld sporbarhed via QR-koder på dåsetun. På den måde kan kunderne scanne koden med deres smartphone og følge tunens rejse fra hav til hylde

Det skal være nemt at se, hvor tunen kommer fra. QR-koden er en slags stregkode, og når kunden holder sit kamera op foran QR-koden åbnes automatisk en webside, hvor tunens rejse beskrives. Nogle smartphones har indbygget QR scanner i telefonens kamera. På andre smartphones skal man downloade en QR scanner i form af en gratis app.

En vares rejse fra producent til supermarkedets hylder kan være kompleks og svær at forklare for kunderne. Især når varen skal gennem flere led før den når hylderne. Det er netop tilfældet med tun, der ofte fanges i farvande langt fra Danmark, hvor der er udfordringer med fiskernes arbejdsforhold og bæredygtigheden af de metoder, der bruges til at fiske.

Om det nye initiativ siger ansvarlighedsdirektør i Coop, Signe D. Frese:

-At vi via teknologi nu gør tunens rejse tilgængelig for vores kunder, er et stort skridt i denne industri, og vi håber det vil skabe øget tryghed omkring varen. Tunindustrien er desværre kendt som en branche, med overfiskeri, dårlige arbejdsforhold og snyd i fiskeriet. Det er derfor oplagt at starte med brugen af QR-koder på dåsetun, der bidrager til øget transparens i netop denne industri, siger ansvarlighedsdirektør i Coop, Signe D. Frese. Hun fortsætter:

-QR-koden giver ikke kun øget transparens for kunderne, men skaber også et øget incitament for bæredygtig produktion på hele tunens rejse.

I første omgang indføres QR-koder på Coops MSC mærkede tun, som sælges i Coops butikker.

I Coop vil man nu kigge på hvilke andre varegrupper, hvor denne teknologi kunne gøre en forskel for industrien og kunderne.

-lipe

21/10 2020
  • LabelExpo Europa satte rekorder

    LabelExpo Europa satte rekorder

    etiketter-og-maerkning ›Årets messe, som for første gang blev afholdt i Barcelona, blev den største i sin 45-årige historie målt på både areal og besøgende
  • Papiretiketter med film-look

    Papiretiketter med film-look

    etiketter-og-maerkning ›Med et nyt, gennemsigtigt, selvklæbende materiale fra Herma, kan genanvendelige forseglingsetiketter få et halvgennemsigtigt udseende og muliggøre genanvendelse
  • Aftagelige etiketter til transportemballage

    Aftagelige etiketter til transportemballage

    etiketter-og-maerkning ›UPM Adhesive Materials har på den netop afholdte Labelexpo 2025 lanceret en ny løsning med til den øgede brug af genanvendelige emballager
  •  Hidtil største kampagne for Coop-varemærket

    Hidtil største kampagne for Coop-varemærket

    etiketter-og-maerkning ›- Det kræver lidt mere at være vare i Coop. Det er titlen på koncernens hidtil mest omfattende kampagne for Coop-varemærket, som omfatter cirka 3000 forskellige varer i de fleste kategorier, og har været først med flere miljøvenlige initiativer
  • Nyt formandskab styrker netværk

    Nyt formandskab styrker netværk

    etiketter-og-maerkning ›Ny ledelse af Netværk for Miljømærket indkøb skal gøre netværket til en endnu stærkere drivkraft for grønnere indkøb i private virksomheder
  •  Herma og Xeikon demonstrerer termo-teknologi

    Herma og Xeikon demonstrerer termo-teknologi

    etiketter-og-maerkning ›På Labelexpo i denne uge viser virksomhederne på en fælles stand en produktion af termiske etiketter, der er trykt på Xeikon LX3000 digital etikettrykkemaskine ved hjælp af HERMAtherm top
  • Snart er det tid - Labelexpotid

    Snart er det tid - Labelexpotid

    etiketter-og-maerkning ›Årets udgave af Labelexpo markerer at udstillingen for første gang kombinerer og omfatter alle aspekter af etiketproduktion og udsmykning af ydre emballage
  • Ny vicepræsident i Avery Dennison

    Ny vicepræsident i Avery Dennison

    etiketter-og-maerkning ›Mariana Rodriguez til ny vicepræsident og general manager for Materials Group i Europa, Mellemøsten og Nordafrika