Automatiseret måling af fødevarers holdbarhed

Automatiseret måling af fødevarers holdbarhed

Nyt projekt skal sikre højere kvalitet og mere præcise målinger

Med økonomisk støtte fra det syddanske innovationsprogram, AutomationsBoost, vil fire samarbejdspartnere nu udvikle en bedre og mere sikker måde at måle holdbarheden i ferske fødevarer.

Holdbarheden på eksempelvis kød og fisk er væsentlig både af hensyn til fødevaresikkerheden og den øgede fokus på madspild.

Hidtil er det specialuddannede fagpersoner, som har lugtet til den enkelte fødevare, og derefter angivet en forventet holdbarhedsdato. Men metoden er både løntung og subjektiv, og derfor går A/S Kurt Hansen, FS DK ApS og FORCE Technology sammen med virksomheden AmiNIC ApS om at videreudvikle AmiNICs sensorstyrede apparat, der kan måle holdbarheden af fersk kød.

Det færdige projekt vil sikre en bedre kvalitet og en mere præcis holdbarhedsvurdering. Desuden vil løsningengive en forbedret lagerstyring, således at både madspild og fejl i kundeleverancer mindskes. 

Projektet vil blive testet og videreudviklet hos Flying Seafood, Skandinaviens største enkeltleverandør af fersk fisk.

- lipe

31/1 2017
  • LabelExpo Europa satte rekorder

    LabelExpo Europa satte rekorder

    etiketter-og-maerkning ›Årets messe, som for første gang blev afholdt i Barcelona, blev den største i sin 45-årige historie målt på både areal og besøgende
  • Papiretiketter med film-look

    Papiretiketter med film-look

    etiketter-og-maerkning ›Med et nyt, gennemsigtigt, selvklæbende materiale fra Herma, kan genanvendelige forseglingsetiketter få et halvgennemsigtigt udseende og muliggøre genanvendelse
  • Aftagelige etiketter til transportemballage

    Aftagelige etiketter til transportemballage

    etiketter-og-maerkning ›UPM Adhesive Materials har på den netop afholdte Labelexpo 2025 lanceret en ny løsning med til den øgede brug af genanvendelige emballager
  •  Hidtil største kampagne for Coop-varemærket

    Hidtil største kampagne for Coop-varemærket

    etiketter-og-maerkning ›- Det kræver lidt mere at være vare i Coop. Det er titlen på koncernens hidtil mest omfattende kampagne for Coop-varemærket, som omfatter cirka 3000 forskellige varer i de fleste kategorier, og har været først med flere miljøvenlige initiativer
  • Nyt formandskab styrker netværk

    Nyt formandskab styrker netværk

    etiketter-og-maerkning ›Ny ledelse af Netværk for Miljømærket indkøb skal gøre netværket til en endnu stærkere drivkraft for grønnere indkøb i private virksomheder
  •  Herma og Xeikon demonstrerer termo-teknologi

    Herma og Xeikon demonstrerer termo-teknologi

    etiketter-og-maerkning ›På Labelexpo i denne uge viser virksomhederne på en fælles stand en produktion af termiske etiketter, der er trykt på Xeikon LX3000 digital etikettrykkemaskine ved hjælp af HERMAtherm top
  • Snart er det tid - Labelexpotid

    Snart er det tid - Labelexpotid

    etiketter-og-maerkning ›Årets udgave af Labelexpo markerer at udstillingen for første gang kombinerer og omfatter alle aspekter af etiketproduktion og udsmykning af ydre emballage
  • Ny vicepræsident i Avery Dennison

    Ny vicepræsident i Avery Dennison

    etiketter-og-maerkning ›Mariana Rodriguez til ny vicepræsident og general manager for Materials Group i Europa, Mellemøsten og Nordafrika